Jump to content

Dieselpriser, sjekk også den nye dieselbørsen. (wiki)


kito

Recommended Posts

De stedene jeg har tanket i sommer har prisen ligget på ca 7,50 og opp til 8,00. :yesnod:

 

Hvis noen har lyst og ønske til å "tjene" mer, må de fylle i kanner og bære fra en stasjon som ikke har pumper ved kai.

 

Kjøpmannssjær ligger altså noe over gjennomsnittet. :cryin:

 

Prisen i Sverige ligger på samme nivå som avgiftsbelagt normalpris her hjemme.

Fra 10,- til 12,- SEK. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Fylte opp skuta med diesel i går. Pris i Vrengen/Nøtterø var NOK 7,90 for literen. Det er vel sånn omtrent 1 krone under avgiftsbelagt diesel det?

Her er det noen som skor seg godt!!!!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kjent for å ha dyr diesel han i Vrengen. Marianen i Røssesundet pleier også og ligge høyt på pris (8.29 sist jeg var der)...

 

Fylte diesel på bilen i forrige uke til 7,99 på en automatstasjon på Carl Berner i Oslo, så det er jo opplagt at noen tar seg meget godt betalt for avg. fri diesel på Østlandet. Vestlendingene ser ut til å slippe noe billigere unna....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I Tønsberg/Nøtterøy/Tjøme området er dieselprisen svært høy. Ollebukta (Tønsberg havn) tar 8,33 /L Seahorse Marine på Tjøme har enda værre priser. Billigste i nærområde er Indre Havn i Horten ( 6,25). På Vallø utenfor Tønsberg får du diesel for ca 6,70.

 

Artikkel fra 27 august i Tønsbergsblad gir flere detaljer:

 

http://tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...=73218752959818

 

Hvis alle er litt bevisste i valg av fyllested kan vi kanskje få verstingene til å tenke seg om, de vil jo miste alt strø-salg rundt drifstoffet. De fleste båtfolk innser at disse firma også tar svært høye priser for alt annet.

Redigert av Messy (see edit history)

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Hvis alle er litt bevisste i valg av fyllested kan vi kanskje få verstingene til å tenke seg om,

Da er samtidig faren stor for at pumpa stenger. Det finnes eksempler på det innover i fjorden. Jeg prioriterer tilgjengeligheten framfor prisen. For mange av oss er dieselbudsjettet forsvinnende lite i forhold til resten av morroa. Om den ligger ei krone over gjenomsnittet bekymrer meg ikke. Vi fyller ofte på Kjøpmansskjær og ser det som ei stor ulempe om han skulle legge ned. Selvfølgelig fyller jeg på de billigste stedene om det passer seg sånn, men jeg er altfor maklig anlagt til reise fjorden rundt på jakt etter billigste diesel
Link to post
Share on other sites

Da er samtidig faren stor for at pumpa stenger. Det finnes eksempler på det innover i fjorden. Jeg prioriterer tilgjengeligheten framfor prisen.

<{POST_SNAPBACK}>

Fornuftig sagt.Det kan fort bli å spare på skillingen og la krona gå dersom man må reise land og strand rundt for å få tak i diesel.Hos oss kan det noen ganger være langt mellom steder hvor de har diesel på brygga så tilgjengeligheten teller mest for meg.

Men spenn dere fast prisen har ikke nådd taket enda (100 dollar fatet er spådd).

SOLO

Link to post
Share on other sites

Da er samtidig faren stor for at pumpa stenger. Det finnes eksempler på det innover i fjorden.

Hei.

 

Et eksempel er Son. For meg og de nesten tusen andre båtene der var det meget praktisk med både diesel og bensin på bryggen, - året rundt.

 

Men så oppdaget enkelte at det var noe billiger på andre siden av fjorden, - på Filtvedt. Dermed gikk salget i Son ned, Esso reduserte kvantumsrabatten til forhandleren der, prisene opp, salget redusert ytterligere osv. frem til Forhanleren ikke fant det mulig å drive lenger.

 

Så nå må en til Kambo som ikke har åpent hele året og har ganske så stive priser, eller over fjorden til Filtvedt eller Horten indre havn! Men skal en over fjorden for å fylle (rimelig begge steder) går fort vinningen opp i spinningen dersom en ikke skulle dit allikevel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Et eksempel er Son. For meg og de nesten tusen andre båtene der var det meget praktisk med både diesel og bensin på bryggen, - året rundt.

 

Men så oppdaget enkelte at det var noe billiger på andre siden av fjorden, - på Filtvedt. Dermed gikk salget i Son ned, Esso reduserte kvantumsrabatten til forhandleren der, prisene opp, salget redusert ytterligere osv. frem til Forhanleren ikke fant det mulig å drive lenger.

