Jump to content

AIS mottaker klasse-B


Astor

Recommended Posts

Jeg invisterte i AIS transponder m/antenne splitter, som Watski sendte på tilbud til noen fra True Heading. Pris kr 6 498,-.

Og det var med GPS, kabler og software til PC,en.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Og CSB200 transponderen får du for 435 GBP inkl porto pluss norsk moms eller ca 6300 NOK.

Jeg skal ikke lage noe stort nummer av at man får kjøpt PROAIS klasse B transponder fra Seatronic for kr 7.990 og da får man tilgang til oppdatering både av software til selve transponderen og til oppgradering av kommunikasjon mellom transponder og PC. I tillegg går det greit med utbedring av eventuelle feil. ProNAV tilpasser i tillegg kabler med spesialplugger om det er behov for lengre ledningsstrekk. Det kan bli kostbart å bestille varer fra utlandet som ikke fungerer. Har nettop mistet endel båtkroner på slikt kjøp.

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg selv har lest fra det jeg finner ut om disse to NASA enhetene, står det akkurat det samme om kanaler i de heller sparsomme spesifikasjonene jeg finner, nemlig:

The unit can receive ships on either the A or B AIS channels. In default setting it alternates between the two channels.

Så det må være noe annet som er forbedret.

Ser ikke ut til å være annet enn navnet og lysdiodene. Det som er litt oppsiktsvekkende er spesifikasjonen, i alle fall den jeg finner i en av nettbutikkene:

Messages relayed - 1, 2, 3, 4, 5, 11 and 21

http://www.marine-super-store.com/posit/sh...partno=99119713

(Det er sikkert noen som ser at buikken ikke kan det de skriver om, men jeg antar at de har fått meldingsnummere fra produsenten.)

 

Det er mulig du kan spørre NASA Marine (som selskapet heter, selv om de sikkert elsker at folk bare sier NASA) om dette er meldingene som sendes videre til plotteren. De som har AIS-spesifikasjonen for hånden kan se at om det kun er disse meldingene boksen sender fra seg så har den et problem med AIS B.

 

En AIS-mottager som bare lytter på en kanal av gangen har en annen svakhet når det gjelder AIS-B ettersom denne sender ut posisjonsrapport hvert 30. sekund når båten går raskere enn 2 knop. Ettersom AIS-B skal bytte på hvilken VHF-kanal den sender på så vil en mottager som bare lytter på en kanal av gangen motta en posisjonsrapport hvert minutt. Ett minutt et ganske lang tid for dem som kjører fort.

Link to post
Share on other sites

En AIS-mottager som bare lytter på en kanal av gangen har en annen svakhet når det gjelder AIS-B ettersom denne sender ut posisjonsrapport hvert 30. sekund når båten går raskere enn 2 knop. Ettersom AIS-B skal bytte på hvilken VHF-kanal den sender på så vil en mottager som bare lytter på en kanal av gangen motta en posisjonsrapport hvert minutt. Ett minutt et ganske lang tid for dem som kjører fort.

Nå har ikke jeg satt meg inn i detaljene på klasse B men det er flere ting her jeg stusser på.

-Det er greit nok at transponeren sender hyppigere når farten overskrider 2 knop. Men det er vel ikke sånn at den venter 30 sekunder med ny melding når båten gjør 35 knop?!

-Klasse A sender også bare på en kanal ettersom den kun har en sender i boksen. Hvilken kanal den sender på er opp til ais systemet å avgjøre. Hvor ofte en bytter kanal på sendingen er interesant, ikke for de med to kanalers mottakere men for de som har kjøpt enkanals mottakere. Jeg ville iallefall undersøkt dette før jeg anskaffet en enkanals mottaker.

Link to post
Share on other sites

AIS klasse B transponder sender aldri ut hurtigere enn hvert 30 sekund - min gjør i alle fall ikke det. Under er det vist noen bilder fra manualen.

Først en oversikt over hva som sendes og over hvilke setninger som mottas.

 

 

proaiskort.jpg

 

 

Deretter en oversikt over innebygde tester i senderen. Feilmeldinger kan avleses via PC eller ved dioder.

