Jump to content

AIS mottaker klasse-B


Astor

Recommended Posts

Jeg monterte en ny klasse-B mottaker da jeg lå si Strømstad nå i helgen. Den virket bra men om jeg fikk inn noen klasse-B vet jeg ikke. Den gir meg ingen info om det er klasse A eller B jeg "ser". Bruker jeg den sammen med Shipplotter skiller den klasse A og B. Dette er nok softvaren som skiller.

Mer test når jeg kommer nedover til båten til helgen etter påske.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en ny klasse-B mottaker da jeg lå si Strømstad nå i helgen. Den virket bra men om jeg fikk inn noen klasse-B vet jeg ikke. Den gir meg ingen info om det er klasse A eller B jeg "ser".

Det er vel ikke noe  som heter "klasse-B mottaker"?

 

 

Det Astor har montert, er nok en klasse B transponder.

 

AIS mottakerne mottar selvsagt signaler både fra klasse A og klasse B transpondere.

Link to post
Share on other sites

Jeg kalte det en AIS-mottaker fordi den også tar inn klasse-B. Jeg har nå hatt forskjellige mottakere ombord de siste fire årene. Men dette er den første som også tar klasse-B. Her i Oslofjorden tar man jo opp "millionbåtene" og dermed slår av transponderne for AIS. Når disse kommer på sjøen igjen kan jeg få testet mottakeren. Det er en AIS Engine-2 fra Nasa marine som bla.Seatronic selger.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kalte det en AIS-mottaker fordi den også tar inn klasse-B.
Hmm. Jeg trodde at AIS-mottakere tar inn både A og B. Og at det er på transpondersiden (de som sender ut signaler) at man skiller mellom A (for profesjonelle skip) og B (for fritidsbåter)

 

Når disse kommer på sjøen igjen kan jeg få testet mottakeren. Det er en AIS Engine-2 fra Nasa marine som bla.Seatronic selger.

 

 

Ja - dette er en AIS-mottaker. Som selvsagt både tar i mot AIS-A og AIS-B

Link to post
Share on other sites

Selvsagt tar den inn både A og B. Jeg uttrykte meg slik for at denne er den første som tar inn klasse-B i tillegg til klasse-A.

Alle AIS-mottakere tar inn klasse A. Og som nevnt i mitt innlegg 1 i denne tråden så er dette den første som tar inn klasse-B.

 

Klasse-B transpondere sender kun med et par watt slik at man må være i ganske nærhet for å nange inn klasse-B.

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til om jeg virkelig kan ta inn klasse B transpondere på min mottager, men i følge spec'en så kan jeg ettersigende det... Tiden vil vise om så er tilfelle... om jeg da kommer i nærheten av lystbåt med en klasse B transponder montert og aktivert da...

 

"Specen" for SR161 som er billigutgaven fra Miltech Marine

  • * High-sensitivity AIS data reception
    * Line of sight reception similar to marine VHF reception distances
    * Very low power consumption
    * Receives AIS Class A & B vessel reports
    * Sends information to a PC or chart-plotter via a serial interface
    * Ability to track and display information on multiple targets
    * Easy installation: connect a VHF antenna (not included), 12 volt DC power and a serial cable to your PC
    * Can be used with your existing VHF marine radio antenna with an appropriate splitter
    * Single channel receiver that scans between the two AIS frequencies
    * When interference is detected on one receiving channel, the SR161 automatically switches to the alternate AIS

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja mottakeren din ser ut til å ta imot - og sende ut AIS-B, men kan Garmin-plotteren ta imot setningene med AIS-B info ?

Kunne ikke finne noe om AIS A/B i manualen.

 

Plotteren min (en C-map type) viser ikke AIS-B, selv om transponderen sender dette til den.

Venter på oppdatering, som visstnok skal være like rundt hjørnet.

 

Geir

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

transpondrarna begynner o komme ner i pris nu........ :smiley: 6990 SEK

Jeg trodde de skulle falle enda mer i pris. Det virker ikke som om etterspørselen er spesielt stor etter AIS blant fritidsbåteiere - i alle fall ikke for transpondere. Jeg synes kombinasjonen radar og AIS signaler på radarskjermen er noe av det bedre som er utviklet de senere år. Jeg har aldri brydd meg om å beregne CPA og TCPA på radarskjermen, men med AIS vises disse verdiene direkte på radarskjermen. Dette er kjempebra.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg testet litt i heimen på terrassen med piberøk (shisha) og øl med en slik kort antenne på AIS'en og det er ikke bare antennen som er kort, det er "rekkevidden" også. Så det blir nok en annen løsning på meg tenker jeg... muligens den splitteren som Lars H har, ellen en egen antenne.

Hei.

