Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Ut fra hva Sjøtummel har skrevet så ser det for meg ut som at Regjeringen har vedtatt loven som er referert, men hva pokker er det "å gi forskrift" ?

Stortinget har vedtatt loven, og i loven de har vedtatt har de overlatt til Kongen (det vil i praksis si regjeringen) å lage forskriften. I denne saken antar jeg at Brustad har fått oppgaven med å lage et forslag som regjeringen kan ta med seg på slottet en fredag. Om de som skriver forskriften finner ut at her er det nødvendig med flere lovhjemler for å få forskriften til å henge på greip så må disse lovendringene vedtas av Stortinget. (Med andre ord, det kan nok ta sin tid...)

Link to post
Share on other sites

Den aktuelle loven sier:

 

§ 26b. Krav til fører av fritidsbåt

 

Kongen kan gi forskrift om at fører av fritidsbåt må oppfylle krav til minstealder, helsetilstand, opplæring og andre kvalifikasjonskrav, herunder båtførerprøve. Forskriften fastsetter bestemmelser om kontroll med at kravene oppfylles, båtførerregister og om gebyr.

 

Den skulle trolig dekke det som er nødvendig i denne omgang, og kanskje enda mer . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og lover vedtas som bekjent i Stortingert, en forsamlig som ofte omtales som den lovgivende forsamling, ikke uten grunn!

 

Stortingets viktigste oppgaver er

 

å vedta nye lover og endre eller oppheve gamle

å vedta statsbudsjettet, dvs. bestemme statens årlige inntekter (skatter, avgifter o.l.) og utgifter (bevilgninger til ulike formål)

å kontrollere regjeringen og statsforvaltningen

å behandle planer og retningslinjer for statens virksomhet ved å drøfte mer generelle politiske spørsmål (f.eks. i utenrikspolitikken), ta standpunkt til reformplaner, godkjenne større prosjekter m.v.

Flere av Stortingets oppgaver er listet opp i Grunnloven § 75, men den er ikke uttømmende.

 

Forøvrig så var det et møte i Odelstinget 17.juni 2008 kl.10.00 hvor Næringskomiteens innstilling som følger;

 

IV

Lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter § 26 b skal lyde:

 

Kongen kan gi forskrift om at fører av fritidsbåt må oppfylle krav til minstealder, helsetilstand, opplæring og andre kvalifikasjonskrav, herunder båtførerprøve. Forskriften fastsetter bestemmelser om kontroll med at kravene oppfylles, båtførerregister og om gebyr.

 

ble nedstemt med 59 mot 19 stemmer!

 

Og der står vel saken per dato sånn formelt sett, eller ikke? :confused:

 

Fint om ekspertene heller enn å idiotforklare meg og de fleste andre her på forumet heller vil være så vennlige og konstruktive å fortelle oss hvordan tingene egentlig er, eller er det for mye forlangt i varmen?

 

:cool:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så var det et møte i Odelstinget 17.juni 2008 kl.10.00 hvor Næringskomiteens innstilling som følger;

[...]

Og der står vel saken per dato sånn formelt sett, eller ikke? :confused:

Neida, saken gikk videre til Lagtinget 20. juni.

http://stortinget.no/no/Saker-og-publikasj...-2008/080620/2/

 

De bifalt Odelstingets beslutning og sendte lovvedtaket til Kongen (hvor den ble tatt opp i statsrådet 27. juni)

 

Odelstingets beslutning finner du her

http://stortinget.no/no/Saker-og-publikasj...eso-200708-102/

 

Om du mener at dette er feil i forhold til voteringen i Odelstinget bør du nok henvende deg til Stortinget, for jeg tviler på at noen på baatplassen.no kan hjelpe deg (men jeg lar meg gjerne overraske dersom noen kan forklare hva som har skjedd her. Jeg har en mistanke om at det er en liten skrivefeil i referatet ettersom neste forslag fra FrP i samme møte tilsynelatende fikk stikk motsatt resultat i voteringen. Nå vel, hvorfor spekulere når det bare er å skrive til Stortinget og spørre?)

Link to post
Share on other sites

Har altså Kongen gitt denne Forskriften på oppfordring fra Regjeringen da ?

Jeg skjønner forvirringen, VannTro. For her er det snakk om gammel talemåte, så gammel at mange etterhvert har begynt å glemme hva det igrunnen betyr.

Mitt forsøk på forklaring er nokså enkelt: Kongen = kongen i Statsråd = Regjeringen (men det formelle regjeringsvedtaket må visst faktisk foregå på slottet med kongen tilstede - forøvrig en lett sak, de møtes jo der hver fredag).

