Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?

oslofjord

Recommended Posts

• 4 måneder senere...

Et poeng i forbindelse med dette. Hva er å føre en båt? Er det den som fysisk står til rors som er båtfører, eller er det den som har kommandoen?

På større skip er det vel skipperen som er båtfører - ikke matrosen som holder i/står bak rattet.

Hva med gange for autopilot?

Sånn jeg ser det holder det med en person ombord som har båtførerbevis og kommandoen over båten - og dermed er båtfører. Hvem som styrer må være underordnet.

mvh tuffff

Sikkert dumt spørsmål men:

Ifm båtførerprøven: Er det praktisk føring av båten, manøvrering og slikt?

Greit nok om man lærer hvilken side av merker og slikt en skal gå på, og hvordan navigere etter kart osv, men meste parten av dette siger vel sakte ut i intet etterhvert som tiden går etter kurset.

Slik jeg ser det, burde det være obligatorisk at man skal på en måte "luke parkere" og Rygge/bakke, legge til sidelengs osv.. Slik at man lærer å føre båten i praktiske situasjoner.

Jeg har ført småbåter fra jeg liten gutt, og har ikke hatt problemer med å føre dem dit jeg vil osv..

Men skal si jeg ble tatt litt på senga av 21 foteren når vinden stod inn fra siden, baugen kom raskt da gitt. Og det måtte litt trening til for å venne seg til det.

Neste båt blir nok rundt 27 fot, der er det enda flere kg og større vindflate, så da må en lære seg å manøvrere det også.

For min del, er det å føre båten i fart ute på sjøen er det minste problemet, og hvis man i tillegg har litt fornuft og kan sakke ned når det blir trangt, møter andre båter osv. I det hele tatt, viser hensyn til omgivelsene, så kommer man langt.

Jeg er ikke motstander av innføring av obl. båtførerlapp, men da bør det være litt nytte med den også.

Hvis det bare er snakk om teoretisk, så vil den ikke bidra så mye for min del. (selvsagt er det greit å lære om kart og kompass osv, men nå skal ikke jeg seile på åpne strekk og lange avstander slik at deviasjon osv betyr noe.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Enig med Ulven.

Det bør være en eller flere praktiske øvelser. Ser selvsagt problemstillingene mht gjennomføring( se bare problemene med billappen), men mange ville nok få seg en overraskelse. ikke minst med hekksjø. Altfor mange som ikke ser sammenhengen med 5 knopsgrenser og hekksjø. 3-4 knop mer gjør mye med sjøen for andre båter som ligger til kai eller holmer. Selv med all verdens instrumenter klarer de ikke å se sammenhengen. Tror mange ville hatt nytte av en øvelse hvor de eksempelvis sitter i en pram el. lignende og blir passert/forbikjørt i ulike hastigheter av instruktør. Dette for å få en feeling av hekksjø og problemer/farer det gir. Jeg er faktisk oppriktig fasinert av hvor mange som ikke er i nærheten av å se sammenhengen.

Kart og navigasjon er viktig, men strengt tatt bare for en selv. Om jeg kommer til der jeg vil eller ikke bryr ikke andre. Hekksjø derimot kan påvirke alle rundt. Sist helg hørte jeg på VHF`en at en hadde gått på grunn og tok visst inn bra med vann. Det skal noe til fart for å få store hull så det fort blir kritisk. Det var kanskje en av de som stort sett er mest opptatt av å komme der de selv vil og ikke "ser" seg selv i en større sammenheng. Desverre vil slike redningsaksjoner også involvere flere. Lurer på hvor mange vedkommende har plaget i forkant før det smalt...? Nå har jeg satt det litt på spissen og tatt mange under samme kammen, men ...

Ang kurs:

Et sted må en starte... teoretisk kunnskap er en start. Forhåpentligvis kan det gjøre flere i stand til å "se" problemstilliinger, løsninger og farer som kan bedre sjølivet for flere enn dem selv. "Du er ikke i stand til å se mer enn du vet"

En stor honnør til Marex som tar sine kunder ut på prøvetur før de gir fra seg båtene( jfr. reportasje i et magasin) Tøff holdning til kundene, men nyttig for sjølivet og dem selv når de er helt alene på sjøen.

Ubekreftede rykter i sentrale miljøer sier: Båtførerbeviset vil bli et sertifikat i stedet for et bevis.

Hvilke konsekvenser vil/kan dette ha?

