Jump to content

Båtførerbeviset er utsatt på ubestemt tid


Stigt:-)

Recommended Posts

Kan ikke si jeg er overrasket. Sikkert vanskelig å finne en som er villig til å sette navnet sitt under de tildels festelige overgangsordningene som har vært luftet i media. En bortimot umulig oppgave å finne et smidig system. Stakkaren ville nok gått inn historien som mer kjent enn Brustad(-bua), Det Norske Hus og Alle Krigers Mor.

 

Hva med å gi båteiere med båtførerbevis eller bedre et ekstra bunnfradrag på skatten :lol: ?

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg faktisk glad. Ikke fordi jeg er i mot opplæring. Opplæring er alltid av det gode. Jeg ble glad fordi det tydeligvis begynner å synke inn hos myndighetene at obligatorisk båtførerprøve har en prislapp som ikke under noen omstendighet kan godtas sett i forhold til gevinsten ved å innføre den.

 

Før jeg fortsetter, la meg først minne om følgende fakta:

 

1. Antallet forsikringsskader per capita har gått ned hvert eneste år de siste 11 årene og 2007 var intet unntak på denne gode trenden.

 

2. Antallet drukninger relatert til fritidsbåt har hatt samme positive trend i samme periode og 2007 er heller ikke her noe unntak.

 

 

Innføringen av obligatorisk båtførersertifikat er etter de siste tallene kostnadsberegnet til ca 2 milliarder kroner. Deretter ca 100 millioner kroner årlig. Båtbransjeorganisasjonen Nordboat mener dette er dårlig samfunnsøkonomi.

 

Denne kostnaden har forståsegpåere i departementet funnet ut at går i balanse dersom man sparer 7 liv hvert år som ellers ville gå tapt.

 

Vel, obligatorisk bruk av flyteutstyr i småbåter er beregnet til å ha omtrent samme virkning, jfr drukningsstatistikken og hvem som drukner. Dette er dessuten et forslag som ikke koster en eneste krone.

 

Likeledes har bransjeorganisasjonen beregnet at 50 ekstra millioner til politiet overvåking på sjøen ville kunne ha en tilsvarende effekt.

 

Veier man disse tingene opp mot de 2 milliardene kroner sier det seg selv at obligatorisk båtførerbevis er samfunnøkonomisk galskap satt i system. Er det noen av dere som har regnet på hvor mye 2 milliarder i fysisk midtdeler på ulykkesutsatte veistreknienger kan gjøre for dødstallene på norske veier? Sikkert ikke. Det har heller ikke jeg, men det får en jo til å tenke litt.

 

Sjøen er et svært trygt sted å være. Et av de tryggeste stedene du kan være faktisk. Tryggere enn heimen din. Tryggere enn landeveien. Tryggere enn svært mange arbeidsplasser.

 

Så hvorfor brenne av så mange penger på noe som er så i særklasse trygt fra før? Tja, si det. Noen som har en god forklaring? For det kan jo ikke være medias opphausing av enkelte episoder med popstjerner, rikinger og politikere som har kræsjet med både det ene og det andre? For det er jo bare unntakene i en særdeles trygg båthverdag der sjøen blir tryggere og tryggere for hvert eneste år uansett hvor mange flere båter som blir sjøsatt.

 

Dette er fakta. Hvorfor ikke holde seg til fakta når man gjør sine samfunnsøkonomiske analyser?

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg faktisk glad.

 

Likeledes har bransjeorganisasjonen beregnet at 50 ekstra millioner til politiet overvåking på sjøen ville kunne ha en tilsvarende effekt.

 

Veier man disse tingene opp mot de 2 milliardene kroner sier det seg selv at obligatorisk båtførerbevis er samfunnøkonomisk galskap satt i system.

 

 

Ikke mye å tilføye til ditt innlegg Lotus.

 

Vi har i dag et strengt og innfløkt regelverk til sjøs, målet må være at dette etterleves og kontrolleres. Lokale politikere vaier i friskt valgvær i alle retninger, senest i Arendal hvor en vedtok å innføre fartsgrense 5 knop i 100 meters belte i skjærgården...."Hekkbølger er et problem" sies det..... Et slikt regelverk vil føre til at flertallet av båtførerne vil bli lovbrytere. Ta en titt på kartet og se hvilke store områder av skjærgården det vil bli gjeldende for. Tvedestrand sa vistnok nei til samme regelverk.

 

Veinettet på Sørlandet, særlig E39, påfører mange uendelige lidelser med dødsulykker og skader. Dette pga manglende vilje til prioritering hos politikerne, det er ikke penger til å fullføre midtdeler-prosjekter......

