Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Mulig å løse rust i kjølevannskretsen med sitronsyre?

Har fått problemer med å holde temperaturen nede på en ferskvannskjølt SABB 2J. Dette  har kommet gradvis det siste året. Pumpa er sjekket, membran er byttet, men temperaturen går sakte opp til litt over 80* C ved normalt pådrag. Må kjøre turtallet en del ned for å komme under 70*C. Mister ikke kjølevann, og det er ikke vann i olja.

Har mistanke om at kjølekretsen kan ha for dårlig kapasitet på grunn av rustdannelse/gjengroing. Har prøvd med Systemrens en gang, men det hjalp ikke noe særlig. Har en følelse av at temperaturen steg saktere. Men dette ble ikke målt, så jeg tror jeg vil kalle det for et slags sjølbedrag.

Før jeg går mer dramatisk til verks ønsker jeg å prøve å løse eventuell rust i kjølekretsen med sitronsyre. 

Er det noen som kan beskrive denne prosessen for meg? Er all sitronsyre sitronsyre? Kan sitronsyre fra REMA brukes? Hvor mye trengs? Hvor lenge skal den virke? Skal prosessen gjentas? Er det noe spesielt man bør passe på?  osv.

Link to post
Share on other sites

har egentlig ikke helt forstått at man "bare må ha" ferskvannskjøling . Når en Sabb motor feirer 50 år på sjøen med saltvannskjøling, min egen er bare 40 år, og bruker også saltvanns kjøling. Forstår at salt =rust , men 40-og 50 års bruk og likevel i fin form ?

Link to post
Share on other sites

 

Mulig å løse rust i kjølevannskretsen med sitronsyre?

Har fått problemer med å holde temperaturen nede på en ferskvannskjølt SABB 2J. Dette  har kommet gradvis det siste året. Pumpa er sjekket, membran er byttet, men temperaturen går sakte opp til litt over 80* C ved normalt pådrag. Må kjøre turtallet en del ned for å komme under 70*C. Mister ikke kjølevann, og det er ikke vann i olja.

Det vil eg tru at det er. Men so må motoren vera "opna" for å få alt som losnar ut.

Ein svær jobb, som gir veldig reine kanalar er:

av med toppane, og ut med stempel og sylinderforinger. Etterkvart som det då blir tørrare og tørrare i rustsjiktet i kjølekappa, losnar dette, og blir lett å skrapa ut. I toppane må rusten løysast med syre og stakast opp. Bunnpanna må so selvfølgelig vaskast gullande rein før motoren blir bygt opp att

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei! Jeg lurer på om noen har vært borti "treg regulator" på Sabb G? Min er slik i oppførsel:

 

1. Starter motoren. Den tenner tvært og begynner å dunke seg opp i fart. Litt seig dog.

 

2. Dynamolampa slukker. Motoren får belastning (55A) og i enkelte tilfeller blir dette for mye. Den stopper!

 

3. Har prøvd å koble ut dynamoen, ruse den lett, for så å koble inn dynamoen. Da kan det være at jeg berger. motoren stabiliserer seg. 

 

4. Kobler inn. Ny runde med nesten, og tidvis kveling. Får den igang med litt triks. 

 

Det som er snodig er at den er grei når den får turtall. Da er den skarp på pådraget, og det ryker lett av eksosen når den får nok vridning. 

Når den derimot er nede på tomgang, og jeg fir fullt pådrag, så skjer det ingenting. Den bare tusler med sitt på samme turtall. Etter ei stund (20 - 60sek) begynner den å dra seg opp. 

 

Motoren er overhalt av en gubbe som ikke er ibland oss lenger. Dieselpumpa hadde han også fingra på. Denne er bytta med ei fungerende ei, og den gamle er satt riktig sammen av undertegnede. Har ikke prøvd den, men den som står der skal være god.

 

Noen som har kjennskap til dette? Jeg blir snart sprø. Har fått båten på vannet idag, etter mye kluss med denne motoren. Nå er jeg redd for at den er "feilmontert" i regulatorbiten. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ladelys lampe til Sabb 22 hk?

Noe har løsnet inne i selv holderen ?

 

Ja prøv denne den virka på min sabb 2h      https://www.maritim.no/lysindikator-rod#.V3wVwOTr3cs

Det kan hende du må sette i en 4w pære den få du på bensinstasjoner og  biltema

sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Jeg har kjøpt meg en båt med Sabb 2G 1973. Motoren går som en klokke, men er ikke så glad når det blir kjøligere. Tidligere eier har ikke brukt båten vinterstid, men har gitt litt startgass når det ble kjøligere.

Startgass frister ikke, og jeg er på jakt etter en annen løsning. 1973 modellen har tommer, er gjengene det samme for glødepluggene, selv om motoren har tommer istedetfor mm?