Mine tanker:

1. Fossil paragrafen forsvinner

2. Helseerklæring kreves

ref 1. Ok, selv om jeg er en av dem.

ref 2. Helseerklæring i maritim forbindelse inneholder karv om fargesyn. Dette [fargesyn] bør ikke gjelde båtførersertifikatet (hvilket bekreftes av ryktene i sentrale miljøer), men kan lett, ved en inkurie, bli stående. Da må jeg selge båten :cryin:

Andre tanker?

Slik jeg ser det, burde det være obligatorisk at man skal på en måte "luke parkere" og Rygge/bakke, legge til sidelengs osv.. Slik at man lærer å føre båten i praktiske situasjoner.

Dette må bli frivillig. Folk bytter båt, og de har for forskjellige egenskaper til at dette har noen praktisk nytte. Mener dere at båtførere skal ha "utsjekk" for sin båttype, kanskje vi også skulle ha et tilsyn som eu-godkjenner båtene hvert 2. år :crazy:

Dette må bli frivillig. Folk bytter båt, og de har for forskjellige egenskaper til at dette har noen praktisk nytte. Mener dere at båtførere skal ha "utsjekk" for sin båttype, kanskje vi også skulle ha et tilsyn som eu-godkjenner båtene hvert 2. år :crazy:

Nei, ikke enig.. Blir det frivillig vil det ikke være noe poeng i kurset i det hele tatt..

Har man lært seg å lukeparkere med en BMW, så klarer man det også med en opel.

Her er det snakk om at de må få prøve seg med en instruktør/lærer/etc ombord slik at de kan vise at de kan mestre båten i en slik situasjon.

I dag kan en 16 åring (med ræva full av peng selvsagt) stikke bort å kjøpe seg en 35 foter og stikke til havs, og hva tror du skjer når han kommer til aker brygge og skal "luke" parkere båten longside på brygga for å hente resten av kompisene sine?

Ikke sikkert at eksempelet er så reelt, men du forstod nok poenget..

Dette med utsjekk ala flylappen er ikke så dumt, jeg har vært inne på det tidligere, men det må selvsagt klasifiseres litt annerledes..

F.eks at man kan ha bokstaver som i bil lappen. A = inntil 16 fot, B = inntil 25 fot, C = inntil 35 fot osv..

Så kan man legge til AS= seilbåt inntil 16 fot, BM=motorbåt inntil 25 fot osv. osv..

Alt som trengs er en halvtimes tur med en kontrollant for å få stempel i beviset. (en gangs greie).

Da hadde det vært litt system i det.

Hvordan praktisk gjenomføre det med å finne frem til kontrollanter osv blir barnemat, nok av sjøulk'er som er pensjonister som kan ønske å ta på seg noe slikt sikkert..

Ulykker er ikke noe stort problem i forhold til antall båter i kongeriket. Men blant de ulykkene som skjer er det noen alvorlige med fatalt utfall hvert år. Det er disse ulykkene som får oppmerksomhet. I tillegg skjer gjerne ulykkene på sommeren. Avisene har lite å skrive om og hauser det opp for alt det er verdt. Båtorganisasjonene, Redningsselskapet følger på. Dermed er karusellen i gang..........

Praktisk opplæring for den enkelte?

400.000 båtførere? F.eks 15 kjøretimer samt oppkjøring? Administrasjon tilkommer.

Blir summen omtrent den samme som det koster å drifte alle aldersheimer i kongeriket i ett år?

Og for hva? Det skjer jo fint lite ulykker i utgangspunktet. Dette er jo ikke et stort problem, er det?

Nei, jeg tenkte ikke så mye.

Men i forbindelse med kurset, så kunne det vært lagt opp 4 timer på slutten hvor kurset ble delt opp i grupper og ble med i båter og så hvordan det gjøres, og selv forsøker en gang eller to slik at man forstår hvordan det skal gjøres.

Dykkerlappen består av både teori og praktisk trening, en slik modell tenkte jeg på da.

Det skjer ikke så mange ulykker kontra antall båter på sjøen hver dag, men endel uvettig kjøring, og uhell/ulykker kune vært unngått om man f.eks fikk sett hva store hekkbølger gjør med f.eks en 10 fot jolle.

Trenger ikke 15 timer.

Båtførerkortet uten praktisk føring av båt er meningsløst og sløsing av tid og penger, og da kan man heller droppe hele greia spør du meg.

