Jump to content

AIS mottaker klasse-B


Astor

Recommended Posts

Heldigvis er AIS systemet så "intelligent" at det er de nærmeste signalene som vises først både på radarskjerm og på oversiktsliste, og deretter de som er mer fjerntliggende i stigende/synkende rekkefølge - alt hvordan man ser på dette.

Jeg avventer bilder fra Astor om AIS signalene denne helga.

 

Jeg har svart deg i en annen tråd, Roald. Ingen AIS-bilder denne gangen. Kun sosialt samvær i det flotte vårværet og totalrydding av Astor. Farten økte med flere knop!

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig behov for å få info over fartøy som ligger 10 tals nm ute av synet vårt.

Det er begrenset med nytte, ja, men enkelte båter haler fort innpå. Skal du gjennom et trangere område med stor trafikk med en relativt saktegående seilbåt er det veldig greit å kunne ha ekstra god oversikt. I åpent farvann er det kanskje ikke så stort behov. Uansett, som roaldbj påpeker kan båtene raskt sorteres i displayet.

 

Det som er veldig viktig å huske på er at radioforholdene kan variere ganske mye. AIS må virke i de dårligste forholdene, og da kan det virke litt i overkant bra når forholdene er gode.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk høsten 2007 utskrift fra kystverket som hadde sporet meg opp. Jeg mener å erindre at disse sporingssignalene viste posisjon for hvert halve minutt uavhengig av om jeg seilte i 6 eller 26 knop (maks fart hos meg).

Det er vel gunstig at en eller annen i kystverket kommer og gir opplysninger om hva som er status i Norge for øyeblikket når det gjelder B-transponderne.

Link to post
Share on other sites

Det er begrenset med nytte, ja, men enkelte båter haler fort innpå.

De båtene som haler innpå veldig raskt er etter min erfaring manøvrerbare farkoster, som også kan stoppe opp på kort distanse. Også i trange farvann. Større skip tilpasser sin fart ved innløp til disse farvann og når en da mottar signaler om disse så har en god tid på seg til å forholde seg til disse. Er enig i at ved fjorder og utsatte områder kan det være en fordel med forsterket signal til mottaker, men er det virkelig så nødvendig at en skulle ha behov får å få inn disse signalene 30 til 60 minutter før eventuell møte inntrer.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Større skip tilpasser sin fart ved innløp til disse farvann og når en da mottar signaler om disse så har en god tid på seg til å forholde seg til disse.

Du får ta deg en tur i straumene nord for Bergen da, pass på at du kommer opp der samtidig som en hurtigbåt så skal vi se hvor god tid du har :wink:

Link to post
Share on other sites

SITAT fra Panbo sidene:

 

But the triangular icons indicate what a smaller vessel (possibly a poor radar target) carrying Class B AIS might look like, given B’s maximum dynamic data speed of 30 seconds. Obviously the target could move a quarter mile between plots, making like a mexican jumping bean if your plotter/ECS is zoomed in very far.

 

En kvartmil og 1/4 av en kvartmil er forskjellig. En bør holde tunga rett i munnen når en leser dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Og nytter det å klage på hekkbølger :nonod::lol:

 

Lå litt lenger opp i leia og fylte diesel ved en trekai inne i en vik. Noe nærmere beskrivelse ønsker jeg ikke å komme med. Står på kaien og observerer en virkelig hekkjager som for forbi vika og bølgene kom rullende innover. Skuta vår ble truffet i babord baug og satte i gang en he...tes runddans. Først hører jeg et knekk og så et knekk til. Jeg tenkte med meg selv at her var det om å få betalt fort og komme seg unna. Stoppet fyllingen. Betalte. Lot fortøyningene gå. Og forlot kaien. Der var to av kaistolpene brekt tvers av. Og jeg priste meg lykkelig for at vi ikke hadde et merke på dama som var 16 tonn og av betong :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

De båtene som haler innpå veldig raskt er etter min erfaring manøvrerbare farkoster, som også kan stoppe opp på kort distanse.

Jeg er ikke helt sikker, men verden ser sikkert forskjellig ut om man seiler eller om man har motorbåt. Når man seiler kan det nok virke som denne kommer ganske fort. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker, men verden ser sikkert forskjellig ut om man seiler eller om man har motorbåt. Når man seiler kan det nok virke som....

