Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Så du har ikke fått med deg at de som er der i dag ikke hadde vært der hvis de ikke hadde gjort avtaler seg imellom?

 

Jeg bygger gjerne en brygge på hytta og tar konsekvensen med sykemelding, men da vil jeg ha sykemeldingen på forhånd slik at jeg kan arbeide mer effektivt med brygga. :blush:
:lol::cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Du legger fram store tall, Lotus. Hvor har du DEM fra??

 

Selv om jeg ikke er Lotus!

 

2 milliarder, 60 personer, 100 mill i året; det er vel tall som har vært nevnt gang på gang i dette forum og med konkrete henvisninger? Tallene kommer fra myndighetene de, ikke fra noen av oss synsere her på forumet!

 

Forøvrig mener Syvert og hans kumpaner at det skal koste 500 kroner å glemme båtførerbeviset samt at Indre kystvakt med fordel kan brukes til kontroll av om du/jeg har husket beviset, eller ikke, liker du det også?

 

Hvis du vil lese hele raporten så finner du den her; http://www.sjofartsdir.no/upload/Vis%20Sjø...tførerbevis.pdf Jeg kan garantere deg at det ikke er særlig morsomt å lese alt sammen! :sleep:

 

Noen tanker om hva de 60 personene som må ansettes bare for å utstede/administrere båtførebevisene ellers kunne vært brukt til? :rolleyes:

 

Kanskje også Syvert kunne fortelle oss noe om hvilke ulykker han mener hadde/kunne vært unngått hvis fører av båten hadde tatt en obligatorisk båtførerprøve uten teorikurs eller praktisk prøve? Vet vi forresten noe om de som har vært involvert i ulykker har/har ikke båtførerbevis?

 

Spørsmålet har vært stillet maaange ganger, men står fortsatt ubesvart, meg bekjent!

 

rettelse; det er 62 og ikke 60 personer som må ansettes bare for å utstede/administrere båtførerbeviset!

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

2 milliader i kostnader, 60 nye byråkrater og årlige driftskostnader på 100 millioner bare for det nødvendige personregisteret, sier vel sitt.

Riktignok har vi mye penger i dette landet, men vi driter ikke penger.

Du legger fram store tall, Lotus. Hvor har du DEM fra??

Det er ikke mine tall, det er departementets egne tall fra deres egen hjemmeside. Det er blitt linket til tallene tidligere, men jeg har ikke linken akkurat nå. Anslaget virker passende når man ser hva det koster å drifte småbåtregisteret og førerkortregisteret.

 

Setter man pengene i relasjon til andre oppgaver i samfunnet, skulle jeg ønske man kunne kjøpe inn et par Bell 200-serie skogbrannhelikoptre med 3000 liters kapasitet. Hadde de hatt dem på plass, hadde jeg kanskje sluppet å reise opp til Mykland gang på gang for å slukke brann. Halvparten av dette landet er jo skog, og like sikkert som at vi sjøsetter båtene på våren starter skogbrannsesongen.

 

Bruke milliarder av kroner på noe som man ikke klarer å dokumentere noen effekt av samtidig som andre meget kritiske ressurser står udekket, er bare helt på trynet. Ingen, hverken her på forumet eller andre steder ser jo ut til å klare å hoste opp et eksempel på en ulykke der ulykkesårsaken kan spores tilbake til manglende teoretisk båtføreropplæring. Ikke egngang Syvert klarte det når han ble bedt om det. Og det er jo egentlig ikke rart, for kutter vi ut fart, alkohol, fartsgrenser flytevestproblematikk og joller, blir det jo knapt noe igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei MrAnders :seeya:

Takk for at du ga meg anledning til å minne om at det ikke er noe krav å gå på kurs! Hvis du er en erfaren fritidsbåtskipper med et minimum av kunnskaper, kan du ta båtførerbeviset for kr. 550 i eksamensgebyr. Kan det være noe stort problem da? Dessuten inneholder læreboken mye verdifull informasjon. Jeg har selv boken liggende i båten og bruker den som oppslagsbok hvis det er noe jeg lurer på. Det er ikke verre enn det. Hvor byråkratene har fått alle millionene i kostnader fra, vet ikke jeg. Uansett er det jo båtfolket selv som betaler. I Sjøfartsdirektoratet er ikke fritidsbåter noe prioritert område som de bruker de store pengene på uansett!

