Jump to content

Båtførerbeviset er utsatt på ubestemt tid


Stigt:-)

Recommended Posts

:yesnod:

sertifikat for å få kjøpt murstein :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg litt i tvil om tilsvarene er sarkastisk ment, men bit merke i at dette er mennesker som kjører bil og er kjent med å beregne fart. Den store båten hadde mye større fartspotensialet enn den lille båten, og det hadde i følge min svoger sannsynligvis endt med kollisjon hvis han ikke hadde slakket farten og til slutt stoppet. Han trodde også den store båten hadde vikeplikt fra høyre og derfor ville vike.

Min svoger var usikker på hvem som hadde vikeplikt og senket farten, men den store båten endret jo kurs mot ham, og han klarte ikke å komme seg bort rett og slett.

Han er i dag helt overbevist om at de i den store båten ikke fulgte med, noe som ikke er usannsynlig.

Ville noen av dere stå på kravet og gjort et forsøk på å passere 10 meter foran en stor båt som suser av gårde i 30 knop i en 15 fot båt? Det hadde ikke jeg, og derfor har jeg alltid ment at det er best å være tydelig og vike i god tid enten man kommer fra høyre eller venstre.

 

Ikke glem at disse stakkars menneskene ble kliss våte, noe som sier sitt om hvor fort dette kunne blitt en katastrofe.

Ja, jeg har tenkt å invitere svogeren på kurs hos Poseidon slik at han kan få bekreftet når det er lov å kaste murstein.

Vi ler litt av denne situasjonen i dag, for det er en god historie på noen av familiemiddagene. Kanskje andre ikke synes slike historier er like morsomme, og at vi alle derfor har godt av å bli enige om hvordan vi skal ferdes på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg litt i tvil om tilsvarene er sarkastisk ment, ......

Tja...jo...men bare litt. Jeg står allikevel på mitt og mener at dette kan... kan være rett. Du må være enig i at denne saken også som de fleste andre har minst tre sider; Din svogers oppfatning og handling og forklaring, den andre førerens handlinger og forklaringer pluss det bildet jeg gjør meg opp i hodet etter dine forklaringer.

Link to post
Share on other sites

Tja...jo...men bare litt. Jeg står allikevel på mitt og mener at dette kan... kan være rett. Du må være enig i at denne saken også som de fleste andre har minst tre sider; Din svogers oppfatning og handling og forklaring, den andre førerens handlinger og forklaringer pluss det bildet jeg gjør meg opp i hodet etter dine forklaringer.

Selvfølgelig har saken tre sider og kanskje endatil flere. Min svigerinne var jo også med i båten, og hun var jo i grunnen den som ble mest redd. Det er jo litt av poenget å ta hensyn til disse sidene også, noe da tydeligvis ikke alle gjør. Dette er jo bare en hendelse, og jeg nekter å tro at det ikke finnes flere selv om jeg ikke har opplevd dem.

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Og de kommer det til å bli fler av også

med eller uten båtførerbevis.

Vi er bare mennesker ingen kan gjøre noe med det.

Jeg har gjort dumme ting lenge etter at jeg fikk båtførerbeviset og etter at jeg ble medlem her.

Jeg kan ikke garantere at jeg ikke gjør feilvurderinger i fremtiden heller.

 

det hadde i følge min svoger sannsynligvis endt med kollisjon hvis han ikke hadde slakket farten og til slutt stoppet.
Passerte den store båten svogeren din foran? Eller hadde avstanden vært lenger hvis svogeren din ikke stoppet?

 

Jeg må jo si meg enig i at de med stort hell kunne lagt seg lenger unna og da samtidig vist tydeligere at de hadde observert din svoger og planla å kjøre/seile unna da...

Og jeg forstår godt at dette var en opplevelse som huskes :smiley:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

......

Ikke glem at disse stakkars menneskene ble kliss våte, noe som sier sitt om hvor fort dette kunne blitt en katastrofe.

Ja, jeg har tenkt å invitere svogeren på kurs hos Poseidon slik at han kan få bekreftet når det er lov å kaste murstein.

