Jump to content

Båtførerbeviset er utsatt på ubestemt tid


Stigt:-)

Recommended Posts

Det har vært en markant forandring i løpet av de siste 10 årene, båtene blir større, hurtigere og eierne mindre erfarne. På et tidspunkt må det gjøres noe med dette og etter min mening er tiden overmoden for opplæring av en kategori båteiere. Dette handler ikke om reguleringskåte ett eller annet, men om sikkerhet og hyggelig båtliv som tross alt båtfolk flest ønsker.

Da er det jo veldig pussig at antallet forsikringsskader går ned de samme 10 årene du snakker om. Ja hvert eneste år på rad de 11 siste år har vi en nedgang både i skader og antall drukninger.

 

Statistikken taler sitt tydelige språk. Kan det være en mulighet for at du synser?

Link to post
Share on other sites

Da er det jo veldig pussig at antallet forsikringsskader går ned de samme 10 årene du snakker om. Ja hvert eneste år på rad de 11 siste år har vi en nedgang både i skader og antall drukninger.

 

Statistikken taler sitt tydelige språk. Kan det være en mulighet for at du synser?

Hvem som synser mest kan vel diskuteres og du vet kanskje også noe om hvor stor prosent av fritidsbåtflåten som ikke er forsikret ? Jeg tatt utgangspunkt i KNBF sin tall, og regner med de er seriøse nok til å ha trygg bakgrunn for sine tall. og deres materiale sammefaller rimelig greit med min egen erfaring.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik at mange her på forumet som elsker obligatoriske ting faktisk også står for premissene for at departementet foreslår tvunget førerkort opplæring for bil for de over 50.

 

Mulig det bør tas hensyn til........ tross alt eldre vi blir jo dårligere blir refleksen og dømmekraft, og slik jeg ser det og har lest i denne tråden så tror jeg faktisk mange over 45 burde tatt en praktisk opplæring av hvordan legge til med båt.

 

Kun basert på mine egene erfaringer :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Leste "Gleden ved båt" av Odd Børresen i går. Han kommer med en observasjon og refleksjon når det gjelder det å legge til. 50 år i båt har lært han at, hvis han har vansker med å legge til, ja da er det fordi det er vanskelige forhold. Ikke fordi han er blitt en dårlig båtfører.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått forståelsen av at obligatorisk båtførerprøve ikke bare gjelder Norge men flere land. Er det noen som kjenner til om andre land også har utsatt planene sine og om dette egentlig er en EU greie?

 

På dette området har EU-landene stort sett mer spesifikke og strengere regler enn vi har her i Norge.

 

Foreløpig er det ikke stort som foregår på dette området overfor EU; sogar innad i EU sliter man med å finne frem til en felles standard. Hvert land har sine ordninger, som de gjerne vil beholde, og som de vil at "de andre" skal adoptere. Dette gjelder både på båtførernivå og de høyere nasjonale sertifikatene som vi kaller D5L og D5LA.

 

Dette er derfor ingen "EU-greie", men god gammeldags norsk vinglepolitikk :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

KNBF sine tall? Hvilke tall er det?

 

Sikkert båter som ikke er forsikret, men skadefrekvensen er nok nøyaktig den samme. Uforsikrede båter har vel ikke mendre eller mer skader enn forsikrede båter? Eller kanskje mindre fordi de neppe rammes av forsikringssvindel.

Jeg synes det er lite poeng i synsing og kvervulere om tall og statistikk. Er du interessert i KNBF sine tall kan du sikker få tak i disse. En kan bare konstanter at noen er mot og andre for obligatorisk båtførerbevis. Jeg har i flere innlegg i ulike tråder vært tydelig på hva jeg mener og hvorfor jeg mener det. Det jeg savner er virkelig saklige argumet mot båtførerbevis. Argumentene har i stor grad vært preget av en rørende omsorg for stabudsjettet - redsel for kommunismen, lommeboka eller å lære noe nytt.

Noen mener det ikke er nødvendig fordi folk er flinke nok på sjøen, og det er egentlig et mer sakelig argument slik jeg ser det. Det er helt sikkert deler av vårt land hvor det ikke er nødvendig, men det er også områder med tett båttrafikk og mye uvettig båtkjøring. Det er mange gode og praktiske grunner til at vi prøver å nærme oss en felles EU-standard for båtførerkompetanse.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er lite poeng i synsing og kvervulere om tall og statistikk.

