Jump to content

Båtførerbeviset er utsatt på ubestemt tid


Stigt:-)

Recommended Posts

 Dette påbudet som er 100% gratis å innføre hjelper jo ingenting,. Så lenge det ikke er krav til opplæring, får folk ikke kjennskap til loven. Grunnen til at folk skal lære nettop sjøvettreglene er blant annet at de skal lære at det skal finnes vester til alle ombord i åpne småbåter.

Da spør jeg igjen:

Mener du i fullt alvor at det ikke er noen vits i å påby bruk av vest i joller?

Mener du at uten båtførerbevis så aner ikke folk at det er påbudt å ha med vest i båt?

 

Dette kan du bare ikke i fullt alvor mene? Si at du erter meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da sier jeg bare at dette med obligatorisk båtførerbevis har gått helt av hengslene for enkelte. Når man argumenterer for at båtførerbeviset må være obligatorisk blant annet fordi at man skal lære at det skal finnes vester til alle ombord, ja da må man vel kalles ekstremist.

 

Pussig at de aller fleste har funnet ut at denne regelen gjelder selv om vi altså ikke har obligatorisk båtførerbevis for øyeblikket.

 

Med samme sneversynte tankegang argumenterer man videre med at det ikke er noen vits i å innføre obligatorisk bruk av vest i små åpne båter fordi ingen vil kunne vite om påbudetfordi de ikke har gått kurset.

 

Tar man denne tankegangen videre, bør nok hele Norge sendes på kurs hver gang det skjer endringer i samfunnet.

Link to post
Share on other sites

Kan noen svare meg på hvorfor alle som er 58 år eller eldre ikke skal måtte ta dette beviset? Det er med respekt å melde en molbo-regel. Sannsynligvis er det nettopp mennesker i denne alder som kanskje ville fått noe utbytte av en slik tvungen opplæring.

"Mann med hatt" finnes det i alle fall mange av på sjøen også! :wink:

Typisk "Mann med hatt": Syvertsen, "båtfolkets representant" (men ikke min).

 

Grunnen er vel ganske enkelt at man må gi overgangsordninger for ikke å sette halve frididsflåten på land over natten. Da er det jo rimelig å anta at du er mer erfaren, jo eldre du blir (uten at det nødvendigvis alltid stemmer). Så viser vel praksis at det er den yngre garde som er mest uforsiktig på sjøen? Selv om jeg ikke tror ulykkene som regel skyldes mangel på kunnskap, men det er det tydeligvis andre som tror.

 

Dersom en skal innføre dette obligatoriske båtførerbeviset synes jeg en kunne unnta ALLE som i dag har båt over en viss størrelse. Tilsvarende det som ble gjort den gangen jegerprøven ble innført. Ellers mener jeg det beste ville vært å droppe det inntil EU måtte komme med et utspill og i stedet kjøre holdningskampanjer og øke politiets tilstedeværelse for veiledning og kontroll. Jeg mener de fleste burde i løpet av et par sesonger oppleve besøk av hyggelig politi som sjekker at alt er i orden ombord, gir gode råd og ønsker god tur videre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Stigt

 

Er du på Vetnet, mente jeg traff en eier av en Bav 38 på Vetnet ifjor sommer.

 

Uansett jeg beferdes i Østfoldskjøærgården, og synes det trivelig at du kommer med babord halser og vet det. Og jeg på

SB halser.

 

Mange vet det meste på forhånd og tar eksamen. Det viktiste er at en har basiskunnskapene, og kan bevise det.

 

Gratulerer

 

Jeg sitterer dette bare som et eksempel, og spør? Hva er riktig.

 

Har deltatt i noen havseilasregattaer som går oversjøisk.

Der står det mange ganger og nesten alltid i "Notice of Race": Kappseilingregelverket gjelder bare fra start og 10 nm ut, og 10 nm fra mål og inn.

Ellers gjelder det internasjonale sjøveisreglene.

