Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Her på BP må vi ivareta overordnede perspektiver om global utarming samtidig som vi ohmer kobling mellom plusspol på batteri og akterlanterne.

Et godt poeng av Roaldbj som beskriver båtplassen, hvor jeg dog ikke ville benyttet ordet ivareta, men vi prøver jo til noen går over streken i vertfall.

Det er vel her Syvert også har et poeng når han insinuerer at innholdet i diskusjonene ikke alltid er representative for sak.

Noen ganger blir sterke meninger gjentatt svært ofte, noe som kanskje fører til at man sitter igjen med et feil helhetsinntrykk av medlemmenes meninger.

Link to post
Share on other sites

Har en mistanke om at "utsettelsen" mot Obl.Båtførersertifikat kommer av at EU også holder på å samkjøre dette mot medlemslandene. Og Norge er jo som kjent flinkere enn EØS med innføring av diverse regler. Dette kan jo også være en årsak til at Syvert ikke får noe konkret ut av departementet. Like regler over hele Europa letter nok adgangen til havnene - tror jeg :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Med min 20 fots båt tror jeg neppe jeg har særlig behov for adgang nedover i Europa :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje regjeringen er redd for flere tullesaker. De ligger syltynt an på meningsmålingene allerede. Innføring av dette lekebeviset er jo mye mer et formyndertiltak enn noe med reell effekt på antall skadde og drepte. Hvis man ser på den samlede investeringen i tid og penger for 400.000 båtførerbevis samt oppdatering etterpå, så snakker vi om milliarder som innsats.

 

Klart disse kunne vært brukt klokere, mer politi, gratis sjøkart f.eks., gratis nødpeilesendere etc.

 

Faktum er at det er forsvinnende få PERSONskader på sjøen. De skadene som skjer havner i all vesentlighet i følgende kategorier:

 

- Råkjørende guttunger (de har bilsertifikat, hindrer det dem å råkjøre der?).

- Fulle mannfolk som skal pisse over rekka.

- Erfarne båtfolk som skal sette/trekke garn fra åpne båter, men noe går gærnt!

 

 

Vil noen timers kurs hindre noe av dette? Funny. Dette er bare en form for hevn fra sjøulkene overfor de som sier parkere båten...

 

Regjeringen har nok en liten anelse om at det er flere der ute som har forstått at dette er mer poltikk enn tiltak for reellt å løse et problem. Så de skyver på innføringen til over valget i -09, så kommer sikkert dette tullet. Det er vel bare de som har tenkt til å tjene penger på innføringen som virkelig er for. Pluss noen sanititetslag kanskje.

Link to post
Share on other sites

Det er vel her Syvert også har et poeng når han insinuerer at innholdet i diskusjonene ikke alltid er representative for sak.

Noen ganger blir sterke meninger gjentatt svært ofte, noe som kanskje fører til at man sitter igjen med et feil helhetsinntrykk av medlemmenes meninger.

 

skulle bare mangle at et internettfora ikke er representativt for hele gruppen av fritidsbåter, men helhetsintrykket fra dem som skriver her er nok riktig. Muligens litt sjevt siden sydvesten ikke har postet i denne tråden enda :wink:

Link to post
Share on other sites

Er denne "Syvert" synonymt med Hr. Jan H. Syvertsen Generalsekretær i KNBF ? I alle fall vil jeg gjerne få bifalle både arbeidet og meningene som kommer til utrykk. Stå på "Syvert" du gjør en fantastisk jobb for oss "Båtfolk" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal det være sånt hastverk med å avgjøre denne saken . Svenskene har jo også forslag til obl. båtførersertifikat ute til høring, kansje en viss samkjøring av det norske og svenske regelverket kunne være av det gode.

Vi har vel ventet i snart 2008 år, og om det utsettes 100 år til vil det kanskje fremdeles anses som en hastesak for våre barnebarn. :wink:

Link to post
Share on other sites

Æ-æ-ø-e- - Halloooo. Dette er et norskt forum!!!!!

 

Javel :lol:

 

Hei Kurth :seeya:

Når det gjelder troen på at flertall av båtfolket er imot et obligatorisk båtførerbevis, så er det feil. Det har ble gjennomført spørreundersøkelser for et år eller to siden som viste at ca. 70% var for. Hvordan situasjonen er i dag, er det ingen som vet, så da får vi bare leve med en masse tro og mye synsing. Det å lage en slik spørreundersøkelse her på Baatplassen, tror jeg ikke har noen hensikt. Her inne er jo alle flaggskipper'ne som vet og kan alt :lol: (for ordens skyld: Det var et forsøk på en godmodig fleip)

Hilsen Syvert :flag:

 

Det vi kan si med sikkerhet er at flertallet av det norske folk er mot en obligatorisk prøve. Når det er sagt ? Hvem ble spurt, kun medlemmer av din organisjon ?? Der tipper jeg at 70 % nok er riktig. Hvor mange ble spurt ?, Hvor mange svarte ? og % delen av de som ble spurt kontra de som svarte ? :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Nei jeg har den i ferskvann :smiley:

Nærmere bestemt Varnsjø En innsjø i østfold.

