Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Majoriteten av dødsulykker som skjer på sjøen skjer i flott og rolig vær. Opplæring hadde i flere av disse tilfellene vært nøkkelen til at flere liv kunne blitt reddet.

 

Ja det er som oftest da man drikker og har det greit i flott vær, du sitter vel ikke og koser deg i storm og dårlig vær,, men sefølgelig, Haru båtfører lappen i lomma så ordner alt seg, Helt klart at du lærer og kjøre båt når du har lest litt i en bok om litt forskjellig, da er det bare og kaste trossene og kjøre i vei, Haloooo..

 

Kan inføre dette for bil sertefikat også,, så slipper det og være så lange køøer, ta lappen på nettet, praksis ikke nødvendig, men les BOKA og lær reglene, da kan du også kjøre bil...

Link to post
Share on other sites

Ja det er som oftest da man drikker og har det greit i flott vær, du sitter vel ikke og koser deg i storm og dårlig vær,, men sefølgelig, Haru båtfører lappen i lomma så ordner alt seg, Helt klart at du lærer og kjøre båt når du har lest litt i en bok om litt forskjellig, da er det bare og kaste trossene og kjøre i vei, Haloooo..

 

Hvis du tar en kikk på innlegg 321, skjønner du kanskje hva jeg mener, og du ser kanskje litt mer seriøst på saken.

Link to post
Share on other sites

Her har politikerne sittet og surret, rotet, tvilt, foreslått og forkastet i en årrekke rundt dette båtførerbeviset, og så gir man noen hundre tusen båteiere i beste fall et par måneder på seg for å skaffe seg et slikt bevis om man skal opptre lovlydig. Nå har ikke jeg noen tro på at nyttår blir innføringsdato. Men hadde forslaget latt seg gjennomføre i praksis? Finnes det kurs nok, kursholdere, eksamensrettere, lærebøker, bevisutstedere til å ta i mot denne horden før jula setter inn?

Joda, noen vil sikkert bruke våren til lesning før båten skal på vannet, andre vil antagelig droppe fisketuren etter nyttår inntil båtførerbeviset lander i postkassen. Men jeg er ganske sikker på at om Klungelands kongstanke går igjennom, har politikerne med et pennestrøk skapt en bråta lovbrytere for en god periode fremover. Og det er vel ikke den gode intensjon?

 

Og kontrollen til sjøs er jo en diskusjon for seg.

Folk har vist om å disse lovene skal komme og har hatt tiden med seg i hvertfall 2 år. Har lagt merke til å dem som driver med opplæring har hatt mer en nok siste vinter og starten nå er ikke dårlig. Hvis du skal finne plass på benken i vår håper jeg de blir plass. Ellers kan du fått lappen utsett hvis du blir tatt i kontrol... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar en kikk på innlegg 321, skjønner du kanskje hva jeg mener, og du ser kanskje litt mer seriøst på saken.

 

Ja nå så jeg skikkelig på saken du!!!!! Kansje alle som er på stranda om sommeren skulle hatt et slags kurs/bevis også... Er vel ikke avhengi av og ha båtførerbevis for og tenke litt selv og bruke vest når mann er i en lita jolle vel. Men for di som ikke skjønner det er ikke bare båtførerbeviset som trengs tror jeg. Jeg bruker vest hver gang jeg er ute med jolle, når jeg er i båten bruker jeg ikke vest, men den henger veldig bra plasert. Og drikke gjør jeg når jeg har ankret opp, holder 6-7 knop i 5 knopen og ellers så er det veldig sjeldent jeg er over 15 knop. Har heller aldri vært ute for noe ubehaglig heter, utenom en gang jeg fikk et tau i propellen,, da dykket jeg ned UNDER båten og holdt pusten, det er viktig, det tror jeg ikke står i båtfører boka men det er sant. kjørt båt i 25 år jeg,,

