Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Noen som leser om trafikkforskning her? Veldig interessante funn der, og noe er relevant for sjøen også. På veien er det slik at de veiene som oppfattes som farlige, har færrest ulykker. De oppdaget i UK at når de rettet ut den gamle svingete veien med en rett tofelts, så steg ulykkene tildels dramatisk etterpå. Sjåførene blir selvsikre, trygge og døde.

 

I Nederland eksperimenterer de i dag med å blande all mulig trafikk i en mix, forgjengere, biler, trikk, syklister. Uten lysregulering, eller felt. Det fungerer faktisk helt fint. Alle så at dette er livsfarlig, og skjerpet seg.

 

Hva har dette med sjøen å gjøre? Jo, årsaken til at det er så utrolig få ulykker på sjøen er at mange oppfatter dette som farlig, de kan gå på skjær, de kan synke, de kan kollidere, de kan møte en tulling som ikke kan reglene... Folk skjerper seg, og de skjerper seg mer jo farligere situasjonen oppfattes.

 

En skjerpet fører gjør veldig lite feil. Av samme grunn er det flest ulykker blant de gamle gutta. Som drikker, sjangler og detter. Som går på fordekket uten sikring, som går ut med liten båt for å dra garn, som dropper redningsvest, som kan farvannet som sin egen bukselomme... Og dette er de gruppene som båtførerbeviset IKKE dekker. Dette er de med kompetanse men uten redsel for å gjøre noe feil. Så har vi ungsauene som råkjører for å vise seg frem, de må dessverre kastreres eller bures inn for å stoppes. Begge deler effektivt men kanskje litt radikalt? Et lite kurs hjelper i hvert fall ikke.

 

Jeg er motstander av opplegget fordi det fjerner fokus og ressurser fra tiltak som faktisk kan hjelpe, og som sådann er jeg 100% sikker på at innføring av obligatorisk båtførerbevis vil være en netto bidragsyter til å ta liv. Påbudt bruk av redningsutstyr, VHF, nødpeilere etc. derimot, det kan garantert redde en rekke mennesker. Det er sjøens midtdelere! Skulle fått mye utstyr for de store beløpene som man er klar for å bruke her!

 

Men KNBF lager vel kurs, og ikke utstyr?

Link to post
Share on other sites

McAnders: Forstår jeg det slik at du mener at fravær av kunnskap om hvordan du skal oppføre deg på sjøen, er med på å HINDRE ulykker og skader på sjøen?? :eek:

Vi snakker om sjøen her, og ikke biltrafikk, som du refererer forskingen fra! Litt forskjell, spør du meg.

 

...Jeg registrerer at det etterlyses endel konkret tallmateriale og eksempler rundt dette med ulykker i denne tråden.

At det da reageres som det gjør fra din side; underbygger min påstand om at saken er mindre opplagt enn det gis inntrykk av....

Dette blir for dumt!

Greit at vi ønsker å diskutere for å få klarhet i ting og tang, men å diskutere for diskusjonens egen skyld, og spesiellt i et emne som dette, synes JEG ikke noe om! Syvert orienterer etter beste evne, og det han oppnår, er etter min mening, på grensen til skittlasting og usakeligheter.

Senest på nyhetene i kveld var det reportasje fra forsikringsselskaper og NSSR som bedyrer mere skader på båt enn i fjor; Det ble antydet en dobbling. (Merk at jeg skrev BÅT og ikke menneske-ulykke da Lotus).

Flere her bekrefter at forholdene på sjøen, spesiellt i sørligere enge, er blitt vesentlig værre, hva kunnskap om lover, regler og sjømannskap angår. Folk uten kompetanse kjøper dyre store båter og legger i vei på blåmyra.

Det som stadig overrasker meg er at det er bare noen få her som til stadighet legger ut om sin motstand mot båtsertefikat. De samme "skribentene" er de som til stadighet er uenig i det meste; bare for å være uenig liksom.

All støtte til Syvert! JEG ville i alle fall ikke ha hatt den jobben han har. Synes de som kritiserer kan vise LITT empati med de som sitter i slike jobber.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin;

jeg aksepterer overhodet ikke at du antyder at mitt inlegg var skittkasting. Det får stå for din regning.

