JRK Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Hei, Det er jo bra vi har litt forskjellig infallsvinkel her. Men av ulykker og nesten uhell jeg kan huske fra siste år er. Yacht går på grunn ved Tisler. Tror de er på Hvaler. Stolte på plotteren. Lystbåt kaller opp redingskjøyta i oslofjorden, på vei med nyprodusert båt fra Arendal til Fredrikstad. Har ikke kart ombord og vet ikke hvor de er. Lystbåter er ute å kjører i tåka i indre oslofjord. Har ikke peiling på hvor de er. Kan godt hende at stedsnavn er feil her, men det spiller mindre rolle. Felles for alle tilfellene er at folk har feilvurdert situasjonen, og jeg er ikke i tvil om at med bedre / tvungen opplæring reduserer man antallet, på slike tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Vet du om noen av disse har tatt leseprøven, båtførerbeviset? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Nei det vet jeg ingenting om, men jeg formoder at folk med opplæring sjeldnere kommer bort i slike situasjoner. Ta et konkret eksempel. I biltrafikken har alle ansvarsforsikring og mange har kasko. Det betyr at om man ikke gjør svært graverende feilvurderinger så er man forsikret mot egne feil og forsikringen dekker det meste. Som skipper på egen skute er man i en helt annen sitasjon. uansett om man har tilsvarende forsikringer, kan man bli stilt personlig til ansvar for eget mannskap og eventuelle redningsaksjoner som måtte bli satt igang pga dummheter man måtte gjøre. Hvordan skal en båtfører uten opplæring kjenne til forskjellen her? Han vil oppføre seg som omk han kjører bil for disse reglene kjenner han. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Det finnes visst noe slik som rundt 600.000 fritidsbåter over 16 fot. De brukes i gjennomsnitt sikkert 20 dager i året. Det blir en del millioner båtdager utav slikt. Og sikkert et par personer eller 3 i hver båt også. Jeg håper virkelig vi kan komme på mer enn en håndfull 2007- ulykker relatert til manglende teorikunnskaper. Hvis ikke må det jo være i særklasse bra der ute. Kanskje det er nettopp det som er tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Ser poenget ditt Lotus, og jeg erkjenner gjerne at du har nok større oversikt en meg på dette felt, men du skal heller ikke se bort fra at nettopp det at mange har tatt båtførerbeviset og de fleste er ydmyke på sjøen gjør ferden tryggere. Og som jeg antydet tidligere, de alle fleste har nok den kunnskapen som trengs. Problemet er at det er noen få som ikke helt ser helt konsekvensen av sin adferd og det får også betydning for alle oss andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 I biltrafikken har alle ansvarsforsikring og mange har kasko. Ja, det er det man tror, men faktum er at så mange som 114.000 IKKE engang har lovpålagt ansvarsforsikring! http://www.if.no/web/no/corporate.nsf/nofr...12572F000352CF2 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 I hele prosessen har aviser skrevet at båtfolket (les KNBF) er for obligatorisk bevis. Denne tråden er bevis nok på at KNBF ikke kan påberope seg å være båtfolkets talsmenn...store deler av grassrota har et helt annet syn enn KNBF i denne saken. Noen er for og noen er mot...men det er ikke noe unisont ønske fra fritidsflåten om å få obligatorisk båtførerprøve.... Desverre er det kun en drift hos politikerne som er sterkere enn formynderrollen....nemlig dragningen mot EU...så hvis vi får båtførerbevis er det sikkert i form av et EØS direktiv som politikerne ikke tørr å legge ned veto mot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Du framsetter den ene løse påstanden etter den andre, Salt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Du framsetter den ene løse påstanden etter den andre, Salt. Da kan du nok klargjøre for meg hva som er realiteten. Begrunnet sådann. Vi kan jo ikke være bekjent av løse påstander. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 (redigert) Du framsetter den ene løse påstanden etter den andre, Salt. Da får jeg argumentere litt systematisk: KNBF legger vel ikke selv skjul på at de har jobbet aktivt for bevis og profilert seg som talsmenn for oss fritidsbåteiere. Saken var tilsynelatende avgjort for et par år siden av KNBF og avisene. I mediebølgen for obligatorisk førerkort mener jeg å huske at avisene kun refererte interesseorganisasjoner og tilfeldige folk i båthavna som unisont ba om mer politi og obligatorisk førerkort. Den gang for et par år siden var det ingen motforestillinger, men heldigvis sitter det noen realister i departementet som prøver å se helheten med sakens fordeler og ulemper. Tar gjerne inspill fra lobbyistene om følgende problemstillinger: Har Stortinget hatt en fordomsfri debatt om fordeler og ulemper