Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Vel Lotus og dere andre som er mot obligatorisk båtførersertifikat, da er vi enige om målet, men ikke metodene. :discuss:

For meg virker metoden som KNBF går inn for å være mest reell, hvis dette kan bidra til et bedre miljø på sjøen for alle så ønsker jeg det velkomment.

Fremtiden får vise om jeg får rett eller tar feil, for er det noe som er sikkert, så er det at kravet kommer.... :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig Vanntro. Det er ikke noe vits i å vente til det har gått for langt. Da kan vi snakke om kostnader for å "rette" opp igjen idyllen på sjøen. Forebygging er billigst, samtidig slippes den sorg og problemer de forulykkede med deres familie også har. (JFR se Fævenne i dag.) Motsetningen er at flere får nyte båtlivet i trygghet og visshet på at det de gjør er riktig og alle har det greit. Det kan jo plutselig være at det er de som skal hjelpe/redde noen andre.

 

Vedrørende ferdighetsnivå og navigasjon, så ville jeg satt pris på at de som skulle hjelpe meg i en evt situasjon var pkt 1: klarte å finne meg på kartet, pkt 2 klarte å navigere/kjøre seg fysisk i min posisjon, pkt 3 klarte å gjøre noe nytte av seg!

Er noen av dere ute å kjøre med problemer, vil dere gjerne at de som redder dere kommer kjapt, og faktisk er i stand til å gjøre noe fornuftig. Jo fler som kan mer, des færre ulykker (forebyggende effekt!)og hvis ulykken først er ute, kommer det flere raskere og kyndige til stede.

 

Uvitenhet må møtes med ... ja viten og kunnskap. Vanskeligere å bygge seg opp erfaring og ferdighet uten noe å bygge all prøving og feiling på. Trenger gjerne noen holdepunkter som erfaringene kan justeres i forhold til. Det kan teorien hjelpe med på en billig måte. Et ofte brukt uttrykk i pedagogiske kretser hvor teori og praksis kombineres ;Du kan ikke "se" mer enn du vet. Det betyr at du ikke forstår hva som skjer/skjedde, fordi du ikke vet/visste nok om det. ( jfr Marwins kommentar: Innen læring er det 4 kategorier... De som er i kategori "ubevisst uvitenhet") : De vet ikke det de ikke vet. Av erfaring har jeg sett mange som har satt sine og andres liv i fare gang på gang uten å være klar over det. Etter en samtale hvor en forklaring på hendelsene og sammenhengen samt små justeringer for å hindre samme igjen, kunne de (voksne elever) bli opprørte over å ha gjort det de akkurat gjorde. " Har gjort slik i alle år" sier de, men de gjør det jo ikke riktigere for det!

 

Skipper Worse:

Sitat: (Syvert @ 14.06.08 23:49) *

I dag er eneste kravet for å føre en båt opp til 50 fot med ubegrenset antall hestekrefter at føreren har fylt 16 år!

"Sorry Sam". Dette er vranglære og det er antakelig i avhjelp av denne vranglære Sjøfartsdirektoratet burde sette inn ressurser. Det riktige er fylt 16 år og har nødvendige ferdigheter med bruk av båt (ferdighetsnivået er da selvsagt relativt i forhold til fartøy; det kreves mer ferdigheter for å føre en 50-foter enn en 15-foter med 15-hester.

 

Mitt svar: I praksis er det desverre slik Syvert illustrerer. Låner pappas "jolle".

MHT ferdighetsnivå! Prøv sjøl og lag en 5 punkts liste over hva du mener er ferdighetsnivå godt nok for å føre en båt. Reglene må være av en slik art at det vil være selvforklarende for uinnvidde i en slik grad at de kan gjøre det i praksis bare etter å ha lest det. Dvs. at du må lage de uten å bare bygge på DIN kunnskap og erfaring... for den er det bare du som har, og vil ikke alltid være lik eller av særlig nytte for andre om ikke det blir så detaljert at den vil utgjøre en bok. Du vil nok ende opp med å ønske å ville vise det i praksis. Gi samme oppgave til en kjenning av deg og se hva han kommer opp med. Vil tippe dere skal få mange artige diskusjoner. Antageligvis vil det bli store forskjeller fra skipper til skipper. Hvem har da rett?