 

Så nå må en til Kambo som ikke har åpent hele året og har ganske så stive priser, eller over fjorden til Filtvedt eller Horten indre havn! Men skal en over fjorden for å fylle (rimelig begge steder) går fort vinningen opp i spinningen dersom en ikke skulle dit allikevel.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet ikke hvordan servicen var i Son de siste årene. Siste gang jeg fyllte der, (10 år siden?) var servicen mildest talt elendig. Jeg var uheldig å søle litt diesel på dollbordet, og fikk ikke bruke vannslangen for å fylle det av. Det var mange i kø som skulle ha diesel var argumentet, det var bare å komme seg vekk. Siste gang jeg fyllte i Son.

 

Jeg fyllte på Filtvedt for et par år siden, men sluttet med det. Di leverer gassolje, ikke den vanlige dieselen. På mine motorer ryker denne betydelig mere, så jeg foretrekker å betale noe mere for å få en bedre kvalitet.

 

Har de lave prisene på Vestlandet noe å gjøre med at det er gassolje som selges?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Og for dere som har mulighet vil eg ambefale eige anlegg.

Prisene her eg bor ligger også rundt 7-8kr. Hørte med en tankbil og hva dieselen koster hos dem. Prisen lå der mellom 4,5 og 5 kroner. En 1000l tank koster 400,-

Har 3 mål stor strandtomt med egen kai, og mulighet for å plassere tanken høyere enn båten. Dermed slipper eg pumpe, og trenger da berre noen meter slage og krane. Så da er tanken tjent inn igjen mange ganger i løpet av en sesong!

 

Så til neste sesong skal tanken vere på plass!!!

 

Bare et tips til dere som har mulighet....

Link to post
Share on other sites

Bare et tips til dere som har mulighet....

 

En 1000l tank  koster 400,-

 

<{POST_SNAPBACK}>

Har desverre ikke mulighet...

 

Hva slags tank får du for kr 1000,- Hvor kjøper du den? Felleskjøpet eller noe lignende?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Tanken kjøper eg hos et lokalt verksted (scania) som får levert smøreolje på disse. Tankene er av plast. Eneste bakdelen er at de ikke toler UVlys, og må derfor tildekkes, eller bygges et lite hus over.

 

Men synes nå det blir småpenger i forhold til hva eg tjener! Bruker eg båten 100 timer på en sesong, og ca 20l/t, så blir det 2000l eller 9500,- Skulle eg fylt på den nermeste fyllestasjonen ville dette koste over 15.000,-

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan servicen var i Son de siste årene. Siste gang jeg fyllte der, (10 år siden?) var servicen mildest talt elendig. . . . . . Har de lave prisene på Vestlandet noe å gjøre med at det er gassolje som selges?

<{POST_SNAPBACK}>

Elendig service i Son??

 

Da må du ha vært ekstremt uheldig. Hyggeligere sted å fylle diesel har jeg aldri opplevd! Og så kunne en få kjøpt levende torsk fra kum der, handlet det en gang 3. juledag! Herlig etter ribbe, pinnekjøtt osv. Ellers er/var kona til forhandleren, Johansen billig og dyktig med kalesjereparasjoner.

 

Prisen på vestlandet har vel noe med at en der fyller fra anlegg som har stor omsetning til yrkesbåter, fiskere og fraktebåter, - hele året. Der er det ikke snakk om marinaer som kun har åpent noen få hektiske sommermåneder for fritidsbåteiere med åpne lommebøker.

 

Og apropos dieselkvaliteter, Kambo marina har tidligere vært kjent for mye dritt på tankene, men i vinter ble både tanker og pumper skiftet ut og det sies at kvaliteten nå er blant den beste en kan få. Men prisen var vel 7,30(?) da jeg fylte før ferien. Skal sjekke opp når jeg fyller opp nå snart. Har jo brukt litt av mine 360 liter på 4 ukers ferie.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har jo brukt litt av mine 360 liter på 4 ukers ferie.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Trekker tilbake alt jeg har sagt om store dieseltanker. I Viksunden er det en tank på ca 100l, og en notorisk upålitelig tankmåler. Den viser stort sett 3/4 til 1/2 tank helt til det er tomt. Irriterende å måtte fylle så ofte, ble nesten liggende i Leirvik i sommer da dieselpumpa i havna der var stengt (noen hadde gravd over strømtilførselen og kuttet denne). Men takket være en hjelpsom tankbilsjåfør så kom vi oss da videre til slutt. Hadde satt pris på litt større tanker ja så jeg hadde sluppet denne stadige fyllingen.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så betalte jeg rundt 5,30 for literen ved siste fylling.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fornuftig sagt.Det kan fort bli å spare på skillingen og la krona gå dersom man må reise land og strand rundt for å få tak i diesel.Hos oss kan det noen ganger være langt mellom steder hvor de har diesel på brygga så tilgjengeligheten teller mest for meg.

Men spenn dere fast prisen har ikke nådd taket enda (100 dollar fatet er spådd).

                                                                                SOLO

<{POST_SNAPBACK}>

Allikevel selges diesel for 4,50 / liter i Norge. I Oslofjorden vil man betale hva som helst bare tilgjengeligheten er bra ?

