Jump to content

Hund i båt


tebi

Recommended Posts

Spørsmålet mitt er vel mer, ikke hvilke hunder som kan klare seg fint ombord, men om det er noen raser som er særlig utmerket til det?

Videre - det vil i så fall være min første hund og jeg vil egentlig ha en hund som er så lat som mulig. Den bør aller helst også kunne klare seg i en veldig liten leilighet i Bergen på dagtid når jeg ikke er i båt. Men siden planen er å bo i båt på sikt, så er båt prioritert. Så hvilke typer hund, hva slags egenskaper skal man se etter? Båten det er snakk om er en ikke så alt for stor seilbåt på 29 fot.

Link to post
Share on other sites

Sjekk ut dansk-svensk gårdshund. Tror nettsiden er dsg.no? Det er en rase vi har og er utrolig fornøyd! Nå trenger jo alle slags raser både morsjon og litt hjernetrim, men det regner jeg med at du er klar over. Ellers kan du skaffe en chiuava, da kan den bare henge å dingle i en veske på veggen ;)

Link to post
Share on other sites

det vil i så fall være min første hund og jeg vil egentlig ha en hund som er så lat som mulig. Den bør aller helst også kunne klare seg i en veldig liten leilighet i Bergen på dagtid når jeg ikke er i båt. Men siden planen er å bo i båt på sikt, så er båt prioritert.

 

Jeg har samme kommentar som Wiking26AC, og vil bare forsterke ordlyden:

 

"Med det utgangspunktet er jeg ganske sikker på at du IKKE bør ha hund".

Det finnes ingen hund som er "naturlig lat", bare hunder som tåler å være alene og innestengt bedre enn andre. En rolig, lat og ensom hund er sjelden en glad hund.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har samme kommentar som Wiking26AC, og vil bare forsterke ordlyden:

 

"Med det utgangspunktet er jeg ganske sikker på at du IKKE bør ha hund".

Det finnes ingen hund som er "naturlig lat", bare hunder som tåler å være alene og innestengt bedre enn andre. En rolig, lat og ensom hund er sjelden en glad hund.

Så var det dette med å bli tolket i beste mening..

 

Poenget mitt var at jeg tror det å være ombord i en liten lukket båt som krenger og hvor det er mye lyder fra fall og seil er en krevende oppgave for en hund. Jeg trenger dermed en hund som ikke krever mye mosjon, men som samtidig er modig. Om det gir mening.

 

Jeg har sett på endel engelske båtforum at man gjerne anbefaller Tollere - fordi de elsker vann. Men samtidig virker det som en rase som krever stor plass og mye trim - noe det kan bli vanskelig med om man skal seile i båt.

 

Men om man heller vil poste bilde av sin vofs eller fortelle meg at man ikke bør ha hund er det jo greit. Spørsmålet står fortsatt; er det noen raser som passer ekstra bra til båtlivet?

 

Link to post
Share on other sites

Capt Willy er en Malteser på 6 år, og stortrives på sjøen, den klarer lett en tur over til Danmark uten å gå på do. Men Gud så han koser seg når han får landlåv, og letta på trykket.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

jeg vil egentlig ha en hund som er så lat som mulig.

Hva skal du egentlig med hunden ? Er det bare for selskapet ?

Det finnes en perfekt rase , som er liten, ,smidig, stødig, tøff, og veldig lat. Selvluftende er de også, men kan være litt krevende å lære dem å adlyde innkall (som er dumt når du er i fremmed havn og skal dra).

 

Den rasen heter KATT

 

Det er faktisk flere som har hatt suksess med å ha skipskatt.

 

Selv har vi en liten tibbe som er med oss, og når han er ombord må vi ta mye hensyn.Han hater å være underveis i båt, piper og spinner og kaver når vi slår. Kaster opp når det er sjø. Dessuten kan du ikke bare kaste anker å ligge på svai, du må til land (katter kan ha sandkasse ombord).

 

Hvis du ikke satser på å bli skikkelig sjøulk da... da er det papegøye som gjelder :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg fant denne til deg, Erlend Sand!

 

10 grunner for å ikke skaffe seg hund.

