Jump to content

Bavaria hever kvaliteten!


Spinner

Recommended Posts

Ta en kikk på båten først, så ser du at Ola ikke trenger hjelp av Hjørdis, for han klarer det helt alene :smiley:

Gi Bavaria en sjanse da "Jeanneau", det er ikke alltid at fakta er svart eller hvitt :wink:

Skal være god til å ljuge hvis man påstår at alle Jeanneau båter er feilfrie....(nei, du har ikke sagt det, men det blir litt ensidig kritikk av Bavaria i alle sammenhenger). Husk at din båt blir ikke dårligere av at bavaria kanskje har tatt seg i nakken og lagt listen litt høyere. Vær heller fornøyd på Bavarias vegne for en gangs skyld :cheers:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare meg hva som gjør at den nyeste har bedre kvalitet enn den gamle?

 

Nå er det vel ingen som har sagt det??? Jeg henviser til en ny test av en ny båt fra Bavaria (38 fot, ikke 37), hvor de som tester båten kommer med kun positiv kritikk av båten. Skjønner ikke helt hvorfor du trekker inn tidligere modeller. Når 37 foteren kom husker jeg at båtbladene skrev at det var "Bavarias beste". Nå har de tatt et skritt til, og det er jo kjempeflott! Mitt råd er: les testen, og se hva som er bedre. Som jeg skrev i første innlegg er det ganske mange forbedringer i forhold til tidligere båter.

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Når 37 foteren kom husker jeg at båtbladene skrev at det var "Bavarias beste". Nå har de tatt et skritt til, og det er jo kjempeflott! Mitt råd er: les testen, og se hva som er bedre. Som jeg skrev i første innlegg er det ganske mange forbedringer i forhold til tidligere båter.

 

Nå har ikke jeg tilgang på bladet, dessuten er tysken min mer enn rusten, så jeg hadde neppe skjønt poenget. Jeg ser at "tyskerskjøtet" er en fordel. Har slik selv. Men hvorfor tar de ikke bort løygangen når uansett er nærmest ubrukelig?

 

Ja, jeg har sett båten utvendig. Og, joda jeg er enig i at nye 38 og 40 ser bedre ut en forgjengerne. Men hvis de ikke er bedre enn en 12 år gammel, hva er da vitsen? Byssen på den gamle båten er jo milevis bedre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hjørdis skal derfor slakke ned løygangen og klatrer derfor ut av cockpiten for å nappe tauet ut av cleat'en som er plassert foran sprayhood'en. Og når rossen er over og Hjørdis skal stramme løygangen opp mot lo må hun gå bak og dra under sprayhooden. Men det klarer hun ikke pga manglende utveksling, så hun legger den på vinsjen for å stramme.

Denne skjønte jeg ikke, jeg visste ikke at cleat'en var plassert foran sprayhooden på den nye 38'en jeg da, har ikke sett båten jeg da. .. På min båt er de plassert lett tilgengelig innenfor vinsjene på hyttetaket da og jeg trenger ikke bevege meg ut av cockpiten for noen ting og utvekslingen er heller ikke noe problem for meg i allefall.. men i vår båt så ville det nok vært Hjørdis som sto ved roret og Ola tar tauverket og vinsjene...

 

Men når sant skal sies så er løygangen på en slik cruiser båt ikke direkte lang slik at nytteverdien av den blir heller liten, slik at storseilskjøtet gir nok betydelige mere muligheter.. Min løyegang er jo bare halvparten av den jeanneau har i sin båt f.eks...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men når sant skal sies så er løygangen på en slik cruiser båt ikke direkte lang slik at nytteverdien av den blir heller liten, slik at storseilskjøtet gir nok betydelige mere muligheter.. Min løyegang er jo bare halvparten av den jeanneau har i sin båt f.eks...

I og med at løygangen står lenger fram, så trenger den heller ikke være like lang. Har postet dette bildet en gang før:

loygang.jpg

En kort løygang på hyttetaket tilsvarer en lang løygang i cockpit, men krever større kraft på skjøtet.

 

Jeg har også cleat'ene til løygangen på innsiden av sprayhooden, og 4:1 utveksling (standard) som vanlig er. Ikke noe problem å dra den opp uansett vindstyrke, så jeg skjønner heller ikke helt problemstillingen..

Jeg må bruke autopiloten hvis jeg seiler alene ja.... eller låse rattet noen øyeblikk og være litt kjapp.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

I og med at løygangen står lenger fram, så trenger den heller ikke være like lang. Har postet dette bildet en gang før:

Der ser man, lærte noe i dag igjen og det er førfrokosten, er ikke alltid man tenker slikt da.... men dette er jo elementær gemometri....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne skjønte jeg ikke, jeg visste ikke at cleat'en var plassert foran sprayhooden på den nye 38'en jeg da, har ikke sett båten jeg da. .. På min båt er de plassert lett tilgengelig innenfor vinsjene på hyttetaket da og jeg trenger ikke bevege meg ut av cockpiten for noen ting og utvekslingen er heller ikke noe problem for meg i allefall.. men i vår båt så ville det nok vært Hjørdis som sto ved roret og Ola tar tauverket og vinsjene...

