Sabrina Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 veldig bra , her ligges det ikke på latsiden :-) mvh jan Hvis det er flere som er interessert kunne jeg lage kretsutlegg for kretsen og la elevene på skolen lage krestkort ?? mvh jan Jan, Jeg melder min interesse. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Ja, og sørg for at kortet er/kan skjæres rundt, med LDR-en i senteret slik at det kan monteres innvendig i toppen av lanterna. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2004 Og da var ALS1 (A)tomatisk L(anterne) S(lukker) ferdig. Så gjenstår det å se om det vil fungere i praksis Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 lay out og utførelse må vel få godkjent her Lasse ! Ser bra ut... Gjenstår å se om den virker nå da... PS - delene kommer fra ELFA ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Ja, det er stort sett ELFA + litt Clas Olsson, og litt fra "rotekassa" Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 men loddingene har du fortsatt ikke vist frem... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Så er bildet av loddingene også på plass sammen med de to andre bildene. Fornøyd nå, Suzuki? Kan du gjette hva som er brukt som bein i hjørnene på kortet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 lay out og utførelse må vel få godkjent her LasseTja? Sjekk den blå ledningen på loddesiden Lasse, mulighet for"stuttsluttning" til banen ved siden av loddepunktet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Så er bildet av loddingene også på plass sammen med de to andre bildene. Fornøyd nå, Suzuki? Kan du gjette hva som er brukt som bein i hjørnene på kortet? Nei, men det ser ut til å være et blankt plastrør av noe slag ... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Til Lars: Ja, det ser mystisk ut på bildet, men det er ingen fare. Bildet lyver litt her. Til Suzuki: Har bruk baufil, aralditt og en gammel BIC kulepenn Så var det selve giveren (den lysfølsomme motstanden). Den er montert i en modifisret sikringsholder. Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Veldig mange bra konstruksjonar her, og det gamle ordtaket med at "sjølvgjort er velgjort" gjelder fortsatt. For dei som ikkje er vant til/har tid/lyst til å bruke loddbolten så vil eg tipsa om ei ankerlanterne eg kom over på nettet http://www.mitron.se/SURE-S/a-lite.html Denne løyser i allefall problemet med å slå seg av når det blir lyst, og den trekker lite strøm. Har ikkje sjekka kva den kostar. Helsing Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Har ikkje sjekka kva den kostar. Helsing Rossicus 689 SEK inkl moms ! Jag kom o tenke på en annen variant, i en sådan her finns all elektronik redan klar ! lyfta ur elektroniken o montere tilsammans med LEDer som Geir skriver o montere dette i en vanlig ankerlanterna! den röde har fast sken ikke blink! eller denne som har inbyggd solcell då kan man få den 'självförsörjande' http://www.blinkfyrar.se/store/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
dacapo Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Hei Kom over denne fotocellen for 12 V http://www.netthandelen.no/?s=3792&g=0&expand=0,293 Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 ...Rapport kommerHar du noen flere erfaringer eller tanker å tilføre på nåværende tidspunkt? Jeg er i ferd med å bestille meg lysdioder for bakgrunnsbelysning og belysning i skap. Har ingen som helst formening om dette med vinkel og lysstyrke. Kommer derfor i utgangspunktet til å gå for sterkest mulig lysstyrke. Også funderer jeg litt på å kanskje ta med noen slike reflektorer for å kanskje få en spot-effekt:. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 P.g.a. svikt i hukommelsen ble lysdiodene loddet på feil lampesokkel Foreløpig har jeg ikke fikset dette. Lysdiodene har ganske god spotvirkning i seg selv, det har vel med lysvinkelen å gjøre. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 P.g.a. svikt i hukommelsen ble lysdiodene loddet på feil lampesokkel. Foreløpig har jeg ikke fikset dette. Lysdiodene har ganske god spotvirkning i seg selv, det har vel med lysvinkelen å gjøre.OK - da er jeg tilbake fra en snøggtur i utlandet. Har vært en tur hos ebay.co.uk og gjort ukens scoop: 50 stk 8000mcd 5mm Ultra Bright Hvit LED: £0.01 + porto 50 stk 5000mcd 5mm Ultra Bright Gul LED: £0.01 + porto 50 stk 10000mcd 5mm Ultra Bright Hvit LED: £4.20 + porto Jeg tror det ikke før jeg har lagt de klamme pølsene på diodene - de billigste lysdiodene jeg har klart å oppdrive her til lands med hvitt lys ligger jo rundt kr. 20,- pr. stk. For de som er interesserte, finner man mer slik i f.eks. DENNE gruppen hos ebay.co.uk. Det er spesielt vedkommende som jeg kjøpte av som selger billig. Opererer fra Kina ser det ut som. Men også prisene hos selgere basert i England er hyggelige i forhold til det vi er vant til her til lands. Takk for tilbakemelding, GeirKS. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.April.2004 Link til dette innlegget Svart 20.April.2004 Og da var ALS1 (A)tomatisk L(anterne) S(lukker) ferdig. Så gjenstår det å se om det vil fungere i praksis Lasse, har du fått testet ut. virker dette ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
bliss X Svart 20.April.2004 Link til dette innlegget Svart 20.April.2004 Både ja og nei. Den virker men er ikke alltid stabil. Har laget en ny prototype men den oppfører seg også på samme måte. Det som skjer er at releet noen ganger begynner å klapre med høy hastighet. Må finne en sikker måte å stabilisere dette på. Har tatt knekken på flere releer pga dette. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.April.2004 Link til dette innlegget Svart 20.April.2004 Både ja og nei. Den virker men er ikke alltid stabil. Har laget en ny prototype men den oppfører seg også på samme måte. Det som skjer er at releet noen ganger begynner å klapre med høy hastighet. Må finne en sikker måte å stabilisere dette på. Har tatt knekken på flere releer pga dette. Så et tidsur er muliges bedre ? Hvordan skal da dette settes in i systemet Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
NSB Svart 20.April.2004 Link til dette innlegget Svart 20.April.2004 Mener at de har et sånt skumringsrele på Clas Ohlson, for å styre utelampa på hytter med solcelleanlegg, altså 12V. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 Kan dette skyldes resonans med andre komponenter tro? Har du studert spenning/strøm over/gjennom spolen på oscilloskop? mvh jan Både ja og nei. Den virker men er ikke alltid stabil. Har laget en ny prototype men den oppfører seg også på samme måte. Det som skjer er at releet noen ganger begynner å klapre med høy hastighet. Må finne en sikker måte å stabilisere dette på. Har tatt knekken på flere releer pga dette. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 Kan det hende at kretsen din akkurat er i grenseland mellom å ha lampen på og av? Da vil den kunne oppføre seg slik du beskriver....... Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
bliss X Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 Kan dette skyldes resonans med andre komponenter tro? Har du studert spenning/strøm over/gjennom spolen på oscilloskop? mvh jan Nei, jeg har ikke ocilloskop, og releene brenner opp. Likestrøm messig har jeg målt at alt fungerer hver for seg, men det oppstår tydligvis en resonans her (skjer ikke alltid). Har brukt så mye tid på det at jeg har mer eller mindre gått lei, og prototypen har havnet i den store kassa for uferdige prosjekter Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 vad med en sådan her o litt modifiering! fra 59,90 -150 pix på Biltema Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bolla Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 prøv å montere en litt stor kondensatoor mellom + og- på styrestrømsiden av releet.. dette "bremser" koblingen ut/inn.. større verdi gir tregere reaksjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.