Det jeg savner er virkelig saklige argumet mot båtførerbevis.

 

Statistikk er fasiten, når den viser nedgang i ulykker, er det nettopp det den viser. Det er vel "din" side som har synset og kvelurert om hva/ hvis/ dersom den obligatoriske leseøvelsen hadde vært gjennomført og hvilke resultater det hadde gitt.....

Når det gjelder saklige argumenter spør jeg deg om det, jeg har ikke sett noen.......det er nye regler som skal vedtas, da er det de argumentene som må være usedvanlig treffsikre....

 

Å kalle motstander i sak for synser og kverulant blir for meg arrogant og useriøst. Pleier sjelden å føre til en god saklig diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er lite poeng i synsing og kvervulere om tall og statistikk. Er du interessert i KNBF sine tall kan du sikker få tak i disse.

 

At du synes dette er ikke noen bombe for KNBF har nemlig ingen slik statistikk.

 

Det jeg savner er virkelig saklige argumet mot båtførerbevis.

 

Og det jeg savner er et virkelig godt argument for et - obligatorisk - båtførerbevis.

 

Argumentene har i stor grad vært preget av en rørende omsorg for stabudsjettet - redsel for kommunismen, lommeboka eller å lære noe nytt.

 

Det her er jo bare rør. Alle har oppfattet at dette må betales av egen lomme og ikke blir bekostet over statsbudsjettet. Kommunisme??? Sic! Lommeboka? Mulig det. Det er nå uansett beregnet å koste det norske samfunnet som helthet ca. 2 milliarder kroner. Redsel for å lære noe nytt? Tull og tøys! Absolutt ingen her på BP har uttrykt noe slikt i denne forbindelse. Som jeg gjentatt til det kjedsommelige, så ser du at de aller fleste motstanderne mot et obligatorisk båtførerbevis har kompetansen som trenges og vel så det. Men da må du altså ta inn over deg det som blir skrevet, og ikke bare gnåle på sånt pp som det her.

 

Noen mener det ikke er nødvendig fordi folk er flinke nok på sjøen, og det er egentlig et mer sakelig argument slik jeg ser det.

 

Ja, all statistikk peker i den retningen, så det er et meget godt argument.

 

Det er mange gode og praktiske grunner til at vi prøver å nærme oss en felles EU-standard for båtførerkompetanse.

 

Og hvis du leser det som Poseidon skriver over her så ser du at det nettopp ikke er tilfelle at noe slik felles EU-standard er på trappene.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste som ferdes på sjøen oppfører seg fint og representerer liten fare for seg selv og andre. Det tror jeg de fleste er enige i?

Jeg tenker slik at er man glad i noe så forsøker man også å verne om det. Hvis man da ser litt på fordelene og ulempene med obligatorisk båtførerprøve, så tror jeg man med en relativt liten innsats kan bidra til en forsvarlig utvikling i tiden fremover.

 

Det er jo ikke snakk om å ta gleden fra noen. Det er vel heller snakk om å sikre gledene for fremtiden til en relativt lav individuell kostnad?

 

Hvor mye tid og penger er det snakk om for en som vil gjennomføre en opplæring og hvor får man tatt et slikt kurs?

Jeg tok kurset på ungdomskolen men kunne godt tenkt meg et nytt kurs som voksen.

Link to post
Share on other sites

Da foreslår jeg at vi konkluderer med.

 

De som ønsker og føler de trenger det tar båtførerprøven. De som mener de ikke trenger det lar være.

 

Så glemmer vi alt dette svada pratet om å gjøre det obligatorisk som gir staten en ekstra inntekt for å dekke opp AFP forliket. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Da foreslår jeg at vi konkluderer med.

 

De som ønsker og føler de trenger det tar båtførerprøven. De som mener de ikke trenger det lar være.

 

Så glemmer vi alt dette svada pratet om å gjøre det obligatorisk som gir staten en ekstra inntekt for å dekke opp AFP forliket. :wink:

 

Dette kommer,spørrsrmålet er i hvilken form.Kan det lønne seg og ta det nå?

Hvor omfattende blir det når byråkratene får sagt sitt??