Heisan gode båtvenner :seeya:

Det var interessant å lese kommentarene på denne tråden. Faktum er at det har oppstått en del politisk kluddermudder etter at arbeidsgruppen (som jeg satt i) leverte sitt forslag til forskrift om obligatorisk båtførerbevis. Sjøfartsdirektoratet gjorde jobben sin til punkt og prikke og videresendte saken til Nærings- og handelsdepartementet, som har utsatt saken på ubestemt tid. Jeg har gjort mange forsøk på å få en forklaring på hvorfor departementet har latt denne viktige saken henge i løse luften, men har ikke lykkes i å få noe eksakt svar. Det er greit nok at departementet vil "kvalitetssikre" forslaget, men de bør i alle fall komme med en ny dato for innføring av et sikkerhetstiltak som det er bred politisk enighet om og som også støttes av flertallet av båtfolket.

Når det gjelder spørsmålet om praktisk opplæring, ble det grundig drøftet i arbeidsgruppen. En slik praktisk prøve vil være svært komplisert å få gjennomført i praksis. Prøven må i så fall avlegges i den båten vedkommende skal føre. Det er ikke to båter som oppfører seg likt og prøven vil avhenge av forskjellege værforhold og andre ytre rammebetingelser for å ha noen praktisk verdi. Det er stor forskjell på å avlegg prøven i vindstille og under forskjellige vind-, strøm- og bølgeforhold etc. etc. etc. Og hva med dem som ikke eier egen båt? Skal de låne en seilbåt, en motorbåt, en skjærgårdsjeep eller hur? Alle disse båttypene har helt forskjelloige manøvreringsegenskaper. Hva må gjøres når de bytter båt? Må man i så fall avlegge ny praktisk prøve? Derfor valgte arbeidsgruppen å basere det obligatoriske båtførerbeviset på den nåværende båtførerprøven og foreslo at Sjøfartsdirektoratet arbeider videre med alle spørsmål og forslag som kan bidra til å forbedre prøven.

Denne saken har vært diskutert i samfulle 14 år som jeg har jobbet i KNBF, og lenge før den tid. Problemstillinger som dette har hele tiden gjort at det ikke har vært mulig å få ut finger'n! Arbeidsgruppen ønsker derfor å skjære gjennom, men det er åpenbart at denne diskusjonen fremdeles pågår på politisk hold. Det er nok derfor departementet ikke kan gå ut å si klart fra når ordningen kan gjennomføres.

Vi håper fremdeles at vi skal få et svar fra departementet. Hvis ikke, er dette en særdeles pinlig sak for Nærings- og handelsdepartementet og for den sittende regjeringen!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Problemstillinger som dette har hele tiden gjort at det ikke har vært mulig å få ut finger'n! Arbeidsgruppen ønsker derfor å skjære gjennom, men det er åpenbart at denne diskusjonen fremdeles pågår på politisk hold. Det er nok derfor departementet ikke kan gå ut å si klart fra når ordningen kan gjennomføres.

Vi håper fremdeles at vi skal få et svar fra departementet. Hvis ikke, er dette en særdeles pinlig sak for Nærings- og handelsdepartementet og for den sittende regjeringen!

For min del synes jeg det er pinlig at KNBF har støttet et opbligatorisk teoretisk båtførerbevis, all den tid antallet ulykker på sjøen er særdeles lavt. Av de få ulykkene som skjer, viser det seg at yttest få av tilfellene faktisk skyldes manglende teoretiske kunnskaper.

Skal vedde på at du selv ikke kan klare å hoste opp et eneste slikt tilfelle på stående fot.

2 milliader i kostnader, 60 nye byråkrater og årlige driftskostnader på 100 millioner bare for det nødvendige personregisteret, sier vel sitt.

Riktignok har vi mye penger i dette landet, men vi driter ikke penger.

Båtførerkortet uten praktisk føring av båt er meningsløst og sløsing av tid og penger, og da kan man heller droppe hele greia spør du meg.

klart det er sløsing av tid og penger. Og jeg mener det ville være å sløse enda mer å begynne med obligatorisk praktisk læring av hvordan man legger til. Hva med seilbåter, hva er viktigst legge pent til kai, eller heise seil?

Dette underbygger noe jeg har hatt mistanke om, og det er obligatorisk båtførerbevis blir satt i fokus nå av irriterte båteiere sørpå som er redd for å få ripe i gelcoaten sin. Og hvor båt-tettheten er så høy at det ligger en liten drøm om at båtførerbeviset skal få hverdagsbøllene til å holde seg på landejorda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...