 

Jeg monterte Glomex splitteren for et par dager siden, og den funker utmerket. Båten står på land i Son inne mellom fullt av seilbåter med masten oppe, men hadde ingen problemer med å få inn signal fra båter i Drøbaksundet og langt syd for Horten. Faktisk så har splitteren en innebygged 15dB forsterker! Se vedlagte datablad.

 

Splitteren er egentlig for å splitte mellom VHF og FM-radio, men Seatronic leverer den samme i en versjon der de har byttet ut antennepluggen for bilradio med en BNC kontakt for AIS. Dette fordyrer enheten med 100 kr., så har du BNC-plugg liggende og klemtang for slik kontakt, sparer du 100kr. på å bytte kontakt selv.

 

Mottakeren min er den enkleste fra NASA, "NASA AIS Engine". Jeg testet den på sjøen en gang i høst hjem fra Horten, og hadde ingen problemer med å følge med på hvor Roaldbj var fremfor meg på vei hjem til Son. Og Roald har klasse "B" transponder! Men båtnavnet hans fikk jeg selvfølgelig ikke opp på skjermen, kun MMSI-nummeret. Så den mottakeren tar i hvert fall inn både klasse A og B.

 

splitter.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For å prøve å hjelpe litt på begrepene:

 

Alle AIS mottakere, såvel de rene mottakere som mottakeren i en transponder tar imot ALLE AIS meldingstyper. Det er når det kommer til behandlingen av meldingene at det store virvar begynner. Det er en rekke type meldinger som sendes gjennom AIS, de som interesser mest i denne sammenheng er:

1,2,3: Vessel position report (mmsi, lat, lon, nav.status, ROT, SOG, COG, HDT, UTC) for båter over 300 ton

5: Vessel static and voyage related data (IMO, callsign, name, type, dimension, eta, draught, destination) for båter over 300 ton.

18: Class B position report (mmsi, lat,lon, SOG, COG, HDT, UTC) for frivillig bruk i mindre båter

19: Class B extended report (data som 18, og i TILLEGG som 5) !!!

 

GMDSS transpondere ble utviklet og produsert i stort antall, til høy pris og i varierende kvalitet for bruk i alle verdens skip. For presentasjon av AIS (på egen skjem, radar og i kartprogrammer ECS og ECDIS) viser alle selvfølgelig data for melding 1,2,3 og 5, og de aller fleste har også tatt med 18 og 19, men obs, IKKE alle.

 

Da klasse B transpondere skulle produseres, viste det seg fort at meldingstype 19 var feilkonstruert !!!! Det er rett og sllett ikke plass til alle dataene i endelig tildelt timeslot i kommunikasjonsprotokollen. Tildelt plass for klasse B ble nemlig redusert da man fant ut hvor mye trafikk professionellt bruk ville generere. For å reparere dette ble medigstype 24A OG 24B konstruert som erstatning for 19, som var for omfattende. Den nyere type 24 inneholder name, type, vendor, call, dimension.

 

Resultatet av dette er at noen presentasjoner overhodet ikke viser klasse B, mange (desverre enda nok de fleste) viser klasse B melding 18, altså posisjon, kurs og fart, men ikke melding 24, hvem det er.

 

De fleste skip vil defor se at en klasse B transponder er der, med kurs og fart, men ennå ikke hvem det er, kun mmsi nummer.

 

Det skumle problemet er skip som seiler med godkjent AIS, men ikke godkjent kartsystem. Noen overser en liten klasse B båt i sin AIS visning. Vi for håpe de fortsatt bruker utkikk og radar! Uansett er det dog tryggere å ha en AIS klasse B transponder enn ingen!

Link to post
Share on other sites

Da klasse B transpondere skulle produseres, viste det seg fort at meldingstype 19 var feilkonstruert !!!!

Takk for god oppklaring pascal. Må si jeg er lite imponert over løsningene og mangel på typegodkjenning av utsyr/software for presentasjon av data.

 

Standarder og spesifikasjoner for AIS er jo resultat av arbeidsgrupper innenfor IEC. Er det disse gruppene som har gjort for dårlig arbeid ?

Eller var det forskjellige arbeidsgrupper for AIS-A og AIS-B, som ikke tok hensyn til hverandre ?

AIS-B markedføres omtrent ikke USA, er det pga. det fortsatt ikke er godkjent av US Coastguard ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hørte nettopp på navigasjonsvarselet fra Stockholm Radio (20. mars 2008 kl. 15.15)

hvor dette nav-varselet fikk stor oppmerksomhet:

 

"STÖRNINGAR I FUNKTIONEN HOS ÄLDRE GPS-MOTTAGARE HAR RAPPORTERATS DE SENASTE DAGARNA. FELET KAN ÄVEN PÅVERKA FARTYGS UTSÄNDNING AV POSITION, KURS OCH FART VIA AIS-TRANSPONDER.