 

Noen smarte hoder har tendens til å blande kappseilingsregler og internasjonale sjøveisregler i skjærgården.

 

 

Derfor er det viktig med båtfører prøven for mange, for å få klarhet i hvilken regelverk som gjelder der og da. :confused::sailing:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Han har ikke normalt ikke behov for å lære deviasjon og misvisning (om han ikke har kompass da).

 

Men en innføring i navigasjonregler og andre regler trenger han for sin egen og andres sikkerhet.

 

Det er jo f.eks også ikke uvanlig å tro at grønt lys på fyrlykten betyr ok, klart.

Link to post
Share on other sites

For å si det ganske enkelt, det er for å vite "om en har lov til å kjøre på rødt lys, eller ikke". Så en ikke skader andre eller seg selv.

 

En jolle kan være farlig i noen situasjoner, og kan gjøre stor skade. Og ikke minst lage stor frustrasjon og situasjoner i et trafikkbilde med tett trafikk, når det manøvres usikkert av vedkomende.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tro at de fleste har fått med seg at det er påbudt med redningsvest til alle ombord - selv de som ikke har opplæring.... Så det er vel rimelig sikkert at et påbud om å ha redningsvest/flyteplagg på ombord i åpne båter ville sunket inn i befolkningen etterhvert. Det gjelder vel for dem som leier ut båter til utlendinger (jeg vet ikke hvor stort/om det er problem her).

 

Ang. samfunnsøkonomien i dette er jeg litt usikker. Ser ikke at disse 2mrd + 100 mill årlig er i statskassen. Så for å få inn pengene til fysiske midtdelere skal det sendes ut en giro til alle som ikke har innløst båtførerprøven eller høyere og ferdes på sjøen?

 

For all del - Jeg ser poenget ditt Lotus og er forsåvidt enig, men jeg er ikke villig til å gi alle pengene mine til staten og la dem forvalte dem...

Link to post
Share on other sites

Dette kan du bare ikke i fullt alvor mene? Si at du erter meg :smiley:

 

Hei Lotus,

 

Joda, jeg innrømmer det gjerne. Når jeg ser du setter ting på spissen så erter jeg.

 

Uavhengig av det, mener jeg at opplæring er av det gode.

 

Etterhvert har jeg jo sett at du blir engasjert og brenner for synspunktene dine, og i denne saken ser jeg poengene dine svært godt. Du har jo ett veldig bevist forhold til både båt og ser sammenhenhengen mellom dette livet og samfunnet forøvrig. Hadde alle andre vært like bevist, er jeg enig at man har kunnet stole på frivillig egenopplæring. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Kan noen svare meg på hvorfor alle som er 58 år eller eldre ikke skal måtte ta dette beviset? Det er med respekt å melde en molbo-regel. Sannsynligvis er det nettopp mennesker i denne alder som kanskje ville fått noe utbytte av en slik tvungen opplæring.

"Mann med hatt" finnes det i alle fall mange av på sjøen også! :wink:

 

Det vil være fint om alle måtte ta beviset, men det handler vel om flere forhold. "Samfunnkostnadene" - som mange skjuler seg bak kan være en grunn. Den andre grunne er at det er at en må tro at det er få mennesker over over 58 år som er å regne som ferskinger i båt. Det aller fleste i denne alderen som har båt har lang, lang erfaring bak seg, noe en ikke kan si om NilsPils som lurte på hvorfor folk i små båter hadde behov for å kjenne sjøveisregler. Hva med små folk i store båter?

 

Jeg har faktisk litt vanskelig å forstå denne motstanden mot å lære generell sjømannskap og sjøveisregler som ligger i et båtførerbevis. Kan noen forklare og samtidig prøve å dempe angsten for alle kostnaden som statsbudskjettet, pensjonsfondet osv.?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk litt vanskelig å forstå denne motstanden mot å lære generell sjømannskap og sjøveisregler som ligger i et båtførerbevis.

