Jump to content

AIS mottaker klasse-B


Astor

Recommended Posts

Jeg mener da at jeg ikke hadde problem med å ta imot signalene fra roaldbj på siste turen hans fra Horten i høst med min svarte boks? Eller husker jeg helt feil og det var via seetech.net, internet og PC? Jeg tror ikke det. Og litt mer detaljert, hva er det som gjør at den nye boksen skulle ta inn klasse-B og ikke den gamle? Noen som vet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så langt jeg selv har lest fra det jeg finner ut om disse to NASA enhetene, står det akkurat det samme om kanaler i de heller sparsomme spesifikasjonene jeg finner, nemlig:

The unit can receive ships on either the A or B AIS channels. In default setting it alternates between the two channels.

Så det må være noe annet som er forbedret.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Nå har jeg selv svaret: Den eneste vesentlige forskjellen er LEDs for Power og Data! (og en annen farge da).

Jeg sendte nemlig følgende mail til Nasa Marine nå nettopp kl. 1741, og fikk svar allerede kl. 1749 (etter 8 minutter!).

Se svaret under mailen fra meg.

 

Spørsmålet:

Dear Sirs.

Last year I bought a NASA AIS Engine receiver (with the black housing),

and used it for a few trips in my leisure boat. Now I see that you deliver

a new NASA AIS engine 2 (with a white housing).

Could you please tell me the differences between those two models, and

in what way the new unit has improved? Is there any reason for me to

drop my black unit and buy the new version 2 unit?

Best regards

Lars H. Helgesen

 

Svaret:

Dear Sir,

There is not much difference other than indicator LED's for power and data.

Regards,

NASA Marine

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den nye Nasa AIS engine 2 foran meg. Den har ny software som skal ta inn klasse B. Den står på her hver kveld og sender ut til Shipplotter. Jeg har signaturen *0. Alle har sin unike signatur på SP.

Det kryr ikke av klasse-B båter her i området.

Går dere til SP og sharer innkomne signaler vil dere se mine signaler der.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg totalt forvirret. Er det slik å forstå at det finnes tre forskjellige systemer innen AIS ?

 

AIS A, AIS B og AIS engine. Og da koker det hele ned til en AIS engine som vil kunne dekke mitt behov.

 

 

 

Nå demrer det, selv for meg. Men å kalle en enkel AIS mottaker for AIS engine (Personen har nok sovnet underveis).

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

AIS engine 2 er et varemerke på den mottakeren jeg benytter. Kjøpt i sin tid hos Seatronic i Moss. For å detajere hva jeg bruker så henviste jeg til navnet på mottakeren. Den har siste software som finnes på markedet.

 

Etter hva jeg vet så finnes det kun klasse A og B sendere.

 

Forøvrig så var jeg med i sin tid å opprette Norsiks AIS-forum. Blar man litt her vil man få svar på det meste, Jawik!

 

Lykke til.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takker for henvisningen Astor.

 

Men du nevner at det finnes kun to typer. AIS class A (sender og mottaker), AIS class B (sender), AIS engine (mottaker). Er jeg ute på dypt vann nå ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du en kommentar til svaret jeg fikk på forskjellen på svart og hvit NASA AIS Engine (2) Astor?

Du nevner ny SW, noen nye funksjoner eller bare forbedret/feilrettet?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

AIS engine er bare en amerikansk måte å si AIS mottaker på jawik. Engine betyr jo maskin, og en maskin er en enhet som "gjør" noe. Da min første kone jobbet for et amerikansk firma, fikk hun beskjed om å gå ut og kjøpe em "weighing machine", en veiemaskin, og i det tilfellet et populært uttrykk for brevvekt!

Så en AIS Engine betyr ganske enkelt AIS mottaker, AIS mottaker-enhet, AIS mottaker-duppeditt AIS mottaksmaskin . . . .

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du en kommentar til svaret jeg fikk på forskjellen på svart og hvit NASA AIS Engine (2) Astor?

Du nevner ny SW, noen nye funksjoner eller bare forbedret/feilrettet?

Lars H.

