Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Og det er helt naturlig. Enhver radiosender/mottaker trenger en antenne. Og routeren har en miniantennepisk, men modemet kun har en innebygget mikroantenne. Men det aller beste er selvfølgelig en ekstern antenne for begge enhetene. Da skal de i prinsipp bli like gode. Selv har jeg en 1,3m lang ekstern antenne med 5,15dBi forsterkning (CMA45/d fra Holars).

 

Lagt til: Det er også mulig at senderdelen i routeren er kraftigere enn senderen i modemet. Dette kunne det vært interessant å spørre ICE om forresten)

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over en ting når det gjelder ICE

Det er vel akkurat de samme tingene du skal være klar over med Telenor!!!

 

... hastigheten du disponerer er avhengig av hvor mange brukere det er på basestasjonen du er koplet opp til akkurat der og da.

Akkurat det er det også med Telenor og Netcom! Se det utdraget fra en artikkel/test jeg har kopiert inn i bunnen av dette innlegget. Med bare 6 samtidige brukere på samme celle i Turbo 3G nett ble fallet i hastighet målt til 73 prosent.

 

I tillegg spiller avstanden mellom din radio og basestasjonen en rolle for hvor stor hastighet du får til disposisjon.

Det gjøre det faktisk i MYE større grad med Telenors Turbo 3G enn med ICE da rekkevidden i 450 MHz båndet til ICE er mye større.

 

Det jeg kan si forøvrig, er at Telenor Mobil har kontinuerlig overvåking over trafikken på de forskjellige basestasjonene, og oppgraderer umiddelbart når behovet er der. Money money money

Som om ikke ICE også oppgraderer??? De har oppgradert flere basestasjoner her i området!

 

I tillegg til at ICE tilbyr ukesabonnement der man KUN betaler for de ukene man bruker linjen synes jeg UT-hastigheten er en kjempefordel framfor Telenor og Netcom Turbo 3G. Turbo 3G har vel enda ikke passert 400 kbps i teoretisk opplastingshastighet, mens ICE har 1800 kbps.

 

I Østerrike har man kommet lengre med turbo-3G enn i de fleste europeiske land. De fire mobiloperatørene A1, T-Mobile, One og Drei markedsfører alle turbo-3G med løfter om opp til 3,6 Mb/s. Fagbladet Computerwelt har gjort en grundig test av alle fire operatørenes tilbud, i et land som har en topografi som har mye til felles med Norge. Konklusjonen er at datahastigheten (nedlasting) i snitt er 868 kb/s i byene og 499 kb/s på landsbygden. Ikke noe sted, selv ikke i en avstand fra basestasjonen på bare 50 meter, oppnådde Computerwelt hastigheter som var i nærheten av maksfarten på 3,6 Mb/s. Opplastinghastigheten var som ventet enda lavere: i snitt 241 kb/s i byene og bare 115 kb/s på landet. Testerne fant også at datahastigheten sank drastisk jo flere samtidige brukere det var i samme celle i turbo-3G-nettet. Med seks samtidige brukere falt datahastigheten med 73 prosent

 

Artikkelen står i teleavisen.no http://www.teleavisen.no/wip4/papir/raskt_...-d.epl?id=19566

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mye korrekt i det du skriver Helge. Men det er et ufravikelig faktum at Telenors basestasjoner står mye tettere enn ICE sitt 450 nett. Dette utjevner transmisjonsdempningen i eteren, hvis man ikke er langt til havs da. Den andre fordelen med Telenor sitt system er jo at man kan prate på forbindelsen også. Hvorfor ha internett i båten forresten?

Med DAB-radio (værvarsel for båter), DTT (flatskjerm, decoder og UHF-antenne), Maritim VHF, Radar med AIS, Kartplotter, GPS, ekkolodd, autopilot, et velfylt barskap og en vakker kvinne ved sin side.......

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ha internett i båten forresten?

Det er vel et par sykker her og vel så det som har barn i rett alder, og skal en få de meg noen uker sommerferie så er internet et kjærkommet bidrag til trivsel for ungene og familefred ombord...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men det er et ufravikelig faktum at Telenors basestasjoner står mye tettere enn ICE sitt 450 nett. Dette utjevner transmisjonsdempningen i eteren, hvis man ikke er langt til havs da.

Dette er foreløpig feil Sabelmann. Ta en titt på dekningskartet til Telenor Turbo 3G som jeg hentet ut for bare en måned siden og til sammenligning ICE sitt dekningskart! Ikke engang vanlig 3G til Telenor måler seg med ICE på dekning - KUN EDGE-dekningen til Telenor gjør det! ...og det blir litt feil å sammenligne 200 kbps EDGE med ICE sine hastigheter. Telenor må ha veldig mange flere basestasjoner enn ICE for å kompensere for forskjellen i bølgelengde/rekkevidde på hver basestasjon... og der er Telenor ikke på langt nær enda.

telenorhsdpa.jpgice_wlan.jpg

 

Den andre fordelen med Telenor sitt system er jo at man kan prate på forbindelsen også.

Hva skal jeg med det? Hva taper jeg på at jeg har storbrukerabonnemnt gjennom jobben hos Netcom på mobiltelefonen og en WLAN router til båten, hytta + + ?

 

Hvorfor ha internett i båten forresten?

Flere grunner til det. Den viktigste for min famile er at det en en av flere knep for å få med ungdommene på tur.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vis meg dekningskartet for det du kaller "vanlig" 3G. Jeg vet ikke hva Turbo 3G er for noe......