 

Pass på å ikke "gi/overføre" andre færske båteiere samme viten som dere selv har fått gjennom mange år, og alt som dere synes er lett og en selvfølge skal forståes like lett av andre. Husk hvordan det var 1. turen deres for X antall år siden, og dernest husk at tempo, mengde input og forventet nivå av andre båtførere er MYE større nå enn for oss som startet på 60-70-80 tallet.

MHT kontroll:Tenk da på de som skal stå i politibåten å "synse" om du er god nok eller ikke. Fordi det ikke finnes noe klart regelverk eller retningslinjer å vurdere ut ifra. Og fordi det vil være fryktelig vanskelig å evaluere. ( se bare på trafikkopplæring mht bil/mc. "Joda, poden er god nok han, jeg har kjørt mange timer med han, og vi har aldri truffet noen." Problemet er at de nok ikke har tittet bak eller rundt seg for å se hvordan andre har det i forhold til dem. Det er det som gjerne er det største problemet: se deg selv i andres sammenhenger og øyne!

 

Alle har vi bommet og kommer til å gjøre det i fremtiden også, men forskjellen på erfaring og kunnskap er at det ikke tar helt av før vi " aner " noe er galt, og justerer. De uten noen forutsetninger vil ikke automatisk begynne å justere seg så raskt. Og så lenge ingen sier noe... så er det gret da, eller? Jeg har selv skiftet båt nylig, og pånytt startet "min egen opplæring" i ny båt. En opplæring jeg har gjort på meg selv flere ganger i ulike båter. Problemet er da de som aldri har hatt noe som helst av "egen opplæring" før, de er i kategori 1 "Ubevisst Udyktig". Den 3. kategorien i Marwins læringsstige er "Bevisst Dyktig" Da er vi på topp og full kosentrasjon, før vi går over i 4. hvor vi starter å sløve i "Ubevisst Dyktig" . Jeg ligger for tiden på en blanding av nr 2 og 3. Noe kan jeg fra før for det er så likt andre ting jeg har erfart fra før, mens noen deler er på del 2, men hvor jeg vet og "kjenner" at dette kan jeg ikke så det må jeg finne ut av å bedre meg på. Ønsker at jeg ikke for mye faller i punkt 4.

 

4. "Ubevisst Dyktig" hvor vi starter å sløve i vår egen besservissermodus!

3. Bevisst Dyktig" Da er vi på topp og vet hva vi skal gjøre og vet vi klarer det. Full kosentrasjon,

2. "Bevisst Udyktig" gjør vedkommende klar over hva den selv ikke kan. Da kan det gjøres noe med.

1. "Ubevisst Udyktig": Vet ikke hva de ikke kan og heller ikke det de burde ha visst eller kunnet. På dette nivået vet de ikke hva de skal spør om engang! ( vet de det, er de på nr 2)

 

Det jeg tror vi alle ønsker er å få flest raskest fra 1 kategori "ubevisst udyktig" til nivå 2 hvor "Bevisst Udyktig" som gjør vedkommende klar over hva den selv ikke kan! Etter det er det viljen som setter begrensninger. Jeg tror på at kurs vil være den raskeste og billigste måten å få flest over på eller i nærheten på nr. 2.

 

MR Anders:

Alle slike prosjekter du referer til virker bra i starten når det er noe nytt og "alle " konser. Det må ses over tid for å ha en sammenlignende effekt. Svenskene har aldri hatt så lite ulykker som da de skiftet fra venstrekjøring til høyrekjøring over natten på 60´tallet. Det er ikke slik i dag, er det? Nok endel svensker som ligger på pkt 4.

