Jump to content

AIS mottaker klasse-B


Astor

Recommended Posts

AIS engine er bare en amerikansk måte å si AIS mottaker ...

Lars H.

Nå er jo amerkanere vant til å få skylda for mye gæli, men så langt jeg vet har ikke NASA og deres produkter noe som helst til felles med North American Space Agency foruten navnet. NASA Marine er en relativt liten britisk elektronikk produsent. Ellers er vel "AIS Engine" som Lars sier kun et varemerke og det gir ingen mening i å legge noe mer i begrepet "engine" enn akkurat det.

Link to post
Share on other sites

Disse CD-programmene som følger med på AIS-2-USB og AIS-2-NMEA. Har de også plotting for GPS i sine programmer og kan de vises på Garmins BlueChart e.l. Noen som vet noe om dette ?

Med min Nasa AIS Engine 1.....följde det med en CD med SeaClear gratisprogram för PC.....(BSB-kart)

 

dette programmet går oxo o laste ned gratis fra nettet ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå er jo amerkanere vant til å få skylda for mye gæli, men så langt jeg vet har ikke NASA og deres produkter noe som helst til felles med North American Space Agency foruten navnet
Hei.

 

Jeg er fullt klar over at "NASA" i denne sammenhengen ikke har noe med "North American Space Agency" dersom du trodde det. Litt oppegående er jeg fremdeles. :headbang:

 

Lars H.

(om 2 timer entrer vi Trudelutt for helgetur)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ellers er vel "AIS Engine" som Lars sier kun et varemerke og det gir ingen mening i å legge noe mer i begrepet "engine" enn akkurat det.

 

Er vist mere enn bare et varemerke. I og med at denne skiller seg ut til å bare ha mottak fra class A og B, så er det vell noe mere enn et varemerke. Holder fortsatt på at det finnes tre utgaver av AIS.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg jawik. Det er tre hovedenheter en kan kjøpe. Rene mottakere (Som f.eks. Nasa AIS Engine), sender/motaker-enheter som sender klasse A (for store båter) og sender/mottaker-enheter som sender klasse B (for fritidsbåter).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med min Nasa AIS Engine 1.....följde det med en CD med SeaClear gratisprogram för PC.....(BSB-kart)

dette programmet går oxo o laste ned gratis fra nettet ! :smiley:

Så CD'en med programvaren er kun for å fronte AIS signalene ned til egnede kart. Er det noen som har prøvd dette mot Garmins BlueChart og fått det til å virke. Forsto på roaldbj at dette måtte være klargjort i kartprogrammet før en kunne motta signalene. OziExplorer kan vel anvendes via BSB kart.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

jepp, nav-programmet måste ha stötte för AIS-signaler in......

 

om Ozi har det, det vet jag ikke......... Men en rekke andre har det idag!

 

hvis din Bluechart-'box' har det......så måste du kolla vilken typ av NMEA signal, boxen vill ha (vilken baudrate)?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Enig med deg jawik. Det er tre hovedenheter en kan kjøpe. Rene mottakere (Som f.eks. Nasa AIS Engine), sender/motaker-enheter som sender klasse A (for store båter) og sender/mottaker-enheter som sender klasse B (for fritidsbåter).

 

Lars H.

og Klasse A kan deles in i 2 undergrupper; eldre, som ikke grejjer o lese Klasse-B fullt ut (Båtnavn,Callsign, o båttyp)

o nyere Klasse A som grejjer dette!!! :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og da håper jeg at min egen og muligens andres forvirring er blitt oppklart :yesnod:

 

Hvis du søker på emne vil du finne mye nyttig om AIS som vi har behandlet tidligere. Det er godt gjennomarbeidet stoff. Mer opplysninger på NORDISK AIS-FORUM som jeg i sin tid var med å fikk i gaang.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det var vel ordet "engine" som ble diskutert her og hvorvidt dette brukt sammen med AIS er en kategori i seg selv. Jeg forstår det derimot kun som et varemerke. Varemerker kan vel over tid inngå i dagligdagse ord som f.eks. Xerox (synonymt med kopiering) og Hoover (synonymt med støvsuger). Kan det være at andre produsenter posisjoner sitt produkt mot "AIS Engine" fra Nasa ved å bruke denne betegnelsen.