 

og ærlig talt, mener du at Syvert, som talsperson skal vernes så det ikke skal være lov å stille spørsmål rundt hans synspunkter ?

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vel Marwin.

Statistikken fra Finansnæringens hovedorganisasjon sier at det ikke har blitt flere forsikringsskader.

Samtidig sier statistikken fra Norsk Folkehjelp at antallet drukninger relatert til fritidsbåt ble redusert med en tredel i fjor sammenlignet med året før. Og året før? Det var lavere enn året før der igjen.

 

Så om flere her bekrefter at forholdene er blitt så mye verre, er det faktisk feil. Dette er synsing som ikke har feste i statistikken over hode.

Tallene forteller sitt tydelige språk og de er udiskutable. Om du da ikke mener at det har blitt jukset med tall da.....

 

Noen innlegg lenger opp stilte du nok en gang spørsmål om milliardene av kroner i kostnader for obligatorisk teoretisk båtførerbevis. Disse tallene er departementets egne og er basert på de samme kriterier som alle andre anslag departementet gjør.

 

Så konklusjonen:

Ikke er det ille og mange kollisjoner. Skadene er relativt sett få og de øker ikke. Drukningsulykkene synker.

 

Og du synes det er rart at det stilles spørsmål rundt obligatorisk båtførerbevis????

Link to post
Share on other sites

og ærlig talt, mener du at Syvert, som talsperson skal vernes så det ikke skal være lov å stille spørsmål rundt hans synspunkter ?

 

Er det noen som bør tåle forskjellige synspunkter er det en profesjonell aktør, spesielt når denne innehar og fremfører bastante kompromissløse synspunkter.

Link to post
Share on other sites

Artige er jo at Syvert og KNBF var markante motstandere av både båtregister, promillegrense og obligatorisk båtførerbevis for noen få år siden. Husker en tv-debatt der Syvert hakket løs på ei jente fra Sjøvett-kampanjen og var voldsomt mot dette.

 

Når man da selv har snudd om på denne måten bør man jo forstå at en sak har flere sider.

 

Ingar Johnsen var vel som redaktør for Båtmagasinet også en markant motstandar av mye av dette men også han har byttet mening og fronter jo nå register og opplæring gjennom NSSR.

Link to post
Share on other sites

Enig i det. Jeg tror 99% av dagens uvett på sjøen kunne vært slått ned på ved å håndheve de regler som allerede finnes - ikke minst regelen om at man skal ha nødvendige ferdigheter for å føre båt.

 

Fartsgrensene derimot er det stort potensiale for å forbedre og innskjerpe kraftig.

Link to post
Share on other sites

Suzuki: Nei, ikke vernes kanskje, men det må gå an å ha en mildere tone!

 

Lotus: Hva er DA årsaken til at dette blåses opp i media? Både forsikringsbransjen og NSSR var på nyhetene mange ganger i går og hevder det motsatte av det du sier.

NSSR proklamerte at det var like mange uttrykninger hittil i år, som til samme tid i fjor! OG at mange av disse kunne ha vært avverget HVIS vedkommende "fritidsbåt-kapteiner" hadde hatt et minimum av kunnskap, noe de får på kurs!

 

Er ikke ute etter å dilte etter "et intetanende flertall", men godtar heler ikke "mindretallets diktatur". Tonen her på BP er/har vært i en fornuftig og mild tone. La den fortsette med DET. (Såfremt ikke noen "driter på draget" og ikke inser det. I så fall er det moderatorene som rødder opp...).

Oteren: Greit nok, men TONEN kan med fordel være en annen. Og mener du at alt bør være "frivillig"? :eek: (Fartsgrenser, kunnskap, miljø, alkoholnivå, osv. osv.)??

 

Enig i det. Jeg tror 99% av dagens uvett på sjøen kunne vært slått ned på ved å håndheve de regler som allerede finnes - ikke minst regelen om at man skal ha nødvendige ferdigheter for å føre båt.

Fartsgrensene derimot er det stort potensiale for å forbedre og innskjerpe kraftig.