Dermed er det siste ordet sagt i denne saken fra min side.

Hilsen Syvert :flag:

 

 

Bare hyggelig å bli oppdatert. Jeg kan jo da fortelle at det koster nesten det samme for meg å få utstedt dette nye båtbeviset basert på mitt gamle fra -87, et rent gebyr. Nok et bevis på at dette er en inntektsmodell, og ikke et kunnskapsløft.

 

Hele denne greia er inspirert av UP-Olsen, som som leder for Trafikkskolene gjennom mange år har lobbet fram en femdobling av påbudt opplæring før sertifikat. Dette har gitt store inntekter til en flokk lærere, sensorer, lærebokforfattere, glattkjøringsbaner etc etc. Men det har ikke hatt noen målbar effekt. Nye motorveier og midtdelere derimot, det nærmest utraderer ulykker.

 

Ikke gjør den samme tabben på sjøen, bruk disse 62 årsverkene, alle disse timene og disse 2 milliardene på noe som virker. Og da er jeg ferdig med saken.

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig å bli oppdatert. Jeg kan jo da fortelle at det koster nesten det samme for meg å få utstedt dette nye båtbeviset basert på mitt gamle fra -87, et rent gebyr. Nok et bevis på at dette er en inntektsmodell, og ikke et kunnskapsløft.

Hei MrAnders :seeya:

Hvis du har et båtførerbevis fra 1987, så er det fremdeles gyldig og det vil ikke være nødvendig å bytte det inn i et nytt! Derfor vil ikke dette berøre deg og andre med "gamle" båtførerbevis uansett! Dessuten vet hverken NHD eller Sjøfartsdirektoratet hvor mange som har "gamle" båtførerbevis siden båtførerbeviset ble innført på 60-tallet. Sjøfartsdirektoratet startet sitt register over båtførerbevis i 2000! Estimatet på 400.000 er derfor basert på ren gjetning. Her er det mye synsing ute og går i alle bauger og kanter som gjør det vanskelig, for ikke å si umulig, å føre en saklig debatt.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Estimatet på 400.000 er derfor basert på ren gjetning. Her er det mye synsing ute og går i alle bauger og kanter som gjør det vanskelig, for ikke å si umulig, å føre en saklig debatt.

Hilsen Syvert :flag:

 

Det er alltid betryggende å vite at innføring av nye, tunge, dyre og byråkratiske "ordninger" er basert på kvalitetssikrede premisser! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kanskje også Syvert kunne fortelle oss noe om hvilke ulykker han mener hadde/kunne vært unngått hvis fører av båten hadde tatt en obligatorisk båtførerprøve uten teorikurs eller praktisk prøve? Vet vi forresten noe om de som har vært involvert i ulykker har/har ikke båtførerbevis? :sailing:

i Mouche :seeya:

Jo da. Det spørsmålet har jeg svart på gjentatte ganger og senest i et tidligere innlegg i denne tråden. Vi kan bare håpe på at et båtførerbevis vil bidra til å redusere antall ulykker, men det er naivt å tro at båtførerbeviset vil kunne bidra til å eliminere dumhet, uaktsomhet eller rett og slett uflaks som fører til ulykker. Dessuten er antall ulykker på sjøen svært få sett i forhold til antall båter. Derfor mener jeg at din polemiske problemstilling er helt irrelevant. Jeg har alltid hevdet at et båtførerbevis i beste fall kan bidra til å redusere uvettig adferd på sjøen som skaper utrivelige forhold for mange andre sjøfarende, og ikke minst for sjøens myke trafikkanter som padlere, roere, joller og folk som ligger stille og fisker. Og det vil forhåpentlig bidra til en tryggere seilas for oss andre fordi vi i alle fall vet at førere av andre fartøyer har et minimum av kunnskaper om lover og regler for ferdsel på sjøen. Akkurat det er jeg villig til å betale for, og mange med meg.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

i Mouche :seeya:

Jo da. Det spørsmålet har jeg svart på gjentatte ganger og senest i et tidligere innlegg i denne tråden.

