Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei
Som nye eier av eldre båt og motor, så er eg glad eg fant dette forumet... Her var det mye kompetanse :-)
 

Først: Eg har ingen erfaring med å skur på motorer, men alle seier at har du ein Sabb, har du ein driftsikker motor. Nesten alt kan du fikse sjølv... og no er eg der, at ting må fikses...
 

Får ikkje start på motoren, og har kommet frem til at det er releet på startmotoren som ikkje slår skikkelig inn? Kan det stemme?

 

Det er strøm på batteriet.
Det er strøm på de ledningene som skal ha strøm.

Har "tjukoblet2 med direkte strøm fra batteriet, og da som det ett slag i relete når vi gav det strøm og startmotoren gikk når den fikk strøm.

 

En som har mer greie på dette enn meg, mener at releet kan ha hengt seg.

 

Så er mitt spørsmål. Prøve å ordne, eller bestille ny startmotor og rele (ser at noe som heter Maldal Import har startmotor som passer. Er det 1,8 kw eller 2,4 eg skal ha?)

 

Så er nok motoren i en slik stand, at det er mye vedlikehold som venter meg. Så jeg kommer nok til å bli en masekopp her inne....

Trenger også en ny diselledning fra filteret og ned til pumpa. Denne fant jeg på siden til Frydenbø. Der kostet den nesten 3000,- Er det mulig å få slike slanger en annen plass, rimeligere. Den har nr 39 på tegningen over deler

 

Link to post
Share on other sites

Det er mest sannsynlig tannhjulet som glir litt tregt på akslingen. Ta ut startmotoren, og kjenn etter om det lar seg vippe lett ut med et skrujern. Går det tregt, så rengjør/smør opp med 5-56 f.eks. Releet skal både dra ut tannhjulet og kople sammen strømmen, og glir det ikke lett nok så slår ikke releet inn. 

 

Slangen kan du ta med til f.eks Tess, så lager de en ny til deg mye rimeligere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

kan oppdatere med at vi fikk start på motoren. Det var lite spenning på ledningene inn til startmotoren. Så når det kom nye klemmer på batteriet og diverse koblinger ble pusset så funket det!

 

men, så dukket det opp ett spørsmål. Lader den?

det røde lyset som kommer på når tenningen blir skrudd på, slukker nå ikke når motoren går (jeg er litt usikker om det gjorde det før også…)

 

noen som kan forklare meg teorien rundt dette med ladelyset, dynamo og ledningene?

 

de som har hatt denne båten før meg har jukset veldig med det elektriske - så ferien må brukes til å bytte alt sammen

Link to post
Share on other sites

On 6/24/2024 at 9:44 AM, kure2 said:

Hei
Som nye eier av eldre båt og motor, så er eg glad eg fant dette forumet... Her var det mye kompetanse :-)
 

Først: Eg har ingen erfaring med å skur på motorer, men alle seier at har du ein Sabb, har du ein driftsikker motor. Nesten alt kan du fikse sjølv... og no er eg der, at ting må fikses...
 

Får ikkje start på motoren, og har kommet frem til at det er releet på startmotoren som ikkje slår skikkelig inn? Kan det stemme?

 

Det er strøm på batteriet.
Det er strøm på de ledningene som skal ha strøm.

Har "tjukoblet2 med direkte strøm fra batteriet, og da som det ett slag i relete når vi gav det strøm og startmotoren gikk når den fikk strøm.

 

En som har mer greie på dette enn meg, mener at releet kan ha hengt seg.

 

Så er mitt spørsmål. Prøve å ordne, eller bestille ny startmotor og rele (ser at noe som heter Maldal Import har startmotor som passer. Er det 1,8 kw eller 2,4 eg skal ha?)

 

Så er nok motoren i en slik stand, at det er mye vedlikehold som venter meg. Så jeg kommer nok til å bli en masekopp her inne....

Trenger også en ny diselledning fra filteret og ned til pumpa. Denne fant jeg på siden til Frydenbø. Der kostet den nesten 3000,- Er det mulig å få slike slanger en annen plass, rimeligere. Den har nr 39 på tegningen over deler

 

når det gjelder dieselslangen så  fikk jeg også bakoversveis når jeg så prisen på en ny hos frydenbø.  Selvfølgelig kan TESS hjelpe , men jeg tok forsiktig å filet av krympestrømpen som holder slangen fast til banjoen deretter så var det en smal sak å ta av slangen og motnere en ny slange fra biltema med slangeklemmer,

Link to post
Share on other sites

LarsChristian skrev 13 minutter siden:

Selvfølgelig kan TESS hjelpe , men jeg tok forsiktig å filet av krympestrømpen som holder slangen fast til banjoen deretter så var det en smal sak å ta av slangen og motnere en ny slange fra biltema med slangeklemmer,

 

Det er jo også et alternativ. Men du ville fått en bedre slange med pressede koplinger hos Tess for noen hundrelapper. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, index said:

 

Det er jo også et alternativ. Men du ville fått en bedre slange med pressede koplinger hos Tess for noen hundrelapper. 

de var søndag da problemet mitt oppstod  ;) siden det har fungert så har det heller ikke vært en prioritet

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...