Og HVEM skal håndheve slikt, etter HVILKE regler?? De reglene du ikke har KRAV på deg om å kunne? Etter hvilke straffereaksjoner?

 

Mange spørsmål; Men det viktigste som de fleste "stridende" er i mot: TRENGER vi et båtsertifikat? Hva har andre land? (EU, USA)? Er det bare å "tut å kjør" med hva slags farkost som helst, UTEN bekreftet kompetanse??

 

Eller er det bare JEG som begynner "å tøve på gammeldagan"??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og HVEM skal håndheve slikt, etter HVILKE regler?? De reglene du ikke har KRAV på deg om å kunne? Etter hvilke straffereaksjoner?

 

De samme som jeg antar skal håndheve reglene etter innføring av et båtførerbevis - politiet. Antar du ikke ser for seg at forsvaret eller NSSR skal ta denne jobben.

 

Mener også at fører av båt som er lenger enn 8 meter, kan oppnå større fart enn 10 knop eller har større motorkraft enn 10hk skal være fyllt 16 år OG inneha nødvendige ferdigheter for bruk av båt. I nødvendige fedigheter ligger etter min forståelse kunnskap om lover og regler.

 

Håpet mitt er at dersom obligatorisk sertifikat blir innført vil en del idioter rett og slett ikke gidde å ta dette og holde seg vekke fra sjøen. Terskelen for å komme seg på sjøen kan bli høyere noe jeg mener er en fordel.

Link to post
Share on other sites

Dette er påstanden;

 

Flere her bekrefter at forholdene på sjøen, spesiellt i sørligere enge, er blitt vesentlig værre, hva kunnskap om lover, regler og sjømannskap angår. Folk uten kompetanse kjøper dyre store båter og legger i vei på blåmyra.

 

Og dette er faktisk dokumentasjon;

 

Vel Marwin.

Statistikken fra Finansnæringens hovedorganisasjon sier at det ikke har blitt flere forsikringsskader.

Samtidig sier statistikken fra Norsk Folkehjelp at antallet drukninger relatert til fritidsbåt ble redusert med en tredel i fjor sammenlignet med året før. Og året før? Det var lavere enn året før der igjen.

 

Skal vi forholde oss til synsing og vonhørensagen eller skal vi kikke litt på den dokumentasjonen som faktisk foreligger? Jeg har også lagt merke til hva denne syvert bl.a. sier mht "Hvor byråkratene har fått alle millionene i kostnader fra, vet ikke jeg." og "Estimatet på 400.000 er derfor basert på ren gjetning. Her er det mye synsing ute og går i alle bauger og kanter som gjør det vanskelig, for ikke å si umulig, å føre en saklig debatt."

Hvor kostnadene kommer fra står da vel klart i den rapporten han selv har vært med på å utarbeide og satt sitt gode navn under? Jeg har lest det meste av den, har du? Ja, ingen tvil om at det er mye synsing ute og går, formodentlig fra flere hold (?) og kanskje sågar fra Syverts side siden han jo også bruker ord som "tror" og "håper".

 

Jeg har i noen dager tenkt en del over hvordan ressursen på 62 årsverk kunne vært brukt til annet enn "bare" å utstede og administrere disse bevisene. Hvor mange f.eks politibåter kunne vært på sjøen i 4/5 måneder i perioden april til september i si 10 timer i døgnet? 10/15/20/30?

Jeg hører det sagt at det er jo ikke noe problem med de 62 årsverkene for det er jo båtfolket (ikke folk i båt?) som skal betale for dette, ja hva så? Er det pengene det står på? Blir det ikke en samfunnsøkonomisk belastning også når private betaler?

 

Og nok en gang Marwin; ingen absolutt ingen på dette forumet er negative til opplæring og kunnskap!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og nok en gang Marwin; ingen absolutt ingen på dette forumet er negative til opplæring og kunnskap!

Sikker på DET?? Enn alle det som proklamerer motstand mot kurs, opplæring og kompetansebevis?

Et minimum av opplæring (MIN mening) er et teorikurs!