Contraband du må vel ha et mer omfattende sertifikat med den perlen av en båt du har?? :smiley:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Statistikk er fasiten, når den viser nedgang i ulykker, er det nettopp det den viser. Det er vel "din" side som har synset og kvelurert om hva/ hvis/ dersom den obligatoriske leseøvelsen hadde vært gjennomført og hvilke resultater det hadde gitt.....

I følge KNBF har skadeutbetalingene økt med neste 24% - selv om dette også innbefatter tyveri er det også en stor andel med sjøskader

 

Det her er jo bare rør. Alle har oppfattet at dette må betales av egen lomme og ikke blir bekostet over statsbudsjettet. Kommunisme??? Sic! Lommeboka? Mulig det. Det er nå uansett beregnet å koste det norske samfunnet som helthet ca. 2 milliarder kroner. Redsel for å lære noe nytt? Tull og tøys! Absolutt ingen her på BP har uttrykt noe slikt i denne forbindelse. Som jeg gjentatt til det kjedsommelige, så ser du at de aller fleste motstanderne mot et obligatorisk båtførerbevis har kompetansen som trenges og vel så det. Men da må du altså ta inn over deg det som blir skrevet, og ikke bare gnåle på sånt pp som det her.

mvh tuffff

Jeg har nok litt problem med å forstå at de som har de kavalifikasjoner som trenges er motstandere av at de som ikke er kvalifisert skal skaffe seg kvalifikasjoner.

Så glemmer vi alt dette svada pratet om å gjøre det obligatorisk som gir staten en ekstra inntekt for å dekke opp AFP forliket. :wink:

Ikke sant tufff ? :wink:

 

Er ikke de "påstander" som Lotus fremsetter basert på reelle fakta og statisstikk mens påstanden om at hvis man innfører en obligatorisk båtførerprøve så vil alt bli så mye bedre basert på synsing? :confused:

Jeg har ikke sett noe reel fakta. Det som hevdes er stikk motsatt til KNBF sine uttalelser (Fritidsbåten mars 2008).

Ang. opplæring. Det vil være oppsiktsvekkende og på siden av all erfaring i denne verden å mene at opplæring ikke hjelper. Dersom det er tilfelle lever vi vel alle i en helt missforstått virkelighet :nonod:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge KNBF har skadeutbetalingene økt med neste 24% - selv om dette også innbefatter tyveri er det også en stor andel med sjøskader

 

Jeg har ikke sett noe reel fakta.

 

Nå er det vel faktisk slik at skadeutbetalingene kan gå opp uten at det, relativt sett, er flere ulykker. Ja det kan sågar være færre ulykker, men kostnadene ved den enkelte ulykke kan ha gått betydelig opp. Dette kan skyldes at båtene er dyrere, farten større, reparasjonsutgiftene er høyere noe som skyldes høyere lønninger og dyrere deler, eller? Jeg mener i hvertfall å ha lest at prisen på den enkelte skade har gått kraftig opp.

 

For egen del så har ikke premien på noen av mine båter gått opp de siste årene, faktisk sågar til dels gått ned, og jeg tviler nå i hvertfall på om forsikringsselskapene hadde satt ned premien hvir skadestatistikken hadde hatt en negativ utvikling, tror ikke du også det? Jeg kan heller ike huske at det har vært mange innlegg, hvis noen, hvor det har vært klaget på noen større økninger i premien på båtforsikringen/e? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er skadestatistikken for de 11 siste år.

 

skadestatistikk__1997_2007.gif

 

I tillegg til skadestatistikken finnes drukningsstatistikken til Norsk Folkehjelp.

Drukningsstatistikken viser at antallet drukninger fra fritidsbåt har blitt redusert med en tredel fra året før.

Drukningsstatistikken fra Norsk Folkehjelp finnes her.

 

Skadeutbetalingene har doblet seg på 10 år. Det er ikke spesielt interessant. Båtpriser har sikkert doblet seg de også. Størrelsen på båten Ola og Kari tar seg råd til har også øket.

 

Antallet fritidsbåter har hatt en kraftig utvikling de siste 10 år. Likevel har antallet forsikringsutbetalinger holdt seg temmelig stabilt.

 

Den observante leser vi se at det er en liten økning i antallet skader for 2007. Problemet er at man ikke kan se av statistikken hvor mange forsikrede fritidsbåter som finnes og hvor stor økningen i antallet båter har vært fra fjoråret. Likevel ser det ut til at antallet skader er omtrent der det pleier å være. Totalt for alle båter litt høyere enn året 2006. Litt lavere enn året 2005. Mange sier at nybåtsalget har vært formidabelt de siste årene. Hvor mye formidabelt virkelig er, klarer jeg ikke å finne sikre tall for. Betyr det f.eks. 5% økning?