Jeg så en i solheimsviken. Den hadde det slik ihvertfall. La merke til at det så smartere ut på b39'en som lå ved siden av den. Men altså, løygangen alene er jo ikke grunn nok til å ikke like en båt. Det var en del annet som så bra ut. Satser på å inspisere mer på messen neste uke.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare meg hva som gjør at den nyeste har bedre kvalitet enn den gamle?

 

 

 

Si det? Hva er bedre kvalitet? Mindre seilareal, lettere kjøl, lettere skrog. Flere kosmetiske duppeditter? Det gamle båtene går veldig greit å seile alene, med enkle oppgraderinger.

Det virker som nesten alle produsenter hopper av fartskarrusellen, når dem lager nye modeller. Hvorfor? Men har dem blitt bedre for det? Med mindre seilareal forsvinner rorproblemene, til produsentene. Med lettere kjøl,og enda mindre seilareal, blir belastning på skroget mindre? Letter båt, hvor har dem spart vekten i skroget? Er båtene like stive og solide som den var?

 

Har heller ikke lest en båttest med negativ omtale av noen slags merke. Det er dem veldig forsiktig med. Erfaring med type båter kommer fram i forumer heldig vis, slik at andre kan høste erfaringer av dette. Aldri fra produsentene .

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det for meg.

 

Ola og Hjørdis er ute og seiler i litt mye vind. Så kommer en vindrosse. Hjørdis skal derfor slakke ned løygangen og klatrer derfor ut av cockpiten for å nappe tauet ut av cleat'en som er plassert foran sprayhood'en. Og når rossen er over og Hjørdis skal stramme løygangen opp mot lo må hun gå bak og dra under sprayhooden. Men det klarer hun ikke pga manglende utveksling, så hun legger den på vinsjen for å stramme. Men da viser det seg at hullet i sprayhooden som tauet går igjennom ikke er plassert riktig i forhold til vinsjen, så da må Ola gå opp mot vinden slik at hun kan dra for hånd. Etter dette lærte Hjørdis seg at man heller slipper storseilskjøtet og plomberer løygangen i midten av skinnen slik at den ikke kommer ut av stilling.

 

Forøvrig er sikkert båten en flott feriehytte på sjøen. :smiley:

 

Jeg er selvsagt klar over at en liten stubb av en løyegang på hyttetaket (nettopp) er en vits i forhold til en lang løyegang på tvers av cocpit. Men vi snakker om en turseiler her, ikke regatta-maskin, og blåmerker på leggen er ihvertfall ikke Hjørdis interessert i. Bavaria-båtene HAR da ihvertfall en løyegang, noe flere andre turbåter som f.eks. Beneteau Oceanis har sløyfet helt (hvis de ikke har begynt med det nå? Er ikke helt oppdatert, siden jeg er så fornøyd med båten jeg har :wink: ) Jeg tror nok at Hjørdis og Ola klarer seg godt med løygangen midtstilt uansett, så får heller Ola + crew i regatta bry seg om den.

 

Vet ikke hvordan det er løst på de nye Bavaria'ene men det var da en enkel sak å flytte tauet til løyegangen bak cockpit med de gamle modellene og sette på en ekstra clutch ved siden av de andre.

Link to post
Share on other sites

En kan jo kikke på de faktsiek tallene og vekt, kjølvekt, mastehøyde, bredde osv de siste 10-15 årene for Bavaria.. Der hvor det ikke strå noe har jeg ikke data tilgjengelig...

 

Bavaria 37 AC produsert fra 94-02 med et opphold i 97-99

Vekt: 5,95 tonn

Kjølvekt 2,25 tonn

Bredde: 3,65

Mastehøyde:

Seilareal stor: 34

Seilareal rullestor: 30

Seailareal genoa: 40

 

Bavarai 37 Cruiser fra 05-07

Vekt: 6,9 tonn

Kjølvekt 2,0 tonn

Bredde: 3,80

Mastehøyde: 15,45

Seilareal stor:

Seilareal rullestor:

Seailareal genoa:

Totalt seilareal 64m2

 

 

Ser vi på 38'en så blir det slik

 

38AC produsert fra 02-05

Vekt: 7 tonn

Kjølvekt 2,1 tonn

Bredde: 3,87

Mastehøyde: 17,05

Seilareal stor: 37,6

Seilareal rullestor: 32,1

 