Et praktisk kurs på dette nivået er vel utopi, pga. MANGE forskjellige båttyper (pinnebåter, planere, sjekter osv. osv.) oppfører seg ulikt mmm. og vil KOSTE for mye.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og nok en gang Marwin; ingen absolutt ingen på dette forumet er negative til opplæring og kunnskap!

 

:sailing:

 

Mouche, Hvis du ser rundt deg når du er på sjøen, hender det du irriterer deg over andres ferdsel og oppførsel ? Er det slik at noen kunne hatt behov for mer forståelse for trafikken/hekkbølger/manøvrering etc ? Har dette forandret seg siste 10-20 år ? Tror du de "værstingene" setter seg frivillig ned og lærer litt sjømannskap samt involverer seg med f. eks. deg som har både fartstid og vet å ta hensyn, hører på hva du har å formidle ?

 

Hvis du er possitiv til opplæring og kunnskap, hvor skal man starte ? Er egentlig dette med obligatorisk sertifikat da så dumt(man kan vel ikke ha sertifikatplikt bare for spesielt utvalgte) ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For de som kan huske et år tilbake, var det på forsommeren 2007 en rekke oppslag i media om at alt var blitt så mye verre denne våren. NSSR og enkelte forsikringsselskap stod først i hylekoret. Så gikk sesongen sin gang og resultatet var omtrent som alle andre sesonger. Kostnadene til reparasjoner var blitt høyere, men siden båtene var større, prisene generelt høyere og arbeidskraft mangelvare, så ble det ikke verre likevel.

 

For alle med ødelagt hukommelse: Nå starter det årlige hylekoret igjen, men det stilner av etter sesongslutt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Og nok en gang Marwin; ingen absolutt ingen på dette forumet er negative til opplæring og kunnskap!

 

Sikker på DET?? Enn alle det som proklamerer motstand mot kurs, opplæring og kompetansebevis?

 

Du som følger så pass godt med her på BP har sikkert observert at det er det obligatoriske i det som det er motstand mot, Marwin - ikke opplæringen og kunnskapen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg kan love deg Lotus, at "Hylekoret" mitt varer hele sommeren gjennom. Spesielt i Juli. Det er også grunnen til at jeg nå velger å legge ferien til August.

Dette har ikke noe med ulykker og statistikk å gjøre, men at de værste bøllene faktisk ikke er utpå i samme utsrekning i August som i Juli.

 

Jeg tror noen her har misset et vesentlig punkt: Dette dreier seg om trivsel på vannet for alle, ikke bare ulykkes-statistikker !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei VannTro.

Jeg irriterer meg mange ganger over andres ferdsel og oppførsel. Og særlig irriterer jeg meg over de som jeg vet har båtførerprøve, men som totalt mangler holdninger og folkeskikk. Men hva skal vi gjøre med slike? De har jo teorien inne, de bare driter i å følge regler og oppføre seg.

 

Skal man sende 400.000 andre på obligatorisk teorikurs? Hvilken nytte gjør egentlig det?

Er det ikke mye bedre å spandere litt penger på onkel Politi i stedet for å brenne av 2 milliarder til lite nytte? De uten holdninger har like lite holdninger selv om du selv blir pålagt et teorikurs. Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Tuffff: Høhh; Hvis dette ikke ble obligatorisk, HVEM ville "kaste bort" tid, penger OG energi på det da?

Innen læring er det 4 kategorier... De som er i kategori "ubevisst uvitenhet", vil DE ta et kurs? Tror ikke det nei.

Se på båtregistret til NSSR; DET er frivillig. Hvilken verdi har DET, hvis MANGE ikke er med?

 

Lotus: Er FOR mere politi, men at AP skal prioritere mere politi på sjøen, tviler jeg på vil skje. Men i så fall, hva skal de "ta"?? Etter hvilke kriterier? Det stilles jo ikke noen formelle krav til kompetanse, kun noe tåkete om " skal ha kjennskap til". Og hvilke straffereaksjoner ved bøllekjøring?

Jadda, vet at bøllene finnes på landeveien også, men der er det letter å foreta straffereaksjoner med et lovverk som er tilpasset nettopp VEI.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei VannTro.

