Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Når man får tatt dette båtførerbeviset,hva er da de øvre grensene for hva man kan føre? Båt inntil 15 meter?
Ja, den øvre grensen er 15 meter. Derfra begynner D5, også kalt Fritidsskipper sertifikat å gjelde.
Der har du vel kommet i skade for å miste en bokstav?...heter som kjent D5L ...

 

Men glem likevel ikke aldersgrenser - de gjelder fortsatt. En 14-åring kan ta båtførerbeviset, men får ikke kjøre båt opptil 15 meter av den grunn.

Link to post
Share on other sites

...hvor billig den prøven er mener jeg! :wink:

Norsk Test er de som utsteder (og "godkjenner" - vha sensorer) prøven. Det koster kr. 525 første gang. Må du gå opp flere ganger, så koster det ekstra pr. gang. Husker ikke helt prisen på det, men mener det ligger på rundt det halve, eller kanskje litt under. Så helt gratis å gå opp mange ganger er det ikke. Samme opplegg/prinsipp gjelder vel for teoriprøven til førerkort for bil?

Link to post
Share on other sites

Kan man så lite om de regler som gjelder på sjøen at man må opp til eksamen mere enn en gang, ja da er man ikke kompetent nok.. Det samme gjelder om man må ha kurs eller lese en bok før man avlegger eksamen... Da er man heller ikke kompetent nok... De som er kometente nok avlegge selvsagt eksamen på under normert tid og uten å lese så mye som ett komma.. Dette er så elementært at man burde klare dette "på strak arm" om man er normalt oppgeående..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

slik jeg deg denne båtførerprøven på, er meningsløs.

det ser ut til at det er proforma, og en menneskerett å få dette bevis i lomma.

uten praktisk opplæring av kyndig personnel, kommer oppsumering etter sesong

2009, garantert være : at dette hjalp jo ingen ting. ( skal bli artig å se om jeg tar feil a... :wink: )

at det i tillegg er satt en aldersgrense...hmm.

ta en titt på de over denne aldersgrense, som alikevel tar kurset. da vil nok de fleste se at

alder har lite med sikkerhet å gjøre.

om det i det hele tatt skal ha noen virkning, må man innføre praktisk opplæring. selv om

jeg egentlig ikke vil det, er det nok ingen vei utenom.

til det taler statistikken imot tanken min.

Link to post
Share on other sites

"...hele ditt innlegg Sydvesten meget god dokumentasjon på hvor verdiløs hele denne ordningen er". Sitat slutt.

 

Dokumentasjon Mouche?

 

Vet ikke om sydvesten mener alvor med det siste innnlegget her, men...i så fall lurer jeg: Tenker du på deg selv, for du er vel oppegående eller?

 

Men, hva med de som har tenkt å kjøpe seg en båt, og vil gjerne ta et teorikurs/gjennomgang av stoffet før vedkommende går opp til prøven. Da mener du at vedkommende ikke er skikket til å føre et fartøy?

Link to post
Share on other sites

Kan man så lite om de regler som gjelder på sjøen at man må opp til eksamen mere enn en gang, ja da er man ikke kompetent nok..
Det samme gjelder om man må ha kurs eller lese en bok før man avlegger eksamen... Da er man heller ikke kompetent nok... De som er kometente nok avlegge selvsagt eksamen på under normert tid og uten å lese så mye som ett komma.. Dette er så elementært at man burde klare dette "på strak arm" om man er normalt oppgeående..

 

Jeg håper for all del at du nå snakker om folk som tidligere har hatt fartstid på sjøen.

Link to post
Share on other sites

.....skal det blant annet også vurderes om det skal stilles krav til bestått båtførerprøve før vedkommende igjen kan føre fritidsbåt.

.

Ellers helt uten mål og mening om en person under 30 år som tross teoretisk båtførerprøve kjører som en idiot skal få som straff ta en teoretisk eksamen en gang til......det samme teoriske pensum som beviselig ikke gjorde vedkommende til en ansvarlig fører.... !

 

 

Kan man så lite om de regler som gjelder på sjøen at man må opp til eksamen mere enn en gang, ja da er man ikke kompetent nok....

 

Spørsmålet er om en person som med overlegg bryter regler til tross for at han kan alle regler ( altså mot bedre viten) skal måtte ta teoriprøven om igjen.

Link to post
Share on other sites

...

Samme opplegg/prinsipp gjelder vel for teoriprøven til førerkort for bil?

...

Er rimelig sikker på at det koster 335 kr (no for tida iallfall) kvar gong ein tar teoriprøven, uanhengig om det er første, andre eller tredje gongen ein prøver. Dessutan er det ei karantenetid på to veker mellom kvar gong ein får lov til å prøve.

 

Beklager flisespikkeriet :wink: .

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Er rimelig sikker på at det koster 335 kr (no for tida iallfall) kvar gong ein tar teoriprøven, uanhengig om det er første, andre eller tredje gongen ein prøver. Dessutan er det ei karantenetid på to veker mellom kvar gong ein får lov til å prøve.

 

Beklager flisespikkeriet :wink: .

 

Du må nok sjekke opp prisen. Du tar feil. :cool:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Den beste form for opplæring er selvfølgelig når teori og praksis går hånd i hånd. Er vel ingen som er uenig i det.

 

Ja, ingen tvil om det!

 

Nettopp derfor legger jeg pratisk seilas inn i alle båtførerkursene og alle kurs der det ellers er mulig å få det til.

Jeg stortrives nemlig selv ombord i POSEIDON II.

 

(Gebyret til Norsk Test er forøvrig NOK 525 ved første forsøk og NOK 290 ved neste.)

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja der ser du Sinten. Jeg trodde det var båtførerprøven som ble diskutert...

 

Beklager. :crazy:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

2 milliader i kostnader, 60 nye byråkrater og årlige driftskostnader på 100 millioner bare for det nødvendige personregisteret, sier vel sitt.

Riktignok har vi mye penger i dette landet, men vi driter ikke penger.

 

Du har tydeligvis mye info om hvor mye tiltaket koster å drifte. Selv om vi har mye penger, er det noe dritt at vi må bruke de på å få sertifikat på de kjøretøyene vi har lyst til å ferdes med.

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...