Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

... undelandske båt-turister, skal de ta fra dem retten til å føre båt, hvis de gjør noe galt ?

Tja, blir ikke det omtrent samme problemstilling som ved førerkort for bil?

Kjenner ikke detaljene helt, men trodde man i alle fall kunne gi forbud mot bilkjøring her i landet når det foreligger grove brudd på reglene. (Enkelte land har vi kanskje mer utvidet avtale med?)

Link to post
Share on other sites

Trenger ny lovhjemmel

Det er verd å merke seg den lille detaljen der. Det eksisterer allerede en lovhjemmel for å innføre obligatorisk båtførerbevis, men det er tydeligvis behov for en ny lovhjemmel for å inndra retten til å føre båt. (Det betyr at de foklevalgte på Stortinget må få anledning til å mene noe igjen, og det er ikke helt usannsynlig at de ikke får tid til å mene så mye om akkurat den saken før etter valget. :wink: )

Link to post
Share on other sites

SITAT:

– Ved at politiet nå får sanksjonsmulighet for de som ikke trenger å ta båtførerbeviset, på lik linje med de som har, så sier man egentlig at de over 30 år selv er ansvarlig til å tilegne seg den nødvendige kunnskapen. Og det er jo egentlig ganske smart, sier Huseklepp.

SITAT END.

 

Har ikke Huseklepp satt seg inn i lovverket som allerede finnes.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Men er det ikke slik at en er pliktig etter norsk lov til å oppgi personalia dersom myndighetene (politiet) mener at en har gjort "noe galt"? Nekter en dette, kan vel politiet ta deg inn til kammeret mens de arbeider med å finne ut hvem du er?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bransjeorganisajonen Norboat kommer med et forslag til påbudt bruk av flytemidler i åpne båter, ikke bare krav om å ha flyteutstyr til alle om bord, slik regelverket er i dag. Dette kan vel være gode nyheter for en del her på forumet som er opptatt av å få ned drukningsulykkene? Og kanskje båtførerprøven og et eventuelt krav om påpudt bruk av flytemidler kan utfylle hverandre? :wink:

 

Bransjeorganisasjonen Norboat mener påbud om bruk av flytemidler er det beste virkemiddelet for å redusere antallet drukningsulykker her i landet.

Link to post
Share on other sites

Nok et forslag fra et dusteforbund som ikke har peiling på hva de driver på med. Drukningsulykker skjer sjelden underveis , bortsett fra disse galningene som trosser vær og vind i kajakk, ulykkene skjer når båtene er vel fortøyd og ankerdrammene fortært etter alle kunstens regler. Kan da ikke være meningen at en skal sitte på skjæra i redningsvest og kose seg. :eek:

Link to post
Share on other sites

Så masse styr jeg har hatt for og få ordnet med båtførerbeviset jeg tokk i 1982,, det er jo ikke registrert noen plass, løreren har glemt og føre det opp på vitnemålet, men han læreren som jeg hadde i undervisningen husker at jeg har tatt det, og skrevet en bekreftelse på dette.

 

Her er det som ble skrevet ig som di på norsktest ikke tror holder for dublikat.

 

Båtførerprøven

Jeg har fått flere hendvendelser fra xxxxxx skole og xxxxxx vedr, hans båtførerprøve.

Jeg kan opplyse følgende i sakens anlsdning:

 

xxxxxx avla eksamen i båtførerprøven våren 1982 som elev i 8,klasse

 

Prøvene ble rettet og sensurert av lærer xxxxxxx veg xxxxx ungd,skole

Klasse styrer har antageligvis ikke ført dette på vitnemålet slik det skulle gjøres.

 

Jeg håper dette kan være med på på gjøre det mulig for xxxx og få et dublikat av båtførerbeviset.

 

med hilsen

 

xxxxxxxxx

Ass,rektor

 

Dette skrivet mente di på norsk test ikke holder for og få dublikatet, men en DIPLOM er nokk etter det jeg leste,, er jo helt sykt, men etter jeg sendte dette inn da, så ser jeg jo at jeg ikke trenger og ta dette på nytt, så ja jeg ble glad, men så masse styr for at en person kansje har gjort en glipp. :headbang:

 

 

:flag: Men nå spiller det ingen rolle for jeg er født lenge før 1980 :cheers:

 

 

 

Tro det eller ei,,, I DAG lå jammen meg Båtførerbeviset i postkassa med en regning på 310 kr,,, selv om jeg ikke ternger dette. Da var det bra nok dokumentasjon alike vell da, når jeg egentelig ikke trengte det,, jaja men da har jeg det da 1.1.82 står det,, jaja syntes at alle som ikke har dette beviset bør ta det jeg hehehe

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I Lillesand har Sjømannsforeningen nå fått en gave på 250.000 kroner fra DNBNors Sparebankstiftelse for å kjøpe inn en båt som skal brukes i forbindelse med opplæringen som alle kommunens ungdommer i 10.klasse får. Det betyr at alle ungdommene får som en del av skolens virksomhet teoretisk og praktisk opplæring i båtførerprøve, et eksempel til etterfølgelse!

