Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Dekningen i Boknafjorden ser OK ut hos ICE. I alle fall inn til Ombo. Mitt problem er at vi også befinner os på ei hytte i Svandalen til tider, og der er det ikke dekning i det hele tatt i følge ICE's dekningskart. Telenor derimot har veldig god dekning i dette området, i alle fall i følge deres egne kart! Så det hadde vært greit å finne en løsning som fungerer båte på hytta og i båten! Noe må uansett på plass før sommeren, med tenåringer ombord som er hekta på MSN må forbindelsen være i orden om det ikke skal bli panikk :wink: .

 

Jeg prøvde mitt nye D-50 ICE modem på Fister i påsken. Det var ikke antydning til signal uansett om jeg gikk rundt med laptoppen ute. Plugget så inn den antennen de selger med magnetfot og vips så hadde jeg dekning. Fikk bare ca 200kb nedlastningshastighet, men helt greit til surfing og chatting. Dekningskartet viser at det er dårlig dekning på Fister (samme for TV signaler (RiksTV)), men veldig positivt overrasket over antennen :smiley:

 

Når det gjelder Telenors kart så tar linken til dekningskart fra nettsidene til mobilt bredbånd deg til dekningskartet for vanlig GSM. Du må selv velge dekningstype etter kartet er tegnet og da er det langt fra så rosen-"grønt" lengre.

Link to post
Share on other sites

Mitt problem er at vi også befinner os på ei hytte i Svandalen til tider, og der er det ikke dekning i det hele tatt i følge ICE's dekningskart. Telenor derimot har veldig god dekning i dette området, i alle fall i følge deres egne kart! Så det hadde vært greit å finne en løsning som fungerer båte på hytta og i båten!

 

Når det gjelder Telenors kart så tar linken til dekningskart fra nettsidene til mobilt bredbånd deg til dekningskartet for vanlig GSM. Du må selv velge dekningstype etter kartet er tegnet og da er det langt fra så rosen-"grønt" lengre.

Her er Tomcat inne på noe MEGET viktig! Man MÅ passe på HVA det er man ser på når man ser på dekningskartene til de ulike leverandørene. Ellers kan man bli LURT!

 

På Telenor sine sider kommer man automatisk til dekning for GSM (9,6 kbps) og videre når man skifter til EDGE (200 kbps), UMTS (384 kbps) eller Turbo-3G så er det UTENDØRS dekning de viser. Dette vil vel ofte være noe bedre dekning enn inne i et hus eller i en hytte. Som en liten test på dette kan man svitsje til dekning i bil. På ICE sine sider får man som standard kun opp områdene med GOD dekning. Så kan du selv også velge å se på MEGET god dekning eller også DEKNING - men der du risikerer å måtte ha en utendørs antenne, gjerne retningsbestemt antenne.

 

Jeg hentet for moro skyld fram kartene for Sauda/Svandalen og omegn og tror ut fra disse at det absolutt kan være mulig å få høyere hastigheter med ICE enn med Telenor. Det kan være nødvendig å velge WLAN ruteren og utvendig antenne til noen hundrelapper (499 kr) med ICE, men da er det bra muligheter for å få hastigheter klart bedre enn Telenor EDGE og UMTS. For det er bare EDGE (200 kbps) og sannsynligvis også UMTS (men ikke Turbo-3G) som Telenor har i Svandalen pr "nuh". Mht hastighet (både teoretisk og gjerne i praksis) er det bare Turbo-3G som hastighetsmessig kan sammenlignes mellom Telenor og ICE.

 

ICE dekning Svandalen og omegn (grønt=god dekning, gul=dekning, men kan være nødvendig med utendørs antenne)

svandalice.jpg

 

Telenor dekning Turbo-3g.... = "nothing"

svandalturbo3g.jpg

 

Telenor dekning UMTS i bil

svandalumtsbil.jpg

 

Telenor dekning UMTS utendørs

svandalumtsute.jpg

 

Telenor dekning EDGE utendørs

svandaledgeute.jpg

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har min sønn kjøpt ICE USB modem. Telenor hadde ikke ledige linjer inn til huset, derfor var det ikke noen som kunne levere ADSL bredbånd. Til telefonsamtaler bruker han bare mobil som endel andre i dag.

