Jump to content

AIS mottaker klasse-B


Astor

Recommended Posts

Etter fire års bruk bruker jeg fortsatt informasjonen fra min AIS-mottaker kun som tilleggsinformasjon til hva jeg ser på radarbildet. Noe annet ville vært dumt etter min mening. Jeg bruker ofte fart og kurs på innhentende fartøy til å justere egen fart for å unngå hekksjøen fra f.eks. danskebåtene opp Drøbaksundet.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

..kun som tilleggsinformasjon...

Og det er jo akkurat det AIS'en gir. Han tenke nok mere på de som sitter med nesen ned i hjelpemidlet - og de finnes dessverre - og navigerer deretter. Jeg har jo et dilemma om hvem som skal komme først av radar og AIS. Nytteverdien i AIS rangerer noe høyere ute på havet en radar. Utkikk kan en holde, men å bedømme kurse og fart på gigantene er det verre med.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg ville ha valgt radar lenge før AIS da.

Valgets kvaler er ikke enkelt å finne ut av. Skal jeg ha radar må jeg vente på vekst i skipskassa, mens AIS B er det dekning for. Admiralen er ubønnhørlig på dette punktet med hensyn til kassa. Uansett mine argumenter :discuss:. Begge typene - radar og AIS - skal ombord med tiden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For de av oss som ikke har ubegrensede midler så er en AIS mottager til en drøy tusenlapp betydelig rimeligere enn en radar, så jeg støtte jawiks resonement..... bare jeg får den hersens saken til å funke da......

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mener du kun AIS mottaker eller transponder (med sender)?

Har jeg forstått systemet riktig så må det bli en mottaker koblet til PC eller noe lignende. Prisen setter vurderingen på prøve. Og etter å ha lest PBO som sydvesten også henviste til tidligere er jeg hekta på dette. Først og fremst ønsker jeg info over omgivelsen og hva fartøy foretar seg rundt meg. Har jo seilt i mange år uten radar så det burde også gå bra videre. I hvertfall en stund til.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

AIS er en veldig fin VHF-katalog for nærmiljøet, men med AIS-B transponder vil jeg ikke være for sikker at alle store båter ser meg. På den annen side, for hvert eneste fartøy som ser meg med fart, kurs og MMSI så er det et pluss. Det betyr ikke at jeg dropper radarrefektor. Dermed står en AIS-B transponder nokså høyt på ønskelista, men ikke helt på topp.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte i fjor en meget god AIS transponder HACSB200. Det er den samme som Gunga Din referer til som rimelig. Den har mulighet for å slå av senderen og bare bruke mottakeren, f.eks. når du ligger til kai.

 

Du kan kjøpe den for bare £ 499.37 dvs kr 5000 + MVA og frakt. (Totalt ca kr 6,500.)

 

http://www.dolphinmaritime.com/hardware/csb200.html

 

Jeg har brukt den i ett år og er meget fornøyd. Jeg har fått brukernavn og passord av Kysteverket, slik at kona kan gå inn på deres sider å lokalisere båten når jeg er på guttetur. Kystverkets AIS system oppgraderes til å kunne "se" Klasse B båter i løpet av året.

 

Kystverket legger på filter, slik at brukere ikke får se alle båter, men de båtene de kan oppgi en god grunn for å se. Å se egen båt er selvsagt en god grunn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt den i ett år og er meget fornøyd. Jeg har fått brukernavn og passord av Kysteverket, slik at kona kan gå inn på deres sider å lokalisere båten når jeg er på guttetur.

Dette var interessant. Hvordan gikk du frem for å få passord fra Kystverket?

Hvordan har du koblet transponderen til det øvrige navigasjonsutstyret ombord slik at du kan se andre båter?

Jeg skal senere vise bilde av den AIS informasjonen jeg får opp på Raymarine E skjermen med v. 4.29.

Link to post
Share on other sites

Skal vi hjelpe Sjøspeiderne i Sandnes med å utvide dekningskartet for AIS på kysten. http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/index.php?id=13 Om vi kjøper hver vår AIS mottaker f.eks. av typen Nasa AISengine, og kopler denne til en VHF antenne på hustaket, samt til en PC, som er koplet til nettet, vil de kunne bruke de data vi samler inn. På denne måten kunne vi kanskje få dekket hele norskekysten med et AIS-nettverk i tillegg til Kystverkets. Brukere av dette nettverket vil ikke få filtrert hva de får se og ikke.

 

En Nasa AISengine koster kun kr 1100-1200 om du kjøper den i England. Kjøp den nyeste utgaven, som er hvit, ikke den gamle som var sort.

 

Her får du kjøpt den: http://www.yachtbits.com/nasa/ais_engine.php

Link to post
Share on other sites

For å få brukernavn og passord må du sende en mail til følgende adresse : aisonline@kystverket.no og grunngi hvorfor du skal har adgang til nettet. Jeg ønsket at min familie skulle se hvor jeg var når jeg seilte alene, og det var grunn god nok.

 

Adressen til nettsiden for Kystverkets AIS system er : http://ais3.aisonline.com/aisapp

Link to post
Share on other sites

Flott Mulligan - du kjenner spørsmålet mitt fra tidligere:

Hvordan går jeg frem for å få til dette?

Jeg har en Klasse B AIS transducer. Hva må jeg gjøre hjemme for å kunne motta signalene om hvor jeg befinner meg? Flere av de systemene som sist år virket bra ser nå ut til å "havarert".

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Klasse B AIS transducer. Hva må jeg gjøre hjemme for å kunne motta signalene om hvor jeg befinner meg? Flere av de systemene som sist år virket bra ser nå ut til å "havarert".

 

Du må få brukernavn og passord av Kystverket, og du vil se din klasse B båt, når Kystverkets AIS system er oppgradert i løpet av 2008. Alternativt at vi alle som bor langs kysten hjelper Sjøspeiderne med å bygge ut deres AIS dekning. Dvs at vi kjøper antenne og mottaker, som vi har stående hjemme og tilkoplet nettet. Sjøspeiderne samler inn data fra våre mottakere og deres dekningskart kan da utvides.

Link to post
Share on other sites

Forhåpentligvis kan jeg vente til uke 18 el 19 med å sette ut båten.

I verste fall blir jeg dyttet ut uke 17.

Kort tid etter utsetting seiler jeg til Sandspollen eller Oscarsborg.

Dersom du har gode tilbud i April, primo Mai kommer jeg til Oscarsborg.

Har nettopp sett ferdig filmen "Til sjøs". Anbefaler alle fritidsbåtbrukere å se denne og dermed å bli minnet om vår forhistorie som sjøfartsnasjon.

Link to post
Share on other sites

En Nasa AISengine koster kun kr 1100-1200 om du kjøper den i England. Kjøp den nyeste utgaven, som er hvit, ikke den gamle som var sort.

Hei.

 

Kjøpte selv den svarte Nasa AIS mottakerboksen like før opplag i høst. Har du noen opplysninger om hva som er endret/forbedret på den nye hvite boksen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...