Her samarbeider skolen med ildsjeler/frivillige samt næringslivet, en skikkelig vinnerkombinasjon!

 

http://lp.no/article/20081219/KULTUR/604391628

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
En intern arbeidsgruppe.

Jeg har vært med i en del arbeidsgrupper, og det jeg skriver nå er ikke ondskapsfullt, men når en gruppe får et "God dag mann - Økseakaft" oppdrag (Dette med sanksjoner ovenfor for folk som loven, i utgangspunktet, ikke krever skal ha sertifikat for å føre båt) så blir resultatet det samme.

 

Dette kommer til å bli gruppens svar: "Vi anbefaler at det sendes til Justisdep". Gruppens anbefaling på dette punkt kommer ikke til å bestå av 7 ord - det blir nok 16 sider, men jeg velger å gjengi kortversjonen.

 

Og mens jeg stter her, med en liten cognac, så tenker jeg - hmmm, nå trenger vi sanksjoner mot rå-gjengere og rå-sykkelister, for ikke å snakke om rå-skinn . . . og rå-innleggere på BP

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med i en del arbeidsgrupper, og det jeg skriver nå er ikke ondskapsfullt, men når en gruppe får et "God dag mann - Økseakaft" oppdrag

Jeg har også sittet arbeidsgrupper og komiteer og gjør det også den dag i dag, men jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse... dog består de arbeidsgrupper jeg sitter i av oppegående mennesker så det kan vel her noe av forklaringen ligger vil jeg tro... Når man setter sammen en arbeidsgruppe så velger man jo kompetente personer for det mandat gruppen har..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.....skal det blant annet også vurderes om det skal stilles krav til bestått båtførerprøve før vedkommende igjen kan føre fritidsbåt.

.

Glad jeg en gammal gubbe på mer enn 30 år....for jeg kan vel ikke få som straff å ta båtførerprøven.....(???)

 

Ellers helt uten mål og mening om en person under 30 år som tross teoretisk båtførerprøve kjører som en idiot skal få som straff ta en teoretisk eksamen en gang til......det samme teoriske pensum som beviselig ikke gjorde vedkommende til en ansvarlig fører.... !

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sittet arbeidsgrupper og komiteer og gjør det også den dag i dag, men jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse... dog består de arbeidsgrupper jeg sitter i av oppegående mennesker så det kan vel her noe av forklaringen ligger vil jeg tro... Når man setter sammen en arbeidsgruppe så velger man jo kompetente personer for det mandat gruppen har..

 

nå må vi ikke glemme at denne gruppen er satt sammen av politiske krefter. å her har jeg en masse eksempler på at lover og regler er vedtatt for reglenes skyld, og ikke reglene for sikkerhet, eller vår skyld.

enda flere kompliserte lover og regler er det siste vi trenger.

lover og regler er egentlig av det gode. men blir helt feil med galt utgangspunt. dette regner jeg med å få kjeft for, men det betyr veldig lite.

alle må få lov til å ha sin mening om forskjellige ting. det jeg maser og maner til, er noe rom for bevegelse. det må fortsatt være mulig å tenke selv, uten at en blir ledet inn i ett spor der men ikke lenger tenker, bare følger etter som en sau.

Link to post
Share on other sites

.... Derfra begynner D5, også kalt Fritidsskipper sertifikat å gjelde.

 

Der har du vel kommet i skade for å miste en bokstav?

Fritidsbåtskippersertifikatet heter som kjent D5L eventuelt med påbygning til D5LA.

Fullt D5 er det som tidligere ble kalt "Kystskipper" og som nå er blitt et rent yrkessertifikat som de færreste fritidsskippere klarer å opprettholde, pga kravene til "effektiv tid ombord".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ellers helt uten mål og mening om en person under 30 år som tross teoretisk båtførerprøve kjører som en idiot skal få som straff ta en teoretisk eksamen en gang til......det samme teoriske pensum som beviselig ikke gjorde vedkommende til en ansvarlig fører.... !

 

Har du ikke fått med deg at den prøven er så billig at det kan da ikke bety noe om du tar den en gang, eller fem? I allefall har jeg sett det argumentet en del ganger her på forumet, hvor billig den prøven er mener jeg! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...