Gunga Din Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 fy fan...sådane reiser glemmer man aldrig! du skall ikke ha finne kjöl...hade du haft 3/4 så hade du hållt kursen i 20 sekunder istellet ! vi hade en litten reise hjem fra F-havn til Marstrand vi oxo..... det hade blåst som f... hele dagen, men vid femtiden på eftermiddagen så mojnade det litt o DMI lovade minskande vind for kvellen så vi stakk(då blåste det runt 12-14) 2-3 timer ut fra F-havn så kommer det kulingvarsel over VHF'n(tvärt emot vad dom lovat) .....vi har slör mot Hätteberget......skall vi vende o krysse tilbaks...sikkert dubbla tiden ......Nej vi bestemmer oss för o fortsette.... när vi begynner o närma oss Hätteberget(vid 11-12tiden på kvellen o mörkt) så har det begynnt rejält med sjö o vind......... skulle tro runt 18-20....men vi har slör så det er inga större problem, enn sjögang.... o jag vet att kommer jag bare innanför fyren så legger sig sjöen...... da var det godt sen o knyte fast snörene i brygga.....o litt god mat efterpå......sen sover man godt ! Kokken kaller dette för 'bölgetrening', hun måste bli van(o ikke redd)..... redd har hun varit tidl, i motorbåt......men aldrig ombord i GD ! hils frua, fra besettningen på GD, o säg att ni trenger 3/4kjöl ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Da kan man jo ta den ut og regne seg tilbake til 2001: 38 cr er en anelse raskere enn forgjengeren 37cr (05-07) som på sin side kanskje er litt raskere enn forgjengeren 36 ac (02-05) som merkelig nok også er litt kjappere enn forgjengeren 34 ac (99-02). Så da kan vi vel konkludere med at bavariaene har blitt raskere med årene. Litt spesielt dette her ny 38 conta gml 38. Gamle 38 er bortimot 40 fot. En veldig stor 38 som av den grunn har mye seil/vannlengde. Sjekk en gml 38 mot 39 og du finner ikke så stor forskjell. 38 har et hyggelig LYS tal som det ikke kreves så mye å seile opp mot. Den nye 38 er mye mindre i strørrelse, det er en 38. Ta en titt på begge og det er veldig enkelt så de visuelt. Derfor er det andre kriterier som legges til grunn ang seilegenskaper. Men blir ingen racer av den grunn. Regner med at det er litt oppklarende. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Litt spesielt dette her ny 38 conta gml 38. Gamle 38 er bortimot 40 fot. En veldig stor 38 som av den grunn har mye seil/vannlengde. Sjekk en gml 38 mot 39 og du finner ikke så stor forskjell. 38 har et hyggelig LYS tal som det ikke kreves så mye å seile opp mot. Den nye 38 er mye mindre i strørrelse, det er en 38. Ta en titt på begge og det er veldig enkelt så de visuelt. Derfor er det andre kriterier som legges til grunn ang seilegenskaper. Men blir ingen racer av den grunn. Regner med at det er litt oppklarende. Jeg er klar over det du sier her. Har en kompis med 38ac og den er like lang som min sf40, men ikke like volumiøs. Bavaria er opptatt av å gi mest mulig båt/volum for pengene. Derfor lagde de 38 ac større enn andre 38-fotere. Dermed fikk de den største båten i 38-fotsklassen. Fra cruiser-serien fant de ut at man heller kunne ta volum ut i bredde og høyde. Derfor trengte de ikke lage like lange skrog som før for å fremstå som "mest volum for pengene". Resultatet er at alle båtene under 42 cr fremstår som litt vel uproporsjonerte etter min smak. Men med et enormt bovolum for størrelsen. Og det er jo kjekt. Men resultatet er at de nye båtene ikke nødvendigvis seiler bedre enn tidligere modeller med samme modellbetegnelse. Og for meg er det uansett villende å si at seilegenskapene er forbedret på nye 38 ac, fordi man sammenligner med en mindre båt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Trond Aasvoll Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 38 har et hyggelig LYS tal som det ikke kreves så mye å seile opp mot. Det er noen som har intresse av at båtene får høyt LYStall og det er ikke seilerenes ønske. Noen er uviten å måler inn for store seil. Da blir dette standar mål på denne modellen. (Høyeste mål) Jeg selv har holdt på laaang tid for å få bekrefte og dokumentere at mitt LYStall er riktig. Det som mener at det ikke klarer å seile opp til sitt tall. Må igjennom samme prosessen som meg med LYSkomiteen. 2 stk Bavaria 38 har klart dette? Med å få lavt tall, må alle seil og andre båtmål (rigg) være under Klassereglenes krav. Ikke over? Det kreves mye å seile opp til lavt tall også, i det disse båtene er ikke satt opp med det store seilene som de andre har. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
