Jump to content

Båtførerbeviset er utsatt på ubestemt tid


Stigt:-)

Recommended Posts

Håper myndighetene (les:departementet) utsetter saken fordi de har forstått at ideen om "obligatorisk båtførerprøve" baserer seg på manglende samfunns-forståelse/analyse, og at dette ALDRI bør vedtas eller settes i verk.

 

Makan til idiotisk påfunn

:flag:

Jeg vil nok stole mer på tante Agates analyser en noen av de heroverstående: Hun sa: "Skjær du skoltien av hysa kan du ikkje riv av skinnet".

Kjøp stige så en kan kravle ombord, det løser alle problem.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.

 

Koster det virkelig samfunnet 2 milliarder å innføre obligatorisk båtførerbevis? Forklar, forklar.

 

Jeg tror ikke antall drukninger og båtulykker vil gå drastisk ned ved en innføring av dette beviset, men personlig tror jeg det kan være veien å gå for å gi "folk i båt" mer kunnskap om å ferdes på sjøen. Og kanskje større respekt og kunnskap om sjøen.

Link to post
Share on other sites

Komplett idiotisk er det vel ikke?

Ja, tanken er god. Opplæring er av det gode - selvsagt.

Ja, resultatet etter opplæring ville utvilsomt bli bedre enn dagens situasjon - selvsagt.

Ja, spesielt når det samfunnsøkonomisk koster 2 milliarder - da er det her galskapen ligger.

Som du skjønner er jeg med flere enig i ditt resonnement, og vi mener at

dette er galskap - som du jo selv også mener at dette er........... :yesnod:

På godt nordnorsk kaller man akkurat dette for "komplett idiotisk ", men

en nordlending kan selvsagt "slå av en halv for en kjentmann"

:flag:

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Koster det virkelig samfunnet 2 milliarder å innføre obligatorisk båtførerbevis? Forklar, forklar.

 

 

Det påstås det!

 

Innføring av obligatorisk båtførerbevis er anslått å koste to milliarder kroner første året, og deretter ca. 100 millioner kroner årlig. Bransjeorganisasjonen Norboat mener dette er dårlig samfunnsøkonomi.

 

http://www.batliv.com/wip4/search/detail.e...3820&c=5865

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hva er det som koster 2 milliarder egentlig?

Vet ikke om det er blitt svart på før.

 

Den letteste måten og innføre ett evt. båtfører bevis, må være at de som er født før 1992 må ta beviset.

Enklere kan det vel ikke gjøres.

Nå har vel denne båtførerbevis saken vært diskutert de siste 25 årene..ting tar tid

Link to post
Share on other sites

Når mange ferdes på sjøen sammtidig er det ikke til å unngå at det kan oppstå farlige situasjoner. Derfor er det viktig at vi følger de samme reglene.

 

Det er en del som har den oppfatningen at dersom man er forsiktig og holder seg unna andre så går det bra.

 

  • Når båten på babord side svinger av for å gå bak deg og du gjør det samme kan det fort gå galt.
  • Har også hørt om de som seiler på grønt lys fra fyrlykter om natten!
  • Han som holdt seg unna seilbåtene og gikk helt inntil en båt med flagg A oppe ble heller ikke noe helt.

Selv om det ikke er noe krav til båtførerbevis er min oppfordring til dere skaffer dere den kunnskapen som trengs til båtførerbeviset og at dere bruker den.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ser at Lotus håverer seiersfult her, men jeg synes dette er alt for enkelt, med tyskere som drar ut i store bølger med små åne båter og det som værre er.

 

Har ett godt eksempel på hva som kan skje der den ene parten ikke har nødvendig kunnskap. Riktignok er dette selvopplevd i Thailand, men det kunne skjedd i Norge også.

 

Jeg og ektefellen er på en 6 timers tur sammen med mange andre på longtaile båtur. To engelske damer i 30 årene hadde leid sin egen litt mindre longtailbåt. Hvordan disse båtene er å manuvrere vet ikke jeg men ihvertfall så klarte disse jentene å skifte kurs rett foran vår båt og vi rente på de.

Den ene jenta ramla overbord og den andre klarte ikke å få stoppet motoren så to av oss slengte oss over og fikk stoppet denne. Den andre enkelske damen reiste seg så i båten og skjelte ut vår thailandske båtfører på værste vis. I Thailand som er smilets land er taper man ansikt om man viser sinne, så vår båtfører prøvde forsiktig og komme til orde, og forklarte henne om vikeplikt osv. Da fikk han kjapt svar tilbake fra denne engelske damen:

 

VI VAR HER FØRST DERFOR DERFOR ER DETTE ENE OG ALENE DIN FEIL.