 

Personlig er jeg overrasket over den aktive motbør som opplæring på dette emnet har fått. Spesielt når det ikke kommer flere praktisk gjennomførbare motforslag. Vi skal vel (trodde jeg) være et fora som skal fremme et godt båtlivet i mange år fremover... Joda, jeg tåler også uenighet, men jeg er ikke glad i å stå med hendene i lommene å se verden flyte forbi. IKKE vent til det er for sent, bedre å gjøre noe feil, enn å ikke gjøre noe. Gjør du noe, kan du i det minste lære av feil og korrigere.

Link to post
Share on other sites

Enda en god formulering som bør applauderes. Hadde i tankene å legge meg på #4, men beskrivelsen din viser nok at jeg vandrer mellom #2 og #4.

 

Ariel og Fumle. Hvem av dere skrev dette ?

 

:flag:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Skal stå for mine meninger. :boxing:

Som dere sikkert ser av tekstmengden har jeg gått å "brygget" litt på emnet over litt tid, og nå klarte jeg ikke å holde meg ...

Moro med litt diskusjon, for samtidig som det er nyttig å få frem flere sider, viser det også at vi alle her tross alt brenner for et godt båtliv. Det siste er viktig for meg! :cheers:

Redigert av Ariel og Fumle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig Vanntro. Det er ikke noe vits i å vente til det har gått for langt. Da kan vi snakke om kostnader for å "rette" opp igjen idyllen på sjøen.

Vente til det har gått for langt???

Lever vi i den samme virkeligheten?

 

Rette opp idyllen på sjøen? Du er da klar over at det drukner færre og at antallet skader ikke øker.

 

Er du klar over hvordan de alvorlige skadene oppstår? Det har nemlig intet med teori å gjøre, det har med fart, fyll og det å bryte regler man utmerket godt vet man ikke burde bryte.

 

Jeg er så lei av denne svartmalingen over hvor ille det er. Jeg opplever det som glimrende her på Sørlandet. Du vet, hver 4. båtfører har båtførerprøven fra før. Noen har desto mer også. Man kan da påpeke at 3 av 4 ikke har teoribeviset. ja, det er helt riktig. Og 75% er jo veldig mye. Korrekt igjen. Men disse 75% er jo ikke amatører på sjøen likevel. En god del har hatt båt et halvt eller et helt liv og er mye dyktigere på både teori og praksis enn det de fleste av oss andre kunne håpe på å bli. Så hva har vi nå? 50% uvitende tullinger? kanskje andelen er 50%, men de er neppe uvitende. Ikke tullinger heller. De fleste av disse er flinke og oppegående mennesker. Det er ikke problematisk for dem å lære seg forskjell på høyre og venstre. De kan lese skiltet med 5 knop og de fatter hvor fort 5 knop omtrent er ved å se på alle de andre. De lærer. De lærer fort. De lærer seg fargene grønt og rødt og de legger merke til hvilken side av de grønne og de røde stakene de andre kjører og fatter kjapt pointet. Man må nemlig ikke ha et teorikurs for å fatte elementære ting.

 

Noen har talent. De er ubevisst dyktige. De gjør de rette tingene uten egentlig å skjønne hvorfor. Ubevisst dyktige er de som ikke har lært sammenhengen men basert på erfaring og talent gjøres de riktige tingene likevel. Ubevisst dyktighet er altså ikke alltid nr. 4 på lista di. Ofte kommer det før bevisst dyktighet, andre ganger ikke. I de tilfellene har man drillet det så godt inn i lærinsgsprosessen at man i ettertid gjør de riktige tingene uten å tenke - og det er IKKE der man begynner å sløve i vår egen besserwissermodus. Det er vel så langt unna som man kan komme.

 

 

 

Så alt i alt? De aller, aller fleste har den teorien som er nødvendig for å klare seg greit på sjøen. Det viser også all statistikk. Ulykkene skjer ikke som følge av manglende teorikunnskaper, de skjer på tross av gode teorikunnskaper. Derfor vil obligatorisk teoretisk opplæring ha liten eller ingen effekt på de ulykkene man vil unngå.