38 Holiday prosdiert fra 96-98

Vekt: 7,2 tonn

Kjølvekt N/A

Bredde: 3,85

Mastehøyde: 1xx

Seilareal stor: 36

Seilareal rullestor: 32

Seailareal genoa: 45

 

38 Cruiser fra 07-

Vekt: 7,1 tonn

Kjølvekt 2,1 tonn

Bredde: 3,90

Mastehøyde: 15,45

Seilareal stor:

Seilareal rullestor:

Seailareal genoa:

Totalt seilareal: 69

 

Jeg kan ikke lese ut av de faktiske data at båtene har blitt lettere. Båtene har alle blitt tyngere de siste 10 årene, kjølvekten har blitt mindre og mere av vekten er dermed plassert i skroget.... Innredningen til Bavaria er vel fortsatt tilnærmet lik vil jeg tro, dekksutstyret likeså.. Seilarealet er blitt mindre og mastehøyden like så... dermed er dette også lettere på de nye båtene enn på de gamle...

 

Det jeg ikke kan forstå er hvordan man da kan påstå at skogene er blitt lettere..... 37'en har økt sin vekt med 1 tonn eller med 14% samtidig som kjølen har blitt 250kg lettere.... hvordan kan dette ha seg... dermed har skogret med utstyr økt med 1200kg, som vel er motsatt av vekreduskjon

 

Ser vi på 38'en så er vekten tilnæremt konstant de siste 10 årene, og kjølvekten har også noenlunde lik...

 

 

Ser vi litt på 39'en så finnes det en som er produsert i perioden 94-95

Vekt: 7,4 tonn

Kjølvekt 2,8 tonn

Bredde: 3,75

Mastehøyde: xx

Seilareal stor: 40

Seilareal rullestor: 33

Seailareal genoa: 52

 

Dagens, eller den som er utgått nå

Vekt: 8,3 tonn

Kjølvekt 2,5 tonn

Bredde: 3,97

Mastehøyde: 17,45

Seilareal stor:

Seilareal rullestor: 35,2

Seailareal genoa: 42,5

Totalt seilareal 82,7 med vanlig stor

 

Heller ikke her er det noen som tyder på lettere skrog de siste 13-14 årene, siden kjølvekten er redusert med 300kg og båten vekt har økt med 900 kg så betyr det vel enkelt at 1200kg ligger i skorget.... innredningen er vel tilnærmet lik for begge båtene, motor har begge båtene.... mastehøyden på den gamle er høyere og dermed tyngre, noe som heller ikke taler for lettere skorg på de nye båtene.....

 

Jeg finner desverre ikke noe bellegg for å kunne si meg enig i De Cåsta sine betraktninger om at skrogene har blitt så mye lettere de siste 10-15 årene... snarere tvert i mot.....

 

Seilarealet har derimot blitt mindre, det er det liten tvil om... mastehøyden er blitt lavere.... rundt halvannen meter for 39 foteren... Skrogene har blitt bredere og generelt "større" noe som kan forklare noe av vektøkningen

 

Forbehold om skriverfeil og referanse er Sailboat.no

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten. Er enig i at grunnen til den økte vekten må være det ekstra volumet i skroget. Synd at de ikke kompenserer med et større seilareal. De nyeste båtene er altså tregere seilbåter enn de gamle, men har et større innvendig volum. Det viser at man satser på "hytte-på-sjøen" markedet. Rart at de for hver ny modellserie reklamerer for bedre seilegenskaper, mens realiteten er motsatt. Villedende markedsføring?

 

Går verftene i forskjellig retning her? Det virker som om den nye oceanis-serien seiler bedre enn den gamle. Jeanneau-båtene står på stedet hvil. (men de har tatt bort den omfattende sun fast serien). Hanse-båtene er vel omtrent like raske som før. (?) Det er vel knapt noen utvikling, egentlig. Kanskje den egentlige nyvinningen er billigere produksjon?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Rart at de for hver ny modellserie reklamerer for bedre seilegenskaper, mens realiteten er motsatt. Villedende markedsføring?

Det kjenner ikke jeg til, jeg har ikke noen erfaring med de gamle båtene og kan dermed ikke uttale meg om det.... men jeg formoder det "forherligede" lystallet vil kunne gi svar her. Det vil vel si at lystallet har blitt betydelig lavere for Bavaria de senere årene da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har heller ikke lest en båttest med negativ omtale av noen slags merke. Det er dem veldig forsiktig med.

 

Det kan vel neppe være riktig. I så godt som alle tester jeg har lest har det vært negativ omtale av et eller annet (f.eks. plassering av dorullholderen :wink: )

De gangene alt har vært bra, har som regel prisen på båten fått et minus. Det som er spesielt denne gangen er at det er Bavaria som KUN får positiv omtale, som i utgangspunktet er en "billig" båt som mange ønsker å kritisere.