 

V var flere båtvante og prøvde å forklare damen at han hadde rett. Det klarte vi ikke.

Link to post
Share on other sites

Hva er det som koster 2 milliarder egentlig?

 

Tallet kommer fra utvalget som har lagt frem forslaget om innføring av den obligatoriske båtføreprøven så det er vel grunn til å anta at tallet er realistisk? Kanskje det fremkommer mere informasjon om dette i forslaget som er fremmet, ta en titt da vel? :wink:

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Ser at Lotus håverer seiersfult her, men jeg synes dette er alt for enkelt, med tyskere som drar ut i store bølger med små åne båter og det som værre er.

 

Er det ikke da et tankekors at nettopp førere av små åpne båter, kajakker og kanoer som i følge statistikken er svært utsatt for drukningsulykker IKKE omfattes av krav til båtførerbevis, verken etter dagens eller det foreslåtte regelverket?

Redigert av Athene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jo obligatorisk bruk av redningsvest i små åpne båter stipulert til å redde de samme 7 menneskeliv man antar at obligatorisk båtførerbevis vil redde. Jfr drukningsstatistikken over hvem som drukner. Dette påbudet er 100% gratis å innføre.

 

Hva sier du til det da JRK? Hvilke av de to alternativene vil best kunne  forhindre tyskeren i den lille åpne båten fra å drukne? Eller nordmannen for den del.

 

Hvis 2 milliardersløsningen og gratisløsningen har samme effekt, hva da?

 

Og antallet grunnstøtinger synker fortfarende i følge Finansnæringens Hovedorganisasjon.  Tyverier? Det er ikke slik at båter uten skipper med båtførerbevis besøkes først.

 

Grunnstøtinger går ned. Drukninger går ned. Hvert eneste år de siste 11 år. Siste år har drukninger gått ned med 1/3. Formidabelt.

 

Med obligatorisk bruk av redningsvest i joller. Garantert sparer det mange liv.

 

Det blir ikke bedre enn dette. Hvorfor haster det så innmari med å innføre obligatorisk båtførerbevis nå når alt går så bra? Man driter ikke penger. Man leker ikke samfunnsøkonom i finansdepartementet.

Link to post
Share on other sites

Nå gjelder vel norsk lov også i småbåter, ja endog for tyskere(?) og da gjelder vel Lov om fritids- og småbåter for oss alle da. Kanskje mange av ulykkene kunne vært unngått hvis alle var klar over denne loven og fulgte alle dens paragrafer?

 

http://www.lovdata.no/all/nl-19980626-047.html

 

Denne påminnelsen er også aldeles gratis!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Kan noen svare meg på hvorfor alle som er 58 år eller eldre ikke skal måtte ta dette beviset? Det er med respekt å melde en molbo-regel. Sannsynligvis er det nettopp mennesker i denne alder som kanskje ville fått noe utbytte av en slik tvungen opplæring.

"Mann med hatt" finnes det i alle fall mange av på sjøen også! :wink:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke da et tankekors at nettopp førere av små åpne båter, kajakker og kanoer som i følge statistikken er svært utsatt for drukningsulykker IKKE omfattes av krav til båtførerbevis, verken etter dagens eller det foreslåtte regelverket?

 

Nå har jeg ennå til gode å oppleve skremmende situasjoner i kajakken når jeg er alene. Når det skjer skumle ting i kajakken er det fordi folk i større motorbåter går helt inntil meg. Riktignok kan jeg ikke vite om disse båtførerne har båtførerprøven, men de har hvertfall svært dårlige holdninger.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo obligatorisk bruk av redningsvest i små åpne båter stipulert til å redde de samme 7 menneskeliv man antar at obligatorisk båtførerbevis vil redde. Jfr drukningsstatistikken over hvem som drukner. Dette påbudet er 100% gratis å innføre.

 

Hva sier du til det da JRK?

 

Jo min kjære Lotus det er her du møter deg selv i døra. Dette påbudet som er 100% gratis å innføre hjelper jo ingenting,. Så lenge det ikke er krav til opplæring, får folk ikke kjennskap til loven. Grunnen til at folk skal lære nettop sjøvettreglene er blant annet at de skal lære at det skal finnes vester til alle ombord i åpne småbåter.

Link to post
Share on other sites

Hjelper det ingenting? Alvorlig? Så de påbud og regler jeg ikke har blitt kurset i må man ta det for gitt at jeg ikke kan?

 

Etter opplæring og bestått båtførerprøve er det ihvertfall større sannsynlighet for at du kan de. Men det viktigste med opplæringen er ikke regler å påbud, men holdninger til andre på sjøen, og respekt for den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...