 

Man må bare innse det. Bøllene gjør bøllete ting fordi de er bøller - og slik er det både på sjøen, på landeveien, på jobben og på alle steder i samfunnet.

 

Tilgi dem ikke for de vet hva de gjør.

Link to post
Share on other sites

At færre drunkner og antallet skader ikke øker betyr ikke det samme som at idyllen er stor. Hvis du ser på hva som har dukket opp av hjelpemiddler de siste årene, samt standardhevingen på lystbåtflåten har du svaret på at den statistikken er god. Dette har også forsikkringsselskapene inrømmet.

 

Når det gjelder oppførsel og måten å kjøre på i ett hav som stadig får flere båter har jeg av egen nysgjerrighet snakket med mange båteiere i havna de siste dagene. Den gjengse oppfattningen der, er i hvert fall at flesteparten av de som skaper uhygge på sjøen gjør det fordi de ikke vet bedre, ikke fordi de ønsker knyttnever og bann-ord mot seg. Tullingene som rett og slett ikke bryr seg slipper vi ikke, men oppfattningen i "min havn" er i hvert fall at disse er i mindretall. Jeg kan ikke annet enn å tro på det jeg hører og det stemmer bra med min oppfattning også.

 

Hvis du i stedet for å inta den holdningen du gjør Lotus, men prøve å tro på det beste i mennesket, samt tilgi, så kanskje din inflytelse på andre båt-farende kunne føre til at flere tok hensyn.

Dette er et felles ansvar, vi har alle et ønske om å få et best mulig miljø siden vi ofte klumper oss sammen på de samme stedene og på det samme vannet. Hvis alle tok sitt ansvar og snakket på en voksen og rolig måte til de som ikke tenker på hva de gjør så kanskje det bedret seg. Uansett er det ikke negativt om alle hadde den samme teoretiske ballast via en obligatorisk opplæring.

 

Så ser jeg at det argumenteres for at denne opplæringen er sløsing med ressurser. Sett dette i perspektiv, så er det peanøtter og smuler. Når det er sagt har jeg også min egen oppfattning om at denne argumentasjonen er et skalkesjul, den egentlige grunnen, er jeg redd er at endel ikke gidder å bruke sine egne ressurser og krefter på å ta dette kompetansebeviset/sertifikatet. Rett og slett fordi man har ærfaring og kunnskap alikevel. Nok en gang, dette er hjelp til selvhjelp.

Det er forøvrig godt å se at flere (Ariel og Fumle) kaster seg på debatten så man får et mer nyansert bilde av hva ihuga sjøfolk mener !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette innlegget er viet til å svare en flott og engasjert debatant: LOTUS.

 

Vente til det har gått for langt???

Lever vi i den samme virkeligheten?

Klart vi gjør det, bare vi oppfatter den ulikt... hvem skal hevde å ha sannheten? Vi får registrere uenighet, men ingen kan hevde sannheten mer enn andre. Med flere på sjøen i tiden fremover bør vi jobbe for å holde det idyllisk, ellers skal det strammes ofte veldig inn, og kan vi snakke om kontrolltilstander jeg ikke tror noen av oss vil ha.

 

Rette opp idyllen på sjøen? Du er da klar over at det drukner færre og at antallet skader ikke øker.

Det er flott med færre, men de er mer alvorlige og dyrere. Biltrafikken gjorde den tabben i midten av 90´tallet da de reduserte på opplæring. Årene senere økte skadeomfanget i så grad at det ble strammet inn ennå mer. Derfor kanskje lurt å ligge litt i forkant.

 

Er du klar over hvordan de alvorlige skadene oppstår? Det har nemlig intet med teori å gjøre, det har med fart, fyll og det å bryte regler man utmerket godt vet man ikke burde bryte.