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja nå så jeg skikkelig på saken du!!!!! Kansje alle som er på stranda om sommeren skulle hatt et slags kurs/bevis også... Er vel ikke avhengi av og ha båtførerbevis for og tenke litt selv og bruke vest når mann er i en lita jolle vel. Men for di som ikke skjønner det er ikke bare båtførerbeviset som trengs tror jeg. Jeg bruker vest hver gang jeg er ute med jolle, når jeg er i båten bruker jeg ikke vest, men den henger veldig bra plasert. Og drikke gjør jeg når jeg har ankret opp, holder 6-7 knop i 5 knopen og ellers så er det veldig sjeldent jeg er over 15 knop. Har heller aldri vært ute for noe ubehaglig heter, utenom en gang jeg fikk et tau i propellen,, da dykket jeg ned UNDER båten og holdt pusten, det er viktig, det tror jeg ikke står i båtfører boka men det er sant. kjørt båt i 25 år jeg,,

Det var da voldsomt til sarkasme!

 

Høres da ut som om du kan det; ta prøven slik at man kan skille klinten fra hveten; hvem som har kunnskaper til å ferdes på sjøen og hvem som ikke har det. Det er det som er mitt prinsippgrunnlag. Angående det med bevis som kan forebygge drukningsulykker ser jeg argumentene dine, men jeg mener allikevel (som sagt før) at når man får mer kunnskap om sjø- og båtliv, gjennom å lese til eksamen selv eller ta kurs, vil dette være en forebyggende faktor mot ulykker, kanskje også drukningsulykker.

Redigert av 27 knop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Oppfattet jeg det riktig på NRK Dagsrevyen? Sylvia Brustad slutter sanderlig ikke å overraske.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så kom det. Sylvia Brustad har nå foreslått å innføre obligatorisk båtførerbevis fra 01.01.2010. Dette skal gjelde for alle født etter 01.01.1980....

 

Må si jeg er noe skuffet. Her treffer man ikke stor del av målgruppen.

For å sitere Syvert på NRK: Ungdommen går det jo an å snakke til, men prøv å gi en 50 åring beskjed, så skal jeg si deg du får svar !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fra hjemmesiden til Næringsdepartementet:

 

Regjeringen innfører obligatorisk båtførerbevis

– Dette er en milepæl i arbeidet med sikkerhet til sjøs, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad. Regjeringen har besluttet å innføre obligatorisk båtførerbevis for fritidsbåter fra 1. mai 2010.

 

– Ordningen vil være med å fremme bedre holdninger og atferd på sjøen, sier Brustad.

 

Det obligatoriske kravet til båtførerbevis vil gjelde båtførere som er født etter 1. januar 1980. Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter.

 

Det anslås at rundt 170 000 personer må ha bestått båtførerprøven og skaffet seg båtførerbevis innen 1. mai 2010. Personer som har tatt båtførerprøven tidligere, slipper å ta prøven på nytt. Det stilles ikke krav til å gjennomføre kurs før prøven avlegges.

 

– Regjeringen har lagt vekt på å lage en enkel og forutsigbar ordning både for de som omfattes av den og for myndighetene som skal håndheve kravene, sier næringsministeren.

 

Regjeringen setter samtidig i gang et arbeid som gjør det mulig å frata personer som er født før 1980, retten til å føre båt og å inndra båtførerbevis ved overtredelse av regelverket til sjøs, slik det er i veitrafikken.

 

– Jeg vil dessuten oppfordre alle som er født før 1980 som ikke alt har tatt båtførerprøven, til også å ta prøven, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad."

 

 

Legg merke til forslaget om å inndra båtførerbevis og frata retten til å føre båt.

Link to post
Share on other sites

Er det denne nyheten dere sikter til: http://www.nrk.no/nyheter/1.6299036?

I så fall er jeg alvorlig forundret over at så gamle gubber som meg slipper å ta beviset.

Jeg synes ikke dette er betryggende i forholde til enkelte opplysninger vi har om hvem som omkommer på sjøen.

Det skal bli interessant å lese argumentasjonen og grunnlaget for argumentasjoinen.

Link to post
Share on other sites

Her skal man unnta folk født før 01.01.1980 å måtte ta båtførerbevis.....samtidig skal man kunne frata dem retten til å føre båt ????????????