 

Men alt i alt er det et faktum at man har ekstremt få skader sett i relasjon til det enorme antallet fritidsbåter.

Og det aller beste? Skadene øker ikke i antall. Med flere båter på sjøen for hvert år, går antallet skader pr. 1000 båter ned. Flott. Det liker vi. Det liker forsikringsselskapene også. Min forsikringspremie for 2008 (Gjensidige) er blitt redusert med nesten 20%.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye tid og penger er det snakk om for en som vil gjennomføre en opplæring og hvor får man tatt et slikt kurs?

Jeg har ikke blitt noe klokere av denne diskusjonen og lurte på om noen hadde noe konkret svar på dette spørsmålet?

Hvis noen skulle lure på hvorfor, så er dette min begrunnelse.

 

I tråden "så mye er vikeplikten verdt" er synspunktene varierte, og jeg kunne da tenke meg å lære litt mer fra en sikker kilde om reglene hvis dette er mulig. Det er ikke papiret jeg primært er ute etter, men kunnskapen.

For meg er ikke statistikken så viktig, for jeg verken druknet eller forulykket noen i perioden 1997-2007. For meg er fremtiden viktigere enn fortiden.

Jeg kunne også tenke meg å ta med meg barna på henholdsvis 18, 16 og snart 15 år for jeg har begrenset kunnskap til å drive intern opplæring med det gamle båtførerbeviset fra 1980 eller der omkring.

Å ta med samboeren er utelukket, for hun ville sannsynligvis blitt sjøsyk allerede på kurset men klarer seg tidsbegrenset i åpen båt når havet er flatt. Hun må i så fall stole på oss andre når fortøyningene løsnes på samme måte vi alle må på en hurtigbåt eller ferge. (Det er rart i grunnen at krav til sikkerhet er annerledes hvis man betaler for turen for sjøen er jo ikke oppvarmet).

 

Saken er den. Vi hadde en båt som da gikk ca 35 knuter før i tiden, men når vi kjøpte hytten og barna var mindre, så kunne ikke barna bruke denne til det barn bruker båt til: å utforske holmer og skjær. En mindre båt ble kjøpt for at ungdommen skulle kunne klare seg på egenhånd på lovlig vis.

I dag er situasjonen litt annerledes for barna har blitt ungdommer. Vi driver med litt vannski og wakeboard, og er derfor avhengig av andre med større båt for tiden. (Har bare en båtplass på hytten og alle barna ble ikke født samtidig, derfor et aldersbestemt problem med hensyn til motorstørrelse og fart).

Vi må nok kjøpe en større og raskere båt for at barna fortsatt skal kunne lokkes med inn på hytta i fremtiden. Her tror jeg flere kan kjenne seg igjen med litt godvilje, for båtlivet inkluderer også hyttefolk og ungdommers behov for litt fart, spenning og fritidsaktiviteter.

 

Så har jeg merket meg at gutter og jenter oppfører seg forskjellig på sjøen, og med litt skolering så blir kanskje jentene bedre sjøfarere enn oss gutta. Tenk på fordelene gutter, ei jente med obligatorisk båtførerprøve i lomma vil være en oppkvikker for alle gutter med våte båtdrømmer.

Bare noen taker og behov vedrørende det faktum at båtlivet er langt mer enn et kjølsvin fult med diesel og gammel olje anno 1966. Tiden endrer seg selv om statistikken tilsynelatende er stabil innenfor korte intervaller når det sees i et større perspektiv.

 

For de som har glemt mitt spørsmål, så finnes dette fremdeles på toppen av innlegget.

Til slutt vil jeg gjerne gjengi en av setningene til pettersnad som jeg synes er veldig relevant for meg og mine.

 

Jeg har nok litt problem med å forstå at de som har de kavalifikasjoner som trenges er motstandere av at de som ikke er kvalifisert skal skaffe seg kvalifikasjoner.

Så får vi håpe at stakene er satt ut på den rette siden av skjæret, for det er jo noe av den problemstillingen jeg av og til har problemer med å forutsi på lik linje med mange norske påsketurister i Sverige. :flag:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat fra Contraband:

"De som ønsker og føler de trenger det tar båtførerprøven. De som mener de ikke trenger det lar være".