Alt henger sammen. Enten gjør du ting eller lar være av tidlligere erfaring, eller at du er blitt fortalt/lest at det ikke er lurt. Begge delene kan hjelpe, og det er ingen fasit på hvilken måte som passer den enkelte best. Optimalt vil det da være med litt av hver sort i en opplæring slik at en kan favne om flest.

Eks: Om du skulle like hjemmebrent og har kjøpt 20 l. Hva gjør du når du leser i avisene(til sammenligning teoriboka eller blir fortalt av en kyndig) at det er metanol. Må du bare teste det selv likevel? :diving:

Det bør være minst 70% sjanse for å lykkes når noe nytt skal prøves alene(optimalt i teorien). Hvorfor ikke gi en "felles grunnmur" vi alle bygger på slik at når nye kommer på sjøen har litt større sjanse på å få en god start? Da snakker jeg ikke bare om å legge til kai, for det er MANGE flotte greie mennesker på sjøen som er behjelpelige med det. Men alle de andre unødvendige og for mange skadene som i verste fall kan ødelegge hele sommeren for en hel familie. Samtidig stjele tiden fra andre som må hjelpe til.

 

De kan lese skiltet med 5 knop og de fatter hvor fort 5 knop omtrent er ved å se på alle de andre. De lærer. De lærer fort. De lærer seg fargene grønt og rødt og de legger merke til hvilken side av de grønne og de røde stakene de andre kjører og fatter kjapt pointet. Man må nemlig ikke ha et teorikurs for å fatte elementære ting.

Utallige kommentarer allerede på dette emnet og mange andre at det ikke er alle som forstår hva 5 knop virkelig er. Når det gjelder farger og sider på staker bommes det jevnt og trutt. se eks fra Langenes i Søgne. De som har hytte sier det går flere på nesten daglig!!! Nå mangler det bare ei fyrlykt, gjerde og midtdelere så klarer alle å gå på rektig side. :wink:

 

Noen har talent. De er ubevisst dyktige. De gjør de rette tingene uten egentlig å skjønne hvorfor. Ubevisst dyktige er de som ikke har lært sammenhengen men basert på erfaring og talent gjøres de riktige tingene likevel. Ubevisst dyktighet er altså ikke ...

Her tror jeg du skal se det du skriver en gang til... :confused:

 

Så alt i alt? De aller, aller fleste har den teorien som er nødvendig for å klare seg greit på sjøen. Det viser også all statistikk. Ulykkene skjer ikke som følge av manglende teorikunnskaper, de skjer på tross av gode teorikunnskaper.

Da snakker du om de få ulykkene som kommer i media. Det er ikke bare de jeg tenker på. Flesteparten av ulykkene blir aldri kjent, men kan likevel være alvorlige/problematiske. Enig at mange idioter gjør det de vil uansett, men ikke alle, og det er flere som hadde hatt nytte av å vite noe mer... De andre ulykkene er av en annen karakter hvor grunnleggende erfaring/teori tydelig er fraværende.

 

Ellers kommer du med mange % satser og påstander som jeg ikke kan se helt hvor kommer fra... . :crazy:

 

Et lite moment til slutt: De som klager på opplæring bruker disse potensielle 400 000 som et skremmeskudd når det passer de å argumentere med problemer med gjennomføring og økonomi. Men samtidig glemmer at de fnyser at de ikke tror på de estimater som staten har kommet med på grunn av dårlig forarbeid m.m. Vil det bety at det er 400 000 som skal ta beviset, eller ikke? Hvis ikke det er det, er det da greit med opplæring likevel siden det da ikke blir så dyrt eller vanskelig å gjennomføre? ( kunne ikke dy meg...)

