Jump to content

Dieselpriser, sjekk også den nye dieselbørsen. (wiki)


kito

Recommended Posts

Nå er det bare 14 dager til båten skal ut  :yesnod:

 

I løpet av en sesong fyller jeg en del liter diesel, og forsjellene fra marina til marina er stor, så det er mye penger å spare på å fylle på riktig plass.  Er det mulig å lage en lenke hvor brukerne av forumet kan legge inn sine erfaringer og pristips?

 

Jeg hadde problemer i fjor høst da båten skulle på land i Sverige og alle marinaer var stengt (Nov).  Men ikke så galt at det ikke er godt for noe.  Etter litt sondering fikk jeg fylle i den lokale fiskerhavna (4 SEK pr liter), og jeg fikk beskjed om at jeg var velkommen til å fylle når jeg ville.  Dieselen er grønn, men det betyr vel ikke noe?

 

Som nykommer vil jeg takke alle brukere for mange gode tips og ideer.

Link to post
Share on other sites

...Er det mulig å lage en lenke hvor brukerne av forumet kan legge inn sine erfaringer og pristips?

Dere kan jo bruke denne tråden og fylle på med erfaringer her. Kommer det nok stoff, kan vi gjøre om dette til en guide etter hvert som vi kan legge inn i dokumentarkivet.
Link to post
Share on other sites

Du må ikke finne på å bruke annet en avgiftsfri diesel til båten din.  Når det gjelder hvor det er billig, er jo råd om dette avhengig av hvor du har båten din, men i Osloområdet var Shellstasonen i Solvika (ved Sandvika) billigst i fjor. Om du har rabattkort for Polardiesel (lastebil) på Shell får du i tillegg kr 1,12 minus på prisen.

 

Om du går ut fjorden er det billigere enda ved tankanlegget på vestsiden av fjorden på Hurumlandet rett innenfor Filtvedt fyr. Du kan fylle så lite som helst der, men ved de forholdene som er der, bør man vel fylle litt mere en 100 liter. Jeg fyller som regel mellom 500 og 700 liter, og blir veldig godt mottatt.  Kaia er høy, så det er greit om det er litt høyde på båten.

 

Forøvrig er det skrevet en link om dette i fjor høst såvidt jeg husker, du får gjøre et søk, så finner du det nok.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset om Solvika Pirus.  Har båten enten i Paddehavet (Oslo) eller i Grebbestad så anlegget på Filtvedt ble hyppig brukt i fjor.  Hvis jeg ikke husker helt feil lå prisen der rundt 4,50.  Hyggelig betjening og lite kø er heller ikke å forakte.  

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest og hørt for allerede noen år siden at det kan blir slutt på avgiftsfri diesel. I EU er det kun noen få land hvor småbåter kan fylle avgiftsfri diesel. Dette pga. av dispensasjoner som ville gå ut om kort tid. Er det noen som har mer kjennskap til hvordan dette kan bli i fremtiden? Ser med gru frem til å måtte betale opp mot 7-8 kr. literen.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest og hørt for allerede noen år siden at det kan blir slutt på avgiftsfri diesel. I EU er det kun noen få land hvor småbåter kan fylle avgiftsfri diesel. Dette pga. av dispensasjoner som ville gå ut om kort tid. Er det noen som har mer kjennskap til hvordan dette kan bli i fremtiden? Ser med gru frem til å måtte betale opp mot 7-8 kr. literen.

Da er jo ikkje Dieselprisane langt frå bensinprisane, og då forsvinner vel dieselmotorane?

Link to post
Share on other sites

Om så var tilfelle at den avgiftsfrie dieselen opphørte så tror jeg ikke dieselmotorene forsvinner. Uansett vil dieselen være litt billigere enn bensinen, videre bruker en dieselmotor mindre drivstoff enn en bensinmotor, i tillegg har dieselmotoren større dreiemoment. Brannfaren er også større med bensinmotor. Kanskje blir prisforskjellen mellom en bensinbåt og en dieselbåt mindre?

Link to post
Share on other sites

Dieselpriser fra fjorårets ferietur. Jeg fylte ikke mer enn ett av disse stedene (billigste) men sjekket prisene da jeg var innom for å kjøpe ispinne. Har seilbåt, så det holder med en fylling i året (150 l.).

