Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Syntes ikke dette er en pinlig situasjon for regjeringen , her er det mye som skal vurderes og mange hensyn som skal tas . Det kan være en politisk belastning og innføre dette rett før valget, for jeg tror at et flertall av båtfolket er imot, Samtidig hvordan skal dette kunne gjennomføres i praksis i og med at 400000 vil måtte ta båtførerbeviset før neste sommer.

Link to post
Share on other sites

Arbeidsgruppen foreslår en gradvis innføring av ordningen. Det vil være rundt 410.000 personer som vil måtte ta båtførerprøven ved en obligatorisk ordning. For å gjøre overgangen smidig for alle parter foreslås det en gradvis innføring.

 

Forslaget her er en obligatorisk ordning for båter

 

over 10 meter eller med 200 HK eller mer fra 1.6.2008 (forskriften skal da være klar 01.01.2008 slik at folk får forberedt seg),

 

større enn 8 meter og motor større enn 75 HK fra 1.6.2009 og

 

full innføring fra 1.6.2010.

 

 

(Fra den opprinnelige innstillingen, datoene kan kanskje forskyves med et år?).

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Interessant å notere at Syvert/KNBF argumenter så godt for hvorfor det er helt umulig å gjennomføre praktiske prøver for å etablere skikkethet til å føre en båt, men samtidig argumenterer så sterkt for hvor fantastisk en teoretisk prøve uten obligatorisk opplæring vil påvirke trafikken og trafikantene til sjøs i positiv retning! Du milde himmel for en naivitet! Dette lukter svært mye av skjult agenda og er rett og slett helt patetisk å lese!

 

Ikke er jeg medlem og ikke blir jeg medlem av den "klubben" der! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

................. Sjøfartsdirektoratet gjorde jobben sin til punkt og prikke og videresendte saken til Nærings- og handelsdepartementet, som har utsatt saken på ubestemt tid. Jeg har gjort mange forsøk på å få en forklaring på hvorfor departementet har latt denne viktige saken henge i løse luften, men har ikke lykkes i å få noe eksakt svar.............................
Jeg har bare tatt med endel av innlegget til Syvert. Takk for opplysningen. Jeg lurer på om det er konsekvensanalyse av forslaget eller noen oppvakte hoder som følger resonnementet til Lotus eller andre grunner til utsettelsen?
Link to post
Share on other sites

Av de få ulykkene som skjer, viser det seg at yttest få av tilfellene faktisk skyldes manglende teoretiske kunnskaper.

 

 

Og da mener du at manglende teoretiske kunnskaper er årsak til de ulykker som er utgangspunkt for denne og mange andre lignende tråder? Hvis du så mener finnes det noen dokumentasjon for den påstanden? :rolleyes:

 

Nå er jeg spent. Regner med at debattanene kan øse ut sine dokumentasjoner om hvorvidt teoretiske kunnskaper ikke har noen som helst betydning for de få ulykkene som er til sjøs. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er forkjemperne for obligatorisk lesebevis som må sannsynliggjøre at den enorme, lite treffsikre ressursbruken er veien å gå.

 

Min løsning er naiv og enkel, for enkel kanskje.....kontrollere at gjeldende regelverk overholdes. Økte ressurser til politiet, kanskje en kan se politibåtene på sjøen litt oftere?

Link to post
Share on other sites

Min løsning er naiv og enkel, for enkel kanskje.....kontrollere at gjeldende regelverk overholdes.

Glimrende løsning men...

Den gir ikke inntekter, ikke til stat, ikke til KNBF og NSSR og Båtskoler, ikke til mer byråkratiske unødvendige arbeidsplasser.

Det er problemet...

 

 

Link to post
Share on other sites

Syntes ikke dette er en pinlig situasjon for regjeringen , her er det mye som skal vurderes og mange hensyn som skal tas . Det kan være en politisk belastning og innføre dette rett før valget, for jeg tror at et flertall av båtfolket er imot, Samtidig hvordan skal dette kunne gjennomføres i praksis i og med at 400000 vil måtte ta båtførerbeviset før neste sommer.

Hei Kurth :seeya:

Jeg tror du skal lese innlegget mitt en gang til. Det som er pinlig er for NHD og regjeringen er at de ikke vil gi en skikkelig begrunnelse for hvorfor saken er blitt utsatt. Siden innføringen er utsatt, så betyr det at båtførerbeviset skal innføres før eller siden, og da vil vi gjerne vite når og hvordande har tenkt å innføre beviset. Alle dem som et slikt vedtak vil berører har krav på å få vite hva myndighetene har tenkt å foreta seg. Det er det at vi ikke får svar som er pinlig for departementet og regjeringen!

Når det gjelder troen på at flertall av båtfolket er imot et obligatorisk båtførerbevis, så er det feil. Det har ble gjennomført spørreundersøkelser for et år eller to siden som viste at ca. 70% var for. Hvordan situasjonen er i dag, er det ingen som vet, så da får vi bare leve med en masse tro og mye synsing. Det å lage en slik spørreundersøkelse her på Baatplassen, tror jeg ikke har noen hensikt. Her inne er jo alle flaggskipper'ne som vet og kan alt :lol: (for ordens skyld: Det var et forsøk på en godmodig fleip)

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

En spøk har alltid med seg viktig informasjon, noen kaller dette dobbeltkommunikasjon - det er dette som gjør det til en spøk.

Din uttalelse gjelder i alle fall meg selv.

Her på BP må vi ivareta overordnede perspektiver om global utarming samtidig som vi ohmer kobling mellom plusspol på batteri og akterlanterne.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg spent. Regner med at debattanene kan øse ut sine dokumentasjoner om hvorvidt teoretiske kunnskaper ikke har noen som helst betydning for de få ulykkene som er til sjøs. :smiley:

 

Jeg har ikke noen dokumentasjon for at ikke ulykker ikke skjer grunnet manglende, eventuelt ikke manglende, teoretiske kunnskaper som gjør at det ikke skjer ulykker når, eller hvis, det muligens kunne ha skjedd en ulykke. Dette i den grad det er snakk om en ulykke , ikke bare et uhell. :cool:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...