 

Fortsatt glad for livlige diskusjoner og engasjement for et godt båtliv! :cheers:

Ingen får helt rett likevel... så lenge det ikke kan kontrolleres pga mange omstendigheter og momenter i en så komplisert samfunnsmessig sak. Men vi har da alle vært med på å bedre båtlivet på den måten vi selv "opplever" virkeligheten. :flag:

 

PS: Jeg har bare ikke klart å få til annet enn å sette inn sitater i klammer. Kan noen hjelpe meg (med kunnskap og teori, kanskje et lite kurs? :wink: ) med hvordan jeg kan lage en overskrift i sitatene slik at det er greit å se hvem som jeg har klippet fra?

Link to post
Share on other sites

Så du mener at folk rett og slett ikke skjønner omtrentlig hvor fort 5 knop er? Vel, det er du i din rett til å mene. Ofte står det i steden "sakte fart". Da skjønner de ikke det heller?

 

Du sier at ingen kan hevde sannheten mer enn andre, men statistikken forteller jo et meget tydelig språk. Den forteller sannheten om faktiske skader og drukninger i alle fall. Blir skadene alvorligere? Nei, ikke i henhold til statistikken. Blir de dyrere? ja, men det skyldes ikke manglende teorikunnskap, kun den generelle prisutvikling og velstandsutvikling.

 

Vi vet hvor mange som tar frivillig teoretisk båtførerprøve. Vi vet at antallet aldri har vært høyere. Vi vet omtrentlig hvor mange som har teorien fra før. Prosentsatsene er ikke ukjente greier. Og vi vet at det finnes en drøss meget dyktige båtførere som har både praksisen og teorien inne, men som aldri har tatt båtførerprøven. Det er heller ingen bombe. Og folk flest? De er i utgangspunktet fornuftige, reflekterende og med passelig mengde folkeskikk.

 

Noen har talent. De er ubevisst dyktige. De gjør de rette tingene uten egentlig å skjønne hvorfor. Ubevisst dyktige er de som ikke har lært sammenhengen men basert på tidligere erfaring fra andre områder og talent gjøres de riktige tingene likevel.

 

Blir denne steningen lettere å skjønne nå? Man bruker et generelt erfaringsgrunnlag for å mestre oppgaver man aldri tidligere har utført. Skjer hele tiden. Man trenger normalt ikke et nytt teorikurs for hver eneste nye ting man gjør i hverdagen.

 

Antallet som skal tvinges til obligatorisk teoretisk opplæring? Det er alle som ikke kan dokumentere at de har båtførerprøven fra før. I teorien skulle det bli 75% av alle båtførere, men det blir flere fordi en del som faktisk har tatt båtførerprøven ikke kan dokumentere det. Registeret fantes ikke den gang.

Link to post
Share on other sites

Se deg rundt omkring Lotus. Det er mange som ikke vet hvor fort 5 knop utgjør. Og snakker vi om sakte fart så havner de fleste ut i villfarelse. Ta en test i din egen hjemmehavn og resultatet vil nok forbause deg også. De fleste kommer til kort uten en GPS eller fartsmåler ombord.

 

Jeg har selv vært en iherdig motstander mot dette beviset/sertifikatet i all min tid. Frivillig bevis via skolene og diverse kurssteder hadde nok ført fram til noe vettug over tid. Men det er og blir på frivillig basis og da detter store grupper utenfor.

 

Opplevelser de siste 10 år har også fått meg til å snu (nevnt tidligere i en annen tråd) til fordel for et obligatorisk bevis. Begrunnelsen ble slik at kan vi få tilbake noe av sikkerheten på sjøen så er jeg for et slikt bevis. Og samtidig heve terskelen og tilgangen til å føre båt. En rask båt er ikke noe leketøy hvor en kan ture fram i hytt og pine. Og uten den nødvendige opplæring i bruken av denne vil føreren kunne ende opp som drapsmann. Obligatorisk sertifikat gir jo kun teorien og jeg mener da at selgere (også private) av båter bør få et pålegg ved å forsikre seg om at kjøper er kompetent nok til å føre båten. Beklageligvis er ikke alle selgere kompetente nok til å vurdere dette og her må vi til med sertifikater/godkjennelse på kunnskapen.