Her har jo begge farkoster god tid til å reagere og i tillegg i åpent farvann :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

1. Jeg har nettopp kjøpt en SR-161 AIS receiver, og skal koble den mot en Garmin 3010c.

Med AIS'en følger det en data kabel beregnet for seriell porten til en PC. Hvilke pins på pluggen er det som skal kobles mot plotteren?

 

2. Jeg mener jeg har sett en byggeinstruksjon på en nød VHF-antenne et eller annet sted her på BP. Jeg trenger en slik når jeg skal teste AIS'en.

Kan noen peke meg i riktig retning?

 

3. På forhånd takk.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Ble bare rot med dette, så jeg forsøker meg på nytt litt lenger ned :headbang:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg koblet som anført i foregående post (pin 2 inn fra plotter, pin 3 ut til plotter og 5 til jord), stilte inn plotteren for mottak av highspeed NMEA og flippen for AIS dukket opp i menyen.

AIS'en blinket og koste seg, både rødt og grønt, så signal kom tydeligvis både inn på AIS'en, og det ble sendt videre til plotteren.

 

Men fikk jeg noe opp på skjermen? Ikke søren. Nå har jeg åpnet en pils, men vi prøver videre i morgen. Skål. :drink:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Her er et koblingsskjema som jeg har... ser ut som jeg blingset litt tidligere her..... er ikke lett å holde tungen rett i munnen her ser jeg, og jeg er ikke sikker på at jeg beskrevet det rett nå heller

 

garmin2.jpg

 

Pin 2 som er RX inn på SR161 trenger en ikke bruke..

Pin 5 jordes

Pin 3 som er TX fra SR161 kobles til RX+ på plotteren

RX- på samme nmea port jordes

 

Skissen under er for 3010

garmin3010.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for det Sydvesten, jeg har en lignende tegning selv viser det seg. ( Merkelig uvilje mot å bla i manualen)

 

Jeg koblet nøyaktig som i den nederste illustrasjonen, og det stemmer vel med det du forklarte.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har kartbrikke, da jeg venter med det til siste versjon kommer nå i mai. Kan det ha noe å si?

 

Nå ser jeg at jeg har s/w versjon 4.50, så jeg må kanskje oppdatere til siste versjon som er 5.20.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke være lett dette med denne AIS'en... Har i dag testet litt av hvert, men ikke noe inn på plotteren... måtte bite i det sure eplet og lese litt på hjemmeisden til der jeg kjøpte dingsen fra... og der står det jeg ikke testet... men som Frk. fryd skrev.... Det skal være pin 2 og da stemmer vel ikke det helt med det som Garmin har skissert i sin manual siden Pin2 der er for TX fra plotteren... Nå er blir det ikke noe prøving og feiling på meg før neste helg siden jobben stiller krav.. :confused:

 

Det er kun pin 2 som skal inn på plotteren og pin 5 jordes, og jeg formoder RX- også jordes på plotteren

 

Bad serial connection wiring. I am connecting my AIS Receiver to a chartplotter. I have wired the bare leads from pins 2 (data) and 5 (ground) on the AIS Receiver to the NMEA input on my chartplotter but it does not recognize the AIS Receiver.

 

The most common problem here is incorrect wires have been used to connect the AIS Receiver to the chartplotter. Use an Ohm meter to ensure that the wire connected to pin 2 of the AIS Receiver serial output is connected to the terminal on the chartplotter for NMEA “data in” and pin 5 from the AIS Receiver is connected to the ground terminal on the chartplotter. Do not connect pin 3 to any connection on the chartplotter.

 

If you are using the cable that came with your Smart Radio AIS Receiver and have cut it to expose the bare wires, the RED or BROWN wire is normally connected to pin 2 or data out and the GREEN or YELLOW wire is normally connected to pin 5 or ground. HOWEVER, please double check this with an Ohm meter before connecting your equipment together. We can not guarantee this color coding is correct as serial cable manufacturers do not follow a color coding standard. Connecting the wrong wires can damage your AIS Receiver, your chartplotter or both.

 

Double check your wiring again! We have had about a dozen cases where customers insist the wiring is correct and on re-examination, it was found that the wiring was not done correctly. The most common problem is the wires to pins 2 and 5 are not correct. When looking at a DB9 male serial connector with the pins facing you, pin 2 is the second from the left on the top row and pin 5 is the pin furthest to the right on the top row. The most common problem is assuming pin 5 is the left most pin and pin 2 is second from the right.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Satser på at det blir likt hos meg da.... når jeg tester pin 2 mot plotteren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...