Jump to content

Dieselpriser, sjekk også den nye dieselbørsen. (wiki)


kito

Recommended Posts

Sjøl ikkje store fiskebåter som bunkrer fleire 100.000liter får dieselen for den prisen i dag

<{POST_SNAPBACK}>

Å joda, snakket nettopp med skipperen på en industritråler og han var passe forbannet fordi dieselprisen det siste året hadde doblet seg til over 3 kr/l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Antar at han bunkrer den kvaliteten som kalles MGO.

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjør han helt sikkert og det gjør jeg og. Mange av de mindre bunkersanleggene leverer ikke noe annet enn Marine Gass Olje.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bare gjør oppmerksom på at det fremdeles er å få tak i rimelig, avgiftsfri diesel i Fredrikstad. Denne tankbåten ligger i Østerelva (omtrent tvers overfor gamlebyen) ved Nøkledypet båtforening og tilbyr diesel til kr 6,65 / liter !!

Kaller du det "rimelig"?? Galskap i mine ører ... :rolleyes:

 

 

Det gjør han helt sikkert og det gjør jeg og. Mange av de mindre bunkersanleggene leverer ikke noe annet enn Marine Gass Olje.

<{POST_SNAPBACK}>

Går det bra med MGO til de søte små røkmaskinene, da??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Skipper _Worse Nok. 6,65 pr. ltr.Er meget rimeligt til å være på østsiden av langfjella.

At det er galskap ok, men det er dessverre sånn det er her. :headbang:

 

Nå er det ett par uker siden jeg fylte sist, men regner med at de fleste nå i disse dager har bikket over Nok 8,00

 

mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Går det bra med MGO til de søte små røkmaskinene, da??

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, glimrende tykk og hvit røyk, fungerer helt utmerket.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når man sammenlingner pris må man også ha samme kvalitet. Fyringsolje man får levert hjemme på tank, er ikke nødvendigvis det samme som den dieselen man kjøper på marinaen.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, ikke nødvendigvis.

 

Men da jeg kjørte tankbil for en mannsalder siden, da leverte vi bl.a. Fyringsolje 2, Fyringsolje 1, MGO, Diesel og Autodiesel. Det var 5 forskjellige 'kvaliteter' med 5 forskjellige priser.

 

Det eneste disse 5 forskjellige produktene hadde felles - det var at vi hentet dem fra samme tanken på tankanlegget . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, da er det vel like greit at det er valgtid, nå, da.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det noen som vet hvor mye avgifter det er på den avgiftsfrie Diselen.

Bortsett fra MVA Selvfølgelig. :confused:

 

Hvis den faktisk er avgiftsfri, så hjelper det vel ikke å stemme på det partiet.

for jeg regner ikke med at de vil gå inn for å og bestemme hvor mye avanse stasjonene kan ta. :rolleyes:

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvor mye avgifter det er på den avgiftsfrie Diselen.

Bortsett fra MVA Selvfølgelig. :confused:

Mariell

Såvidt jeg kjenner til er den belagt med avgifter lag på lag og så mva på toppen av det hele.

 

Den avgiften som jeg kjenner best til er den såkalte CO2-avgiften, for den får man etter søknad refundert for verneverdige skip. Den er for tiden ca 1 kr pr liter.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:sailing: Det har vært en strålende dag her på Mørekysten - og jeg har nettopp kommet hjem - da det begynte å bli vel mørkt!

 

Dieselpris:

Vi har eget anlegg i havna, og med helt ny pumpe montert nå så er det greit å få den justert slik at den er mest mulig nøyaktig i literangivelse!

Jeg etterfylte idag tankene fullt opp med 210 liter diesel og summen ble 1050,- kroner! Altså - Kr. 5,00 per liter - Ikke så dårlig det vel? :wink:

 

NB! Kostnaden for innblandingen av stoffet Hammerdown i dieseltankene kommer i tillegg, men jeg tar frivillig den "ekstrakostnaden" på ca. 9 øre per liter, bl.a. bare for å være sikker på at jeg ikke får dieseldyr p.g.a. kondens/vann i tankene - for det problemet kjenner jeg godt til fra tidligere.

 

Har ihvertfall ikke hatt dette problemet etter at jeg begynte å bruke stoffet, og motoren ellers ser heller ikke ut til å "ta noen skade av" dette stoffet - heller tvert om!

 

Håper været fortsatt blir bra, for da drar vi på ny helgatur i morgen ettermiddag - alt er ihvertfall klargjordt og sjekket - så alt burde ligge til rette for en ny fin båthelg!