 

Statistikken er sikkert et bra utgangspunkt ved vurdering av båtlivet, men det er absolutt ikke alt som havner i denne statistikken. Mange ulykker, også nesten ulykker, kommer ikke med da omgivelsene ordner opp uten at myndighetene får kjennskap til dette. Å fokusere kun på personskader i vurderingen blir for meg et tynt grunnlag. De materielle skader er også blitt ganske store.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I Fædrelandsvennen i dag så er tre personer spurt om uhell på sjøen;

 

En var ute i båt og glemte å sjekke bensinbeholdning før de la ut og også glemte å ta med årer. Gikk selvfølgelig tom for bensin.

 

En var ute med seilbåt og fører skulle se hvor langt inn mot et skjær han kunne gå. Han "vant"!

 

Den siste melder om en venn som kjørte båt og tok bilder av fugler samtidig og endte med å gå på et skjær.

 

Hvor mange av disse uhellene, som kanskje er ganske typiske(?), hadde vært unngått hvis fører av båten hadde avlagt båtførerprøven?

 

Forøvrig uttaler båtansvarlig og koordinator for politibåtene i Agder, Ove Austenaa at;

 

Han synes likevel å se at trenden snur og at folk skjønner at det kan være like farlig å ferdes på sjøen som langs landeveien om man ikke følger regler og båtvett. Og han vet hva han snakker om etter 29 år i båttjenesten i Agder Politidistrikt.

 

Noterer at ekspertene her mener at det motsatte er tilfelle hva angår utviklingen, men til dags dato har de ikke kunnet legge frem noe dokumentasjon for dette, kanskje ikke uten grunn?

 

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvor stor andel av nye båter produseres som fartsleketøy? halvparten? Ikke vet jeg, men det er der problemet ligger, med eller uten båtførerprøve.

 

Det er bare å vente til olja blir så dyr at det er "game over". Eller politi som slår beinhardt ned på farlig ferdsel, gjerne med beslag av båt som konsekves.

 

Men irritasjonen, bråket og hekkbølgene vil ikke forsvinne i de deler av landet hvor det er mye båter og trangt om plassen. Selv med obligatorisk båtførerbevis. Folk irriterer seg i trafikken, og de har jo sertifikat.

Link to post
Share on other sites

Se deg rundt omkring Lotus. Det er mange som ikke vet hvor fort 5 knop utgjør.

Er du nå sikker på at de ikke vet? Det kan jo hende at de vet, men velger å kjøre i den farten man ønsker og ikke den fartgrensen som gjelder. Om de kjører i 5 eller7 knop er vel ikke det vesentlige. Det er 12, 15 og 20 som er det vesentlige. Og min påstand er at det ikke finnes mange båtførere som ikke aner forskjellen på 5 og 15 knop.

 

Det får være måte på hvor dumme vi skal gjøre folk som ikke har et teoretisk båtførerbevis.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange som ikke vet hvor fort 5 knop utgjør.
Er du nå sikker på at de ikke vet? Det kan jo hende at de vet, men velger å kjøre i den farten man ønsker og ikke den fartgrensen som gjelder. Om de kjører i 5 eller7 knop er vel ikke det vesentlige. Det er 12, 15 og 20 som er det vesentlige. Og min påstand er at det ikke finnes mange båtførere som ikke aner forskjellen på 5 og 15 knop.

 

Det får være måte på hvor dumme vi skal gjøre folk som ikke har et teoretisk båtførerbevis.

 

Jeg skrev unektelig mange og det står jeg ved. Vi tok en test på dette for en del år siden - 5 kp, 10 kp, 15 kp og 30 kp. Samtlige av 30 "erfarne" personer som deltok, bommet - inklusiv meg selv. Om båtførere ikke vet hva en fartsgrense er på sjøen, så har de ikke noe der å gjøre. Få de vekk. Og er du uenig i dette så la oss være enig om at vi er uenige i dette spørsmålet. Obligatorisk bevis kommer (utsatt igjen) uansett protester og det er dette vi i framtiden må forholde oss til. La oss da heller fortsette å bruke vår tid på å formidle gode egenskaper til våre båtnaboer, noe som kommer oss alle til gode.

