Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Slike tilbud er GULL Hansi. Jeg er stor tilhenger av kurs i regi av båtforeninger. Her treffes både ærfarne og uærfarne, det blir da også tid til diskusjoner utenom pensum.

Vi har, om ikke hvert år, hatt samme tilbud i vår båtforening. Det har dog som regel vært arrangert i vinterhalvåret slik at praksis har vært vanskelig å få til. Fordelen med kurs i regi av båtforeninger er også at det blir rimelig. Vi har vært heldige å ha skipperen på Svelvik-fergen som lærer. Han ivrer for å lære bort, noe han har gjort i årtier på en måte som gjør disse kursene, ikke bare lærerike, men også veldig hyggelige.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hipp hipp hurra...!!! for at jeg slipper å ta dette tøvete beviset (som jeg planla å ta før jul).......mine tanker går til de som ville være føre var og som helt bortkastet tok et bevis som likevel ikke ble obligatorisk for oss voksne....

 

Den dårlige nyheten er at guttungen må ta det etter hvert, men det var vel ikke til å forvente noe annet når først saken lå i departementet.

 

Fikk ikke med meg nyheten før i dag....så dette må feires.......at jeg kan gå alderdommen trygd i møte....uten sertifikat.......ja for etter alt dette formynder-maset skal jeg av prinsipp ikke ta prøven frivillig.

 

Hurra for papirløst båtliv !

Link to post
Share on other sites

Ser at flere lurer på hvordan myndighetene kan inndra retten til å føre båt for de som ikke har båtførerbevis.

Det blir sikkert på samme måte som om du får inndratt førerkort for bil pga. sykdom (hvis du f.eks. besvimer) da får du et brev fra politiet om at du ikke har rett til å kjøre motorkjøretøy og at dette også gjelder kjøretøy uten førerkortkrav som moped etc.

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig Regjeringen har vedtatt ? Er dette juridisk en lov, forskrift eller noe annet ?

 

Har saken allerede svingt innom Stortinget alerede eller er dette noe Regjeringen kan vedta på egenhånd uten å gå via Stortinget ?

 

Med andre ord er spørsmålet om obligatorisk bevis nå er vedtatt eller om dette bare er et lovforslag som skal opp i Stortinget (????)

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde faktisk det var slik at en flertallsregjering var regjeringdyktig jeg....de trenger vel ikke spørre Stortinget om noe ?

Stortingen fremmer forslag....regjeringen tar stilling til og bestemmer, til slutt vedtar Stortinget på vegne av hva regjeringen har bestemt. Eller er jeg helt på villspor ?

 

(jeg hadde nok rukket å redigere litt før du postet svar Mix. Redigert enda litt. Nå skulle det bli riktig :crazy: )

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld så må det vel innom Stortinget?

Det har vært innom Stortinget allerede. De har vedtatt en lovendring som sier at sertifikatkravet kan innføres med forskrift. Det kalles delegering av kompetanse. Forskrifter skal ikke behandles av Stortinget.

 

Lov om fritids- og småbåter, § 26b. Krav til fører av fritidsbåt. Første punktum.

"Kongen kan gi forskrift om at fører av fritidsbåt må oppfylle krav til minstealder, helsetilstand, opplæring og andre kvalifikasjonskrav, herunder båtførerprøve."

Link to post
Share on other sites

Forskrifter skal ikke behandles av Stortinget.

Godt å se at det er noen i tråden som vet hva de snakker om..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan du dokumentere dette ?

Det er godt det er Sydvesten som fikk det spørsmålet, men når det gjelder båtførerbeviset så sier loven klart at det er Kongen som gir forskriften. Det er lett å Google seg fram til mer utfyllende informasjon om Kongens instruksjonsmyndighet, men kort sagt betyr formuleringen at dette er en forskrift som regjeringen må behandle i statsråd.

Link to post
Share on other sites

Forklar....

 

Stortinget har altså vedtatt en lovendring i "Lov om fritids- og småbåter" som Regjeringen har bestemt. Den sier at Kongen kan gi forrskriften....... og så løper Brustad å forkynner forskriften ?

 

Har altså Kongen gitt denne Forskriften på oppfordring fra Regjeringen da ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja Enzu, du kan drive på uten bevis helt til du gjør noe som er så galt at politiet gir deg førerforbud (uten at du i utgangspunktet har noe bevis)

Har det begynt å blåse hos deg forresten?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Var veldig stille nede i havna nå men det er meldt over 20ms iløpet av natten så det begynner nok snart å blåse.

Ja men da kan jeg altså bare fortsette med hekkbølgene mine som før , kjempefint for da kan jeg stresse ned med det båtførerbeviset og heller ta et D5L kort når jeg får litt bedre tid

Link to post
Share on other sites

Forklar....

 

Den sier at Kongen kan gi forrskriften....... og så løper Brustad å forkynner forskriften ?

 

Har altså Kongen gitt denne Forskriften på oppfordring fra Regjeringen da ?

Jeg håper ikke du kan så lite om hvordan "parlamentarismen" i Norge er oppbygget og fungerer som gir uttrykk for her... om så er tilfelle så burde du etter mitt syn satt deg noe bedre inn styringsformen vi har i Norge. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva er det som skal forklares VannTro... Kan du utdype hva det noe nærmere...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er det å "gi en Forskrift" i denne sammenhengen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er blank her, for meg blir dette litt "ullent".

Ut fra hva Sjøtummel har skrevet så ser det for meg ut som at Regjeringen har vedtatt loven som er referert, men hva pokker er det "å gi forskrift" ?

 

(Kjære moderator, det er av og til nødvendig med sitering av et helt inlegg)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...