Ellers må jo naturligvis folk velge ut fra hva som er best for dem og det de er fornøyd med. Greit også å ha internett som et trekkplaster til ungdommer og andre som har behov for det. For meg er det ikke nødvendig. Når jeg cruiser i 28 kn langs trøndelagskysten har jeg nok med å følge med på instrumentene og kartet. Når jeg ligger ved Kya fyr og fisker storsei, får jeg uansett bare inn DAB-radio, Digital-TV, GPS og Maritim VHF

Link to post
Share on other sites

Vis meg dekningskartet for det du kaller "vanlig" 3G. Jeg vet ikke hva Turbo 3G er for noe......

Her ser du Telenors dekningskart for "vanlig 3G (ofte kalt UMTS) - dette er "dagens" dekningskart. Med respekt å melde kan dette heller IKKE sammenlignes med ICE på hastighet da UMTS (3G) har en teoretisk maksimumshastighet som er bare en tiendedel av ICE. Men man må videre helt ned på Telenor EDGE for å få en dekning som ligner på ICE sin dekning. Med siste generasjon 3G i Norge som Telenor kaller Turbo 3G får man hastigheter som ligner på ICE på nedlasting, men som fremdeles er vesentlig dårligere på opplasting. Men som sagt, på Turbo 3G (men også 3G/UMTS) er dekningen foreløpig veldig dårlig sammenlignet med ICE.

telenorumts.gif

 

 

Ellers må jo naturligvis folk velge ut fra hva som er best for dem og det de er fornøyd med.

Selvsagt - folk må få velge hva de selv vil. I og rundt en del byer og tettsteder i Norge kan man gjennom Telenor få hastigheter som ligner ICE og der vil sikkert mange være godt fornøyd med Telenor for alt jeg vet. Men utover dette er dekningen foreløpig elendig på høye hastigheter når det gjelder Telenor mobilt bredbånd.

 

 

Når jeg ligger ved Kya fyr og fisker storsei, får jeg uansett bare inn DAB-radio, Digital-TV, GPS og Maritim VHF

Du får bare inn ja.... men det er vel fordi du ikke har ICE ruter tipper jeg. Det kan se ut som det er helt ok dekning for ICE ute på Kya :yesnod::lol: ...men NULL dekning med Telenor Turbo 3G.

Link to post
Share on other sites

Bestillte akkurat ICE D50 USB med magnetantenne og ukeabonnement.

 

Får prøve og se, er det r*** går det rett på sjøen.

Redigert av mosteen (see edit history)

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Jeg har været afsted en uge nu og testet ICE/NMT fra Helsingør op til nord for Göteborg. Alle steder - også i skærgården og på havet - virkede det fint. Enkelte steder krævede det en lille ompositionering af antennen (jeg har den trådløse router).

 

Min kone har været med på turen og hun har arbejdet hele vejen. Hun er 100% afhængig af stabil forbindelse for at drive sin forretning og det var med spænding vi imødeså om ICE/NMT var stabil nok til den slags "professionelt brug". Det er det - i hvert fald her hvor vi har været!

 

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Jeg har det såkaldet D35-modem, der er kombineret modem og trådløs router. Se mere her: http://www.mamut.net/nordiskmobiltelefon/shop/

 

Det kan gå på 220 volt, 12 volt og på batteri. Det betyder, at man kan flytte det rundt på båden og evt. op på fly'en for at få bedre dækning. Jeg har ikke anden antenne end de to, der er

 

Lige nu ligger jeg i Lilla Bommen og har ifølge http://hastighedstest.tdc.dk/ 1649 kbps download og 1046 kbps upload. Det er rigtig fint! :yesnod:

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det følger med et lite (gult ) hefte med routeren. Der står dette med passord og kryptering forklart.

 

Enkle operasjoner som blir veldig enkelt forklart. Selv ikke på baatplassen finner man bedre veiledning.

 

Selv har jeg ikke kryptert WLAN. Så lenge båtnaboene ikke kneler meg med heftige nedlastinger, så kan de bare låne litt båndbredde. Men jeg har endret passord for å entre administrasjon av routeren. Ellers kan i teorien noen tulle ting til for meg.

 

Jeg kaller mitt mobile nettverk det samme som båten. De mest observante som låner nettet vil da se hvem de låner av.

Link to post
Share on other sites

Ja, enig med Akult: Proceduren er ret enkel: Jeg logger ind på routeren gennem at taste adressen i URL-feltet. Resten er helt enkelt. Bortset fra at Fruens MacBook ikke kan logge på det trådløse nedværk når det er krypteret - men godt når det IKKE er krypteret... :rolleyes:

 

Har nogen løsningen på den gåde, så bliver jeg (og hun) glad.

 

Og ligesom Akult hedder mit netværk også det samme som båden...

 

Andy

Link to post
Share on other sites

I skrivende stund ligger jeg ved Allholmen, på utsiden av Strøno (Os kommune, sør for Bergen). Nærmest for moro skyld testet jeg om jeg i det hele hadde noe nett. Har et "gammelt" ICE modem, og en magnetfotantenne som står inne i båten.

 

Nedlastingshastighet på 389 og opplastingshastighet på 115 betyr selvsagt at det tok en evighet å sende bilder på 3MB av plassen her til venner i USA, men for vanlig surfing og lesing av Båtplassen er det ok.

 

Det skal nevnes at Telenor mobiltelefonen ligger litt nede på dekning her.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg lå i østre del av Sandspollen. Fikk besøk av flere BP medlemmer. Jeg var nok litt rask i går med å formidle erfaring med Ice i Sandspollen. I morges, ca kl 8 hadde jeg ingen kontakt med Ice. Et par timer senere var kontakten svært lav. Jeg må nok se å legge passordbeskyttelse på WLANen min. Jerg ble overrasket over at mottagerfortholdene ikke var bedfre i Sandspollen - noen som har erfaring fra mottagerforholdene i Sandspollen når båttettheten er mindre?

Er det noen som har erfaring med Ice i Danmark (særlig Limfjorden)?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...