Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

noen er for og noen er mot, så prøver myndighetene å blidgjøre begge parter :rolleyes: Tror regjeringen egentlig er enig med meg at obligatorisk båtførerprøve ikke er værdt å gjennomføre. Men med en typisk dyp urettferdig vri klarer de å innføre obligatorisk båtførerprøve allikevel. aiai.

 

Jeg er i mot! , men vil dem innføre det må de gjøre det likt.

Link to post
Share on other sites

Er ikke så sikker - synes det er en forholdsvis grei og ubyråkratisk måte å innføre plikten over tid: det blir stadig flere mennesker som er født etter 1980 og stadig færre som er født før 1980.

 

Ja, og så bør det kreves av de som er født før 1980 også sertifikat - men uten prøve -som da kan mistes. Synes opplegget er ganske kurant, jeg.

Link to post
Share on other sites

Nei trikola, her er det ikke en gang krav om opplæring, kun avlagt prøve. Dette lukter av å få innført et sertifikat som kan beslaglegges.

Ikke legges det opp til mer kontroll, altså vil beslagleggelser utføres i hovedsak ved ulykker.

Hvor ble det av kompetansehevingen ? Klasseromsopplæring er det eneste saliggjørende for min del....med saftige diskusjoner i en læringssituasjon sammen med både ærfarne og uærfarne båteiere !

 

Fritt frem for å føre båter under 8 meter med under 25hk......er de ikke utsatt for ulykker de da ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fra hjemmesiden til Næringsdepartementet:

– Dette er en milepæl i arbeidet med sikkerhet til sjøs, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad.

Hm ... Milepæl. Er ikke det en sånn dings som gamle veibyggere satte opp hver gang de hadde bygd en mil vei?

Lurer på hvor lang myndighetene har tenkt å la denne "veien" bli.

 

Og så lurer jeg på om dette er et eksempel på den byråkratiske/administrative idretten tilløp uten hopp,

eventuelt løsning uten problem - eller en blanding av de to.

Fordi: Tidligere har jeg skrevet her på BP at jeg tror obligatorisk båtførerbevis kan funke fint som et slags holdningsskapende tiltak, i den forstand at selve det å måtte ta prøven burde kunne virke som motivasjon/brekkstang for å lese seg opp til noen grunnleggende båt- og sjøfartskunnskaper. Dette fordi jeg mener å ha lært meg at holdningene våre endres nærmest "automatisk" når man får ny kunnskap om noe - vel å merke kunnskap som man kan tro på, holde for sant, som det heter.

Men da må vel båtførerprøven gjøres obligatorisk for så store grupper at vi alle føler det rettferdig. Eller? Og så må det vel ha i det minste en viss sammenheng med problemsituasjoner og antatte problembåtførere. Eller?

 

Hilsen Hekksjø/noe i villrede

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok!

På en eller annen møte skal sertifikatordningen innføres og dette er en ok måte.

Det å kunne inndra retten til å føre båt, hvordan det nå skal ordnes praktisk, er faktisk det beste tiltaket.

Folk flest frykter å miste bilsertifikatet og det tror jeg de også vil gjøre når det gjelder båt.

Link to post
Share on other sites

en smule O.T: Egentlig rart at ikke Kristin Halvorsen har foreslått en puppeavgift. I torsdagsklubben i kveld uttalte hun at Mia Gundersen har store pupper :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når det først skulle komme, synes jeg dette er en grei måte å komme i gang på.

 

Til dere som tror det er innført aldergrense: det er slett ikke tilfelle. Det er satt en grense når det gjelder fødselsår, hvilket vil si at sertifikatplikten etter hvert vil omfatte alle aldersgrupper. Når årstallet er satt så høyt som 1980, har det nok sin årsak i at en ellers ville fått et uforholdsmessig høyt antall som måtte skaffe seg lappen i løpet av ett år. Dersom det ikke vill være praktisk mulig å få avlagt prøven innen tidsfristen, vil det bare føre til nye utsettelser. Når det snakkes om 170 000 stykker som må avlegge prøven i løpet av det første året år, synes jeg ambisjonsnivået er rimelig høyt allerede. Er spent på om det lar seg gjennomføre innen fristen.

 

Når det gjelder muligheten til å utestenge båtførere som er født før 1980, ser jeg egentlig ikke noe praktisk problem her. Et dataregister som går på personnummer kan da ikke være noe problem i dag? Dette vil nok også dreie seg om veldig få personer. Antagelig ingen, eller så få at politiet kan notere dem på en "jukselapp", dersom de ikke er på nettet til enhver tid.

