Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Men er ICE og Turbo-3G det samme ? Samme hastighet ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva er fordelen med ICE i forhold til Telenor? Raskere?

Dekningen er betydelig bedre med ICE enn 3G

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Litt off topic... Men kunne ikke dere som tøffer rundt i skjærgården legge ut webcam fra båten?)

 

Selv synes jeg kanskje vi ofte er for opptatt av hastighet beskrevet i sifre og bokstaver- er det ikke til sist og slutt anvendbarheten til produktet som teller? Slik som stabilitet, dekning og tilgjengelighet? Selv har jeg flere mbit i veggen hjemme- men bruker svært lite av kapasiteten- men for meg er det viktigste at jeg har web og mail tilgjengelig hele døgnet...

 

- MartinL

 

Til sammenligning har vi ett begrep innen for digitalfotografering som kalles "Pixel Peeping"- hvor fotografen er mer opptatt av sitt kameras teoretiske oppløsning- enn hva som befinner seg gjennom søkeren...

Redigert av Langemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men er ICE og Turbo-3G det samme ? Samme hastighet ?

Det er samme hastighet, men det er flere teknologier som brukes.

ICE har en svært god beskrivelse av de ulike systemene som er og har vert i bruk. Det er også en oversikt hva som kommer de nærmeste årene.

 

Hvis du vil vite mer om hva som er planlagt, kan du go inn på linken til ICE. Nederst på denne siden er det en link til en PDF fil, dokumentet forteller mye om dagens systemer og det som vil skje fremover.

Link to post
Share on other sites

Litt off topic... Men kunne ikke dere som tøffer rundt i skjærgården legge ut webcam fra båten?)

 

Selv synes jeg kanskje vi ofte er for opptatt av hastighet beskrevet i sifre og bokstaver- er det ikke til sist og slutt anvendbarheten til produktet som teller? Slik som stabilitet, dekning og tilgjengelighet? Selv har jeg flere mbit i veggen hjemme- men bruker svært lite av kapasiteten- men for meg er det viktigste at jeg har web og mail tilgjengelig hele døgnet...

 

- MartinL

 

Til sammenligning har vi ett begrep innen for digitalfotografering som kalles "Pixel Peeping"- hvor fotografen er mer opptatt av sitt kameras teoretiske oppløsning- enn hva som befinner seg gjennom søkeren...

 

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

For meg som ferdes fra Østfold og nedover svenskekysten, hva skal jeg velge?

Hei.

 

Jeg ville i ditt tilfelle så absolutt valgt ICE. Dekningen er meget god hele veien nedover (egen erfaring). Men det en virkelig må huske på er at dersom du bruker mobilen til internettoppkobling i Sverige, blir du flådd! Det er uhyrlig kostbart utenfor Norge. ICE har samme pris i Sverige, Danmark og Norge enten en har ukeabonnement eller fast abonnement. En annen ting er at abonnementet hos ICE er mye billigere i Sverige enn i Norge. Så dersom du kjøper modem/router i Sverige og får den levert der, vil du spare en god del penger. Faktura kan du få sendt hjem til Norge.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg ville i ditt tilfelle så absolutt valgt ICE. Dekningen er meget god hele veien nedover (egen erfaring). Men det en virkelig må huske på er at dersom du bruker mobilen til internettoppkobling i Sverige, blir du flådd! Det er uhyrlig kostbart utenfor Norge. ICE har samme pris i Sverige, Danmark og Norge enten en har ukeabonnement eller fast abonnement. En annen ting er at abonnementet hos ICE er mye billigere i Sverige enn i Norge. Så dersom du kjøper modem/router i Sverige og får den levert der, vil du spare en god del penger. Faktura kan du få sendt hjem til Norge.

 

Lars H.

 

Takker for infoen. Jeg har både konto og boligadresse i Strömstad, så da fikser jeg det der. Da får jeg starte jakten på en forhandler.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er å bestille via nettet. I Norge er i hvert fall det eneste muligheten.

De har forhandlere i Sverige, men så langt jeg kan se ikke i Strömstad.

Forhandleroversikten finner du her.

 

Nettadressene er:

For Norge: ice.no

For Sverige: nmt.net

 

Du kan gå inn på disse sidene og sammenligne prisene, og finne ut hvilket abonnement du ønsker.