 

Stavanger (Vassøy): ca. 3.50

Egersund: ca. 3.00

Mandal: ca. 5.50

 

En kamerat som var innom i Grimstad rapporterte ca. 7.50

 

Det er noen som skor seg på diesel på sørlandet! Er prisene sesongavhengige der nede?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kombiner fylling av båt og fyringstank hjemme. Det er samme stoffet, men er forskjellig avgiftsbelagt. (Dyrest hjemme).

Jeg gjør dette på sensommer/høst, da er gjerne oljen billigst.

Da fyller jeg ca. 1200 l. på båten og 3000 l. hjemme.

Med en forespørsel på ca. 4000 l. er det gjerne lettere å forhandle på pris enn det som bare går på båten eller hjemme.

Du kan også gå sammen med andre å bestille en tankbil til din hjemmehavn med forespørsel om tilbud på samlet dieselmengde.

En annen fordel er at da har du fulle tanker hele vinteren og slipper å få kondens på tankene.

mvh

giver :lol:

Link to post
Share on other sites

I hine hårde dager kjørte jeg tankbiler i en periode.

 

Vi leverte selvfølgelig mange forskjellige produkter både til bensinstasjoner, industri, gartnerier, skip og diverse andre brukere.

 

Men når det gjelder produktene: Fyringsolje 2, Fyringsolje 1, Marin gassolje, Diesel og toppkvaliteten Autodiesel  -  så hentet vi faktisk alle fem produktene fra en og samme tanken på hovedanlegget. Altså; en og samme kvaliteten ble solgt som fem forskjellige produkter, med fem forskjellige priser!

 

Den som visste å utnytte systemet var en lokal handelsmann, han kjøpte konsekvent "Fyringsolje 2" som var det rimeligste  -  og solgte det gjennom sin egen pumpe som "Autodiesel" som var det dyreste produktet......

 

- - - -

 

Lignende forhold gjelder nok idag, og nå har vi i tillegg fått de produktene som er tilsatt fargestoff. Men "farget diesel" er kun for å ha en mulighet til å avsløre urettmessig bruk i kjøretøyer på offentlig vei. Alle flytende fartøyer skal uten videre kunne bruke farget diesel og dermed spare ganske meget i unødvendige avgifter.

 

På  "Poseidon" har jeg i tillegg den fordelen at som "Verneverdig skip, godkjent av Riksantikvaren" kan jeg søke refusjon for CO2 avgiften  -  og den nærmer seg også 1 krone literen. Alle monner drar når man fyller 4000 liter på tankene.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Heisan  :lol:

Dette med dieselpriser er et stadig tilbakevendende tema. I år kom diskusjonen litt tidligere enn den pleier... Dette med dieselpriser er en pest/kolera-situasjon. På den ene side kan man ergre seg over høye priser enkelte steder. På den annen side må man huske på at mange marinaer skal ha et levebrød av en kort båtsesong. Alternativet ville være at det ble langt færre bunkersmuligheter og lengre seilas mellom hver... Men loven om tilbud og etterspørsel fungerer vel på dette området også?

Den grønne dieselen i Sverige er en såkalt "miljø"-diesel som norske oljeselskaper ikke vil produsere fordi den blir for dyr, ble det påstått. Det har også vært en del båtfolk som har klaget over at motoren går dårligere på den svenske miljødieselen.

Når det gjelder såkalt avgiftsfri diesel så er det helt riktig at den slett ikke er avgiftfri. Det er blitt lagt på såkalte "miljø"-avgifter, CO2-avigifter og andre uhumskheter. For et par år siden var det også noen politikere som mente at Norge måtte fjerne avgiftsfritaket på diesel med henvisning til at dette fritaket er fjernet i EU. KNBF gjorde disse politikerne oppmerksom på at skatter og avgifter er et nasjonalt ansvar i henhold til EØS-avtalen. Hvis norske politikere ønsker å fjerne avgiftsfritaket, måtte de ta ansvaret for det selv og ikke skylde på EU. Etter det ble det stille.....så lenge det varer....

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg ønsket ikke å starte en diskusjon på avgifter.  Her hersker det mange synspunkter.  