 

Og det er ikke noe poeng i at man gjør folk dumme, dersom de ikke har teorien som skal til for å ferdes trygt på sjøen. Noen av oss har vært så heldige at vi har fått sjølivet inn med morsmelken og i tillegg lest litteratur om temaet. Kjenner mange som ikke har noe båtførerbevis og jeg anser disse likevel som kompetente personer på sjøen.

 

Farten i knop kan ikke vurderes ut fra teorien - kun ut fra erfaringen en tilegner seg over lang tid. Og det forandrer seg hver gang du bytter båt og må tilegne deg ny erfaring. Livet er ikke enkelt :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Men irritasjonen, bråket og hekkbølgene vil ikke forsvinne i de deler av landet hvor det er mye båter og trangt om plassen. Selv med obligatorisk båtførerbevis. Folk irriterer seg i trafikken, og de har jo sertifikat.

Legger vi lista høyt for tilgang til båtlivet så luker vi nok ut en god del av grumset. Og tilfører ekstra kontroll (noe alle er imot) kan det etter hvert bli levendes igjen. Vi kan argumenter oss grønne mot dette beviset, men i følge uttalelser fra øvrigheta kommer dette til å bli innført. Da får vi som er, eller har vært motstandere, ta dette til etterretning og heller begynne å tenke over hva slags tilstander vi får. Er sikker på at det kommer til å følge mange rare regler i kjølvannet av dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ja få alkohol grensen ned til 0,2 også for sikkerhet skyld,,, så kan vi ikke ta en kjøre pils en gang...

 

Det hjelper jo voldsomt med beviser og ting og tang hvist di som kjøper båt ikke har peiling på hvordan man legger til en gang. du tar ikke bil sertefikatet hjemme på pcn eller??? uten kjøre timer.. Halooo...

 

di fleste ulykkene skjer i beruset tilstand det er vi vel enige om alle sammen, men det hjelper vel ikke om du har et fører bevis og smeller rett på land med 2 i promille... Jo du får en strengere reaksjon,, men da er det jo allerede for sent...

 

Men senker di alkohol grensen da så husk og legg dere et sted som er 100% vær sikkert, ellers kan dere jo miste fører beviset om dere har drukket og må forflytte dere....

Di drar vel ikke nokk midler inn i stat kassa så di må vel finne på noe,,, jøss så naive vi er..

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du nå sikker på at de ikke vet det?

 

Det får være måte på hvor dumme vi skal gjøre folk som ikke har et teoretisk båtførerbevis.

 

 

 

Her er en annen påstand .

 

Mange båtfolk kan ikke fartskiltene langs kysten, og har problemer med navigasjonen.

Dette viser erfaringer fra båtførerprøven hos Norsk Test. | AV: OLE HENRIK NISSEN-LIE |

 

 

 

http://www.batliv.com/photoalbum/view2/P3N...MSZpZD0xNjE1MzE

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en annen påstand .

Lurer på om dette er et resultat etter bestått prøve. Da er vi ille ute alle mann :sad:

 

 

Dette viser erfaringer fra båtførerprøven hos Norsk Test. Ikke obligatorisk på nåværende tidspunkt.

 

det er navigasjon, merking, sikkerhet og

vikepliktsregler. – Det er skremmende å se

hvor mange som mangler kunnskaper på

disse områdene.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Her er en annen påstand .

 

Mange båtfolk kan ikke fartskiltene langs kysten, og har problemer med navigasjonen.

Dette viser erfaringer fra båtførerprøven hos Norsk Test. | AV: OLE HENRIK NISSEN-LIE |

Oi-da, dette er jo stikk i strid med det Lotus hevder, eller?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...