 

Jeg kan faktisk ikke se at du har vist til et eneste eksempel hverken i denne tråden eller andre tråder her på forumet? :confused:

 

Ser forøvrig at det dreier seg mye om håp og tro, et produkt som ellers er kirkens "varemerke"! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at "Folket" ikke liker nye regleer og krav, man blir stadig nedrent av dette i vår "Siste Sovjet-stat". At busta reiser seg på ryggen over vår over-regulerte verdag er ikke rart, særlig når det skjer på vår siste frihets-arena.

Når det kommer til obligatorisk båtførerbevis/Sertifikat, er jeg likevel tilhenger. Dette skyldes ene og alene at jeg har hatt 5-6 år uten båt, men med hytte og kom tilbake som sjømann i høst.

Hva som har skjedd på disse 5-6 år når det gjelder både ferdsel og oppførsel på sjøen mangler sidestykke. Jeg sitter enda, dum som jeg er, å hilser på passerende båter....

Det som har skjedd er at vår oppførsel på landeveien forsiktig også gjør seg gjeldende på vannet. Jeg tror ikke man skal se langt inn i fremtiden før aggresjonen vi finner på landeveien også finner sin plass på vannet. Dette er en utvikling jeg IKKE liker og som ødelegger den gode følelesen og muntre stemningen som SKAL prege sjølivet.

 

Hva har så dette med obligatorisk opplæring å gjøre ? Jo, det er slik at når mer av den agressive holdningen som preger landeveien kommer snikende til sjølivet, jo mer avhengig er vi av at de som ferdes der kjenner reglene. Selv startet jeg mitt båtliv i 1979 som 12-åring og har med årene dratt på meg litt ærfaring, da jeg i høst igjen kjøpte båt meldte jeg meg på "Båtførerprøven" med undervisning i den lokale båtforeningen. Dette gjorde jeg rett og slett fordi kravene kommer, men også fordi jeg ikke har annet enn selvstudier og erfaring å skilte med. Hva fikk jeg ut av det ? Vel, det meste var lærdom som alt var på plass, men nattseilas har jeg aldri bedrevet og her var det litt av vært å snappe opp som kan gjøre denne seilasen tryggere. Mange hyggelige kvelder med båtvenner ble det også og den erfaringen er kanskje den mest verdifulle. Her får folk kommet til utrykk med meningene sine og andre lytter. Dette bidrar til bedre forståelse på sjøen (jeg har aldri hatt seibåt f. eks).

 

Summa summarum ønsker jeg at flest mulig gjennomfører denne opplæringen(helst via klasseromsundervisning) og opparbeider seg forståelse for hva som møter dem på sjøen. Dette bedrer ikke bare deres og min sikkerhet, men også miljøet på vannet, og DET er vel et punkt som vi alle ønsker skal bestå som godt og gjerne bedre !

Ta alle statiskikkene og putt langt ned i lomma, dette dreier seg om forståelse, miljø og felles hygge. La oss slippe knyttede never og hekkbølger...........

 

Keep up the good work Syvert !

:flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan faktisk ikke se at du har vist til et eneste eksempel hverken i denne tråden eller andre tråder her på forumet? :confused:

Ser forøvrig at det dreier seg mye om håp og tro, et produkt som ellers er kirkens "varemerke"! :wink:

Nå begynner jeg jammen å lure på om du i det hele tatt kan lese, Mouche! Dette gidder jeg bare ikke. Det blir bare for dumt! Takk for meg!

Hilsen Syvert :wflag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Syvert;

jeg ser du er veldig kjapp med å påberope deg at alle båtfolk står bak KNBF.

 

Hva med oss som IKKE er enige i retten til fri fart, øl underveis, kystvaktskip mot lovlydige borgere og dasstømming i sjøen ?

Er vi mindreverdige båtfolk ? Er vi dumme ? Har vi ikke rett til å mene noe siden vi da åpenbart er " landkrabber "?

 

Jeg føler i større og større grad at KNBF som organisasjon og du som lederskikkelse påberoper deg støtte du/ dere ikke har.

 

Jeg er knusende uenig i mange av dine synspunkter, og syns det er synd at min båtforening bidrar med penger i

" kamp-kassa " til KNBF. Dette er dog en demokratisk avgjørelse, der det så langt har vært lite diskusjon. Denne begynner imidlertid å ulme mange steder nå.

