Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

En kollega av meg bor øde til uten mulighet for annet bredbånd enn ICE. Han har D35 med retningsbestemt uteantenne, nå skal det sies at den skal høgere opp over taket for bedre forhold.

Ser på målinger forholdene ligger på -75 dB som den står nå, ved å holde antennen høgere kommer han ned mot -70 dB.

Nedlastningshastiget ligger rundt 300 kbs.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

jeg skal også ha meg ice ombord og tenkte på den dyreste som man kan ha flere maskiner til - men er det noen som vet hvor kjappt det er i forhold til hjemmenettet???

jeg har ca 3000 kbit/s nå og tenke jeg skulle kutte ut hjemmenettet og bruke denne i både båten og hjemme

jeg vil tro det er mye tregere men jeg anser meg ikke så rik at jeg betaler 350 kr hjemme og 450 i båten i mnd

noen som vet forskjellen på farten ??? kommer jeg til og rive av meg håret av hvor tregt det går???

Link to post
Share on other sites

kommer jeg til og rive av meg håret av hvor tregt det går???

 

Jeg ville det, men tålmodighet er vel heller ikke min sterkeste side!

 

Har bredbånd hjemme med 3000kbit/s og en ICE som jeg bruker på hytta, noe i bilen (!) osv, og betaler rundt 300 hjemme og 175 per uke jeg bruker ICE. Det er min løsning på "problemet" og har ikke tenkt å endre på det. ICE som eneste og helårsbruk, nei takk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg har pratet med ice i sverige og der har de et MYE bedre tilbud en norge/ice - her koster det 450 kr mnd og i sverige koster det 250

på dekningskart så har du også sverige - norge -danmark

de sender fakturaene til norge men dem må ha en leverans adresse på modemet i sverige!!??? så der får jeg se hva man finner ut - noen forslag?? postrestante???

Link to post
Share on other sites

ICE Broadband????

Ja! Meget god dekning.

 

Jeg har mobilt kontor. Hastigheten er mellom 400-1200k. (Telenor) Online hele døgnet til 399.- pr. mnd.

Telenor mobilt kontor - 3G? Det er vel kun det nye Super-3G som har teoretiske hastigheter over 384 kbps og Super-3G har foreløpig meget dårlig dekning utenfor byene. ICE har klart best dekning om man ser på landsbygda og ikke minst ute på sjøen. Teoretisk hastighet med ICe er nå også 3,2 Mbps inn og 1,8 Mbps ut. Nå får man i praksis mye lavere hastighet enn det, men normalt høyere hastighet enn både Netcom og Telenors mobile bredbånd.

Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte telenors fritid og den koster 160-170 pr mnd og den leverte jeg tilbake dagen etter da det er bråstopp etter svenskegrensa og du må betale utenlandstakst så det blir svensk ice hvis de går med på postrestante løsningen for faktura til norge var ingen problem

svenske ice har dekning i norge sverige og danmark det står det heller ikke noe om i norske så 250 sek i forhold til 450 nkr er flåeri

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket akkurat nå dekningskartene til Telenor 3G (499 kr/mnd for fri bruk og privatabb.), Netcom 3G og ICE. Vi skaffet forøvrig ICE med trådløs ruter allerede i august 2006 blant annet da dekningen for 3G var ELENDIG oppe på hytta vår (ligger 7 mil fra Trondheim retning Kyrksæterøra og Kristiansund). Turbo-3G dekningen er pr nuh mildt sagt elendig mellom Trondheim og Kristiansund. Det er brukbar dekning i de aller mest bynære områdene, men null dekning det meste av strekningen mellom. Selv UMTS-dekningen var meget dårlig og bare omtrent det dobbelte av Turbo-3G. Dette betyr at med eksempelvis 3G bredbånd fra Telenor må man ned på maks 200 kbps og EDGE på strekningen mellom Trondheim og Kristiansund som jeg brukte som eksempel (da hytta vår ligger der i mellom med kun EDGE som alternativ til ICE).