 

 

aisinnebygdtest.jpg

 

 

Her er et skjermbilde på kartplotteren fra april 2007. Oppdatert software til plotteren skal visstnok gi noen tilleggsinformasjoner.

 

 

aisinfoapril2007.jpg

Link to post
Share on other sites

Inklusiv GPS mottaker ?

 

Jepp, en fansy liten GPS som kan intregreres i dekk (flat og liten, diam.4,5cm høyde 1,5cm og hull i dekk 12mm). :cool:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

AIS klasse B transponder sender aldri ut hurtigere enn hvert 30 sekund - min gjør i alle fall ikke det.

proaiskort.jpg

Dette høres ikke riktig ut Roald, jeg vet ikke hvilken fart din båt gjør men jeg tror de riktige tallene skal være noe sånt:

knop sekund

<2.......180

2-14.....30

14-23...15

>23......5

 

Du får kjøre full speed på maskinene og sjekke tx lampen din igjen :wink:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg satt meg inn i detaljene på klasse B men det er flere ting her jeg stusser på.

-Det er greit nok at transponeren sender hyppigere når farten overskrider 2 knop. Men det er vel ikke sånn at den venter 30 sekunder med ny melding når båten gjør 35 knop?!

AIS klasse B transponder sender aldri ut hurtigere enn hvert 30 sekund - min gjør i alle fall ikke det.

Dersom den sender ut posisjonsmeldingen oftere enn hvert 30. sekund så følger den ikke standarden (og vil ikke bli godkjent). Og, ettersom den sender vekselvis på to VHF-kanaler så sender den ikke ut meldingen oftere enn en gang i minuttet på hver kanal. AIS er et sikkerhetssystem beregnet for større fartøy og småbåter må bare akseptere at de ikke er like viktige.

 

Og, ja - AIS er ikke noen radar og må for all del ikke brukes som noen radar. Når en produsent av billig båtelektronikk (NASA Marine) markedsfører AIS med bruk av ord som "radar" så er det uheldig ettersom det dessverre er noen som tror på denne markedsføringen.

 

For hurtiggående småbåter som ikke holder linjalrett kurs har AIS-B begrenset verdi. (Problemet har en enkel løsning. De raskeste båtene kan kjøpe AIS-A i stedet for AIS-B.)

Link to post
Share on other sites

Jeg kopierer litt informasjon fra noe annet jeg tidligere har skrevet om AIS her på BP.

Vi har etter hvert mange tråder om AIS klasse B, bl.a.: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...5&hl=ProNav

Her skriver jeg bl.a. at ProNav i Egersund (som har levert min AIS transponder) opplyser at IMO ikke har gitt tillatelse til å filtrere bort noe AIS B signal hos de som anvender klasse A transponder. Utfordringen i litt eldre systemer er at de ikke leser lesningene 18, 19, 24A og 24B som er lagt inn i klasse B senderne.

Slik jeg har forstått dette i korthet:

Setning 18: Inneholder MMSI, tid, SOG, COG, Longitude, Latitude, True Heading. Blir sendt hvert halve minutt ved SOG over 2 knop og hvert 3. minutt ved SOG mindre enn 2 knopp. A-senderne sender atskillig hyppigere, opptil hvert 2. sekund - avhengig av fart og kursendring.

Setning 19: Extended Class B Equipment Position Report: samme som setning 18 men i tillegg båttype og posisjon av GPS i forhold til lengde og bredde på skipet.

Setning 24: Class B CS Static Data Report: UserID/MMSI, Boat Name, Ship Type, Call Sign, Dimensions, and Vendor ID

Det er visstnok særlig setning 24 som lager trøbbel for Klasse A angående utlesning av statiske opplysninger som båtnavn o.l.

En manual finnes bl.a. her: http://www.pronav.no/proddocs/ProNav_ProAI...tion_Manual.pdf

 

Jeg har separat GPS mottager med RAIM signalbehandling (Receiver Autonomous Integrity Monitoring, en teknologi utviklet for å måle integriteten av GPS signalene i et GPS mottager system og inkluderer WAAS, EGNOS and MSAT). Da jeg først fikk informasjon om AIS transpondere skulle visstnok RAIM signalbehandling være så flott, men i ettertid har flere skrevet at dette er helt elementær GPS signalbehandling for å sikre stødig posisjonsangivelse.