baatsman Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Noen tror det er gjeft med høyt LYS-tall. men det svir skikkelig i regattasammenheng. Og enig er de cåsta, dette er ikke seilernes intensjon. Det flotte med LYS- er at en konkurrerer mer på kunnskap en båtens egenskaper. For noen det kjedelige, at det er ferdige med 3 retteren nå vinneren kommer imål. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Det er noen som har intresse av at båtene får høyt LYStall og det er ikke seilerenes ønske. Noen er uviten å måler inn for store seil. Da blir dette standar mål på denne modellen. (Høyeste mål) Jeg selv har holdt på laaang tid for å få bekrefte og dokumentere at mitt LYStall er riktig. Det som mener at det ikke klarer å seile opp til sitt tall. Må igjennom samme prosessen som meg med LYSkomiteen. 2 stk Bavaria 38 har klart dette? Med å få lavt tall, må alle seil og andre båtmål (rigg) være under Klassereglenes krav. Ikke over? Det kreves mye å seile opp til lavt tall også, i det disse båtene er ikke satt opp med det store seilene som de andre har. Men har ikke du bygd om roret ditt? Da bør jo det føre til tillegg? Eller? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Carpediem Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Jeg er klar over det du sier her. Har en kompis med 38ac og den er like lang som min sf40, men ikke like volumiøs. Bavaria er opptatt av å gi mest mulig båt/volum for pengene. Derfor lagde de 38 ac større enn andre 38-fotere. Dermed fikk de den største båten i 38-fotsklassen. Fra cruiser-serien fant de ut at man heller kunne ta volum ut i bredde og høyde. Derfor trengte de ikke lage like lange skrog som før for å fremstå som "mest volum for pengene". Resultatet er at alle båtene under 42 cr fremstår som litt vel uproporsjonerte etter min smak. Men med et enormt bovolum for størrelsen. Og det er jo kjekt. Men resultatet er at de nye båtene ikke nødvendigvis seiler bedre enn tidligere modeller med samme modellbetegnelse. Og for meg er det uansett villende å si at seilegenskapene er forbedret på nye 38 ac, fordi man sammenligner med en mindre båt. Jeg er enig i at det er feil å sammenligne nye 38cr med gamle 37cr, den nye båten er jo faktisk 30 cm lengre og burde seile bedre! Men da må du nok ta deg selv i at gamle 38ac faktisk er en mye lengre båt enn nye 38cr, å slutte å sammenligne disse da... Gamle 38ac er vel faktisk en lengre båt enn b39cr som sydvesten har, om jeg ikke tar helt feil... Men hans båt og vår båt er større enn b38ac på alle andre måter enn hva målebåndet viser... Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Noen tror det er gjeft med høyt LYS-tall. men det svir skikkelig i regattasammenheng. Og enig er de cåsta, dette er ikkeseilernes intensjon. Det flotte med LYS- er at en konkurrerer mer på kunnskap en båtens egenskaper. For noen det kjedelige, at det er ferdige med 3 retteren nå vinneren kommer imål. Enig! Jeg håper på et lavt lys tall, egentlig lavere enn b37cr så blir det virkelig liv her på tråden ang. tvilsom reklame fra div seilbåt importører! Sitér dette innlegget Link to post
Stigt:-) Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 (redigert) Gamle 38ac er vel faktisk en lengre båt enn b39cr som sydvesten har, om jeg ikke tar helt feil Skrogmål B38AC=11,83 Skrogmål B39C= 11,93 Hvorvidt nye 38 er større på alle andre måter kan jeg ikke utale meg om da jeg ikke har sett den, men 39C er uten tvil større. Redigert 31.Januar.2008 av Stigt:-) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Skrogmål B38AC=11,83 Skrogmål B39C= 11,93 Hvorvidt nye 38 er større på alle andre måter kan jeg ikke utale meg om da jeg ikke har sett den, men 39C er uten tvil større. Ok. skrogmålet er 10 cm. lengre på 39cr, men ikke mye. Så det blir vell mer riktig og sammenligne disse to båten, som seilmessig er veldig like. Tipper 39cr. er hakker hvassere... Men er ikke sikker... Det som det ikke vil være tvil om er at nye 38cr. seiler dårligere enn 38ac. Dette må vi da være enige i? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 (redigert) Skrogmål B38AC=11,83Skrogmål B39C= 11,93 LWL B38AC=10,25m LWL B39Cr=10,71m LWL B38 ny= 9,9m Skrogmål B38 ny= 11,45m Redigert 31.