 

Til sammenligning sitter jeg nå på hytta og besøker baatplassen over ICE og har mellom 1200 og 1300 kbps i følge ITavisens spedometer og DinSides surfometer. Det finnes sikkert noen områder som unntak, men sånn generelt har jeg et klart inntrykk av at ICE har best dekning (særlig utenfor byene og ute på sjøen) i forhold til hastighet. Det er bare å sette seg ned å sjekke dekningskartene til ICE, Netcom og Telenor det!

Link to post
Share on other sites

Hvordan er hastigheten på ICE i forhold til Telenor/Netcom? Tenkte å bestille ICE, men det ser ut til at deningen i Rogaland foreløpig er heller dårlig. Så da er kanskje Telenor en bedre løsning?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan er hastigheten på ICE i forhold til Telenor/Netcom? Tenkte å bestille ICE, men det ser ut til at deningen i Rogaland foreløpig er heller dårlig. Så da er kanskje Telenor en bedre løsning?

Hva...? Hvor har du dette fra? Jeg syntes dette hørtes svært merkelig ut (tatt i betraktning at ICE har en mye enklere oppgave mht dekning med sin større bølgelengde) så jeg måtte av nysgjerrighet sjekke ut dekningskartene til ICE og Telenor (Turbo-3G, UMTS og EDGE) med en gang.

 

I følge leverandørene EGNE kart er situasjonen denne:

ICE med sine teoretiske 3200 kbps inn og 1800 kbps ut har i grove trekk omtrent samme dekning i Rogaland som Telenor har med EDGE som bare har en teoretisk makshastighet på dårlige 200 kbps. Telenor UMTS med teoretisk maks på 384 kbps har det jeg vil påstå er elendig dekning i Rogaland i forhold til ICE og Telenor EDGE. Telenor Turbo-3G har foreløpig enda dårligere dekning enn UMTS.

Link to post
Share on other sites

Sitter på hytta på Bømlo og bruker Ice. Funker heilt topp her. Har en trådløs router og i går testet eg det med 3 pc`er på en gang og da var hastigheten

214 kps. Ikke så mye men greit nok .

Har og testet det på nord på Karmøy og i Haugesund, funker greit der og.

Link to post
Share on other sites

Hva...? Hvor har du dette fra? Jeg syntes dette hørtes svært merkelig ut (tatt i betraktning at ICE har en mye enklere oppgave mht dekning med sin større bølgelengde) så jeg måtte av nysgjerrighet sjekke ut dekningskartene til ICE og Telenor (Turbo-3G, UMTS og EDGE) med en gang.

 

Vel, ICE sitt kart er stort sett hvitt fra Bokn og innover Boknafjorden. Saudafjorden har kun punktvis dekning. Så da forsvinner hoveddelen av mitt bruksområde (hytteturer i Svandalen og båtturer i Ryfylke). Telenor derimot er grønne over hele Rogaland. Mulig ICE vil bli bedre over tid, men akkurat nå ser det litt dårlig ut her hos oss.

 

 

OT?

 

Egentlig ikke. Skal jo brukes i båten! :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte Telenor mobilt bredbånd til min mor rett før påske, grunne var enkelt og greit at ingen sentral var bygd ut til å takle adsl via kabel (dette er 3km utenfor Drammen sentrum, helt utrolig). Da jeg sjekket med Telenor fortalte de at det er Turbo-3G dekning der hun bor. Er det noen som har erfaring med hvilken ned/opp hastighet hun kan forvente å få med denne dekningen?

Abonomentet var jo rimelig da, rett over hundrelappen pr. mnd. ved bruk i helger og mellom 17.00-07.00 på hverdsager. (Første året koster det noe mer p.g.a. nedbetaling av USB sender/mottaker)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På østsiden av Lille Sotra der har Telenor mangel på linjer enkelte steder og ingen han da levere ADSL til flere i de områdene. Her brukes en del ICE og det er vanlig å ha en ned hastighet på 1700 -1800. Noen ganger er den ned i rundt 1000, men det er for kortere perioder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...