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener ifølge LYS, så er 38 02-05 7500kg, noen er målt inn med 7000kg også. Hva er riktig her???

 

Jeg tror dem er ut etter mere stabilitet på båtene, i bekostning av å miste fart på båtene?

Da kan dem også kalle det bedre båter, men de kommer ikke til å være like raske som det eldre modellene som fra 1999 til 2005. Det begynner å bli et betydelig sprik på seilareale fra den 1999 modellen jeg seiler til dagens modell.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten: Ikke så lett å finne når så få deltar i regatta med de gamle bavariabåtene. Jeg fant en liste fra stavanger der bavaria 41 "ny vind" nor 8779 har lys tall 1,26. Basert på seilnummeret antar jeg at båten er ca fra 98-99.

 

Nyere bav 42 cr har oftest 1,23-1,25 (tror jeg). Dette indikerer at de gamle båtene er litt hvassere. Det er jo logisk også at større seilareal/mindre båtvekt/høyere ballast% skulle gi litt bedre egenskaper.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det kjenner ikke jeg til, jeg har ikke noen erfaring med de gamle båtene og kan dermed ikke uttale meg om det.... men jeg formoder det "forherligede" lystallet vil kunne gi svar her. Det vil vel si at lystallet har blitt betydelig lavere for Bavaria de senere årene da...

 

Jeg kan tenke meg at den ny 38 får LYS 1.19-1.20

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Tja. Et lite søk på seiling.org avdekker at av 25 bav 42 finnes 1,25 som det høyste tallet hos 4 av 25 båter. Søk på bavaria 41 avdekker at 4 av 11 har 1,26. Tror nok at du skulle slitt for å henge på disse, Baatsmann... :smiley:

 

Sitter med et seilasblad i fanget med annonse for nye 38 cr. Her står det at "bratt baug gir lengre vannlinje og mer fart", "En detalj som øker seilgleden ytterligere er at storseilskjøtet er trukket tilbake til rormannsplassen. Summen av dette er mer komfort, mer fart og enklere seiling". Altså mer av alt. Det kan jeg like.

 

Når ble storseilskjøtets plassering mer avgjørende for farten enn forholdet mellom vekt/kjøl/seilareal?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Når ble storseilskjøtets plassering mer avgjørende for farten enn forholdet mellom vekt/kjøl/seilareal?

Nå tror jeg du leser denne brosjyren som fanden leser bibelen, men jeg kan ikke se at det jeg har referet og som du etter sigende har gjengitt fra en Bavaria brosjyre et eller annet sted,... Så dette tror jeg må da være en påstand som må stå for din egen regning jeanneau... med mindre du kan vise til hvor Bavaria har påstått at storseilskjøtets plassering har større betydning enn vekt/kjøl/seilareal.. Litt edruelighet må en kunne forvente av deg i denne debatten jeanneau selv om du vier mye av din tid med å lete etter feil på Bavaria..

 

Kan du henvis til hvilken brosyre dette med "storseilskjøtets plassering mer avgjørende for farten enn forholdet mellom vekt/kjøl/seilareal" slik at jeg selv kan lese at Bavaria skriver det, dette fordi jeg selv ikke har sett det skrevet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sitter med et seilasblad i fanget med annonse for nye 38 cr. Her står det at "bratt baug gir lengre vannlinje og mer fart", "En detalj som øker seilgleden ytterligere er at storseilskjøtet er trukket tilbake til rormannsplassen. Summen av dette er mer komfort, mer fart og enklere seiling". Altså mer av alt. Det kan jeg like.

 

Når ble storseilskjøtets plassering mer avgjørende for farten enn forholdet mellom vekt/kjøl/seilareal?

 

Tror ikke den nye 38 cr blir noen racer. Sammen lignet med 98-00 så er den like lett, 200 kg mindre kjølvekt, 12,5m2 mindre seilareal, 5 cm lengre vannlinje, 5 cm bredere og 10 cm dypere.

 

Helt klart, her mister en fart. Men blir kanskje noe mere stabil og enklere å seile.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal jaggu ta en tur oppi disse Bavvene å ta en ny titt på dem nå på messa, som kommer.

Det kan nesten høres ut som om at de prøver å lage bedre båt.

rykter om at skottene blir satt fast i annet en silikonmasse, ja da går det jo fremover.

har de også begynnt å bruke rustfrie slangklemmer ? muligens, det var for mye å forlange.

Men jeg skal ta en ny titt på dem,

 

Den gamle 41 fra 98 seiler meget bra, den fås også med Preformensmast.

Det er en solid bygget båt, litt liten i cocpit, og litt mørk nedunder, men solid bygget.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...