Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Jeg bestilte modem og antenne for 10 minutter siden og da virket det greit i webshopen.

Blir jo spennende å se om det er så enkelt som det ser ut som.

Er det plug & play, eller plug & pray?

Kan tenkes - muligens fordi du er ny kunde. Saken begynte med at de fant ut at jeg vr eksisterende kunde

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått helt klart for meg hvordan mulighetene er for å bruke et svensk abonnement i Norge.

I Sverige koster det SEK 249 pr måned og i Norge NOK 449,- pr måned.

 

Kan jeg bruke et svensk abonnement i Norge uten at det koster mer enn SEK 249,- pr måned?

 

Svigers er svenske, så alt det praktiske med svensk adresse etc kan lett fikses.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Yepp, klarer du å få til en svensk adresse, så får du du svenske prisener. Ta kontakt med Rose på havgapet som har landsted i Sverige, så får du info om dette.

 

Nå bøtter det ned med regn her på Kommersøya, men internett via ICE fungerer 100%. Og TV med Grundig digitaldekoder gir meg krystallklare TV-bilder.

 

Ha en god helg!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Nå har jeg lagt tilside det gamle ICE-modemet og kjøpt det nye D-50 modemet.

Hvorden gikk det, Lars, merket du forskjell ??

 

Jeg fikk null dekning med ICE i strømstad havn i helgen , er det flere som har hatt problemer der ?

Ja jeg opplevde det samme. Ikke null, men veldig dårlig.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Joda, det går raskere, ikke så mye, men en del. Har på det meste vært oppe i 1400. Akkurat nå er hastigheten rundt 500 her vi ligger ved Kommersøya.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei pascal, jeg antar at du har en eller flere grunner til å benytte ICE fremfor mobilt bredbånd til Telenor. Jeg fikk ikke med meg årsaken(e). Jeg vet at Lars H. også har omtalt dette tidligere. Hadde vært fint med en oppdatering. Hos meg fungerer mobilt bredbånd godt ombord, men jeg er åpen for alernative løsninger i sommer idet jeg blir mye i Danmark.

Link to post
Share on other sites

Hei pascal, jeg antar at du har en eller flere grunner til å benytte ICE fremfor mobilt bredbånd til Telenor. Jeg fikk ikke med meg årsaken(e). ...

 

Selv om du spør Pascal, så tillater jeg meg å gi et par kjappe argumenter...

  • Pris (for bruk). Du nevner Danmark. Databruk i utlandet er noe selv Telenor advarer mot, og ber de som velger å benytte det sette seg godt inn priser m.m. først. En pressemelding fra Telenor sier bl.a. litt om dette (sitat) "...Databruk i utlandet er dyrt. Du bør ikke koble opp PC-en via mobilnettet i utlandet uten å ha satt deg inn i hva det koster. Vi jobber for å få ned dataprisene i utlandet, men fortsatt er prisene høye og regningen kan fort komme opp i mange tusen kroner...". ICE koster ingenting ekstra å bruke i Sverige og Danmark. Skal du i andre land enn dette er ikke ICE p.t. noe alternativ.
  • Dekning. I alle fall i Norge er det slik at ICE i grisgrendte strøk ofte har bedre dekning. Ingen regel uten unntak, selvsagt, så dekningskart bør sjekkes. Telenor har vel fortsatt en god del "hull" om man forventer hastighet utover det GSM-tilbyr (omtales vel ofte som 3G hastighet, "turbo") el.l..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kan bare støtte Ronalds kommenterer. Husk at da 450 MHz nettet ble lagt ned for mobiltelfon var det mange klager på hvor dårlig (manglende) mobildekning det ble når en var litt vekk fra sivilisasjonen. Og er det ikke slik med oss i båt også da ??

 

Med ukesabonnement er ICE også rimligere i bruk. Vi tilbringer ikke hele året i båten (enda??)

 

Med tanke på bølgespredning for 450 MHz kontra 900 bør ikke dette overraske. I tillegg har ICE vist stor effektivitet i videre utbygning og igjenfylling av dekningshull. For ett år siden hadde vi god dekning hele veien fra Trondheim til Tjøme, og det er enda bedre nå.

 

Hva gjelder inbytte, er det nok ikke noe å hente. Vi hadde behov for et modem til, og da er det er vel ingen stor overaskelse at det nye (og raskeste) havnet i båten?

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg forstår har du ofte flere PC'er ombord Roaldbj. Det mest hensiktsmessige er da utvilsomt WLAN-modemet.

 

Jeg ville også valgt å ta med ekstra antenne. Den med magnetfot har bra tyngde og står stødig der du velger å sette den. Og den hjelper godt om forholdene er marginale.

Link to post
Share on other sites

Jeg traff Lars H. i havna i dag. Han har vel USB-modem D50 og har montert en atskillig større antenne med (visstnok) 5 dB gain. Når jeg først skal ha antenne lurer jeg på om det er andre antennealternativer som er mer hensiktsmessige. Før jeg setter opp masta i båten kan jeg godt tenke meg å montere ei slik antenne på toppen av masta.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville valgt slik antenne som Lars H. benytter. Magnetfotantenne bærer preg av midlertidighet og man må også vise omtanke med hvor man plasserer denne. Passer jo dårlig ved siden av kompasset....

 

Har prøvd ICE wlan med Ice retningsantenne og har da på det beste vært oppe i 2 Mb, men denne er jo ikke særlig aktuell i båt. Med ICE wlan montert under dekk har vi hastigheter stort sett mellom 400 og 1200 kb.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over en ting når det gjelder ICE - hastigheten du disponerer er avhengig av hvor mange brukere det er på basestasjonen du er koplet opp til akkurat der og da. I tillegg spiller avstanden mellom din radio og basestasjonen en rolle for hvor stor hastighet du får til disposisjon.

 

Det jeg kan si forøvrig, er at Telenor Mobil har kontinuerlig overvåking over trafikken på de forskjellige basestasjonene, og oppgraderer umiddelbart når behovet er der. Money money money

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte først magnetfotantenne som en midletidig løsning. Jeg monterte større antenne, samme type som Lars benytter, på ca 3 meter antennemast. Jeg kan bare bekrefte at denne antennen funferer laaaaangt bedre enn den lille magnetfotantennen. Det er bare slik med antenner, størst er best!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...