BEAKTA ATT VTS OCH ANDRA LANDSTATIONER GENOM AIS INTE KAN LOKALISERA, IDENTIFIERA OCH FÖLJA DE FARTYG SOM ÄR DRABBADE AV STÖRNINGEN.

EXEMPEL PÅ DE RAPPORTERADE STÖRNINGARNA ÄR:

- FELAKTIG ELLER HELT UTEBLIVEN POSITIONSSIGNAL FRÅN GPS

- AIS-MOTTAGARE HAR VISAT FARTYG PÅ FEL POSITION OCH/ELLER MED FELAKTIG UPPGIFT OM KURS OCH FART

- VISSA FARTYG HAR VARIT HELT ’OSYNLIGA’ FÖR AIS-MOTTAGARE I ANDRA FARTYG OCH PÅ LANDSTATIONER.

FARTYG UPPMANAS ATT KONTROLLERA FUNKTIONEN HOS SIN UTSÄNDA AIS-SIGNAL MOT ANNAN STATION."

 

(Tekst er hentet fra gjeldende varsel fra Sjöfartsverket)

 

Det er tydeligvis ikke bare vi i fritidsflåten som opplever feil og avvik mht. synlighet på AIS.

Overstående problemer er relatert til eldre GPS-mottagere, men GPS-mottageren er en vesentlig enhet i AIS-systemet. Betyr dette at systemet enda ikke har felles gjeldende standarder når slikt som overstående kan skje med båter som er pålagt AIS A-transpondere?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle AIS mottakere, såvel de rene mottakere som mottakeren i en transponder tar imot ALLE AIS meldingstyper.

Enig.

 

 

Det skumle problemet er skip som seiler med godkjent AIS, men ikke godkjent kartsystem. Noen overser en liten klasse B båt i sin AIS visning.

Ikke helt enig. Fordi dette strider jo litt mot det første sitatet.

 

De skipene som kun har godkjent AIS, vil vel se små AIS-B mål på samme vis som de vil se store AIS-A mål (bortsett fra at statiske data som navn etc kan mangle). Disse skipene har et såkalt MKD (minimum keyboard/display unit). Her er det vanlig å sortere målene (tabellarisk visning) for eksempel på avstand til eget skip, eller på CPA. Og da vil vel et "lite" AIS-B mål bli vist like godt som et stort AIS-A mål?

 

Vi for håpe de fortsatt bruker utkikk og radar! Uansett er det dog tryggere å ha en AIS klasse B transponder enn ingen!

Enig.

 

 

Og det er også tryggere for småbåter å ha en billig AIS-mottaker, enn å ikke ha tilgang på AIS utstyr i det hele tatt. Når man kun har en mottaker, vil andre skip ikke se deg, men du vil se de (også i tåke, tykke, mørke og selv om de kommer bak et høyt nes).

 

Og da har du mye større mulighet til å fatte riktige beslutninger når du skal holde deg unna.

 

Dersom fritidsbåten er utstyrt med radar, er det etter min oppfatning mye mer fornuftig og viktig at datene fra en AIS-mottaker (eller transponder) blir presentert på radarskjermen, enn på en kartplotterskjerm.

Link to post
Share on other sites

Det er kort rekkevidde på en AIS klasse-B. Noe som kan være problematisk på steder med mye refleks og høye fjell.

Noen tanker rundt dette er å sette på en forsterker på sluttdelen. Ikke lovlig så klart men kanskje virkningsfullt. Når AISen sender korte meldinger ut fra senderen kan kanskje en forsterker få vansligheter med å gjøre jobben?

På flatt åpent hav med< en antenne montert i toppen av masten vil muligens 2 watt fra senderen være nok.

Ta en 2 watts håndapparat å bruk dette mellom to båter. Rekkevidden er ikke all verden.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er kort rekkevidde på en AIS klasse-B. Noe som kan være problematisk på steder med mye refleks og høye fjell.

Noen tanker rundt dette er å sette på en forsterker på sluttdelen. Ikke lovlig så klart men kanskje virkningsfullt.

 

Kanskje det vil være virkningsfullt. Men det er ikke lovlig, som du selv påpeker, og derfor bør man ikke gjøre det. Det er sikkert en god grunn (kapasitetsmessige hensyn i systemet?) som har medført at myndighetene har satt en slik grense for utsendt effekt. Så selv om det for en enkeltperson kan oppleves som fornuftig å begå en slik ulovlighet, så vil det i verste fall kunne medføre uakseptabel svekkelse av hele systemet dersom mange skulle gjøre det.

 

 

Det er vel ikke helt greit at man bruker båndbredde her på baatplassen til å lansere og diskutere slike ulovligheter, heller?

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke helt greit at man bruker båndbredde her på baatplassen til å lansere og diskutere slike ulovligheter, heller?