 

Noen husker kanskje også at Nasa tidligere (kanskje fortsatt i salg) hadde et produkt som de kalte "AIS Radar". Dette var tilsvarende som for AIS Engine, men hadde i tillegg et enkelt LCD display som viste et "radar lignende" bilde med plott av fartøy (men altså uten "engine" betegnelsen).

Link to post
Share on other sites

boxen vill ha (vilken baudrate)?

 

OK. Dette må jeg fordype meg i og det skal bli interessant å følge opp systemet. Utmerket til mitt bruk er nok AIS-2-USB. Og nå er jeg spent på å høre fra Astor over helgen hvordan det går med hans mottak.

 

 

NORDISK AIS-FORUM leses så skjermbitene fyker oppi kaffekoppen.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Comar System

 

Når en tar utgangspunkt i prisene så leveres AIS class A for £1.440 , AIS class B for £520 , AIS-2-NMEA for £210. Så dersom en anskaffer en AIS class B og en AIS-2-NMEA for totalt £730. Halve prisen i forhold til AIS-class A. Hva er det en mister / mangler ved et slikt valg.

 

Får en ikke her en mottaker som tar inn class A og class B, samt en sender - prisen :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj vet mye om disse transponderne. Han kommer sikkert på banen.

Klasse-B sender kun med to watt. Klasse A har sterkere sender. Det gjør klasse-A bedre i farvann med mye fjell som skjermer fartøyene. Jeg har oppfattet at Swan som ligger i Son med en klasse-B sender ombord har hatt problemer med å nå mottakstasjonen til Kystverket på Hurum. Avstand mellom disse er ca. et par landmil med et høyt fjell i mellom.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Halve prisen i forhold til AIS-class A. Hva er det en mister / mangler ved et slikt valg.

du mister ett par tusenlapper i lommeboken........ :wink:

 

det håller med en transponder....den har både sender o mottager inbyggt! ( ca 5000 NOK! )

 

du trenger ingen ytterligare mottager

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

nei ikke A men Klasse B!

 

Comar CSB200 Class B AIS Transponder

The CSB200 is a Class B AIS Transponder enabling reception and transmission of AIS data and designed to be fitted to vessels not required by IMO regulations to fit AIS.

£442.60 +moms

 

såg den noe billigare på en annen side.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Comar CSB200 Class B AIS Transponder

Begynner vist å bli trøtt i tryne. Har siden oppe og rett foran meg og sitter her å blander hummer og kanari. Til og med nevnte denne i innlegget mitt ovenfor. Jeg tror jeg tar køya og :sleep:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt å se litt i kataloger fra forhandlere. Seatronics nye katalog (www.seatronic.no) omtaler AIS på 3 forskjellige steder. Man bør være oppmerksom på at et AIS system ombord, enten det greier seg om ren mottak av AIS fra andre båter, eller også sending av informasjon fra egen båt, er avhengig av to tilleggsenheter. For at informasjon skal sendes og mottas, er man avhengig av VHF antenne. Ved mottak kan man enten kjøpe VHF signal splitter og bruke samme antenne som for mottak av VHF/SRC, eller anskaffe separat VHF antenne. I tillegg må man ha et GPS system ombord som gir referanseposisjon for andre omliggende båter/posisjoner. Som nevnt i innlegg fra bl.a. Astor er en av de store forskjellene mellom klasse A og B senderne selve sendestyrken. Klasse B senderne har max signalstyrke på 2 W. En annen forskjell er sendehyppighet, hvor A senderne registrerer svingehastighet (ROT - Rate of Turn) og fart over grunn (COG) og justerer hyppigheten av signalsending fra et par sekunder mellom hvert signal, til lengre tidsforskjell. A- senderne inneholder også informasjon om bl.a. fraselt sted og påkommende sted for seilasen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...