Vi ler litt av denne situasjonen i dag, for det er en god historie på noen av familiemiddagene. Kanskje andre ikke synes slike historier er like morsomme, og at vi alle derfor har godt av å bli enige om hvordan vi skal ferdes på sjøen.

 

Mursteinskasting er dessverre ikke omtalt spesielt i sjøveisreglene, selv om det av til kunne ha vært fristende. For vi har dessverre noen "prakteksemplarer" på sjøen; noen som synes hellig overbevist om at så lenge deres egen båt er større, og går fortere enn møtende båter - så må de andre værsågod vike :headbang::headbang:

 

På alt for mange båtførerkurs møter jeg faktisk deltagere som i fullt alvor spør ganske forsiktig om de ikke er slik at vikeplikten delvis har en sammenheng med båtenes størrelse og fart . . . .

 

I tillegg har vi den gruppen som begynner kurset med å fortelle at de har vært hele livet på sjøen, og egentlig kan alt dette, men de trenger "et papir" for forsikringen. Det er ekstra kjekt nå disse helt på slutten av kurset forteller at det var "utrolig hvor mye vi lærte...", "jeg har alltid trodd at ....", "jeg har aldri visst at ....", osv, osv, osv. Det er slike som etterpå melder seg på D5L fordi de er fanget inn av lærelysten og gleder seg til å bruke en vinter på å arbeide seg gjennom navigasjon, sjøveisregler, skipslære, motor og mye annet moro frem mot neste sesong :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I tillegg har vi den gruppen som begynner kurset med å fortelle at de har vært hele livet på sjøen, og egentlig kan alt dette, men de trenger "et papir" for forsikringen. Det er ekstra kjekt nå disse helt på slutten av kurset forteller at det var "utrolig hvor mye vi lærte...", "jeg har alltid trodd at ....", "jeg har aldri visst at ....", osv, osv, osv. Det er slike som etterpå melder seg på D5L fordi de er fanget inn av lærelysten og gleder seg til å bruke en vinter på å arbeide seg gjennom navigasjon, sjøveisregler, skipslære, motor og mye annet moro frem mot neste sesong

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at slike kurs som du holder er i særklasse nyttig. man lærer både teorien og bakgrunnen for at reglene er som de er. Kanskje man også får en tur med Poseidon? God opplæring, frivillighet og motivasjon borger for godt resultat.

 

Nå har det dukket opp en mengde steder der man kjapt kan pugge teorien på nettet og gå opp til eksamen. Er det 80% riktig man må ha? Kutter man ut de litt vanskelige tingene og spekulerer i at man har litt flaks med avkrysningene, kan man få båtførerbeviset på dagen og glemme alt neste dag. Skulle obligatorisk båtførerprøve bli en realitet, skal du ikke se bort fra at det vil dukke opp mengder av broilerskoler og at de som ellers ville ta en skikkelig kveldsundervisning, dropper hele greia og tar broilerkurset.

 

Kanskje blir resultatet av obligatorisk opplæring dårligere enn den frivillige opplæringen vi har i dag. Den frivillige opplæringen har aldri vært høyere, sies det stadig. Kanskje vi ender opp med at den skikkelige og gode frivillige opplæringen dør helt hen og at billige og kjappe broilerkurs tar over det meste.

Er vi da i en bedre eller dårligere situasjon enn den vi har nå?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen supplerende opplysninger:

 

På alle våre båtførerkurs er en 3-timers instrument- og navigasjonsseilas med Poseidon II en del av kurset. Bare i løpet av noen få dager omkring månedskiftet april/mai skal vi f.eks. gjennomføre praksisturer med over 200 deltagere, fra 5 forskjellige kurs, som da fordeles på ca 20 små grupper - det blir mange kjekke rundturer på sjøen . . . . .

 

Weekendkurs har jeg jevnlige forespørsler om, men vi svarer konsekvent nei til å haste gjennom hele båtførerpensumet i løpet av en weekend. Det ville være misbruk av både vår og kursdeltagernes tid og ressurser. Hva andre opplæringssteder velger å gjøre er meg knekkende likegyldig.