 

Kanskje ikke. Satte en gjennomstrek i mitt innlegg. Men dette er jo allikevel en diskusjon. Å diskutere dette med meg selv ville jo ført til både det ene eller det andre. :lol:

Det skulle ikke forundre meg mye om det kommer en forandring på dette emd uteffekten om en stund. Jeg vet at f.eks. Roaldbj`s Swan som ligger i Son har store problemer å nå mottakeren til Kystverket på Hurum, grunnet et høyt fjell som ligger i mellom sender og mottaker. Avstanden er kun et par landmil. Dette er noen av grunnene til at klasse-B fører endel usikkrhet med seg.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sitat: (pascal @ 20.03.08 13:05)

Alle AIS mottakere, såvel de rene mottakere som mottakeren i en transponder tar imot ALLE AIS meldingstyper.

 

Enig.

 

Sitat: (pascal @ 20.03.08 13:05)

Det skumle problemet er skip som seiler med godkjent AIS, men ikke godkjent kartsystem. Noen overser en liten klasse B båt i sin AIS visning.

 

Ikke helt enig. Fordi dette strider jo litt mot det første sitatet.

 

Du må lese mer nøyaktig! Det jeg har skrevet, og som også er poenget mitt, er at problemet med manglende presentaskon av klasse B ligger IKKE i mottakeren, men i presentasjonssoftwaren. (radar, plotter, kartprogram)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en hyggelig episode mellom Anholt og Samsø sist sommer. Det var ganske sterke regnbøyer som preget radarbildet og jeg måtte jobbe ganske mye med rain og FTC på radarbildet for å få brukbart bilde. Da ringer VHFen og en ferjeskipper forteller at han har sett meg med AIS signal på radaren sin. Han ringte da mitt MMSI nummer. I Kattegatt fikk jeg inn klasse A AIS på mer enn 60 nm avstand. Jeg har ellers mange hyggelige minner fra bruk av AIS sist sesong.

Link to post
Share on other sites

April utgaven av PBO har en bra reportasje (siden 52-56) angående AIS, både transpondere og rene mottagere, samt hvordan B signal blir håndtert og vist på skip som som fører "klasse A utstyr", og noe om filtreringsmulighetene som de har mot klasse B transpondere...

 

I samme blad så er det en reportasje (side 59-60) om en som monterer en klasse B transponder koblet opp mot en Navman plotter og hvordan dette er utført..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du må lese mer nøyaktig! Det jeg har skrevet, og som også er poenget mitt, er at problemet med manglende presentaskon av klasse B ligger IKKE i mottakeren, men i presentasjonssoftwaren. (radar, plotter, kartprogram)

 

De nevnte dette også på Seatronic i Moss. De ba meg oppgradere softvaren på Lorenz-plotteren, noe jeg gjorde. Så får jeg vente på at Rolad får sjøsatt Swan. Det ligger visnokk et par klasse-B sendere i Drøbak.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Roaldbj er inne på noe som er minst like viktig som din egen utsendelse av ais.

 

Når man ser en ais båt komme mot seg kan man få kontakt med denne båten via vhf dsc. La oss tenke oss en seilbåt i nordsjøen som ikke liker kursen til tankeren 10nm unna, man kan allerede da finne mmsi nummeret og gjøre klar ett oppkall på vhfen, da vil vhfen på broen hans gi en kraftig lyd og han er over på den valgte kanalen idet han løfter røret.

 

Nå er det ikke slik at alt nytt fancy utstyr gjør mirakeler av seg seg, det må brukes på den tiltenkte måten. En ais skal større båter ha men det er ikke sagt at denne skal kobles sammen med noe kartmaskin eller radar. Det eneste kravet er at man skal kunne se ais displayet (som ofte er dårlig) fra skipperstolen.

 

Så kan en stille seg spørsmålet:

-hvorfor vil jeg ha en ais?

-trenger jeg transponder?

 

Man må uansett svar bruke utstyret fornuftig og ikke gå ut ifra at alle ser båten din...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

AIS B står på min ønskeliste. Og i denne forbindelse prater jeg med skippere som bruker dette daglig. Her om dagen fortalte en av disse at en må ikke la dette systemet ta overhand fra manuell utkikk. Episoder oppstår når radarbilde og AIS lokaliserer omgivelsene og en danner seg et visuelt bilde av omgivelsen og printer dette inn på netthinna. Da kan dette medføre til ubehag av typen hvor noen dukker opp som ikke skulle være der - fins jo ikke på netthinna. Det er ikke alle som har AIS ombord og en skal derfor være varsom med å danne seg et grunnlag på omgivelsen og trafikken rundt ens egen båt basert på AIS. Stortsett gjelder dette i sterk trafikkerte områder.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...