Jump to content

Dieselpriser, sjekk også den nye dieselbørsen. (wiki)


kito

Recommended Posts

Steinar Lem, tidligere leder i Fremtiden i våre hender, sa det så treffende forleden:

 

"Det dummeste jeg ser er folk som klager høylydt på at bensinen koster 12 Kr. literen,

hvorpå de etterpå går bort i kjøledisken å henter en halvliterflaske med vann som de gladelig betaler 20 Kr. for !"

 

Ja, det må vel være det eneste fornuftige han noengang har sagt. :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Ja, det må vel være det eneste fornuftige han noengang har sagt. :lol::lol:

 

Synes ikke denne utsagn er så veldig mye å skryte av. Dersom du skulle kjøpe diesel i halvlitersflasker satt inn i et kjøleskap i en butikk ville du betale minst det samme. Faktum er rett og slett at du ikke har behov for den slags dieselprodukt, mens du har behov for den slags vannprodukt når du er innom en bensinstasjon.

Link to post
Share on other sites

Er ikke så veldig erfaren når det gjelder dieselpriser, men hva skyldes disse til dels store prisstigningene?

Dieselprisen følger sånn noenlunde råoljeprisen, som jo har steget voldsomt de siste årene.

800px-Oil_Prices_Medium_Term.png

Om dette er bra eller dårlig for den jevne nordmann kan diskuteres :smiley:

 

Grunnen til at oljeprisen har tatt av som den har er ikke lett å si selvsagt, men en grunn er fenomenet Peak Oil. Dette er det tidspunktet der verdens oljeproduksjon er på topp - historisk sett. Etter dette tidspunktet vil verdens totale daglige oljeproduksjon synke, men det er ikke sannsynlig at etterspørselen vil synke. Når etterspørsel overskrider tilbud går prisen opp.

 

Peak Oil fenomenet kan allerede ha passert, og om ikke så skjer det i løpet av den tiårsperioden vi er inne i.

 

Det er veldig liten sannsynlighet for at råoljeprisen - og dermed dieselprisen - kommer til å synke nevneverdig i vår levetid.

Måtte være at en annen - billig - energikilde skulle senke etterspørselen etter olje.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Steinar Lem, tidligere leder i Fremtiden i våre hender, sa det så treffende forleden:

 

"Det dummeste jeg ser er folk som klager høylydt på at bensinen koster 12 Kr. literen,

hvorpå de etterpå går bort i kjøledisken å henter en halvliterflaske med vann som de gladelig betaler 20 Kr. for !"

 

Geir :seeya:

 

Vet ikke hvem Steinar Lem er, men smart kan han vel ikke være. Nå er det vel ikke så vanlig at man tar med 1000-1100 slike vannflasker, men det er vel mer vanlig å fylle 5-600 ltr diesel.

Link to post
Share on other sites

Det kan vel være bra å ta med prisen på dollar når man viser utviklingen i råoljeprisen. Pt er dollaren notert til 5,105 nok pr stk. Oljen 104,44 d pr fat = 159 l. Dette gir da dagens råoljepris som 104,44x5,105/159= 3,35 nok pr liter. Uten avgifter som MVA og særavgifter burde 4 tallet vært innen rekkevidde. At pumpeprisen er over 12 nok/l henger bl.a. sammen med at Norge på egen hånd skal redde hele den øvrige verden.

Link to post
Share on other sites

Kan dessverre ikke dy meg. Dette er jo egentlig en dieselpris tråd men når Steinar Lem sine kommentarer til de grader blir satt på spissen må jeg kommentere. Trikola, du har antagelig ikke en egen tappekran for diesel hjemme? Nei tror ikke det. Men en vannkran har du nok. Tror nok hr. Lem synes det er ubegripelig at folk kjøper omtrent samme vannet som de har så å si gratis i springen hjemme, til 40 kroner literen på bensinstasjoner og samtidig greier å klage på dieselprisen.

 

Jeg er hjertens enig med han. En av de store hotellkjedene har nå sluttet å selge flaskevann på hotellene sine med begrunnelse i at det er galematias at en flaske vann skal fraktes landet rundt med dertil miljøskader, når vi har så bra vann som vi har i Norge. Suverent at noen begynner å tenke i de baner.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

At pumpeprisen er over 12 nok/l henger bl.a. sammen med at Norge på egen hånd skal redde hele den øvrige verden.

 

Å dømme etter prisene på diesel i f.eks danmark, Sverige, Tyskland, Sveits, Østerrike osv osv og ja sågar Lichtenstein (!) så ser det ut som vi ikke er helt alene om å ville redde verden, og det er jo bra?:wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når en er på en bensinstasjon og vil ha drikkevann så hjelper det lite at man har kran hjemme. Det vet også bensinstasjonen. Man har vel også sjelden en tom flaske i bilen som en kunne ta med inn for å fylle den ved vannkranen på bensinstasjonens toalett. Men noen gjør kanskje det.

 

Du betaler rett og slett ikke 20kr for 0.5l vann, men du betaler for den tjenesten at noen fyller det på en flaske, transporterer det til bensinstasjonen, setter det i et kjøleskap, holder det kjølig. Og det kan altså ikke sammenliknes med å kjøpe 100 ganger så mye diesel. Du er jo heller ikke overrasket at noen betaler atskillig mer for høvlet 2"x4" på byggemarked enn for samme mengde ved i form av rundtømmer. (Mitt eksempel med fyrstikkene var kanskje vel satt på spissen.)