 

Hva for slags register skal det føres opp i da ???????? Her er det noe som ikke henger på greip !

 

At man kan frate sertifikatpliktige et sertifikat er jo grei skuring, men å frata IKKE sertifikatpliktige retten til å føre båt, det er litt over min fatteevne hvordan man vil gjennomføre i praksis....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Litt spesielt å høre Syvertsen rose de unge båtførerne i Dagsrevyen. Nå var de ikke lenger de unge som låner pappas store båt noe annet enn et teoretisk faremoment. Det er jo denne gruppen han har brukt som skremsel for innføring av beviset - 16-åringene i 45 fotere de ikke har noen forutsetning for å føre. Nå var det 40-50-åringene som var de store sjøsynderne.

 

Uansett, nå blir det trolig en kattemyk innføring, men med et ris bak speilet for alle. Spennende å følge hva kriteriene for inndragning vil bli. Inndragning vil vel kun være aktuelt etter en uhell/ulykke med åpenbar uaktsomhet, i og med at forslaget ikke sier noe om økt kontroll på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Nå får man alle de samfunnsøkonomiske kostnadene, men uten særlig effekt fordi på de områdene det skjer en vesentlig del av ulykkene er båtførerbeviset ikke obligatorisk.

 

3 av 4 drukninger skjer fra jolle og de aller fleste som drukner er over 30 år. Så sier statistikken fra Norsk Folkehjelp.

 

Hva med ulykker som gir skade på båt og/eller person? Skjærgårdsjeeper kommer inn i bildet, men også her skjer majoriteten av ulykker med førere som er unntatt den obligatoriske greia. Båt er tross alt luksus og de under 30 prioriterer vel en del andre ting som bolig, bil, studier, sydenturer, fester, festivaler, og masse andre ting før de kjøper seg en slik båt. Da gjenstår de under 30 som låner pappas båt og skaper en ulykke. Er det mange slike? Tvilsomt.

 

Vi vet det koster å innføre dette, men hva blir egentlig den positive effekten når de fleste som kunne trenge sertifikatet er unntatt reglene?

 

Hva synes de av dere som er for obligatorisk opplæring om dette?

Link to post
Share on other sites

At man kan frate sertifikatpliktige et sertifikat er jo grei skuring, men å frata IKKE sertifikatpliktige retten til å føre båt, det er litt over min fatteevne hvordan man vil gjennomføre i praksis....

 

Enig i deg i akkurat det

 

Men skulle tro vi over 30 får sertifikatet i posten. Enkelt og greit, og hadde det enda bare vært slik for alle. Å prøve å sette en aldersgrense på dette er helt bak mål.

 

Kunne vi ikke bare skrive etter det sertifikatet vi skal være redde for å miste - greier vi å "bevise" at vi ikke kan beholde det får vi være uten til annet er dokumentert.

 

el lign , noe enkelt og greit .. . går det med noe enkelt og greit her i landet?

Link to post
Share on other sites

Hva synes de av dere som er for obligatorisk opplæring om dette?

 

Helt ærlig Lotus, dette var skivebom så god som overhodet mulig ! Hva kan man forvente med "Brustadbua" i førersetet.

 

Her har man rett og slett gått for en løsning som ikke skaper "Store bølger" og gjør ting upopurært. Det tror man i hvert fall.

Ikke så vanskelig å forstå siden man nærmer seg valg.....

 

Av alle skisserte forslag endte de opp med en løsning som jeg alrdri tror har vært fremmet som løsning noen gang.....Meget skuffet !

Det eneste positive var indragningsmulighet, men har treffer man heller ikke så mange om man da ikke sender sertifikatet i posten til alle som fører båt for så å ha mulighet til å inndra det igjen.

 

Det virker som det er viktigere å få til et sertifikat man kan beslaglegge enn å sørge for en god opplæring (jeg har aldri vært tilhenger av opplæring pr. internett heller så for meg er dette en utrolig dårlig løsning)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...