 

Og ellers regner jeg ikke Sverige som nedover i Europa.

For min del så har jeg også båtførerbevis :yesnod:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det vi kan si med sikkerhet er at flertallet av det norske folk er mot en obligatorisk prøve. Når det er sagt ? Hvem ble spurt, kun medlemmer av din organisjon ?? Der tipper jeg at 70 % nok er riktig. Hvor mange ble spurt ?, Hvor mange svarte ? og % delen av de som ble spurt kontra de som svarte ? :wink:

Hvor tallet 70 % kommer fra aner jeg ikke, men det kan jo tenkes at mennesker med stemmerett uten båt kan synes det høres riktig ut med pliktig båtførersertifikat uten at de vet hva de uttaler seg om i detalj.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg du har rett i.

Er nok mange som knapt har sett en båt som fort sammenligner dette med bil.

 

De vil ikke forstå hvorfor ikke dette er der allerede...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi bør se det i perspektiv.

 

Når reguleringer skal innføres så gjøres dette fordi det er en årsak til det og for å redusere antall ulykker DER det er påkrevet. :wink:

 

 

I dette tilfellet så blir det innført fordi byråkratiet skal øke mens ulykkestatistikken går motsatt vei tross økt antall båter.

Typsik Nisse Landet Norge og regjeringens filosofi. Lover og regler for alt slik at vi kan bruke litt ekstra skattepenger.

Her går den rød grønne fare i sin egen grav.

 

Knbf gjør ikke det men Syvert mener det er nødvendig. Ikke fordi han egentlig ønsker det men fordi flertallet i organisasjonen krever det. Dersom Syvert hadde gjort det motsatte hadde han også tuslet mot sin egen grav slik regjeringen nå gjør. I tillegg har naturligvis Knbf ønsker om å drifte dette noe som gir økte inntekter i kassen.......

 

All respekt og honnør til Syvert utover det.....han gjør en strålende jobb og ønsker at flere her melder seg inn :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Ikke fordi han egentlig ønsker det men fordi flertallet i organisasjonen krever det.

Tja, at 70 % av ca. 20 000 KNBF medlemmer mener dette betyr vel lite i den store sammenhengen.

Ca 15 000 av disse er vel nærmest "tvangsmedlemmer" gjennom medlemskap i respektive båtforeninger. :nonod:

At båt-byråkratklubben KNBF representerer båtfolket er vel å ta litt hardt i. :crazy:

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjære Baatplassvenner :seeya:

Jeg må innrømme at jeg blir deprimert av å lese mange av innleggene i denne tråden, med kverulantisk mistenkliggjøring av KNBF's og mine motiver når det gjelder obligatorisk båtførerbevis. Jeg skal forsøke å gi en så enkel forklaring at de fleste forhåpentligvis forstår den:

I dag er eneste kravet for å føre en båt opp til 50 fot med ubegrenset antall hestekrefter at føreren har fylt 16 år! Men han eller hun må ha sertifikat på mopeden som står på brygga! I dag er det stadig flere som kjøper store seil- og motorbåter som sin første båt uten å ha verken kunnskaper eller erfaring med lover og regler på sjøen! Det er dette som bekymrer KNBF og meg selv. Vi tror ikke et obligatorisk båtførerbevis vil elimenere muligheten for ulykker på sjøen. Det er dog for naivt, men vi håper et obligatorisk båtførerbevis i beste fall kan bidra til å redusere noe av all den uvettige adferden på sjøen som vi ser i stadig økende grad. Dessuten vil jeg personlig være trygg på at føreren av en 45 foter på kollisjonskurs kjenner vikepliktsreglene!

Når det gjelder Contrabands "bekymringer" for min fremtid i KNBF, kan jeg informere om at jeg fyller 67 år til høsten, så akkurat det er det ingen grunn til å bekymre seg over, hverken for meg eller andre! Antakelig vil det være til stor glede for noen...

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Du skriver en hyggelig tekst med fromme ønsker vi alle kan dele. Men det beskriver ikke virkeligheten.

 

Faktum er at selv om det finnes noen ytterst få idiotisk dumme pappagutter i store båter der ute - så skjer det svært få personskader. Det går en haug propeller, det går ror, det flises opp baugspyd og ripes i gelcoat. Så lærer de. Men de skader faktisk nesten aldri andre personer, og sjelden andre båter.