 

Hadde jeg hatt svaret, Lars så skulle jeg svart deg konkret. Som jeg har nevnt så vil jeg teste den en stund her hjemme mot klasse-B. Den gamle tok IKKE inn klasse-B. Jeg har testet mot bla. Swan til Roaldbj. Kun gjennom internett har jeg sett Swan i AIS-utførelse.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

eg har testet mot bla. Swan til Roaldbj. Kun gjennom internett har jeg sett Swan i AIS-utførelse

 

Og jeg mener 99% sikkert at jeg fikk inn Swan på den eneste turen jeg hadde AIS'n oppkoblet i høst. :rolleyes::crazy: Men så var det den 1% usikkerheten min da. Skal følge godt med på skjermen på fredag og søndag om jeg skulle se noen klasse B.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke legge meg opp i svarene fra Astor, men gi følgende informasjon:

Nasa og Nasa Marine Instruments http://www.nasamarine.com/ leverer to typer AIS mottagere for fritidsbåter. Den ene typen er AIS Radar Receiver hvor AIS signaler fra både klasse A og klasse B transducere vises på en liten skjerm (dette er av noen kalt for "billigradar"). Den andre typen kaller Nasa for AIS Engine. Dette er en "Black box" mottager for bearbeiding av AIS signaler fra både klasse A og klasse B transducere. I tillegg inneholder dette systemet en CD med programvare for å vise AIS mottatte signaler på PC skjerm. Signaler fra "Black box" kan også vises på endel kartplottere som håndterer NMEA 0183HS input ved 38,400 baud rate som aksepterer VDM AIS stenger korresponderene til ITU-1371. AIS Engine er altså bare navnet på et mottagersystem for begge typen AIS sendere.

Det som ellers skjer på mottagersiden nåe det gjelder ulike produsenter er at eksempelvis Raymarine i sine siste V4.xx oppdatering av E-skjemene viser mer informasjon på plotterskjermen. Dette skal jeg vise bilde av senere i sesongen.

På selve sendersiden, dvs. for transducernes del som både sender og mottar AIS signalene, skjer oppgraderingen i stor grad på klasse A transducerne når det gjelder mottak av de setningene som er spesifikke for klasse B transducerne.

Hvorvidt det er fornuftig å ha en AIS sender ombord blir en vurderingssak. Jeg har nok nå blitt så vant til å registrere at store skip i Kattegat og Skagerak tar hensyn til min seilas i forhold til sjøveisreglene, at jeg vil fortsette å ha senderen ombord.

Link to post
Share on other sites

Greit det Lars. Det som forvirret meg er at vi har omtalt AIS innen class A og B.

 

Men det ser ut for at vi også har en AIS engines (kun mottaker/dekoder boks) som ble presentert ved ExCel London Boat Show. Små bokser med AIS-2-USB og som kan ta power fra PC'ens USB port. Mens AIS-2-N har NMEA utgang for kartplotter. Merke av Comar. Ref. PBO 496. Denne mottar info fra class A og B via VHF og i VHF område. Disse mottakerne er kjent som engines og prises mellom £125-£350. I hvertfall hva jeg kan lese ut av PBO. Burde jo lest bladet nøyere og ikke bare tatt det for gitt at det var A og B som var omtalt.

 

 

Comar AIS-2-USB

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det heter AIS transponder - ikke transducer.

 

Les HER om AIS class A og B.

 

At du ikke mottok class B med din AIS Engine Astor, behøver ikke skyldes AIS boksen du hadde.

Det kan like gjerne ha vært at plotteren du brukte ikke forstod det AIS boksen sendte ut. (class B meldinger),

men det har du kanskje avklart på andre måter...

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det heter AIS transponder - ikke transducer.

 

Les HER om AIS class A og B.

 

At du ikke mottok class B med din AIS Engine Astor, behøver ikke skyldes AIS boksen du hadde.

Det kan like gjerne ha vært at plotteren du brukte ikke forstod det AIS boksen sendte ut. (class B meldinger),

men det har du kanskje avklart på andre måter...

 

Geir :seeya:

 

Dette har du helt rett i. For sikerhets skyld har jeg fått innstallert siste software fra Lorenz.

Og dette gjør det ikke enklere. :wink:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og for min del er AIS mottakeren koblet til min Interphase Chartmaster 11CVS+ kartplotter, oppdatert for å lese/presentere AIS-data sent sist høst.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

den svarte/eldre veksler mellom kanalerna.......

o den nye tar emot både samtidigt/parallellt....

hade feil her...........

 

Nasa AIS Engine 2 er fortfarande en enkanals reciever(switchande mellom kanalerna)

 

......vilket försvårar mottagandet av Class B transpondrar...

 

http://www.panbo.com/archives/2008/03/nasa...crewy_as_1.html

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Disse CD-programmene som følger med på AIS-2-USB og AIS-2-NMEA. Har de også plotting for GPS i sine programmer og kan de vises på Garmins BlueChart e.l. Noen som vet noe om dette ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...