 

Det ville imidlertid ikke falle meg inn å synke så dypt som å si at dere som organisasjon og du som person ikke har rett til å ha en mening. Jeg er bare uenig i at dere påberoper dere å ha den støtten dere sier dere har, bla.a registrerer jeg at dere møter stadig større motbør bla.a her på Baatplassen.no. Og det fra medlemmer jeg mener helt klart er både reflekterte, oppegående, seriøse og inteligente.

 

Jeg registrerer at det etterlyses endel konkret tallmateriale og eksempler rundt dette med ulykker i denne tråden.

At det da reageres som det gjør fra din side; underbygger min påstand om at saken er mindre opplagt enn det gis inntrykk av.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis du er så knusende uenig i mye av det KNBF står for Suzuki så må du gjøre noe med det. Selv har vi et medlem i forreningen som gjerne ville gjøre noe, han er nå President i KNBF !

Du kan jo begynne i din lokale båtforening.

 

Et annet enkel spørsmål til dere som er så kritiske, er det for mye forlangt å be ALLE ta det snart obligatoriske båtførersetifikatet slik at man igjen kan kreve det samme av folk som aldri tidligere har vært i båt ? (må gjerne si at teori ikke er nok, men et sted må man jo starte...)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mange hyggelige kvelder med båtvenner ble det også og den erfaringen er kanskje den mest verdifulle. Her får folk kommet til utrykk med meningene sine og andre lytter. Dette bidrar til bedre forståelse på sjøen (jeg har aldri hatt seibåt f. eks).
Da slår jeg heller et slag for obligatorisk medlemsskap på baatplassen.no :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er så knusende uenig i mye av det KNBF står for Suzuki så må du gjøre noe med det.

 

Ja, nå har det seg sånn da, at øverste Generalsekretær i KNBF, heller velger å trekke seg fra diskusjoner der han blir motsagt, framfor å ta diskusjonen med de personene og de grupperingene der uenigheten finnes, på et seriøst og godt grunnlag.

 

Om det er trenden i andre fora veit jeg ikke, men det har vært trenden ovenfor BPL sine medlemmer ganske lenge.

Unnskyldinger som " tidsnød", " kapasitetsmangel " og " dere er jo bare kranglefanter uansett" blir liksom litt vanskelige å møte på et seriøst vis...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Både òg Daffy, både òg.... Dessverre så er det nok slik at disse nybegynnerne skjelden og aldri logger seg på et internettforum for å lære sjømannskap før de handler båt. Derav må det nok et krav til.

Kanskje også om obligatorisk Baatplassen medlemskap :lol::lol::lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Selv startet jeg mitt båtliv i 1979 som 12-åring og har med årene dratt på meg litt ærfaring, da jeg i høst igjen kjøpte båt meldte jeg meg på "Båtførerprøven" med undervisning i den lokale båtforeningen.

 

Registrerer at du ikke unner våre etterkommere å ha samme lærekurve som vi har hatt mulighet til. Det er noe av det som gjør båt så unikt, å kunne lære underveis.

 

En ting er brennsikkert ved en slik obligatorisk leseøvelse er at det må opprettes et register, dette registeret skal administreres med påfølgende kostnader. Dette skal selvfølgelig betales av brukerne gjennom avgifter. Alt ligger til rette for en passende "årsavgift".

 

Dette blir en utrolig ressursbruk med høyst diskutabelt resultat.

 

Ps.....Norge er mye annet enn Oslofjorden...i dag var det veeeeldig langt mellom båtene i krsands-området...

Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg jammen å lure på om du i det hele tatt kan lese, Mouche! Dette gidder jeg bare ikke. Det blir bare for dumt! Takk for meg!

Hilsen Syvert :wflag:

 

Dette var en merkelig reaksjon, men nå er jo ikke furting et ukjent fenomen her på baatplassen! At du som generalsekretær i KNBF fremstår som en furten guttunge synes jeg er veldig synd og ikke til gavn for den organsisasjon du representerer, deg om det!

 

Joda jeg kan lese, men hverken du eller noen andre har enda til gode å komme opp med noe som helst "forslag" til hvilken, eller hvilke, ulykker som har skapt avisoverskrifter og som du/dere mener ville/kunne ha vært unngått dersom, hvis og ifall, fører av båten hadde avlagt en obligatorisk båtføreprøve uten teoretisk kurs eller praktisk prøve. Dette spørsmålet står fortsatt ubesvart og jeg inviterer gjerne hvem som helst ellers her til å komme med et forslag!