 

Hastigheten ligger vanligvis på 1700 til 1800 og det ser ikke ut for at den vil stige høyere. Noen ganger er den ned mot 1000, men ikke ofte.

 

Nå hadde han med seg laptoppen her til meg og den kom ikke over 350. Her er også dårlig signal på mobilen.

 

Så gjorde vi et eksperiment med å holde USB modemet foran en Wokpanne, kastigheten steg og ble firedoblet. Den viste ganske stabilt 1200 så lenge den ble holt stødig. Tidligere har jeg sett tips om dette, men denne økningen var virkelig overraskende. Med en skikkelig "parabol" og montasje vil dette være en god løsning der det er svakt signal.

Link to post
Share on other sites

Her er Tomcat inne på noe MEGET viktig! Man MÅ passe på HVA det er man ser på når man ser på dekningskartene til de ulike leverandørene. Ellers kan man bli LURT!

 

ICE dekning Svandalen og omegn (grønt=god dekning, gul=dekning, men kan være nødvendig med utendørs antenne)

svandalice.jpg

 

Mulig det bare er meg som ikke forstår dette. Men når jeg krysser av for USB modem, så får jeg ikke dekning i det hele tatt for det gjeldende området. Med WLAN modem derimot er det dekning, men det er vel ikke særlig aktuelt for laptoppen? Eller har jeg oversett noe her??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Med en skikkelig "parabol" og montasje vil dette være en god løsning der det er svakt signal.

En slik reflektor er nok ikke dumt, jeg har et slikt opplegg for WLAN selv, og det funker. Men å sette opp en wookpanne på utsiden av huset er kanskje ikke så lurt. I hvert fall tror jeg ikke modemet liker å stå ute i vær og vind. Jeg ville heller når det gjelder fast instalasjon kjøpe en retningsvirkende Yagii antenne som også ICE leverer til kr499,- Så kan den stå fast på veggen rettet mot nærmeste basestasjon med antennekabel inn i huset. Noen som har forsøkt ICE sin retningsvirkende antenne i praksis?

 

uteantenne_stor.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En slik reflektor er nok ikke dumt, jeg har et slikt opplegg for WLAN selv, og det funker. Men å sette opp en wookpanne på utsiden av huset er kanskje ikke så lurt. I hvert fall tror jeg ikke modemet liker å stå ute i vær og vind.

 

Lars H.

Nei, nei det var ikke meningen å ha wookpannen ute på veggen. :lol:

Eksperimentet ble gjort inne på samme bordet som laptoppen stod. At en antenne som er montert ute vil være bra er ganske sikkert, men det hadde jo vert artig å sammenligne. Hvor stor reflektor er de du bruker da?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik lignende antenne på hytta, men den er for GSM nettet... null signal på mobilen uten antennen og 3 av 5 streker med. Antennen står da 4 meter høyere enn mobilen, og rettet inn mot basestasjonen... Fungerer meget bra der i allefall (900MHz)... og den ligner mye på den som er for 450MHz fra ICE.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor stor reflektor er de du bruker da?
Jeg bruker en slik rist til å legge i bunnen av en kasserolle for å dampkoke poteter! Har den dreibar i båten.

 

wlanparabol.jpg

 

Fungerer meget bra der i allefall (900MHz)... og den ligner mye på den som er for 450MHz fra ICE.

Takker, da er jeg temmelig sikker på at tilsvarende resultater kan oppnås med ICE sin antenne med tilsvarende svake signaler.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mulig det bare er meg som ikke forstår dette. Men når jeg krysser av for USB modem, så får jeg ikke dekning i det hele tatt for det gjeldende området. Med WLAN modem derimot er det dekning, ...

Jeg har ingen forutsetning for å spekulere i dette utover at jeg i praksis har prøvd både USB-modem of WLAN ruter av de første utgavene (sommmeren/høsten 2006) og WLAN ruteren hadde klart bedre følsomhet/dekning.