 

Min erfaring (synsing?) er at det nettopp er de fleste som syns at de ikke trenger det, som virkelig trenger det. Tenker mest på ungdom hvor foreldrene har stilt krav om bestått båtførerprøve for å kunne bruke jolla, skjærgårdsjeepen osv. De fleste av disse stryker til prøven.

 

Syns det er et greit sted å begynne........få foreldrene til å stille slike krav.......i påvente av den obligatoriske teoriprøven.

 

PS: Jeg er for å fjerne en del av pensumet, i den forstand at erfarne båtfolk må i større grad inn i bildet når det gjelder å bestemme hva pensumet skal være.

Link to post
Share on other sites

Da foreslår jeg at vi konkluderer med.

 

De som ønsker og føler de trenger det tar båtførerprøven. De som mener de ikke trenger det lar være.

 

Så glemmer vi alt dette svada pratet om å gjøre det obligatorisk som gir staten en ekstra inntekt for å dekke opp AFP forliket. :wink:

 

Ja, ja, Contraband. Dette ver vel en litt tettvint skuring? De som mener de ikke trenger det kan la være. Jamen sa jeg smør! :lol:

Hadde det vært 1. april så skulle jeg tatt dette som en god aprilspøk.

Det er jo nettopp de som mener de ikke trenger Båtførerprøven som nettopp burde sitte på pulten og fått en holdningskapende opplæring. Man kommer inn i et miljø hvor man i tillegg til regler også kan få med seg en liten dose gode holdninger.

 

Det er synd at Staten ikke kan få ut fingern slik at Båtførerprøven kan bli obligatorisk. Ikke skjønner jeg hva de venter på?

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi er mest opptatt av at vi skal innføre denne ordningen på en smidig måte, som gjør at båtførere føler at det er hensiktsmessig. Derfor mener vi det er mest fornuftig å utsette kravet om obligatorisk båtførerbevis, sier statssekretær i nærings- og handelsdepartementet Øyvind Slåke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi er mest opptatt av at vi skal innføre denne ordningen på en smidig måte, som gjør at båtførere føler at det er hensiktsmessig. Derfor mener vi det er mest fornuftig å utsette kravet om obligatorisk båtførerbevis, sier statssekretær i nærings- og handelsdepartementet Øyvind Slåke.

 

Hadde Staten sett at det lå store inntekter i form av avgifter idette, hadde sikkert obligatorisk Båtføreropplæring vært innført på strak arm. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er synd at Staten ikke kan få ut fingern slik at Båtførerprøven kan bli obligatorisk. Ikke skjønner jeg hva de venter på?

 

mvh Astor

Hyggelig å konstantere at jeg ikke er alene om å mene at Båtførerprøven bør blir obligatorisk. Jeg er også enig i at det er fornuftig å begynne med barn og unge og her kan båtvante foreldre gjøre mye. Båtlivet er i en rivende utvikling og det er vel neppe tvil en eller annen former for obligatoriske prøver/sertifikater vil komme, og at vi må tilpasse oss kravene i andre EU-land, så dette er nok på sikt en tapt sak for motstanderne.

 

For mange år side arbeidet jeg selv med å arrangere kurs for Båtførerprøven. Her gikk ungdommer, unge og godt voksene av begge kjønn, engasjerte og ivrige for å lære. Jeg er ikke i tvil om at de ble bedre kvalifiserte båtfolk etter opplæringen.

 

Jeg kommer ikke til å engasjere meg mer i dette spørsmålet på BP, da det er lite nytt i argumentasjone fra motstandere mot opplæring. Derfor sier jeg - takk for meg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok litt problem med å forstå at de som har de kavalifikasjoner som trenges er motstandere av at de som ikke er kvalifisert skal skaffe seg kvalifikasjoner.

 

Det er det da ingen som har hevdet.

Diskuterer du alltid på denne måten? Jeg synes å kjenne igjen teknikken. Fortsette alltid i samme dur som om motargumentene aldri var fremført, eventuelt vri dem til det ugjenkjennelige for å få et nytt argumet selv. Merkelig. :headbang:

Det er helt utmerket dersom mange vil sette seg på skolebenken for å lære seg en hel masse om det som interesserer dem, men ikke som en obligatorisk ordning.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...