 

Har noen mer informasjon om kravene til GPS for AIS sammenlinget med "vanlig" GPS?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner den referansen fra Wikipedia. Nå skal vi vel være noe forsiktige med Wikipedia idet denne informasjonskilden ikke har systematisk kvalitetskontroll. Lurer på om alle GPS mottagere har innebygd RAIM. I så fall er det jo mye å spare på å kjøpe de rimelige GPS mottagerne. Jeg husker ikke sist jeg så en sammenligning av GPSere. Jeg har brukt SAwatch endel for kontroll av et par GPSer her hjemme. SAwatch er et flott program. Desverre er det ikke mulig å få kjøpt varig tilgang til programmet.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å finne denne standaren...

Det er dessverre en av disse standardene som man må betale for å få et eksemplar av. :sad:

På den annen side inneholder anbefalingen fra IALA mye interessant informasjon. Her ser jeg at anbefalingen sier at AIS-B skal sende posisjonsdata hvert 5. sekund når farten er over 23 knop, men jeg tror ikke dette havnet i standarden. I stedet for å lese IALA-anbefalingen som om det var bibelen så er nok 2006-foredraget til Dr Andy Norris nyttig lesestoff. Her sier han maks to rapporter per minutt.

 

Se nøye på sammenligningen mellom radar og AIS-B i presentasjonen til Dr Norris (radar er grønne prikker, AIS er trekanter), og siden som tar for seg hvilken oppfatning brukere av AIS-B vil ha om systemet.

Link to post
Share on other sites

Presentasjonen til Andy Norris synes å være ganske oversiktlig. Han diskuterer bl.a. om klasse B trensponderne har noen sikerhetsmessig betydning uten å trekke bastante konklusjoner. Det er litt interessant at selv om klasse A senderne har en sendereffekt på 12.5 W mottok jeg sist sommer sør for Læså signaler fra en dansk ferje som var omlag 64 nm lenger sør. Som Sjøtummel skriver blir AIS signalene presentert som trekanter på radarskjermen (i alle fall på mine Raymarine E) med spiss ende i fartsretningen.

Link to post
Share on other sites

Det er ganske normalt å kunne motta signaler på 50 - 60 nm- fra klasse A-fartøy, Roaldbj. Når forholdene er gode. Jeg tror neppe fartøyet du referer til kunne se deg på den lange distansen. Jeg sitter her på Hurumlandet og ser Color Viking og andre utenfor Færder. Klasse-A har god sendeeffekt opg i tillegg står gjerne antennene ganske høyt plassert.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig behov for å få info over fartøy som ligger 10 tals nm ute av synet vårt.

 

Skulle tro at får en inn info over disse som ligger 10-15 nm ute i periferien så skulle dette være mer enn nok info for oss til å kunne ta våre forholdsregler.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Klasse A sender med 12.5Watt. Klasse B sender med 2 watt. Det er den STORE forskjellen. Begge har mottakere som ser omtrent like langt, avhengig av høyde på antenne og valg av db forsterkning på antennen.

Vi har sjelden behov for å "se" lenger enn en 5-10 nm. unna eget fartøy.

 

Våre VHF-apparater der i mot sender med 25/5 watt.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er litt interessant at selv om klasse A senderne har en sendereffekt på 12.5 W mottok jeg sist sommer sør for Læså signaler fra en dansk ferje som var omlag 64 nm lenger sør.

Radiosignalenes veier er uransakelige. :wink: Under noen forhold kan de gå overraskende langt, og designet av AIS har tatt høyde for at du kan ta inn signaler på langre avstand enn det du vanligvis mottar.

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig behov for å få info over fartøy som ligger 10 tals nm ute av synet vårt.

Heldigvis er AIS systemet så "intelligent" at det er de nærmeste signalene som vises først både på radarskjerm og på oversiktsliste, og deretter de som er mer fjerntliggende i stigende/synkende rekkefølge - alt hvordan man ser på dette.

Jeg avventer bilder fra Astor om AIS signalene denne helga.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...