 

Å "produsere broilere på samlebånd" overlater vi til fjærfebransjen :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt over hvorfor den gikk i en svak bue til høyre her?

Kanskje båtføreren ikke hadde vært på kurs og lært å manøvrere Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig?

 

 

Med hensyn til vurderingen om når jeg må gjøre unnamanøver for noen som ikke følger reglene så er ikke alltid dette noen lett vurdering når man seiler. Noen ganger er enkelte brå manøvrer så godt som umulig, andre ganger blir det et valg mellom å sette båten noe ganske ettertrykkelig på land og et sammenstøt med en annen båt. Jeg har funnet ut at det kan være en ganske grei strategi å gi signal med hornet før jeg begynner noen unnamanøver.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Passerte den store båten svogeren din foran? Eller hadde avstanden vært lenger hvis svogeren din ikke stoppet?

Ja, den store båten passere foran, men svogeren min forsøkte å snu rundt i et forsøk på komme bort i samme retning som han kom fra. Hvis den andre båten hadde holdt stø kurs, ville avstanden mellom dem vært større. Noe av problemet var jo at den store båten lå i en sving til høyre, og avstanden mellom dem ble spist opp.

Derfor ble de også kliss våte, for hekkbølgene slo rett inn i siden på deres båt så vidt jeg har forstått.

 

Om de ville klart å passere foran aner jeg ikke for jeg var ikke der, men slik jeg forstår, ble situasjonen komplisert på grunn av at den store båten lå i en liten sving og da til høyre og mot dem.

Jeg tror ikke jeg hadde kommet i denne situasjnen selv med liten båt, for jeg hadde sansynligvis slakket av lenge før. Det tror jeg de fleste av dere også hadde gjort hvis dere møtte en båt hvor kapteinen hadde solbriller og førerhund.

På dette stedet midt i gandsfjorden er det god plass, kanskje for god plass slik at man mister litt fokus på det som foregår foran hvis man skal ut eller inn, for man forventer kanskje ikke kryssende båter. Hvis rattet er på høyre side eller på midten oppe på terassen, og den som styrer båten prater med en til venstre for seg, så blir kanskje dødvinkelen på vikepliktsiden stor. De vet at de i vertfall ble observert, for de på den store båten vinket tilbake i siste liten, og min svigerinne sa at de burde stoppet, for "vår båt" holdt på å gå rundt.

Dette er i vertfall min teori om hvorfor situasjonen kanskje oppsto.

Dumt var det uansett.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja

Og jeg leser nå at jeg har misforstått hele hendelsen.

 

Da stiller jo saken seg annerledes og jeg forstår frustrasjonen.

 

Men slik jeg forsto situasjonen først så hadde vel svogeren din hatt vikeplikt og som du sier kanskje dette hadde gått greiere om han hadde stoppet med en gang noe mange andre muligens hadde gjort.

 

Når vannet er stort og åpent vil man jo også regne med at de andre båtene holder en nødvendig avstand slik at ikke slike episoder opstår, så jeg kan forstå at ikke han stoppet med en gang også.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nå gikk det bra heldigvis, og historien har vel bare blitt enda bedre etter at de kjøpte en annen båt. For som svogeren min sa, neste gang skal ikke synderen slippe unna med mindre jeg går tom for bensin. Både båt og motor er nå større til min svigerinnes fortvilelse.

Man kan ikke forvente at alle blir fornøyd. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Å "produsere broilere på samlebånd" overlater vi til fjærfebransjen :wink::wink:

Bransjen leverer hva kunden etterspør. Hvis kunden vil ha en rask og billig eksamen, konkurrerer broilerfabrikken ut de som leverer et stykke arbeid der tid og penger er mindre viktig og kompetanse og helhet desto mer viktig.

 

Synd, for jeg tror det blir resultatet om man går fra frivillig til tvungen opplæring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...