Jump to content

AIS mottaker klasse-B


Astor

Recommended Posts

Jeg tester nå ut en AIS-mottaker som også skal ta inn klasse-B. Denne er av typen AIS Engine-2 fra Nasa marine. Foreløpig er den koblet opp mot min utvendige antenne som mottar signaler fra Drammen og ned mot Slagentangen her i Oslofjorden samt opp mot Nesoddtangen og ned mot Moss på fjordens østside.

 

Jeg ser ingen med klasse-B i området, slik at det er vanskelig å få noe ut av dette i øyeblikket.

Jeg vurderer å flytte den ned i Astor og koble den opp mot min 11" Lorentz-plotter som i morgen blir oppgradert med ny softvare fra Seatronic.

Jeg vil samtidig berømme den servicen Seatronic legger til grunn for sine kunder. Jeg får tilsendt ny brikke hvor oppdateringen ligger på. Når denne er installert sender jeg brikken i retur til Seatronic. Slik service gir tillit. Takk til Ketil Jakobsen som tok seg god tid når jeg og rem var innom sist fredag. Lorenz-plotteren krever både serienummer, modelltype og softwarevesjon for å vite hvilken software man skal bruke til ny oppdatering.

 

Lorentz-plotteren nå skal kunne motta klasse-B med ny software. Jeg vil prøve dette før jeg monterer en ny klasse-B mottaker ombord.

 

Jeg vet ikke om noen klasse-B mottakere sendere som sender her i Oslofjorden akkurat nå.

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er også imponert over servicen til Seatronic, og Ketil er også min mann der. Men når det gjelder oppgradering av plotter, er det andre som også er svært greie. Høkom har nå overtatt agenturet for min plotter, en Interphase plotter og da jeg skulle oppgradere den for AIS, sendte de også lånebrikke i posten til meg kostnadsfritt. Bra!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Siden jeg har en SR-161 liggende og slenge samt ny plotter kommer fra USA til påsken så tenkte jeg å bruke denne AIS motageren til noe fornuftig.. Den trenger en antenne og jeg kunne tenkt meg en slik liten sak.... siden monteringen kan bli utført på Koster i påsken om plotteren kommer, gidder ikke noe avansert antennekobling i første omgang og jeg kan slippe...

antenna-220.jpg

Er det nogen som vet hvor jeg kan få kjøpt en slik antenne med denne "bajonett" koblingen

 

Her er AIS mottageren

sr161-220.JPG

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med representant fra ProNav på Lillestrømmessa i dag. Det har åpenbart skjedd mye på AIS området den siste tiden. Jeg har fått tilgang til internettside for oppgradering av min transponder og dette var imponerende. Jeg tror det er lurt å henvende seg til selger for å høre om enheten din kan oppgraderes softwaremessig.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at du kan få en sådan antenne hos en elektronik-butik, der forhandler scannere. De fleste scannere fx Uniden, bruger en sådan lille gummiantenne med BNC-stik.

 

En sådan fx: http://www.justtrading.dk/shop/scanmaster-...tenne-248p.html

 

Det danske politi sender i området omkring 160 Mhz så det er jo ikke så langt fra AIS-frekvensen. Så den må kunne bruges.

 

Alternativt skal du jo bruge en hvilken som helst anden antenne med en converter til BMC, som Hilmar beskriver. Men selvfølgelig med bedre resultat hvis antennen er afstemt til den rette frekvens.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Er det nogen som vet hvor jeg kan få kjøpt en slik antenne med denne "bajonett" koblingen

Vil du montere den inne da ? Feste antennen rett på mottakeren ? Mister mye av rekkevidden på den måten.

Det er bedre med en høyt plassert utendørs antenne. Men - om du insisterer på det første, så passer denne antennen. (Kr. 191.-)

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har en SR-161 liggende og slenge samt ny plotter kommer fra USA til påsken så tenkte jeg å bruke denne AIS motageren til noe fornuftig.. Den trenger en antenne og jeg kunne tenkt meg en slik liten sak.... siden monteringen kan bli utført på Koster i påsken

 

Tror du får begrenset mottak på den antennen. Du får kjøpt den bla. hos Permo i Fredrikstad.

"rem" kjøpte min gamle mottaker. Tror han også skal montere en slik i påsken.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mister nok en del rekkevidde, men om den rekker noen nm så holder det for meg i første omgang..... Viser det seg at det blir for dårlig så kan jeg jo bytte til en bedre antenne når tiden til installasjon blir bedre.... så et par hundrelapper kan jeg stå i om denne ikke fungerer...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har tenkt å kjøpe denne Glomex antennesplitteren med alle nødvendige kabler og kontakter fra Seatronic.

Det er den samme splitteren som brukes for VHF/FM, AM radio, men med BNC kontakt for AIS i stedet for "bilradiokontakt" og som koster 100 kroner mindre.

 

aissplitter.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Av det nye er bl.a. VHF med innebygd AIS. Denne har betegnelsen RT-650 VHF. Når det gjelder den nye softwaren til ProAIS transponderen fra ProNav har den bl.a. mulighet for å hindre at GPS signalene til transponderen sendes videre til kartplotter. Det er minst en kartplotter som tidligere har posisjon som "hoppet frem og tilbake" - visstnok avhengig av hvilken GPS kartplotteren har hentet signal fra. Jeg har nå lastet ned ny programvare til min AIS transponder og kommer tilbake med mer info senere. Har også hørt noe snakk om mat gamle klasse A transpondere må oppgraderes til å lese alle setningene i klasse B senderne, men dette vet jeg ikke om er noen pålitelig informasjon. Det virker ikke som AIS har "tatt av" for fritidsbåtflåten. Jeg tror at omsetningen vil øke når man ser hva AIS informasjonen gir av økt sikkerhet. Jeg ser ikke bort fra at AIS-informasjon forutsetter så pass mye navigasjonskunnskap, bl.a. forståelse for CPA (nærmeste passeringspunkt) og TCPA (tid til nærmeste passeringspunkt).