 

Forøvrig er det ytterst sjelden at JEG kjøper flaskevann på bensinstasjonen. Jeg kjøper det nok noen ganger i butikker (1.5L) og da mest med CO2- og smakstilsetninger. Har ikke kraner til slikt hjemme.

Link to post
Share on other sites

En annen faktor som driver råoljeprisen er "ny" etterspørsel.

Her f.eks en graf som viser oljeimport til Kina mot råoljeprisen:

7977_c.png

 

Det eneste man kan diskutere er hvor mye over råoljeprisen dieselprisen skal ligge. At råoljeprisen stiger kan ingen "vedta" seg bort fra.

 

(eller så må vi overbevise kineserne om at de ikke burde bruke mer olje..)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Var innom Baylinerowner-forumet nettopp. Der klages det over dieselpris på USD 1,32 /gl. (kr 6,74) og hvor skal nå dette ende...

Ser forøvrig at det ikke bare er råoljeprisen som er avgjørende for dieselprisen, men etterspørselen etter diesel stiger mer enn etterspørsel etter bensin. Så selv om diesel er billigere å raffinere enn bensin så er det tydelig at det er markedskreftene alene som bestemmer prisen. (Ja, og så Kristin's avgifter her hjemme, da).

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er diesel et dyrere produkt enn bensin synes jeg å huske.

På 1800 rpm bruker jeg 1 liter i timen, det har jeg råd til selv om prisen ble 100 kr/literen.

 

En bekjent av meg kjøpte akkurat ny båt, en med 2000 liters dieseltank og 1000 tørste VP hester. Har du råd til slikt utstyr så har du jaggu råd til diesel også.

Det koster det det koster, betal og nyt turen sier nå jeg!

Link to post
Share on other sites

TV 2 tekst-tv melder at diesel prisen vil stige med 30% i løpet av få år.... så det ingen grunn til å tro at det blir mye rimeligere med diesel..... Tror jeg må sette inn en vedovn i båten....

 

http://www.tv2.no/nyhetene/innenriks/article1734880.ece

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I hine hårde dager kjørte jeg tankbiler i en periode.

 

Vi leverte selvfølgelig mange forskjellige produkter både til bensinstasjoner, industri, gartnerier, skip og diverse andre brukere.

 

Men når det gjelder produktene: Fyringsolje 2, Fyringsolje 1, Marin gassolje, Diesel og toppkvaliteten Autodiesel - så hentet vi faktisk alle fem produktene fra en og samme tanken på hovedanlegget. Altså; en og samme kvaliteten ble solgt som fem forskjellige produkter, med fem forskjellige priser!

 

Den som visste å utnytte systemet var en lokal handelsmann, han kjøpte konsekvent "Fyringsolje 2" som var det rimeligste - og solgte det gjennom sin egen pumpe som "Autodiesel" som var det dyreste produktet......

 

Sitat fra innlegg#12 Noen en som vet om dette også er tilfelle i dag? :crazy:

Redigert av trikola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men når det gjelder produktene: Fyringsolje 2, Fyringsolje 1, Marin gassolje, Diesel og toppkvaliteten Autodiesel  -  så hentet vi faktisk alle fem produktene fra en og samme tanken på hovedanlegget. Altså; en og samme kvaliteten ble solgt som fem forskjellige produkter, med fem forskjellige priser!

Sitat fra innlegg#12 Noen en som vet om dette også er tilfelle i dag? :crazy:

 

Enig med `sharkman`, tror vi blir" lurt" av oljeselskapene, med myndighetenes velsignelse. Jobbet i yngre dager på et tankanlegg , hvor det kun var en tank for gassolje. Her lastet tankbilene fyringsolje nr. 1, autodiesel fra samme tanken.

Har absolutt ingen tro på at det opereres med 4-5 forskjellige lagertanker for de forskjellige kvaliteter som `sharkman`refererer til. Tror sikkert noen av BP medlemmer kan ha "inside informations" om dette, hvis de da ikke har fått "munnkurv" av sitt oljeselskap. Kunne vært interessant om noen kunne bekrefte at dette fortsatt er tilfelle. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er et eller annet sted i Båtplassen blitt bekreftet at Fyringsolje 1 og Maritim gassoil er det samme. Anleggsdiesel og Autodisel er sansynligvis ikke det samme som de to. Autodiesel er ikke farget. Begge motorene mine ryker mer på Maritim gassoil en anleggsdiesel. Dette er det forøvrig skevet mye om i en link for et drøyt år siden. Se også spek hos f.eks. Statoil.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen grunn til å tro at de hydrokarboner som ligger i nærheten av "diesel" i kjeden vil unngå en prisøknings siden det er etterspørselen som avgjør prisen... Siden fyringsolje ligger i samme leia som diesel HxyCxy og tas ut på "samme nivå på destillasjonskolonnen" på raffinneriet så vil nok denne også får samme prisøkningen som diesel... Det er økt etterspørsel på verdensbasis som fremtvinger denne prisstigingen, og den bestemmer prisen på produktet.. Enkel matematiskk... Jeg finner det også lite trolig at den norske regjerning vil gå inn og subsidiere fyringsolje på noen måte i fremtiden slik at vi kan nyte godt av dette til fritidsbruk..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Autodiesel og anleggsdiesel kan være tilsatt inntil 30-40% parafin om vinteren så denne dieselen bør en skygge unna til maritimt bruk.

 

Takk til sharkman. Du bekrefter det jeg har hatt mistanke om, nemlig at mange av dieseltypene kommer fra samme tanken. Jeg forlangte å få fyringsolje2 i fjor men vet ikke hva jeg har betalt for. Vi blir nok lurt her ja som enkelte antyder.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...