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Stigt:-) Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Ut i fra tallene er vi enige, om dette også stemmer i praksis vil jo tiden vise. Jeg fikk jo grisebank av flere b34ac under hollenderen, men det har kanskje noe med de som sitter oppi båten å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Men har ikke du bygd om roret ditt? Da bør jo det føre til tillegg? Eller? Nils gå ingen tillegg på dette. Står i beviset. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Trond Aasvoll Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 (redigert) Ut i fra tallene er vi enige, om dette også stemmer i praksis vil jo tiden vise.Jeg fikk jo grisebank av flere b34ac under hollenderen, men det har kanskje noe med de som sitter oppi båten å gjøre. B34c kommer alltid veldig fort, på lite vind på slør eller lensen. Når du aner fred og ingen fare. Da er dem der plutselig, gang på gang. Jeg er iallefall veldig på vakt for den modellen på banen, og har fått respekt for disse. Redigert 31.Januar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Trond Aasvoll Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 (redigert) Ok. skrogmålet er 10 cm. lengre på 39cr, men ikke mye. Så det blir vell mer riktig og sammenligne disse to båten, som seilmessig er veldig like. Tipper 39cr. er hakker hvassere... Men er ikke sikker... Det som det ikke vil være tvil om er at nye 38cr. seiler dårligere enn 38ac. Dette må vi da være enige i? 99-00 b38 hadde mye bra. 00-05 b 38 fikk enda mer, og ble bedre en forgjengeren. 05- nå og dagens modell er, hvor mye har den mistet av alt dette som forgjengerene her har. Det er vel det som er spørsmålet? Og hvor hen har dem mistet det? Redigert 31.Januar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
fe-m@il Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Eks.Lys. Bvaria 34(eldre mod) 1.16 Bavaria 36 Cruiser(fram til 05) 1.19 Bavaria 37(fra 2006) 1.18 Bavaria 38 Cruiser(fram til 2005) 1.23 Bavaria 39(som overtok for 38cruiser) 1.23 Personlig synes jeg Bavaria legger for liten vekt på å utvikle seilegenskaper med de nye modellene. Etter min oppfatting er det faktisk 32-34-36 38 fram til 2004/2005 som har de beste seilbåtene. 42 cruiser synes jeg personlig er noe av det mest harmoniske i sin klasse,men for for meg personlig for stor. mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 (redigert) Personlig synes jeg Bavaria legger for liten vekt på å utvikle seilegenskaper med de nye modellene.Etter min oppfatting er det faktisk b32 b34 b36 b38 fram til 2004/2005 som har de beste seilbåtene. 42 cruiser synes jeg personlig er noe av det mest harmoniske i sin klasse,men for for meg personlig for stor. mvh fe-m@il Du har så rett så rett, men det desverre få som er enig i det. Og hvorfor vil de ikke fortsette med den fine utviklingen av seilegenskapen på båtene, som dem holdt på med. Men snudde på helen? Redigert 31.Januar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Carpediem Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Jeg er enig i det dere sier! Men b32ac seiler ikke godt. Har seilt tirsdags regatta halve -07 i en b32, og jeg syntes ikke den seiler bra, mulig den seiler opp mot LYS i mellomvind...Men det er vell da alle bavaria trives best! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Du har så rett så rett, men det desverre få som er enig i det. Og hvorfor vil de ikke fortsette med den fine utviklingen av seilegenskapen på båtene, som dem holdt på med. Men snudde på helen? Det er kundene som bestemmer. De fleste bavariaeiere er ikke spesielt interessert i seiling, men er mer opptatt av båtens boegenskaper. Og det er her de tjener mest penger. De kunne ha videreutviklet matchbåtene hvis de brydde seg om de mest interesserte seilerne. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Jeg er enig i det dere sier! Men b32ac seiler ikke godt. Har seilt tirsdags regatta halve -07 i en b32, og jeg syntes ikke den seiler bra, mulig den seiler opp mot LYS i mellomvind...Men det er vell da alle bavaria trives best! Jeg syns 32ac seiler brukbart, jeg. Men husk at på denne generasjonen var det stor forskjell på standard jern og dyp blykjøl. Jernkjølen var ganske grunn uten å ha ekstra vekt i forhold til den dype. Disse ble dermed ranke. Andre merker som jeanneau og elan hadde tyngre kjøl hvis man valgte den grunne varianten. Dermed fikk man det samme rettende moment her. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Trond Aasvoll Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Det er kundene som bestemmer. De fleste bavariaeiere er ikke spesielt interessert i seiling, men er mer opptatt av båtens boegenskaper. Og det er her de tjener mest penger. De kunne ha videreutviklet matchbåtene hvis de brydde seg om de mest interesserte seilerne. Vist en leser resultat listen fra i fjor, så seiler jo ac utgaven fra match utgave i samme størrelse. Det sier jo litt om egenskapene til båten. Og jeg vil jo mene at eldre modeller har jo en lik luksuriøs innredning og like bra boforhold. Vist en ser bort fra dusj/toalett rommene, som har blitt større. Men stjeler volum fra andre rom? Hvorfor gå bort i fra noe dem hadde i modellene, det kan jo ikke være designe av rommene inni båtene som gjør det. Vil jo tro at en familie som er førstegangskjøpere, vil ha en båt som har begge deler? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Carpediem Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Jeg syns 32ac seiler brukbart, jeg. Men husk at på denne generasjonen var det stor forskjell på standard jern og dyp blykjøl. Jernkjølen var ganske grunn uten å ha ekstra vekt i forhold til den dype. Disse ble dermed ranke. Andre merker som jeanneau og elan hadde tyngre kjøl hvis man valgte den grunne varianten. Dermed fikk man det samme rettende moment her. Stemmer det, mener den var bare 1,50... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Vist en leser resultat listen fra i fjor, så seiler jo ac utgaven fra match utgave i samme størrelse. Det sier jo litt om egenskapene til båten. Og jeg vil jo mene at eldre modeller har jo en lik luksuriøs innredning og like bra boforhold. Vist en ser bort fra dusj/toalett rommene, som har blitt større. Men stjeler volum fra andre rom? Hvorfor gå bort i fra noe dem hadde i modellene, det kan jo ikke være designe av rommene inni båtene som gjør det. Vil jo tro at en familie som er førstegangskjøpere, vil ha en båt som har begge deler? Jeg har i et halvt år prøvd å selge en volumiøs båt med veldig gode seilegenskaper. Det er ingen førstegangskjøpere som tror at det er vits i gode seilegenskaper. Det merker jeg på hva de spør om; om det er mulig å sette på rullestorseil og flytte løygangen ut av cockpit... Den dype kjølen er spesielt vond å svelge. Hvis jeg får solgt, regner jeg med at det er noen med minst 5 års seilerfaring og gjerne litt regatta-interesse. Er også enig i at stort bad er sløsing. Så lenge man kan drite og ta en dusj av og til, er det egentlig gode greier, syns jeg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Spinner Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 De fleste bavariaeiere er ikke spesielt interessert i seiling, men er mer opptatt av båtens boegenskaper. Det er en merkelig påstand som det hadde vært fint om du kunne forklare litt nærmere. Mener du at det bare gjelder Bavaria eller gjelder det også de som seiler Benneteau, Hanse og Jeanneau? Jeg er glad i å seile, dvs. glad i å slå av motoren og bruke seil som motor. Mulig det ikke er seiling for deg, men for meg er det seiling, og sikkert mange andre også. Om jeg liker å kappseile? Egentlig ikke, jeg liker ikke å kappkjøre med bil heller. Jeg liker egentlig å ta det rolig på sjøen, slippe motordur og bare nyte elementene og naturen. Er båten min dårlig? Tja, ikke vet jeg. I følge flere av de ivrigste i denne tråden er det bare Bavaria som er skikkelig dårlig, vi andre som "seiler" billig båter slipper unna all kritikken...hvorfor det? Er det en kultur blant de ivrigste ekte seilerne som ser ned på Bavarianere, eller andre seilere som har "billig" båter? Vi er bare liksom-seilere fordi vi liker komfort, og kanskje er opptatt av det også..!? Burde vi være mer opptatt av seilingen for at dere skal bli fornøyd? Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
CB. Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Litt reklame for Bavaria slik at Bavaria eiere ikke mister grepet Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.