 

Så er spørsmålet hva som blir det neste fra byråkratene. Jeg er spent på hva som kommer av krav til pensum, eksamen, registere, inndraging av sertifikat, utenlandske båtførere, ........ Mye uavklarte spørsmål her. Jeg tipper at det kommer til å bli nye utsettelser. Dette blir heller ikke billig å drive, kjenner jeg byråkratene rett. Vi må nok belage oss på nye avgifter for båtfolket. Men vi har jo bedt om det selv(?).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mulig dette er litt OT. Har lest to av disse bøkene som anbefales og jeg får se om jeg får tatt prøven snart, men for min (og spesielt min families) sikkerhet trenger jeg egentlig mye mer praktisk kunnskap om service- og nødfiksing på motor og diverse utstyr og slanger enn det som fanges opp av båtførerprøven. Noen som vet om slike kurs?

Link to post
Share on other sites

Dette er et helt naturlig resultat av at man skal innføre noe som vil bety at ingen er veldig positive og ingen er veldig negative, et slags "både/og" i kombinasjon med "hverken/eller"! Så nå kan vi gå tilbake til å diskutere meningen med livet alternativt "riktig" størrelse på Brustadbua, og der stemmer jeg helt klart for at grensen bør være 105 kvadratmeter og ikke bare 100!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Egentlig rart at ikke Kristin Halvorsen har foreslått en puppeavgift. I torsdagsklubben i kveld uttalte hun at Mia Gundersen har store pupper :lol:

 

He he he. Kommer nok,kommer nok, sikkert derfor x en skal ta puppeopperasjon i desember nettopp for å være føre var men det gjelder da kun for kvinner født etter 1965 :yesnod::lol:

 

Sansynligheten for at det hele med båtfører beviset faller i fisk er fortsatt til stede, det får tiden vise. Det eneste som er klart er at Knbf ikke på noen måte er på bølgelengde med resten av båtfolket og det tror jeg nok kommer til å straffe seg med tid og stunder. Mye bedre om de bruker tiden på noe mere nyttig for båtfolket enn diskusjoner om denne unødvendige regelen.

 

Ser vi på druknings ulykkene i sommer så bør det heller bli obligatorik bevis for menn over 40 for å ferdes i joller, da kan vi også heve promille grensen tilake til god gammel standard. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Så masse styr jeg har hatt for og få ordnet med båtførerbeviset jeg tokk i 1982,, det er jo ikke registrert noen plass, løreren har glemt og føre det opp på vitnemålet, men han læreren som jeg hadde i undervisningen husker at jeg har tatt det, og skrevet en bekreftelse på dette.

 

Her er det som ble skrevet ig som di på norsktest ikke tror holder for dublikat.

 

Båtførerprøven

Jeg har fått flere hendvendelser fra xxxxxx skole og xxxxxx vedr, hans båtførerprøve.

Jeg kan opplyse følgende i sakens anlsdning:

 

xxxxxx avla eksamen i båtførerprøven våren 1982 som elev i 8,klasse

 

Prøvene ble rettet og sensurert av lærer xxxxxxx veg xxxxx ungd,skole

Klasse styrer har antageligvis ikke ført dette på vitnemålet slik det skulle gjøres.

 

Jeg håper dette kan være med på på gjøre det mulig for xxxx og få et dublikat av båtførerbeviset.

 

med hilsen

 

xxxxxxxxx

Ass,rektor

 

Dette skrivet mente di på norsk test ikke holder for og få dublikatet, men en DIPLOM er nokk etter det jeg leste,, er jo helt sykt, men etter jeg sendte dette inn da, så ser jeg jo at jeg ikke trenger og ta dette på nytt, så ja jeg ble glad, men så masse styr for at en person kansje har gjort en glipp. :headbang:

 

 

:flag: Men nå spiller det ingen rolle for jeg er født lenge før 1980 :cheers:

Link to post
Share on other sites

...trenger jeg egentlig mye mer praktisk kunnskap om service- og nødfiksing på motor og diverse utstyr og slanger enn det som fanges opp av båtførerprøven. Noen som vet om slike kurs?

Tja, kanskje ikke alt du ber om... Men hos Oslo Sjøskole er nesten halvparten av timene ifb. med båtførerbeviset praktisk rettet, inkl. gjennomgang av motorrom (tank, filtre, batterier - dog ikke skruing), konservering av påhengsmotorer, og ikke minst en del praktisk navigasjon mot staker, fyrlykter etc... Men det forutsetter jo at du helst bor i nærheten av Oslo. Tror det er få steder rundt omkring som har en slik praksis-kombinasjon, men noen er det sikkert. Har hørt rykter om at det skal være mulig også på f.eks. Hvaler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...