ved obligatorisk båtførerprøve eller var det bare avisene som konstanterte at det er politiskflertall for det ? Hvorfor kjemper KNBF for obligatorisk bevis samtidig som de tilsynelatende kjemper for at kravene til bevishaver skal være minst mulig ? Hva sier bedreviterne som vil at alle andre skal måtte ta prøven hvis de om noen år må gå i land hvis eldre båtførere i likhet med bilførere må ta hyppige legekontroller for å beholde sertifikatet ? Nå er det nok for sent å stoppe obligatorisk førerprøve uansett ....byråkratiets kvern jobber sakte, men den knuser nok vår frihet til sjøss til slutt. Når obligatorisk båtføreprøve før eller senere blir vedtatt, må KNBF på godt og vondt gå inn i historiebøkene som foreningen som ga oss obligatorisk båtførerprøve. Redigert 1.Mars.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Nok et sammensurium av synsing og påstander Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 nå har jeg lovd meg selv å holde meg unna tråder som dette, men allikevel; Komiteen som skulle utrede hvordan obligatorisk båtførerprøve skal gjennomføres har etter min mening skylda for at dette blir utsatt. Hadde de vært litt framsynt og praktiske kunne de forslått å ha en amnestiording for båtførere med og uten båt som melder seg f.eks innen 2008. Men når de ikke evner å se så enkelt på det, ja da får det bare være. Og takk for det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stigt:-) Svart 1.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 (redigert) Nå har ihvertfall det blitt en mer med båtførerbeviset her i landet, uansett om det blir innført obligatorisk, eller ikke. Hvorvidt det blir tryggere å ferdes langs Østfoldkysten av den grunn skal være usagt, men beviset er i boks og sesongen kan starte Redigert 2.Mars.2008 av Stigt:-) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Stigt Er du på Vetnet, mente jeg traff en eier av en Bav 38 på Vetnet ifjor sommer. Uansett jeg beferdes i Østfoldskjøærgården, og synes det trivelig at du kommer med babord halser og vet det. Og jeg på SB halser. Mange vet det meste på forhånd og tar eksamen. Det viktiste er at en har basiskunnskapene, og kan bevise det. Gratulerer Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Stigt:-) Svart 1.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Nei, vi pleier å ligge på Eknes når vi er på Koster, men jeg tror vi lå samtidig på Tanumstrand i fjor "sommer", dere lå på ytttersiden av den ytterste bygga med trosser over mot drivstoffbrygga? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 (redigert) Det er helt riktig. Husker bare en som var en skikkelig riggklater av klasse. Klatret i wire opp til første saling. Mente det var deg. På en annens seiler. Om jeg ikke husker feil en Jeanneau NÅr det gjelder trossene over, uten de hadde vi hatt samling i bånn. Hamnkapten mente det var særs nødvendig i "stormen" Redigert 1.Mars.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Amon-Ra Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 (redigert) "Nå har ihvertfall det blitt en mer med båtførerbeviset her i landet, uansett om det blir innført obligatorisk, eller ikke. Hvorvidt det blir tryggere å ferdes langs Østfoldkysten av den grunn skal være usagt, men beviset er i bok og sesongen kan starte " Det ble i hvert fall to til å går, og det er nok litt tryggere å ferdes i hvert fall for min del. jeg ser det som en liten skrive feil siden du tok meg med på animasjonen så igjen stigt, grutulerer og jeg gleder meg til Skagen seilasen. og der må jeg spandere Øl på en som måtte bytte seil nummer. Redigert 2.Mars.2008 av AmonRa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Nok et sammensurium av synsing og påstander Litt mere synsing; Det er vanskelig å sette en konkret årsak til nedgangen i antall omkomne, men underdirektør John Aicher i avdeling for Sjøvett og fritidsfartøy i Sjøfartsdirektoratet er ikke i tvil om at det forebyggende arbeidet kan ta en del av æren for dette. Se det, faktisk noen som mener at forebygging har verdi, ja sågar stor verdi! Om han er meningsberettighet, eller ikke, eller bare nok en "synser" får andre avgjøre. Også i 2007 er det fall over bord fra åpne motorbåter som dominerer årsaksbilde. To grunnstøtinger førte også til dødsulykker. Omkring en tredjedel omkom i ferskvann, og her er hovedårsaken kantring av kano, kajakk eller jolle/robåt. Det er også første gang (de siste 10 årene) at det er registrert en dødsulykke i forbindelse med ”elverafting”. Det er viktig å merke seg at dette ikke skjedde under et organisert opplegg. Hmm, lurer på hvor mange av disse dødsfallene som hadde vært unngått hvis forulykkede hadde hatt kunnskap om hva det betyr når en ferge "blåser i hornet" et antall ganger, riktig bruk av vhf-radio, fyr og fyrlykter osv? For ordens skyld; jeg er for kunnskap, opplæring og holdningskampanjer. Jeg ville også applaudere en ordning hvor kompetanse gir gode rabatter på forsikring, og jeg er for langt bedre og hyppigere kontroll av ordensmakten slik at de innførte regler følges av alle! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Og jeg er for at ordensmakten gjør seg mer synlig. Man trenger ikke tvungen opplæring for å vite at det er farlig og forbudt å kjøre båt i stor fart i fylla i mørket... ...men en trenger tydeligvis noen som slår ned på dem som gjør det likevel. Ellers tror jeg ikke den norske båtlappen er like rundt hjørnet. Det reiser alt for mange ubesvarte spørsmål og problemstillinger til at det kan innføres slik over natten. Men jeg tror den kommer en gang i forbindelse med et samordnet EU direktiv (og det blir neppe enkelt). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
La Digue Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Dette blir en gammel debatt om igjen, men det ser ikke ut til at det er godt samsvar mellom problem og løsning. Her er mitt forslag, som umiddelbart hadde gitt resultater: Påbudt redningsstige på alle båter. Som skal kunne felles ut av en som ligger i vannet. Problemet er ikke at folk faller i vannet. Problemet er at de ikke kommer opp igjen. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Godt forslag, men man må bevise at den fungerer i 0,5 meters bølger og full påkledning. Fattern kjøpte "badestige" til skjærgårdsjeepen. Aldri i verden om han vil klare å komme seg ombord via den hvis han detter overbord midtfjords. Det nederste trinnet stikker ikke mer enn 15 cm ned i vannet. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 . Problemet er ikke at folk faller i vannet. Problemet er at de ikke kommer opp igjen. Problemet er om det hjelper. De som faller i vannet har gjerne for høy promille og da får de neppe stigen ned uansett. Jeg nevnte tidligere at det ikke ble noe av. Heldigvis har politikerene tatt til vettet og ikke innført en ny obligatorisk dusteregel. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 ...Her er mitt forslag, som umiddelbart hadde gitt resultater: Påbudt redningsstige på alle båter. Som skal kunne felles ut av en som ligger i vannet. Problemet er ikke at folk faller i vannet. Problemet er at de ikke kommer opp igjen. Dette blir også veldig enkelt i mine øyne. Da fordrer det jo at stige/leider etc. skal være gode nok for de som evt. får bruk for den. Da vil nok alle overvektige, de med lite krefter, de med brukket håndlegg og de med senebetennelse måtte blitt værende på land. Kunnskap er vel og bra for min del, men om festgjengen i åpen tresjekte og ghettoblaster hadde vært mer forsiktig av å kunne fyr/flagg og bøyesignaler tror jeg ikke på. De aller, aller fleste tilegner seg kunnskap som er relevant for det ferdselsområde man ferdes i - resten vil nok ture frem som før - uten kunnskap om hverken det ene eller andre - ikke ville de giddet å ta denne båtlappen heller, vil jeg tro... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Nå ble jeg faktisk glad. All ære til LOTUS for hans mange logiske og gode argumenter for hvorfor det samfunnsøkonomisk er "GALEMATIAS" å skulle innføre obligatorisk båtførerprøve. Sett i forhold til "gevinsten", er av "obligatorisk båtførerprøve" ikke annet enn formålsløs SLØSING med offentlige midler. Mht. "sikkerhet" kunne man FÅ MYE MER IGJEN ved å bruke tilsvarende ENORME pengebeløp på annen måte. Godt at det finnes slike som LOTUS, som har det øverste hodet inntakt, og som i tillegg evner å bruke det. Håper myndighetene (les:departementet) utsetter saken fordi de har forstått at ideen om "obligatorisk båtførerprøve" baserer seg på manglende samfunns-forståelse/analyse, og at dette ALDRI bør vedtas eller settes i verk. Makan til idiotisk påfunn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Komplett idiotisk er det vel ikke? Tanken er god. Opplæring er av det gode. Resultatet etter opplæring ville utvilsomt bli bedre enn dagens situasjon. Samtidig er det et faktum at antallet skader på sjøen er lavt. Antallet drukninger er lavt. Ikke bare det. For hvert år de 11 siste år har det blitt betydelig bedre både på drukningsfronten og på skadefronten. Så hvorfor ikke la den gode trenden fortsette til den eventuelt snur? "If it ain't broken, don't fix it !", er det et ordtak som heter. Når statistikken bevislig viser jevn nedgang hvert eneste år, hva er da vitsen med å prøve å løse problemet akkurat nå? Spesielt når det samfunnsøkonomisk koster 2 milliarder. Det er her galskapen ligger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.