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Som vanlig er jeg enig med Sjøtummel.... godt at noen som vet hva de snakker om i denne tråden...

 

Forøvrig så står også dette i § 26b. Krav til fører av fritidsbåt

 

Tilføyd ved lov 16 feb 2007 nr. 9 (i kraft 1 juli 2007 iflg. res. 16 feb 2007 nr. 170), endret ved lov 27 juni 2008 nr. 72 (i kraft 1 juli 2008 iflg. res. 27 juni 2008 nr. 743).

 

Som en tydelig kan se så ble denne saken avgjort den 27 juni 2008

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå vel, hvorfor spekulere når det bare er å skrive til Stortinget og spørre?)

 

Neida, den er helt grei den. Jeg dro tydeligvis på ferie etter avstemmingen (nedstemmingen i Odelstinget 17.juni) og har levd i den lykkelige tro at "det" stoppet der! :tongue:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og da føler jeg også at jeg har fått oversikt som jeg helt klart ikke hadde. (forvirringen kom da Kongen kom inn i bildet selv om jeg jo er godt klar over fredagsmøtene hans i Statsråd).

 

Det er godt jeg har funnet min plass i samfunnet og ikke har politiske ambisjoner :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er godt jeg har funnet min plass i samfunnet og ikke har politiske ambisjoner :smash:

Nåja, VannTro... Det kan ennå tenkes du blir ubrukelig i næringslivet i fremtiden og da er det alltid en god mulighet for en fremtid innenfor politikken...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Emigrasjon blir det ikke, jeg behersker ikke Arabisk. Skulle det blitt politikk måtte det blitt i et diktatur slik at man fikk gjennomfør noe ! :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå blir det antagelig obligatorisk bevis for oss som var yngre enn 18 år i 1968:

(Link til forslag): Personer som er født før 1. januar 1950 skal slippe å ta båtførerprøven.

 

...... og hvis det var erfaring som var poenget burde de født før 1980 sluppet unna......men man ender opp på 1950 slik at frihetselskende bedrevitere fra 1968 slipper unna...

 

Er det slik at en 60åring er erfaren, mens en 50åring er en fersking ?.....

 

Over er altså sitat fra 15. oktober før Regjeringen bestemte seg.

 

Hyggelig at aldergrensen for fritak ble senket fra født før 1950 som opprinnelig forslag til født før 1980.....kanskje departementet og direktoratet gjorde helomvending etter å ha surfet innom mine poll min poll om aldersgrensen..??..

 

Grensen på 60 år var jo totalt uten logikk....men hvis byråkratene og politikerne svingte innom mine kontroversielle poll fikk de nødvendig tallmateriale og argumenter or å inse at 31 åringer ikke er uerfarne småunger som trenger obligatorisk kurs.

Link to post
Share on other sites

Den linken ga ikke mye :eek:

 

Lengre oppe i denne tråden ser det ut for at man trekker gyldigheten av §26b i tvil. Derfor linket jeg til følgende tekst i rundskriv fra direktoratet:

 

Endring av forskrift 9. mai 2003 nr. 687 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger (kvalifikasjonsforskriften)

I kvalifikasjonsforskriften er hjemmel endret til også å omfatte lov 23. juni 1998 om fritids- og småbåter § 26b. Denne hjemmelen gir Sjøfartsdirektoratet adgang til å bl.a. å fastsette krav til kvalifikasjoner for fører av fritids- og småbåter jfr. kvalifikasjonsforskriftens §§ 4-1, 4-2 og 4-4 jfr. fritids- og småbåtloven §§ 26b og 31.

 

Sigurd Gude

Fungerende sjøfartsdirektør

Ove Tautra

Avdelingsdirektør

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Lengre oppe i denne tråden ser det ut for at man trekker gyldigheten av §26b i tvil. Derfor linket jeg til følgende tekst i rundskriv fra direktoratet:

 

En tvil som for lengst er lagt død da hele saken, og dens gang, ble oppklart for en del innlegg siden (linket til alle relevante dokumenter i Odelsting og Lagting osv) og alle er bare lykkelige og vel forlikte! Her gjelder det å følge med. :wflag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

min datter blir 16 år i februar, da kan hun kjøre stor motorbåt, med flere hundre hester, men når hun blir eldre i 2010 da har hun ikke låv.

Flott at det kommer regler. Men hvordan skal de håndheves overfor undelandske båt-turister, skal de ta fra dem retten til å føre båt, hvis de gjør noe galt ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...