 

I dag er det elektriske særdeles enkelt. Det er et batteri og en starter. Plussledningen på starteren plasseres på plusspolen til batteriet, og motoren starter, som oftest. Det er ingen nøkkel eller bryter. 

Jeg tenker å montere glødepluggere med ledning, og gløde 8-10 sekunder på plusspolen før jeg setter ledningen til starteren på plusspolen på batteriet. 

 

Dette burde vel fungere greit?
Link to post
Share on other sites

I dag er det elektriske særdeles enkelt. Det er et batteri og en starter. Plussledningen på starteren plasseres på plusspolen til batteriet, og motoren starter, som oftest.

 
Dette burde vel fungere greit?

 

Dette ser då ut som meir enn enkelt. Dette å plassera starterledningen på batteriet slik, må vel laga ein masse med gnister, slik at batteriet sin plusspol smelter ? Eg vil ikkje sei at dette er greit, og ein annen ting med dette er at du ikkje får bruka strøm til anna enn akkurat starten. Mitt forslag må verta ei ombyggjing, med nøkkelbrytar for gløding og start, og dermed fast tilkobling av den plussledningen. Dette gir rom for utbygging med dynamo, landterner instrumenter på motoren, kanskje ein hovedstrømbrytar, o.s.v.

Link to post
Share on other sites

Dette ser då ut som meir enn enkelt. Dette å plassera starterledningen på batteriet slik, må vel laga ein masse med gnister, slik at batteriet sin plusspol smelter ? Eg vil ikkje sei at dette er greit, og ein annen ting med dette er at du ikkje får bruka strøm til anna enn akkurat starten. Mitt forslag må verta ei ombyggjing, med nøkkelbrytar for gløding og start, og dermed fast tilkobling av den plussledningen. Dette gir rom for utbygging med dynamo, landterner instrumenter på motoren, kanskje ein hovedstrømbrytar, o.s.v.

 

 Du har helt rett i at det kommer gnister. Skal man bygge om så tenker jeg at det mest fornuftige vil være å også inkludere et rele for glødepluggene? Ellers bruker jeg bare batteriet til starteren. Dette er en åpen fiskebåt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg beklager at jeg skyter inn et spørsmål som sikkert er i overmål banalt:

 

Hvordan tar jeg ut ventilene på en 2J?

 

Tar jeg hele toppen i en skrustikke, med ? Skrur jeg av ventilløfterne først? Det er jo et voldsomt spenn i fjæra, og jeg er redd for å skade godset. Jeg klarer ikke å finne noe om det i bruksanvisninga, eller i de utallige beskrivelsene her på Båtplassen.

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Har en 2J som er montert i en båt som tidligere har hatt en 2G montert. Denne er utstyrt med vribar propell. 

Det er fortsatt den gamle akselen og propellen til 2G som er montert.

Er det noen som vet om det er mulig å bytte bare propellbladene fra 2J på 2G propellhodet? 

Fikk med komplett aksel med hode til 2J, men hadde vært greit å kun skifte bladene om det er mulig. 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har oppdaget at ventilhuset til min 2JZ fra 1977 var tomt, og at forrige eier hadde plugga det med en pinne. Jeg har ferskvannskjøling fra sløyfe og vurderer altså om jeg skal få tak i en termostat. Spørsmålet har jeg lufta på Facebook, i "Sabb-motorens venner". Jeg antar at det er ganske stor overlapp mellom denne tråden på Båtplassen og den gruppa på Facebook. Ettersom spørsmålet ble besvart i to motstående retninger, spør jeg på nytt att her!

Hvor får jeg tak i en termostat som passer i ventilhuset?

Det ene svaret er at jeg trenger en termostat som åpner ved ca 55grader og lukker ved ca 75. Til denne JA-retninga tilhører også en bemerkning om at moderne oljer tåler opptil 85-90 grader, slik at jeg altså kan bruke termostat som lukker ved høyere.

Den andre retninga går mot at jeg ikke trenger termostat og like gjerne kan proppe hele greia igjen en gang for alltid. I tillegg er det skissert opp en måte å omkople slanger og rør - noe jeg egentlig ikke skjønner dersom jeg likevel skal "late som" at temperaturen er overgått.

Jeg ønsker et definitivt svar!

Skal jeg bruke termostat? Hvilken? Hvor kjøper jeg den? Eller skal jeg bare plugge igjen og få kronisk kald motor seinhøstes?

Dere må gjerne diskutere, men det hadde vært fint å fått et klart svar. Svarer dere ja, altså at jeg må ha termostat, må dere fortelle meg hvilken, og evt. hvor jeg får kjøpt den! Maskinistdebatten om hvorfor, hvordan, og hvorfor ikke, interesserer meg bare sånn måtelig! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...