1. Stålånden. Har du noensinne kjent ånden til en hund? En salig blanding av tørrfisk og dagen derpå. At folk lar seg slikke i ansiktet er ubegripelig.2. Pelsstell. Hunder må klippes eller trimmes, og enkelte raser krever børsting i flere timer daglig. Lopper i pelsen er vanlig, og den firbente må også bades regelmessig. En hund med stålånde og en pels som dunster som snikende ullteppe - vennene dine nekter etterhvert å komme på besøk.3. Hundesmalltalk. - Hei. Er det tispe du har? - Nei det er hannhund. - Hvor gammel er den? - Den er tre. - Peik er bare 10 måneder. Den er så vill. - Prince har hatt problemer med avføringen. Hva slags hundemat gir du Peik? - Proplan. - Det burde jeg også gjøre. Er den redd store hunder? 4. Dyrlege. Alle trusene er spist opp og hunden din må lappes sammen etter et ublidt møte med en rottweiler. - Operasjon, narkose og gulltråd - det blir 19 000 kroner, gliser Trude Mostue? Dyrlegene - Norges nye adel. 5. Hundepsykolog. En bekjent av meg har vært til hundepsykolog med begge sine hunder. "Føler du at de andre hundene overser deg? Du taklet altså ikke lampeskjermen du måtte gå med rundt halsen"? Her går resten av månedslønnen.6. Tur. Hunder krever mosjon. Morgenturen og ettermiddagsrunden klarer du greit, men så kommer kvelden. Seks pils er fordøyd, du er god og mett, og sofaen er deilig varm. Da vil du overhodet ikke se en tissetrengt, forventningsfull hund inn i øynene. Menneskets beste venn? Neppe.7. Ferieavvikling. Pils etter jobben? Hoppe på en tur til Syden? Langhelg til London eller Paris? Bare glem alt. Når slekt og venner er på reise, har du valget mellom kennel eller hundehimmelen. 8. Bjeffing. Jeg gikk en tur i Marka da en schæfer kom løpende rett mot meg og bjeffet truende. - Slapp av, det er bare en valp, sa eieren. Hunden fra Baskerville II - veldig betryggende. 9. Løpetid. Ooooooo - klynking og uling 24 timer i døgnet. Den forførende labradoren ved siden av oser av kåthet. Udyret må selvfølgelig vekke eieren sin to om natten og fortelle hvordan han føler det. 10. Sorte poser. Må jeg si mer?Når jeg kommer hjem etter en sliten dag på jobben, kommer Baltazar stormende mot meg og bjeffer av glede. Da vet jeg at jeg lever litt lenger. Da er alle ti punkter glemt - til og med at han har laget et stort hull midt i sofaen.
Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

min neste hund vil bli en perfekt skipshund, Norsk Lundehund, en urhund som er avlet for et liv langs kysten, Kommer seg fram over alt, klatrer svaberg og fjellsider bedre enn en geit, og der det er lov kan du bruke hunden til å plukke måsegg for deg, den apporterer egg fra fjellsiden og ned i kurven.

Dette er i tillegg en helnorsk rase som nesten var utryddet på 50 tallet, liten, kjapp og fri for sykdommer. Den er faktisk en del av norsk kysthistorie

Link to post
Share on other sites

Ser det er mest folk med motorbåt som svarer, så eg får kome med mine erfaringer med hund i seilbåt.

Generellt er det viktig med ein hund som er tøff og trygg. I ein seilbåt er dørken på skeiva,tauverk som ligg i cockpit, bråk/ skarpe lydar frå seil og rigg, skipparen har oftast ikkje ei ledig hand til hunden. Finn du ein hund som er stødig nok til desse utfordringane, så er det kjekt med hund i seilbåt. Er derimot hunden utrygg/ nervøs, så er det heile mykje vansklegare.

Viktig å ta med hunden i båten frå han er kvalp, la han bli kjent med båten, motorlyd og blafring av seil. Det er også viktig at hunden veit kvar han skal vere når båten ligg på skeiva og sjøen går kvitt. Det beste er ofte å venne hunden til å vere i stikkøya under seilas. Eg har freista med ein balje i cockpit der hunden ligg heilt stødig.

Vi har ein hund no som mislikar å vere i kahytten under seilas, så det har ført til enkelte utfordringar når veret er ruskete. Elles er det kjekt og sosialt med hund i båt. Vi kan vere ute ca 10-12 timar utan at hunden må gjere i frå seg. Ved lengre seilasar må hunden lære seg til å gjere frå seg ombord. Det er oftast ikkje noko problem, sjølv om det er mot instinktet til dei fleste hundar.

Link to post
Share on other sites

Nei, det stemmer at denne rasen har vært/er plaga sykdommer grunnet feilavling. Nerveproblemer har jeg derimot aldri hørt om. Det er veldig trygge bikkjer, med rett hundehold. Kjøper man av seriøs oppdretter er sjansen for sykdommer liten, da det stilles strenge krav til avlsdyra.

når man ser hvilke "krav" NKK stiller så er det vel ikke bare sunne hunderaser de fremmer, Ustillingsmeritter forteller ingen ting om hundens mentale tilstand, og mange raser er avlet ihjel takket være kaffeklubben i Norsk kennel klubb. MH er et fremed ord for NKK, de gidder og ønsker ikke at hunder skal mentaltestes

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...