 

Kan ikke se at det er noen motstand om annet enn å gjøre båtførerbeviset obligatorisk. Kan du?

 

Dersom disse over 58 år er så fantastisk erfarne til sjøs, da kan vel ikke en slik elementær leseøvelse være noe problem, eller til hinder for at disse også skal underlegges samme regler som alle andre?

Link to post
Share on other sites

På standen til Sjøfartsdirektoratet på Lillestrømmessa har de ganske god plass. De var forberedt på at innføring av båtførerbevis kunne blitt innført fra sommeren av og forberedte derfor stort innrykk av henvisninger. Jeg oppfattet det slik at Sjøfartsdirektoratet vil kreve at sertifikatet er avlagt, men gir mange muligheter for hvordan man kommer frem til sertifikatet. Dette kan bety at mange båtforeninger kan iverksette opplæring, og sikkert knytte til seg godkjente personer for godkjenning av svar på prøver. Er det noen som kjenner til kravene for å bli godkjent som sensor til båtførerprøven? Jeg vil tro at det blir stort behov for sensorer fremover. Kanskje lærere med D5LA sertifikat kan bli godkjent som sensorer?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til kravene for å bli godkjent som sensor til båtførerprøven? Jeg vil tro at det blir stort behov for sensorer fremover. Kanskje lærere med D5LA sertifikat kan bli godkjent som sensorer?

 

Jeg har bare D5L og gammel VHF (før SRC), det holdt for å autorisere meg. Jeg ble autorisert i høst og har et sensornummer hos Norsk Test noe over 700, det kan gi en pekepinn på hvor mange sensorer som finnes totalt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne:

Hvis formålet til båtforeningen er å få flest mulig til å ta kurset, hadde de tilbudt det gratis - i det minste til sine medlemmer.

 

Dette gjør både røde kors og luftambulansen med førstehjelspkurs - for det er liten tvil om at hvis alle kunne førstehjelp, reddes liv.

 

 

At det skulle være obligatorisk, betyr at staten skal involvere seg mye, ikke minst med hyppige kontroller. Og dette koster, og garantert må båtfolket betale regninga.

 

 

Båt er dyrt nok.

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den andre grunne er at det er at en må tro at det er få mennesker over over 58 år som er å regne som ferskinger i båt. Det aller fleste i denne alderen som har båt har lang, lang erfaring bak seg, noe en ikke kan si om NilsPils som lurte på hvorfor folk i små båter hadde behov for å kjenne sjøveisregler. Hva med små folk i store båter?

Når man i forslaget satte en øvre aldersgrense for kravet om båtførerbevis, så var det nok også ut fra vurderinger av hva som er realistisk å få til. Båtlivet rundt om i landet er mer enn en fritidsaktivitet i noen helger og hektiske ferieuker. Mange av de rundt kysten som bruker båten til nødvendig transport og tradisjonell matauk har kanskje ikke sett en skolebenk på 30-40-50 år. Hvor realistisk er det at disse som er født og oppvokst med dørken under beina og en tofte under rumpa skal sette seg på en skolebenk for å kurses?

Resultatet ville trolig blitt at en stor andel av disse ville fortsatt sitt for mange helt nødvendige båtliv, men nå som lovbrytere. Noen hummerfiskere i sine snekker eller sjekter ville kanskje også trukket på land for godt, av frykt for øvrigheta og byråkratenes firkanteri.

 

Ikke alle pensjonister har eller kan bruke internett, og ikke alle rundt om på øyer, holmer og skjær har et kurssted rundt neste odde. Å foreslå et obligatorisk bevis rundt baut for å få orden i arkivskapene var trolig helt uten hold i virkeligheten.

 

Nå viste det seg at forslaget i den formen den fikk heller ikke var særlig realistisk, i alle fall innen tidsrammen. Etter det jeg skjønner vil et eventuelt nytt forslag gi mykere overgangsregler. Hvilke vites ikke.