 

Og bare sånn for ordens skyld; jeg er for opplæring, jo mere jo bedre, men på frivillig grunnlag og gjerne med støtte fra bevilgende myndigheter, tilbud på skolen (som valgfag?), i båtforeninger, støtte fra forsikringsselskaper osv osv

 

På den annen side er jeg ganske lei av denne opphausingen av hvor ille alt er på sjøen for det finnes ingen dokumentasjon for dette, snarer tvert derimot!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Registrerer at du ikke unner våre etterkommere å ha samme lærekurve som vi har hatt mulighet til. Det er noe av det som gjør båt så unikt, å kunne lære underveis.

 

Nå har det seg slik at siden jeg var 12 år gammel så var det min far som var båtkjøperen. Han hadde en onkel som hadde hatt tresnekke i 30 år, samt at han hadde et helt liv som sjøkaptein på Amerikabåt bak seg. Denne onkelen tilbød seg å være med som opplæringsinstans de 2 første årene. Uten dette tilbudet hadde båten aldri blitt anskaffet. Dette er en ting jeg husker meget godt, jeg ivret nemmelig etter båt og la all min lit i denne onkelen for at det skulle bli handel. I dag tror jeg det finnes langt fler "verdensmestere" hvor terskelen for å starte båtkarrieren er langt lavere. Disse ønsker jeg sterkt at skal delta på kurs for å få et minimum av ballast før de slippes løs bak spakene.

 

 

Dette var en merkelig reaksjon, men nå er jo ikke furting et ukjent fenomen her på baatplassen! At du som generalsekretær i KNBF fremstår som en furten guttunge synes jeg er veldig synd og ikke til gavn for den organsisasjon du representerer, deg om det!

 

Jeg tror helt ærlig ikke J. H. Syvertsen er her inne for å tilfredstille ditt ønske om debatt i en sak "Folk flest" ser som unødvendig. Forøvrig synes jeg det er utrolig å forvente en "dokumentasjon" på hvordan forholdene på sjøen arter seg. Det er vel ingen særlig tvil om at holdningene har endret seg drastisk på den tiden du har vært på sjøen Mouche ? Tør jeg minne om utrykket "Båtfolk" og "Folk i båt" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det vet du nok er feil, og at KNBF står for Kongelig Norsk Båtforbund og er landets største intersseorginasjon for båtfolk av alle slag.

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror helt ærlig ikke J. H. Syvertsen er her inne for å tilfredstille ditt ønske om debatt i en sak "Folk flest" ser som unødvendig. Forøvrig synes jeg det er utrolig å forvente en "dokumentasjon" på hvordan forholdene på sjøen arter seg. Det er vel ingen særlig tvil om at holdningene har endret seg drastisk på den tiden du har vært på sjøen Mouche ? Tør jeg minne om utrykket "Båtfolk" og "Folk i båt" !

 

Nei, men en diskusjon i et diskusjonsforum er vel ikke helt på jordet, uønsket eller uventet ? Eller er det slik at det kun er "menigheten" som skal være med her og si "ja" og "amen"? Og forøvrig er vel både deltagelse på dette forum såvel som i denne tråd aldeles frivillig? Nå vet ikke jeg hvem du definerer som "folk flest" eller hvordan denne "dokumentasjonen" har fremkommet, ei heller vet jeg hvordan man definerer "folk i båt" og "båtfolk", men har lagt merke til at en del "eksperter" her liker å slenge rundt seg med denne type uttrykk og liten tvil om at de samme "eksperter" vet å fremheve seg selv som tilhørere av den rette "rase" i motsetning til os andre som tillater oss å stille spørsmål, ja sågar være kritiske til, de av "øvrigheten" vedtatte genitrekk! En øvrighet som i de aller fleste andre henseender anses for å være komplette idioter og omtales i svært lite flatterende vendinger i alt av tråder som f.eks har med avgifter å gjøre! Godt at folk er konsekvente i sin oppfatning av andre! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg støtte.

 

Men ta det fordi det kan gi deg mere kunnskap og båtglede som følge av det.

 

Ikke fordi det kommer til å bli obligatorisk :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...