 

...men det er vel ikke særlig aktuelt for laptoppen? Eller har jeg oversett noe her??

Tja.... med WLAN ruter må du ta meg deg en litt større boks rundt omkring enn det lille USB-modemet. Men ellers kan du jo like gjerne koble LapTop'en til WLAN ruteren. Da kan du jo velge om du vil koble deg til trådløst (WLAN) eller med nettverkskabel. Da kan flere i familien og eventuelle besøkende også koble seg på samtidig! Videre skal du ikke glemme at WLAN ruteren kan forsynes både fra 12 V DC (bil, båt, solcelleanlegg i hytte) og fra det vanlige strømnettet (230 V AC).

Link to post
Share on other sites

har prøvd både USB-modem of WLAN ruter av de første utgavene (sommmeren/høsten 2006) og WLAN ruteren hadde klart bedre følsomhet/dekning.

Og det er helt naturlig. Enhver radiosender/mottaker trenger en antenne. Og routeren har en miniantennepisk, men modemet kun har en innebygget mikroantenne. Men det aller beste er selvfølgelig en ekstern antenne for begge enhetene. Da skal de i prinsipp bli like gode. Selv har jeg en 1,3m lang ekstern antenne med 5,15dBi forsterkning (CMA45/d fra Holars).

 

Lagt til: Det er også mulig at senderdelen i routeren er kraftigere enn senderen i modemet. Dette kunne det vært interessant å spørre ICE om forresten)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har sendt en forespørsel til ICE om forskjellen på USB og WLAN modemene deres nå. Så da får vi se hva de svarer....

 

Ser forresten på siden deres at de selger en 70cm piskantenne for bruk sammen med USB modemet. Kanskje denne er det som skal til ????

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg svar fra ICE:

 

Hei.Takk for din henvendelse. Du kan koble til en antenne til modemene ja,men ville uansett ikke anbefale det viss dekningskartet viser dårlig dekning med USB. Plasser hvor det er dårlig dekning anbefaler jeg alltid WLAN da det er det sterkeste modemet vi har. Vennlig hilsen,--Torunn PandeICE Kundeservice08200/ kundeservice@ice.no

 

Kjapp og grei tilbakemelding det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kikket på kildekoden til ICE, og de har en feil i koden. De har ikke gjort "Til handlekurven" klikkbar.

Ring dem eller send en mail og klag!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke imponert over dette. Skulle først kjøpe allerede til vinterferiene på fjellet, men da krasjet dekkningskartet når jeg skulle se på Øystre Slidre. Akkurat nå henger nettsiden da jeg skulle sjekke dette en gang til... men etter lang tid - kommer samme feil igjen som jeg allerede påpekte overfor dem i februar.

 Object reference not set to an instance of an object.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

 

Prøvde også å bestille i telefon idag - da var det ingen som svarte selv om jeg spesifiserte med et tastetrykk at jeg skulle snakke med SALG :eek:

 

Skjønner ikke slike bedrifter :confused: . Har jo 3G gjennom jobben og betaler flat gjennom kr 6000 inntektspåslag per år. Får prøve hvordan det går før jeg irriterer meg for tredje gang.

 

:puke:

Link to post
Share on other sites

Jøss - det var da voldsomt til problemer trikola :nonod:

 

Jeg regner med at Lars H har god kontroll når han har sjekket kildekoden til ICE sin bestillingsside og slike feil er jo slett ikke bra - ikke for deg, men ikke for ICE selv heller! Når det er sagt har jeg for min del aldri hatt særlig problemer inne på ICE sine hjemmesider. Nå er jeg ikke akkurat på de sidene hver dag, men jeg har hatt ICE abb. siden august 2006 og ganske ofte vært inne og sjekket dekningskartet blant annet opp mot steder vi skulle besøke/har besøkt. Har kun opplevd alvorlige problemer/krasj med dekningskartet en gang og det var for over et år siden.

Link to post
Share on other sites

Tok nå 3 minutter hos meg - mens jeg forrige gang ventet minst 5 minutter uten noen som helst reaksjon bortsett fra musikk.