Link to post
Share on other sites

Det aller fleste i denne alderen som har båt har lang, lang erfaring bak seg, noe en ikke kan si om NilsPils som lurte på hvorfor folk i små båter hadde behov for å kjenne sjøveisregler. .........

Selvfølgelig har vi alle behov for å kjenne sjøveisregler når vi fører båt. Men ALLE har ikke behov for å kjenne ALLE reglene. Jeg har rodd, padlet og kjørt motorbåt i rundt 60 år og har også båtsertifikatet. Men har aldri hatt behov for å vite noe om "babords halser", og jeg har aldri hørt om noen ulykke som skyldes at en motorbåtfører ikke kjenner til det.

 

I dagliglivet er det også en mengde andre regler og lover vi MÅ kjenne til. Vi behøver likevel ikke ha sertifikat (enda) for å fiske, sykle, oppdra barn, starte eget firma, bygge båter...... Her har vi også den fordelen at vi kan droppe å vite om reglene som ikke angår oss direkte, som foreløpig også på sjøen.

 

Men en vet aldri hvor lenge friheten varer når reguleringskåte politikere, interesseorganisasjoner og andre presser på for "det gode formål".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Jeg har rodd, padlet og kjørt motorbåt i rundt 60 år og har også båtsertifikatet. Men har aldri hatt behov for å vite noe om "babords halser", og jeg har aldri hørt om noen ulykke som skyldes at en motorbåtfører ikke kjenner til det.

Men en vet aldri hvor lenge friheten varer når reguleringskåte politikere, interesseorganisasjoner og andre presser på for "det gode formål".

Nå er vel ikke du i den kategorien hvor behovet for opplæring er størst slik jeg forstår det, men det forandrer ikke på det faktum at det er god del nye båteiere som virkelig trenger opplæring. Jeg forflytter meg over nokså lange strekk i løpet av sommerhalvåret og ser det med selvsyn, og leser det også ut fra innlegg på BP. Det har vært en markant forandring i løpet av de siste 10 årene, båtene blir større, hurtigere og eierne mindre erfarne. På et tidspunkt må det gjøres noe med dette og etter min mening er tiden overmoden for opplæring av en kategori båteiere. Dette handler ikke om reguleringskåte ett eller annet, men om sikkerhet og hyggelig båtliv som tross alt båtfolk flest ønsker.

Link to post
Share on other sites

Ja hadde det ikke vært aprilsnar i dag ville jeg faktisk blitt glad for at dette med førerbeviset ble lagt bort, Jeg tokk det for 30 år siden og har aldri hatt brukt for det. Jeg har jo sefølgelig ikke det tilgjengelig lengere nå, da det har kommet bort etter flere flyttinger og slikt.

 

Jeg ringte til skolen men der hadde di sefølgelig ikke arkivert noe slikt, men han som hadde det i valgfag med oss husker at jeg hadde tatt det, men det hjalp ikke noe for sensoren som rettet og ga disse bevisene ut er nå død så da er jeg like langt.

 

Jeg er for at ungdom som kjører speed båter og båter som gjør en fart på over en viss knop bør lære seg litt.

 

Men så er det nå en gang sånn da, at di fleste tilfeller skjer i fylla og da er det vel ikke så veldig mye det båtfører beviset er til hjelp.

 

Er mere for at det settes opp noen bøter som er så pass store at dersom det er uvettig kjøring blir det masse og betale.

 

Er nok ikke bare jeg som i tilfelle må ta dette på nytt og bruke penger på det.

 

Har aldri vært borti noe di årene jeg har hatt båt, kjøpte min første båt for 28 år siden...

 

PS: Man lærer vel ikke og kjøre båt ved og ta dette båtførerbeviset, da skulle det vært kjøretimer også inn i denne pakken da,, helt vildt syntes jeg.

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...