 

God tur til dere andre også, Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig, det er bare et parti som er villig til å gjøre noe med det !  :wink:

 

mvh

'Messy'

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja bruk no finansieringa av hobbyen dokkar for å avgjere kva de skal stemme på :eek:

Håper og trur at det var meint morosamt :nono:

 

 

Elles så er det no greitt at denne sida er eit valkampfritt område, synes eg. I alle fall så lenge det ikkje er noko spesifikke båtpolitiske sakar som blir tatt opp.

Link to post
Share on other sites

Å joda, snakket nettopp med skipperen på en industritråler og han var passe forbannet fordi dieselprisen det siste året hadde doblet seg til over 3 kr/l.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Når en skal svare på noke, bør en vete alle fakta og vete ka en snakker om.

I dette tilfellet er det snakk om en grunnpris på over 3,- pr. liter, + avgifter og mva.

Avgiften er i dette tilfellet 1,004,. pr liter.

3+1,004*1,25=5,005,- pr liter.

Men i dag er og dette en fantasipris, da grunnprisen er over 3,60,- :nono:

Link to post
Share on other sites

Når en skal svare på noke, bør en vete alle fakta og vete ka en snakker om.

I dette tilfellet er det snakk om en grunnpris på over 3,- pr. liter, + avgifter og mva.

Avgiften er i dette tilfellet 1,004,. pr liter.

3+1,004*1,25=5,005,- pr liter.

Men i dag er og dette en fantasipris, da grunnprisen er over 3,60,- :nono:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet ikke mer enn jeg ble fortalt og det var 3.70 inkl. avgifter (antagelig uten MVA de det normalt ikke regnes med i firmasammenheng).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

fyller diesel på jet og der står det gassolje på pumpa...denne gir bedre liter/mil på bilen 7,3l v8..1.2liter i snitt på blandet kjøring m 3tonn bil...mens shell suppa bare randt gjennom...over 1,5l mil...men dette er gammel type motor og ikke no TDIgreier så det er mulig ikke den greier å godgjøre seg den "nye"dieselen.. :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke mer enn jeg ble fortalt og det var 3.70 inkl. avgifter (antagelig uten MVA de det normalt ikke regnes med i firmasammenheng).

<{POST_SNAPBACK}>

Skipperen vet nok hva han snakker om;

Grunnavgiften på 41 øre får han refundert

CO2 avgiften på 52 øre får han refundert

Svovelavgiften på 7 øre får han derimot ikke refundert.

Men som du sier så får han refundert all MVA.

 

Hvis han fisker utenfor 200 NM så betales det ingen avgift i hele tatt.

 

Selv så følger jeg tipset til han som bunkret på Bildøy, evt Vedholmen eller Esso på Os. De har vært under 6 kr i hele sommer, men vet ikke hva som har skjedd siste dagene.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, det er bare et parti som er villig til å gjøre noe med det !  :wink:

 

mvh

'Messy'

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er en global energikrise på gang. Vi kan ikke forvente å bli fitatt for virkningene. Prisøkningen skal i hht. markedskreftene virke reduserende på etterspørselen. Derfor vil prisene fortsette å øke til markedet kommer i balanse.

 

Forøvrig så har den prisøkningen vi har sett så langt ikke kostet meg mer enn tilsvarende 2,5 timers bruk av båten.

Det finnes større problemer. Været f.eks.

Link to post
Share on other sites

Det er en global energikrise på gang.  Vi kan ikke forvente å bli fitatt for virkningene.  Prisøkningen skal i hht. markedskreftene virke reduserende på etterspørselen.  Derfor vil prisene fortsette å øke til markedet kommer i balanse.

 

Forøvrig så har den prisøkningen vi har sett så langt ikke kostet meg mer enn tilsvarende 2,5 timers bruk av båten. 

Det finnes større problemer.  Været f.eks.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har rett i det, store problemer med været..

Alt for lite vind for tiden :(

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kanskje en ide å fylle opp tankene nå. Skal se at oljeprisen bikker 100 dollar faten i løpet av for-sommeren, nå går jo Mexico-Gulfen inn i Hurricane-season om bare en mnd. tid, pluss urolighetene i Nigeria og Iran. Dette er nok elementer som gjør en allrede høy oljepris til å kunne stige mer!

 

Noen som vet hva avgiftsfri diesel ligger på nå?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...