 

Innføring av obligatorisk båtfører bevis er ene og alene en byråkratisk øvelse, noe vi er vant til i dette landet. Men å dra 400.000 personer inn på kurs, som de aller aller fleste av dem ikke trenger, er en vanvittig feilfokusering av ressurser. Bruk de ressursene på noe som virker, vi snakker om kanskje 4 millioner arbeidstimer, verdt ca 1 mrd kroner. Pluss kursavgifter, bøker og byråkrati til 100 millioner. Dette er for dyrt til å tulle bort!

 

Fortsett jobben for tryggere båtliv, og hyggeligere båtførerer, men det skjer nok på andre måter.

Link to post
Share on other sites

jeg føler meg litt overkjørt av utviklingen her, med mine 7,5 knop skal jeg ta båtførerbevis på grunn av ville tilstander enkelte plasser i landet, i dag hvor nye motorbåter nesten bare lages for å plane. Og muligens for at det er en del fyll og spetakkel i uthavner.

Link to post
Share on other sites

Innføring av obligatorisk båtfører bevis er ene og alene en byråkratisk øvelse, noe vi er vant til i dette landet. Men å dra 400.000 personer inn på kurs, som de aller aller fleste av dem ikke trenger, er en vanvittig feilfokusering av ressurser. Bruk de ressursene på noe som virker, vi snakker om kanskje 4 millioner arbeidstimer, verdt ca 1 mrd kroner. Pluss kursavgifter, bøker og byråkrati til 100 millioner. Dette er for dyrt til å tulle bort!

Hei MrAnders :seeya:

Takk for at du ga meg anledning til å minne om at det ikke er noe krav å gå på kurs! Hvis du er en erfaren fritidsbåtskipper med et minimum av kunnskaper, kan du ta båtførerbeviset for kr. 550 i eksamensgebyr. Kan det være noe stort problem da? Dessuten inneholder læreboken mye verdifull informasjon. Jeg har selv boken liggende i båten og bruker den som oppslagsbok hvis det er noe jeg lurer på. Det er ikke verre enn det. Hvor byråkratene har fått alle millionene i kostnader fra, vet ikke jeg. Uansett er det jo båtfolket selv som betaler. I Sjøfartsdirektoratet er ikke fritidsbåter noe prioritert område som de bruker de store pengene på uansett!

Dermed er det siste ordet sagt i denne saken fra min side.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

... Jeg har gjort mange forsøk på å få en forklaring på hvorfor departementet har latt denne viktige saken henge i løse luften, men har ikke lykkes i å få noe eksakt svar. Det er greit nok at departementet vil "kvalitetssikre" forslaget, men de bør i alle fall komme med en ny dato for innføring av et sikkerhetstiltak som det er bred politisk enighet om og som også støttes av flertallet av båtfolket.

Hilsen Syvert :flag:

Å få et vettugt svar fra denne regjeringen innen rimelig tid, tror jeg du kan glemme! Noen nevner valget neste år som "grunn", kanskje er det håp / ønske om sammkjøringen med andre land? Å håpe på en bred politisk enighet med oposisjonen i tillegg, er vel utopi?

(Kombi-regjeringen vralter videre og kommer kun med tåkete svulstige utlegninger når støynivået blir for høyt!)

 

...2 milliader i kostnader, 60 nye byråkrater og årlige driftskostnader på 100 millioner bare for det nødvendige personregisteret, sier vel sitt.

Riktignok har vi mye penger i dette landet, men vi driter ikke penger.

Du legger fram store tall, Lotus. Hvor har du DEM fra??

 

...Her på BP må vi ivareta overordnede perspektiver om global utarming samtidig som vi ohmer kobling mellom plusspol på batteri og akterlanterne.

Såvidt JEG har sett, er global oppvarming en OT-streng. La være å lese den da vel!

Og nedrakking av gode råd til ukunninge om Gamle Ohm, synes jeg ikke no´ om. Du har jo selv uttalt deg positivt til mange av DE innleggene... !!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

(Kombi-regjeringen vralter videre og kommer kun med tåkete svulstige utlegninger når støynivået blir for høyt!)

Problemet med mindretallsregjeringen kan tilsynelatende se ut til å være at de ikke hadde tro på å komme i posisjon, og blant annet ikke planla å være ordentlige i sitt tidligere liv. Nå blir jo arbeidstid kastet bort på å forsvare bruk av svart arbeid, bygging av ulovlige byggverk, ulovlig utleie av eiendom etc.

 

Jeg bygger gjerne en brygge på hytta og tar konsekvensen med sykemelding, men da vil jeg ha sykemeldingen på forhånd slik at jeg kan arbeide mer effektivt med brygga. :blush:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...