 

Jan Syvertsen i KNBF tar feil når han hevder at alle båtfolk vil ha obligatorisk båtførerbevis. Han har ikke alle bak seg i den påstanden.

Link to post
Share on other sites

En enkel måte å få flere til å ta Båtførerkurs/sertifikat - er å gi innehaveren en skikkelig rabatt på forsikringen.

For å finansiere dette hadde da forsikringsbransjen gitt økt premie til dem uten sertifikat.

Da ville det lønnt seg å gjennomføre kurset - både for lommebok å hodet.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En enkel måte å få flere til å ta Båtførerkurs/sertifikat - er å gi innehaveren en skikkelig rabatt på forsikringen.

 

Man får mange steder i dag en rabatt hvis man har tatt båtførerprøven, men det holder å si at man har "tilsvarende kompetanse"! :yesnod:

 

Forøvrig var det interessant å se hva Bransjeorganisasjonen Norboat sa om saken. "Bakstrebersk synsing" kaller generalsekretær Jan H. Syvertsen i KNBF Norboats meninger om saken. De "lærde", eller heter det "ekspertene" eller ekspertene(?) strides!

 

Men er det så nøye'a, bare tia går?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er en helt dårlig deal at det skal være en viss opplæring for å ferdes på sjøen. Etter mitt syn kunne de godt ha innført dette, men ikke prøvt å presse det gjennom så fort som det så ut til. De kunne hatt samme inndeling, men sagt 10m/200hk skulle ha en form for dokumentert opplæring innen 1.6.2011. Så kunne de to andre "klassene" kommet med 2 års mellomrom deretter - da hadde folk hatt tid til å tatt båtførerprøven el.

Link to post
Share on other sites

Bra Lotus! Må bare erklære meg hjertens enig. :yesnod:

Og så ser det ut til at det er båtfolket selv som ivrer mest for sertifikatplikten. :crazy:

 

Her kommer det sikkert til å gå som med billappen:

- Verdens vanskeligste og dyreste land å ta sertifikat i (for at politikerne skal vise at "de gjør noe")

- Politisk knefall for bransjeorganisasjoner med egeninteresse

- Lurespørsmål som ikke går på det som primært er hensikten: sikkerhet

- Nesten totalt fravær av oppsyn med at reglene overholdes i praksis

- Vestens mest udisiplinerte førere

Men: heldigvis ser det nok ut som vi må vente en stund. For når dette blir innført blir det en overgangstid med kaos

 

Selv har jeg selvfølgelig tatt båtlappen MENS DET VAR FRIVILLIG.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de fleste vet at ulykkene ikke skjer pga. kunnskapsmangel. Uvettig kjøring har vi også i trafikken, og der har vi obligatorisk opplæring. Å øke kunnskapen er positivt, men hvorfor ikke begynne med gulrot fremfor pisk i noen år. Hva med en kunnskapstest på nettet som alle båtførere må ta og printe ut i eget navn. Denne må medbringes når man kjører båt. Rimeligere kan det ikke bli, mulig å jukse? Javisst, men det er det uansett, og hvis formålet var å øke kunnskapene hos de 99% som ikke jukser, så vil det fungere. Gratis tilgang til lærestoff på nett kan ikke koste staten mange kronene. Såpass mye skatt betaler tross alt båtfolket i form av moms og annet på en ferieform der de fleste pengene legges igjen i norge.

Link to post
Share on other sites

Sier han at alle er for innføring da ?

 

Jeg var noe upresis, det han sa var "At det er uproblematisk for alle båtfolk å ta båtførerbeviset" dette på svar på hvem som skulle omfattes av ordningen.............. På den annen side representerer han ganske mange tusen båtfolk, og er rimelig bastant på at dette må gjennomføres, innholdet i testen kan justeres i ettertid.

 

Forhåpentligvis er det noen som innser at ordningen inneholder bare usikkerhetsmomenter; hvem som skal omfattes, hva testen skal inneholde, hvor mange det omfatter, hvilke kostnader som påløper, hvilke overgangsordninger som skal gjelde, hvordan utenlandske statsborgere skal behandles, når skal det gjennomføres, hvilke sanksjonsmuligheter det er.........og sist men ikke minst hvilke positive virkninger det har.