Link to post
Share on other sites

Har også hørt noe snakk om mat gamle klasse A transpondere må oppgraderes til å lese alle setningene i klasse B senderne, men dette vet jeg ikke om er noen pålitelig informasjon.

Jeg er redd det er riktig. Endelig spesifikasjon på Klasse B kom først etter at pålegget om Klasse A for nyttefartøyer trådte i kraft. Det var derfor ikke mulig for produsentene å inkludere støtte for B i de første klasse A transponderne som ble levert. Jeg har heller ikke registrert noe pålegg om at Klasse A transpondere MÅ oppgraderes til å inkludere dekoding av B sendere, snarere ser det heller ut til å fortsatt å være diskusjon om hvorvidt dette er hensiktsmessig/ønskelig. En AIS B transponder er derfor ingen garanti for at man faktisk blir sett.

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd det er riktig. Endelig spesifikasjon på Klasse B kom først etter at pålegget om Klasse A for nyttefartøyer trådte i kraft. Det var derfor ikke mulig for produsentene å inkludere støtte for B i de første klasse A transponderne som ble levert. Jeg har heller ikke registrert noe pålegg om at Klasse A transpondere MÅ oppgraderes til å inkludere dekoding av B sendere, snarere ser det heller ut til å fortsatt å være diskusjon om hvorvidt dette er hensiktsmessig/ønskelig. En AIS B transponder er derfor ingen garanti for at man faktisk blir sett.

Her rotes det litt. Alle typegodkjente klasse A leser melding 18 fra klasse B, og viser posisjon, kurs/fart og MMSInummer på AIS-skjermen.

Noen klasse A har nå også fått støtte for visning av navn fra klasse B (melding 24.)

Men, som du også skriver - de fleste eldre AIS klasse A viser ikke informasjon fra melding 24 siden de ble typegodkjent før denne meldingen var tilgjengelig.

Det viktigste er: Er man innenfor VHF rekkevidde blir man sett.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Alle AIS dataene sendes over VHF i "time slots" og det som ble identifisert som et mulig problem var at AIS B sender sine data tids-forsinket innenfor en "slot" sammelignet med A transpondere (dette for å kunne gi A prioritet). Problemet var at enkelte mottagere oppfattet en B pakkke som tom og dermed ikke dekodet dataene overhodet. En mottager som hadde dette problemet var Nasa AIS Engine/Radar og det ble antatt at dette kunne gjelde flere siden det ikke nødvendigvis ville blitt avdekket av klasse A typegodkjenning.

 

Et annet problem har vært videre behandling av NMEA data fra AIS inn mot plotter/radar. Selv på typegodkjente klasse A transpondere er displayet lite anvendelig (sammenlignet med nyere bro kontroll systemer) og da er det i praksis visning av data på radar overlay som benyttes. Overgangen fra AIS NMEA data til radar/plotter har ikke vært gjenstand for typegodkjenning og mange av leverandørene viser ikke melding 18 (og enda færre 24). Kaller du opp et fartøy på VHF vil de muilgens kunne bekrefte at de ser deg ved å sjekke MMSI nummeret på AIS displayet sitt, men det er slett ikke sikkert de ser deg plottet inn på radaren som gjerne er det som blir benyttet til praktisk navigasjon.

 

Poenget mitt er ikke å svartmale bruk av B transpondere, men jeg tror en sunn skepsis i forhold til egen synbarhet er på sin plass.

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklaring. Ille det med manglende godkjenningsordning for funksjonene i kartmaskiner/plottere.

Min lystbåt-plotter viser heller ikke msg 18 eller 24 - men ny versjon skal være like rundt hjørnet.

 

Jeg er enig i at vi skal nok ikke ha klokketro på at våre elektroniske dubbeditter funker 100%.

For meg er det viktigste å kunne se "de andre". Og jeg ville tro klasse B er bedre enn å ikke ha transponder.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk koblet opp AIS'en i går og alt funket greit... Så de skip på Shipplotter som var i Frierfjorden og litt utover med en slik antenne stubb på 5cm.. litt plnuder med prtopsettet på pc'en og i Shipplotter, men det ordnet seg etterhvert

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fikk koblet opp AIS'en i går og alt funket greit... Så de skip på Shipplotter som var i Frierfjorden og litt utover med en slik antenne stubb på 5cm.. litt plnuder med prtopsettet på pc'en og i Shipplotter, men det ordnet seg etterhvert

Skal du bruke PC og Shipplotter i båten også ?

Eller har du AIS inngang å plotteren ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Blir nok å bruke plotteren ombord, Garmin 4008 er klargjort for AIS. Så da blir pc'en kun briukt til nettsurfing og backup om poltteren skulle svikte..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg testet litt i heimen på terrassen med piberøk (shisha) og øl med en slik kort antenne på AIS'en og det er ikke bare antennen som er kort, det er "rekkevidden" også. Så det blir nok en annen løsning på meg tenker jeg... muligens den splitteren som Lars H har, ellen en egen antenne.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...