 

Websiden er forøvrig nå byttet helt ut, men fungerer fortsatt ikke: klikk på NESTE et stykke inn på bestillingsprosedyren fører bare til toppen av samme side igjen. Jeg fatter det ikke....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Nå har jeg lagt tilside det gamle ICE-modemet og kjøpt det nye D-50 modemet.

Jeg fyllte ut bestillingen onsdag formiddag, og neste dag lå det klar til henting på posten!

 

Litt surr var det imidlertid. Jeg ville betale med VISA for å slippe oppkrav og oppkravsgebyr, men ett eller annet skar seg så jeg fikk en bekreftet bestilling før jeg kom så langt som til VISA bestillingen. Jeg tok derfor en telefon og sutret og klaget. Vedkommende var svært imøtekommende og skulle sjekke opp for meg. Hørte ikke mer fra ham, men da jeg hentet pakken som var sendt som oppkrav, hadde de droppet oppkravsgebyret. Bra!

 

Så nå er det bare å få båten på sjøen (førstkommende tirsdag kl.1500!), og se om hastigheten er bedre med nytt modem. Her hjemme, innendørs med modemet plugget rett i PC'n ligger hastigheten på 1000kbit/s.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sorry, jeg må bare gi uttrykk for min forundring over ICE - er jo ikke første gangen. Skulle bestille magnetfotantennen idag i webshoppen. Den leder meg frem til kassen, men rett før kommer det isteden plutselig meldingen nedenfor opp. Nå er jeg etterhvert vant til at de har uavbrudd problemer med webshoppen, men når de oppgir til og med feil epostadresse i nødløsningen, slik at bestillingen ikke kommer frem, så begynner jeg å lure:

 

Velkommen tillbake ...(kundnr ...)

 

Vi ser at du allerede er kunde hos oss og ber deg derfor kontakte vår

Kundsevice slik at vi kan tilby deg best mulig service i forbindelse

med ditt kjøp.

Ring eller mail oss så hjelper vi deg.

 

Telefon 08200

Mail: support@ice.net

Åpent hverdager 08.00-18.00, Lørdag-søndag 09-14

 

Min utheving - eposten kom jo tilbake som et skudd.

Link to post
Share on other sites

Hei Andreas.

 

Send dem en ny mail til support@ice.no og se hva du får til svar. Sojm kunde fikk jeg tilbud om å bytte ut det gamle modemet mot det nyeste for kr.99,-

Hilesen Lars H.

(midt mellom Son og Tofte i gråværet med ICE-modem)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg jo gjort. Men saken blir enda sprøere: selv om jeg fikk eposten til ice.net i retur

 

The following message to <support@ice.net> was undeliverable.

The reason for the problem:

5.1.1 - Bad destination email address 'reject'

 

Final-Recipient: rfc822;support@ice.net

Action: failed

Status: 5.0.0 (permanent failure)

Diagnostic-Code: smtp; 5.1.1 - Bad destination email address 'reject' (delivery attempts: 0)

 

 

---------- Forwarded message ----------

...

 

så ble den registrert hos dem: jeg fikk en bekreftelsesepost både i forhold til ice.no og ice.net. :crazy:

 

I den ene er tittelen noe me disarmed :

{Disarmed} Re:(TicketId: 86709) Webshoppen deres ber meg om å sende en epost

:confused:

 

Kanskje jeg får 2 antenner også (men ticked ID er identiske).

 

Håper bare at saken virker og jeg ikke har så mye å gjøre med dem...

 

Makan...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skal ikke forsvare ICE, - er passe sur på de selv. Kjøpte det nye modemet av dem for full pris et par uker før jeg fikk Tilbudet om ingytte til kr. 99,- i posten. Kunne de da for fa. . ikke fortalt ikke meg at jeg kunne spart mye på å vente 14 dager? Har sendt dem en mail om dette med spørsmål om å få differansen fratrukket på neste fakture. Men nå må jeg legge om kursen litt, ser at Tofte II med et slep er på kryssende kurs.

 

Lars H

(syd for Hurumloandet)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...