Så må du velge om du ønsker modem eller router. Selv har jeg modem (billigst) med ekstern antenne.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Jeg har jo ingen egne sammenligninger, men brukt innendørs i et hus uten ekstern antenne er nok modemløsningen tvilsom. Det er jo ikke rare antennen som er innebygget i modemet. Sist sommer brukte jeg modemet på steder der utbygningen ikke var ferdig nedover kysten, og med modemet plugget i PC'n nede i båten fikk jeg da svak eller ikke forbindelse. Men med ekstern antenne, gikk det bra. Så dersom du ikke skal sitte på loftet med tynne kryssfinervegger og tak, vil jeg anbefale den trådløse routeren.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er hastigheten på ICE i forhold til Telenor/Netcom? Tenkte å bestille ICE, men det ser ut til at deningen i Rogaland foreløpig er heller dårlig. Så da er kanskje Telenor en bedre løsning?
ICE har basestasjoner på Bokn og Steinsfjellet og de gir god dekning i store deler av nord-Rogaland. Så langt har jeg kun vært uten dekning en eneste plass og det var i Kinsarvik i fjor sommer. GSM-nettet har langt dårligere dekning pr. basestasjon og derfor må de plasseres med noen å pissestrålers avstand. Da blir ikke de litt mer avsidesliggende strøk, det båter gjerne ferdes, prioritert. Har mange ganger vært såpass i utkant av GSM dekning at telefonen virker greit nok til å snakke i men helt fullstendig håpløs på data. Da er det greit med ICE...

 

Lenge siden jeg har sjekket ICE-hastighetene men i praksis føles det som et middelmådig ADSL-abonnement, helt greit men det er ikke de helt store hastghetene som imponerer.

 

Hva er fordelen med ICE i forhold til Telenor? Raskere?
3 ting: Dekning, dekning og dekning :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig opplegget med at det ikke koster ekstra med ice i Sverige og danmark? Jeg opplevde ikke et eneste sted i hele påsken at ice fungerte, ikke langs svenskekysten og ikke i Skagen. Er det bare et dårlig salgsargument at det ikke koster noe ekstra fordi det simpelten ikke fungerer i utlandet? Isåfall føler jeg meg lurt...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette høres merkelig ut sett i lys av det vi andre som har vært nedover har erfart av meget god dekning.

 

- Har du modem eller router?

- Har du en stålbåt og sitter nede i "kjelleren" med jern rundt deg og tror du skal få kontakt?

- Funker enheten andre steder?

- Når det gjelder Skagen, var det ikke dekning der tidligere, men nå skal det være en basestasjon der med god dekning.

- Det er kun et år siden utbyggingen i Sverige tok til for alvor, så nå er dekningen ennå bedre enn da jeg var nedover sist sommer og var godt fornøyd.

- Det finnes jo dekningskart for både Norge, Sverige og Danmark. Skulle det etter dette være dekning der du forsøkte enheten?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I fjor sommer hadde jeg god dekning med ICE fra Hunnebostrand og sørover (sjekket ikke lenger nord), men ikke noe i Skagen... hvilket stemte godt overens med dekningskartet på den tiden. Men Skagen skal ha fått dekning i vinter, og videre nordover på svenskekysten også... men har ikke sjekket det selv ennå

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du kan betale fast månedspris ( 399,- for modem, 499,- for WLAN router)eller pr. påbegynt uke (175,-). Du kan laste ned det du vil. Se priser osv. på ice.no

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er med det gamle modemet. Med det plugget rett i PC'n nede i salongen på min Saga 27, var det ikke alltid jeg fikk kontakt. Med USB kabel og modemet på instrumentbordet gikk det stort sett bra de fleste steder. Med ekstern antenne ( ikke ICE sin) på styrehuset var alt perfekt. Men jeg kommer til å bytte til det nye modemet for å få bedre hastighet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dekningen er betydelig bedre med ICE enn 3G

 

 

3 ting: Dekning, dekning og dekning :lol:

 

Dekningen i Boknafjorden ser OK ut hos ICE. I alle fall inn til Ombo. Mitt problem er at vi også befinner os på ei hytte i Svandalen til tider, og der er det ikke dekning i det hele tatt i følge ICE's dekningskart. Telenor derimot har veldig god dekning i dette området, i alle fall i følge deres egne kart! Så det hadde vært greit å finne en løsning som fungerer båte på hytta og i båten! Noe må uansett på plass før sommeren, med tenåringer ombord som er hekta på MSN må forbindelsen være i orden om det ikke skal bli panikk :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var den mest overfladiske, intetsigende svadatesten jeg hittil har lest om mobilt bredbånd!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...