Skal man sende 400.000 andre på obligatorisk teorikurs? Hvilken nytte gjør egentlig det?

Er det ikke mye bedre å spandere litt penger på onkel Politi i stedet for å brenne av 2 milliarder til lite nytte? De uten holdninger har like lite holdninger selv om du selv blir pålagt et teorikurs. Synspunkter?

 

Ja, jeg har noen synspunkter Lotus.

Jeg skrev i et tidligere inlegg at jeg håper å slippe "Landeveistendenser" på sjøen. Dette gjør man best ved å opplyse og lære bort. Dette er ikke mulig å få til uten at man pålegger det via en lov. Her kan man ikke diskriminere, derfor må vi andre også sette oss på skolebenken. Jeg skrev også tidligere at jeg selv tok båtførerbevis i vinter. Tro det eller ei, jeg hadde stort utbytte av kurset. Ble bedre kjent med flere i båtforeningen og fikk høre synspunkter fra folk med andre referanser enn med selv. Diskusjoner som skjelden oppstår på bryggekanten kom frem og alt i alt var det en meget possitiv opplevelse.

Selvfølgelig ønsker jeg også synlig politi på vannet og det har vi. Dessuten vil jeg få berømme politifolkene som har tjeneste her. Disse "gutta" har forstått det og har en helt annen tone en hva du opplever på landeveien. Det jeg ikke ønsker er en politibåt rundt hver en odde som venter med laser og promillemåler, det er ingen tjent med. Da har vi tatt nok et skritt i retning av "landeveien".

 

Forøvrig er dette med sjøsikkerhet et ansvar vi alle deler og det skader ikke med en prat i havna med folk du vet ikke tar hensyn, men det må selvfølgelig gjøres på en diplomatisk måte.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I dag kan en 16 åring (med ræva full av peng selvsagt) stikke bort å kjøpe seg en 35 foter og stikke til havs,
I dag er eneste kravet for å føre en båt opp til 50 fot med ubegrenset antall hestekrefter at føreren har fylt 16 år!

 

"Sorry Sam". Dette er vranglære og det er antakelig i avhjelp av denne vranglære Sjøfartsdirektoratet burde sette inn ressurser. Det riktige er fylt 16 år og har nødvendige ferdigheter med bruk av båt (ferdighetsnivået er da selvsagt relativt i forhold til fartøy; det kreves mer ferdigheter for å føre en 50-foter enn en 15-foter med 15-hester.

 

 

Denne debatten er i ferd med å havne ned på et lavmål og tror vi alle får ta oss en tur ut i solen og heller komme tilbake i morgen.....

 

:yesnod: Flere av de ivrigste her burde puste dypt inn og telle til minst tyve. Debatten er til tider lite saklig. Det må være tillatt å ha forskjellige meninger og samtidig ha mer enn en tanke i hodet samtidig.

 

For the record: Jeg er imot obligatorisk båtførerprøve.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men VannTro, de flest har jo ikke særlig problem med teorien. Ulykker skyldes i liten grad manglende teoretisk kunnskap.

Er det slik å forstå at hvis du tviger i dem med dårlige holdninger litt teori de gjerne kan fra før, så blir de snille og greie?

Det har blitt påpekt før, men det kan sikkert gjentas: Å tvinge folk til en teoriopplæring er intet godt grunnlag for holdningsskapenede arbeid.

 

Og landeveien? Landeveistendenser? Hva mener du egentlig? Der er det jo obligatorisk opplæring. Er det noe galt på landeveien bortsett fra ulykker og bøller?

Og sjøen? Her er det jo veldig bra. I særklasse bra vil jeg faktisk si.

 

Båtførersertifikat? Før jeg tok båtførerprøven og etter jeg tok båtførerprøven kjører jeg på akkurat samme måte. Jeg kan nå navigasjon etter fyrlykter, men det vil jeg sammen med 99,9% andre aldri bruke. Stort sett er det jo ikke så mye man trenger å kunne av teori for å mestre båtlivet og det lærte jeg på begynnelsen av første båtsesong. Teorikurset, frivillig sådan, var bra det, men er jeg blitt en bedre båtfører av det? Neppe.