 

Ingen tvil om at det er riktig at man bør tanke lokalt for å opprettholde et mangfold, men hvorfor skal man være ydmyk overfor den lokale leverandør, når de plutselig er stengt med en lapp på vinduet som varsel?  Dette skjer selvfølgelig den dagen man skal gå fra Oslo til Grebbestad.

 

Jeg tanker ca 8000 liter i løpet av en sesong, og da vil unektelig 1kr forskjell utgjøre mye  av feriebudskjettet.  

 

En lokal variasjon på 30 til 50 øre er ikke problemet, men stengning utenom annonserte tider er irriterende og unødvendig.  Hva med kortautomat???

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

 

Min erfaring er at i Sandefjord er det svindyrt.  Styr unn om du kan.  Marinaen på Valle mellom Langesund og Kragerø holder også priser av den stive typen.

Salen bunkers (HydroTexaco) like nord for Langesund verksted holder mer anstendige priser (til sør-østlandet å være)

 

Kom gjerne med flere tips om høye og lave priser, men kanskje dette burde samles i en egen streng?  Det blir fort mye "rundtomsnakk" her :sailing:

Link to post
Share on other sites

 Hva med kortautomat???

Bor ikke du i Oppgård? Hvis du er/blir medlem av Oppegård Båtforening kan du skaffe deg en nøkkel til kortautomaten på brygga der. Laurits Karlsen & Sønn (Hydro Texaco) fra Drøbak har satt opp en tank der med kortautomat. Jeg tanket siste gangen før opptak i fjor høst og betalte kr. 5,05. Der kan du tanke hele døgnet hele året.

 

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om avgiftsfri diesel fra fra større anlegg koster i underkant av 3 kroner til profesjonelle brukere. Det er inkludert anleggets avanse. Moms kommer i tillegg, men den trekkes fra i momsregnskapet.

 

Jeg som privatperson kjøper diesel direkte fra tankbil. Pristillegget mitt for dieselen blir frakt av dieselen fra nærmeste hovedanlegg og mertiden det tar at sjåføren kjører til brygga og fyller tanken for meg. Timelønn for ekstratiden med andre ord.

 

Så vidt jeg kan skjønne er derfor avgiftsfri diesel helt uten avgifter, med unntak av moms.

 

I utgangspunktet skulle derfor dieselen ha kostet meg ca. 3,70 kroner inkludert moms. Jeg betaler 4,80 fra bilen. Det innebærer at selgeren tjener ca 85 øre +mva på frakt og fyllingen i tillegg til den generelle avansen som jeg ikke aner hva er.  Han fyller riktignok gjerne flere båter i slengen, men litt tid tar det jo.

 

I år bør derfor priser i underkant av 5 kroner inkl. moms være "passelig". Over 5 kroner, blir dyrt, og over 6 kroner blir sjørøveri.

 

Grimstad er omtalt som et svindyrt sted å fylle. På fiskebryggas pumpe koster dieselen 7,50-7,90. Har du anledning til å planlegge litt på forhånd, kan du på en time eller to avtale fylling direkte fra Shell-bilen. Når jeg er i Grimstad og trenger diesel, gjør jeg derfor følgende:

 

Ring 90 15 04 60. Da koster dieselen deg ca 5 kroner, men du må regne med at fyllingen bare skjer på faste tider. Bensin fås kun fra Shell 100 meter fra brygga. Utenfor sesongen må du nok fylle mer enn et par hundre liter for at tankbilen kommer kjørende til deg.

 

Grimstad gjestehavn er forøvrig en av de beste som er å oppdrive etter fjorårets mega oppussing. Prisene er midt på treet, kanskje litt over, men service og fasiliteter er gode. På den annen side er Tvedestrand, Arendal, Lillesand og Kristiansand kjekke de også, men har man god tid kan man jo stoppe hos dem alle.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Boye,det sies at dieselen er betraktelig rimeligere på Vallø Marina. Jeg ble også flådd for 7,90 i Kjøpmannskjær men siden tanken var slikket tom så lukket jeg øynene mens jeg nynnet oppbyggelige viser for å overdøve telleverket. Det kommer til å bli værre så vi får vel bare venne oss til det. :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...