 

Dette burde jo fortelle politikere at avgiftsfri diesel for småbåter er å kaste bort penger. Disse menneskene betaler det som må til, legg på en saftig miljøavgift på diesel for småbåter. Dieselmotorer er miljøsvin som slipper ut store mengder nitrøse gasser (NOx) som gjennom flere prossesser ender opp som giftig ozon eller danner fotokjemisk smog. Mikrosot fra dieselmotorer er i flere forskningsrapporter utpekt som kreftfremkallende og som fremmer av allergi og astma. En professor i Trondheim uttalte for noen år siden da de hadde bussstreik i Trondheim, at aldri har astmatikere og allergikere hatt bedre luftkvalitet. Dette selv om det ble kraftig øking i antall privatbiler med PIGGDEKK på veiene. Som professoren også uttalte; dette er jo ikke politisk korrekt å fremheve, men jeg er jo forsker og ikke politiker.

 

I USA og Tyskland har man innsett problemet og innfører strenge restriksjoner på dieseldrevne kjøretøy.

 

Også i norge vil man innse at en flåte på noen 100.000 småbåter med dieselmotorer er en betydelig miljøforurenser, så hvorfor skal disse få avgiftsfritak fra rene fornøyelsesturer ? Spesielt når man tydelig viser at ' her er det betalingsvilje og penger å hente'.

 

"And still they're being born"

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

.......Har de lave prisene på Vestlandet noe å gjøre med at det er gassolje som selges?

Jeg tror det er økt konkurranse som gjør utslaget, og selvfølgelig mye mere helårsbruk av småbåter som gir jevner omsetning hele året rundt, kombinert med større båttetthet (bruks- og fiskebåter). Annethvert hus har en båt som er på vannet året rundt - dette gir mere forutsigbar omsetning.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For oss som brenner av noen tusen liter diesel på en sesong betyr selvsagt pris en del. Synes å se en tendens til at det lokalt finnes noen utsalg som klarer å levere diesel ofte en krone og mer under vanlig utsalgspris. Gudskjelov at vi har disse som holder liv i konkurransen.

 

I Kristiansandsområdet har vi en leverandør (Nilsen på Flekkerøya) som ligger godt under ordinære priser. Dette fører til at Marinaene "holdes litt i ørene". Har inntrykk av at det er likedan flere steder på Vestlandet.

 

Selv om jeg har marina like ved båtplassen tar jeg alltid turen ut til Flekkerøya både for å spare penger og støtte de som stimulerer til konkurranse! :flag:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Også i norge vil man innse at en flåte på noen 100.000 småbåter med dieselmotorer er en betydelig miljøforurenser, så hvorfor skal disse få avgiftsfritak fra rene fornøyelsesturer ? Spesielt når man tydelig viser at ' her er det betalingsvilje og penger å hente'.

 

"And still they're being born"

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ikke bort fra at du har rett om fremtiden, men fortsatt er det nok sivil- og milltær trafikk pluss, oljeutvinningen som bidrar med den langt overveiende mendge NOx. Våre 100.000 småbåter er i snitt i bruk 50 -100 timer i året, dvs. 2-4 dager à 24 timer. Den andre trafikken går 365 dager i året og 24 timer i døgnet og med gjennomsnittlig større motorer. Men alle monner "bi"drar, så en skal ikke føle seg for sikker.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Bare gjør oppmerksom på at det fremdeles er å få tak i rimelig, avgiftsfri diesel i Fredrikstad. Denne tankbåten ligger i Østerelva (omtrent tvers overfor gamlebyen) ved Nøkledypet båtforening og tilbyr diesel til kr 6,65 / liter !! Det er båtforeningen som står for salget.

 

Bilde

 

Bildet er fra idag......... :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

rimelig, avgiftsfri diesel i Fredrikstad.

Jeg har toppa opp ett par ganger i Fredrikstad i sommer. Den ene gangen kom jeg etter stengetid i Nøkkledypet, men fikk fylle direkte fra bunkersbåten deres som da lå inne i Vesterelva og bunkra en av B/B båtene. Jeg spurte hvordan de klarte å ligge såpass lavt i pris i forhold til andre og fikk til svar at de bypasser ett mellomledd. Henter dieselen selv i setdet for å få den levert.
Link to post
Share on other sites

Og for dere som har mulighet vil eg ambefale eige anlegg.

Prisene her eg bor ligger også rundt 7-8kr. Hørte med en tankbil og hva dieselen koster hos dem. Prisen lå der mellom 4,5 og 5 kroner. En 1000l tank  koster 400,-

Har 3 mål stor strandtomt med egen kai, og mulighet for å plassere tanken høyere enn båten. Dermed slipper eg pumpe, og trenger da berre noen meter slage og krane. Så da er tanken tjent inn igjen mange ganger i løpet av en sesong!

 

Så til neste sesong skal tanken vere på plass!!!

 

Bare et tips til dere som har mulighet....

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

 

 

4,5-5kr/l literen er pluss mva, så den vil ligge på mellom 5,62 og 6,25,-. Er en rimeligt grei pris, med tanke på hva prisen for diesel ligger på nå

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...