 

Men for all del. Opplæring er av det gode, men det er ikke tvang. Spesielt ikke når det koster det hvite ut av øyet.

 

Jeg vil mye heller ha en sjø befolket av hyggelige folk uten båtførerprøve enn en gjeng bøller med båtførerprøve. Det er ikke teoretisk obligatorisk båtførerprøve som er viktig. Det er holdninger og folkeskikk.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har noen synspunkter Lotus.

Jeg skrev i et tidligere inlegg at jeg håper å slippe "Landeveistendenser" på sjøen.

 

Beklager hvis jeg misforstår men; Du ønsker ikke tilstander som man har på vei med obligatorisk førerkort, praktisk prøve, glattkjøringskurs, førstehjelpskurs, trafikalt grunnkurs, mørkekjøring og landeveiskjøring på sjøen hvor det "kun" gjelder den generelle regel om at man plikter å følge gjeldende lover og regler? :confused:

 

Joda VannTro, jeg irriterer meg nok noen ganger over andres oppførsel på sjøen, men det gjør jeg også i aller høyeste grad over andres oppførsel på veien når jeg er bilist! Så kan man sikkert morsomt si at det skyldes at jeg lett blir irritert eller at det finnes en mengde idioter på veien og det til tross for at de har alt som skal til av obligatorisk "ditt og datt"?

 

Jeg har i diverse innlegg nevnt en rekke "ting" som jeg mener kan gjøres, alt fra tilbud om opplæring i skolen (bl.a. har Gjensidige støttet sjømannsforeninger som gir tilbud om kurs til 10-klassinger i Lillesand!), rabatter på forsikring har man, men burde kanskje vært enda større siden det jo har slik god effekt(?), forhøyet egenandel i selskapene (dette vil forplikte alle selskapene til å harmonisere sine betingelser, det ønsker jeg, det ønsker ikke de!), båtforeningene kunne kommet sterkere på banen med tiltak, det samme kunne forhandlerne, større ressurser til kontroll (les; politi med båt), bedre merking på fjorden, bedre informasjon i båthavnene om lover og regler, kampanjer om sikkerhet til sjøs med støtte fra staten osv osv Og 62 årsverk bare for å utstede bevis er jo en betydelig ressurs som kunne vært brukt annerledes?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei Mouche, jeg ønsker ikke landeveistilstander, i dette legger jeg vekt på den aggressiviteten man finner, ikke førerkortopplæringen.

 

Alt du foreslår som tiltak er supert, mange gjør mye og mer kan også gjøres. Jeg tror spesielt holdningsskapende arbeid blant våre fremtidige båtførere er verdifult.

Det som gjør at jeg er en tilhenger av dette sertifikatet er at jeg tror, arrester meg gjerne på uttrykket, at mye av den kjøring man er vitne til på sjøen skyldes uforstand og ikke uvilje.

 

Det hadde vært så fint om disse som muligens ikke forstår kunne kommet inn i en opplæring / miljø som lot de forstå. Jeg tror å gjøre opplæringen obligatorisk ville ordne dette. Jeg skulle bare gjerne sett at dette ble gjort via "Klasseromsundervisning" og ikke pr. internett.

 

Litt på kanten, kanskje et obligatorisk medlemskap i en båtforening også ville gjort susen :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel Lotus, som jeg skrev i forige innlegg, jeg tror mye av det skyldes uforstand og uvitenhet.

Søndag for 3 uker siden møtte jeg flybridgebåt på nær 40 fot i Aråysund på østsiden av Nøtterøy, på det aller smaleste om du er kjent i området. Denne båten kom i nær 10 knop med minst en meter hekkbølge. På flybridgen satt et ektepar i 50-årene og vinket blidt til oss...... Dette var i hvert fall uforstand. Noen regelrette bøller finnes selvfølgelig også, men de får man ikke i tale uansett hvor mye man vil. Politi vil heller ikke hjelpe her. Det er du sikkert enig i selv også siden du refererer til at de finnes på landeveien og heller ikke der lar seg stoppe.

Hvis vi kunne nå de som har uforstand ville mye være gjort. Trur eg...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...