Link to post
Share on other sites

Det har ligget i korta at Båtførerbevis ikke ville bli innført som planlagt 1. juni i år. Til det jobber byråkratiet for sakte. Men dette betyr bare en utsettelse. Båtførerbevis vil bli gjennomført. Det er også åpenbart at de som har det gamle Båtførerbeviset vil slippe å gå opp til nye prøve. Arbeidsgruppa som leveret innstillingen til Næringsdepartementet lette etter dispensasjonsmuligheter for å begrense antallet som måtte ta beviset. Men jeg er enige med gruppa, det vil bi et forferdelig byråkrati rundt dokumentasjonen hvis du for eksempel skulle gi dispensasjon for de som hadde hatt båt i x antall år eller har en snekke som går saktere enn 10 knop osv.

Da måtte det ansettes en mengde byråkrater som skulle krangle og behandle en mengde dispensasjonssøknader.

For erfarne båteiere bør det være enkelt å ta Båtførerprøven.

Du kan teste deg her Den store norske Båtførerprøven www.livredd.no. Testen er gratis. Hvis du består testen har du sannsynlivis kunnskaper gode nok til å bestå eksamen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg synes Syvert hadde et bra innlegg, og jeg er faktisk for båtsertifikat. Det er flere grunner til dette. Det ene er det rent navigasjonstekniske, det neste er skikk og bruk, og det siste er ansvaret du har som båtfører. Jeg opplever stort sett at de fleste har gode kunnskaper om det meste, men fra tid til annen møter man båtførere med manglende kunnskaper. I bilsammenheng snakker man først om å ta lappen, og senere om seniorkurs for å oppdatere de som ikke har fått med seg det siste. Ja det kreves faktisk opplæring for å kjøre moped. Hvorfor skulle det ikke stilles tilsvarende krav for båtførere?

 

Manglende opplæring gir flere ulykker, redningsaksjoner, og dyrere forsikring. Ansvaret man har som båtfører/eier er helt forskjellig i forhold til om man kjører bil. Uten opplæring tar man for gitt at reglene til lands og vanns er like. Hva denne opplæringen koster sammfunnet synes jeg er av mindre interresse.

Link to post
Share on other sites

Helt klart. Men blir de samme båtførere mer erfarne av å ha et båtførerbevis i lomma?

Hvilken nytte har de av å gå opp til eksamen og bestå noe de allerede kunne fra før?

 

Nei de samme båtførerne blir ikke mer erfarne, men man får luket ut de som ikke har nødvendig kunnskap.

Det er nå engang slik at noe går i glemmeboken og noe nytt kommer til, så å gå opp til eksamen engang til neppe skader.

Link to post
Share on other sites

Manglende opplæring gir flere ulykker, redningsaksjoner, og dyrere forsikring.......

JEG tror ikke det.

De ulykkene jeg har registrert har som regel hatt lite å gjøre med manglende kunnskaper eller opplæring.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hipp hurra det var gledelige nyheter. har nå alltid ment at det er meningsløst å kriminalisere alle som ferdes uten båtførerbevis fordi en håndfull båter hvert år kjører på skjær i 30 knop natterstid i fylla...

 

Sitter faktisk med pensum selv her for prøve å feie med meg et bevis på Sjøen for alle selv og det vurderer jeg uansett for politikernes handlingslammelse kan lett svinge over til reguleringskåthet igjen.

 

(Må inrømme at jeg ikke så ofte opplever at det trengs å vite hva ymse signaler med horn-signal og flagg betyr)

 

Problemet med KNBF er vel at se oppdaget at de skjøt seg selv i foten ved sitt forslag om båtføreprøve.....for det skulle jo bare gjelde alle andre båtførere enn lobbyistene selv..

 

Derfor svevet det i luften forslag om at det ikke skulle gjelde folk som hadde hatt båt en stund, at det gamle beviset skulle gjelde, at det ikke skulle være praktiske prøver osv. KNBF har altså samtidig som de ivret for sertifikat gjort alt de kunne for å undergravere hvor seriøst sertifikatet skulle være.

 

Så hvis byråkrater og politikere likevel skulle vedta båtførerprøve håper jeg det er et seriøst sertifikat, hvor lobbyistene i KNBF må ta praktiske prøver og nytt sertifikat fordi lefsa de tok i sjøspeideren på 60-tallet ikke gjelder lenger.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Manglende opplæring gir flere ulykker, redningsaksjoner, og dyrere forsikring.

Men nå har vi jo manglende opplæring. Samtidig blir det bare flere og flere båter på sjøen hvert eneste år. Og midt oppi dette går antallet forsikringsskader ned. Det gjør også drukninger relatert til fritidsbåt. Og de har gjort det hvert år i 11 år. Dette er fakta.

 

Hvis fakta ikke stemmer med teorien, må det vel være noe feil med teorien?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...