Jump to content

Fotocelle som slår av ankerlanterna


Herman

Recommended Posts

Med begrenset forråd av strøm i båten prøver jeg å ikke bruke mer enn jeg må. Den mest irriterende forbrukeren er ankerlanterna som står og lyser lenge etter at det har blitt lyst, men mange timer før jeg har planlagt å stå opp :headbang: Midt på sommeren blir det jo mørkt bare en time eller to midt på natta. :yesnod:

 

Jeg har lett høyt og lavt etter en fotocelle som kan slå av ankerlanterna når det blir lyst. Jeg har allerede en vender mellom manuell og automatisk, men ikke ante jeg at det skulle være så vanskelig å få tak i den nødvendige elektronikken. Det nærmeste jeg har kommet, er en 12V sak som måtte ha 220V inn for å virke. Hvis ikke det finnes, er det noen som er kompetente til å lage et skjema for en? Jeg ser for meg en sak som står i serie med lanterna, så den må tåle 1-2A (10W pære) Justerbar følsomhet er også kjekt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Dette vil jeg også ha! Kanskje Lars H. kan konstruere noe for oss? Tror kanskje tidsur er en bedre løsning en fotocelle.

 

baatplassens ankerlanterneslukker?

Båtplassens kombinerte ankerlanterneslukker og gummibåt-rase-og-lage-bølger-og-støy begrenser..

 

Bilde

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

hei,

Hvis du ringte til en yrkesskole hvor de har vk1 elektronikk vil dette sikkert være et

fint prosjekt for elevene dersom det ikke er alt for nærme eksamen i tid.

 

Det som behøves er en

lysavhengig resistor

2-3 resistorer

en variabel resistor for innstilling av ved hvilke lysstyrke kretsen skal slukke lanterna.

en transistor eller operasjonsforsterker.

og et 12v batteri eller  forsyning via båtens akkumulator.

muligens et rele, avhengig av kretsutformingen.

Materiellkostnad ca 30-100 kr.

 

Lysavhengig resistor monteres ute med ledninger til resten av elektronikken.

 

Jeg har noen skjemaer hvis du er interessert.

 

Kan sannsynligvis hjelpe med de fleste komponenter.

 

mvh jan

 

Med begrenset forråd av strøm i båten prøver jeg å ikke bruke mer enn jeg må. Den mest irriterende forbrukeren er ankerlanterna som står og lyser lenge etter at det har blitt lyst, men mange timer før jeg har planlagt å stå opp :seeya: Midt på sommeren blir det jo mørkt bare en time eller to midt på natta. :lol:

 

Jeg har lett høyt og lavt etter en fotocelle som kan slå av ankerlanterna når det blir lyst. Jeg har allerede en vender mellom manuell og automatisk, men ikke ante jeg at det skulle være så vanskelig å få tak i den nødvendige elektronikken. Det nærmeste jeg har kommet, er en 12V sak som måtte ha 220V inn for å virke. Hvis ikke det finnes, er det noen som er kompetente til å lage et skjema for en? Jeg ser for meg en sak som står i serie med lanterna, så den må tåle 1-2A (10W pære) Justerbar følsomhet er også kjekt.

Link to post
Share on other sites

Dette vil jeg også ha! Kanskje Lars H. kan konstruere noe for oss?

Med litt tolkmodighet skal nok det fixes. Prinsippskjemaet ser slik ut:

 

Bilde

 

Får jeg tid, kan jeg teste det ut og finne rett verdi for komponentene, - men lover ikke noe. pris for deler foruten releét, kr.14,73!!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

her kommer et lite eksempel på hvordan en slik krets kan koples uten at komponentstørrelsene passer til 12v og det aktuelle rele som benyttes.

Bilde

 

mvh jan

 

 

Bilde

 

hei,

Hvis du ringte til en yrkesskole hvor de har vk1 elektronikk vil dette sikkert være et

fint prosjekt for elevene dersom det ikke er alt for nærme eksamen i tid.

 

Det som behøves er en

lysavhengig resistor

2-3 resistorer

en variabel resistor for innstilling av ved hvilke lysstyrke kretsen skal slukke lanterna.

en transistor eller operasjonsforsterker.

og et 12v batteri eller  forsyning via båtens akkumulator.

muligens et rele, avhengig av kretsutformingen.

Materiellkostnad ca 30-100 kr.

 

Lysavhengig resistor monteres ute med ledninger til resten av elektronikken.

 

Jeg har noen skjemaer hvis du er interessert.

 

Kan sannsynligvis hjelpe med de fleste komponenter.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

hei, her er et alternativ som Lars skisserte.

Her må en passe på at transistoren tåler effekten fra lampa.

 

Bilde

 

her kommer et lite eksempel på hvordan en slik krets kan koples uten at komponentstørrelsene passer til 12v og det aktuelle rele som benyttes.

Bilde

 

mvh jan

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

interessant vinkling. :crazy:

Men er den noe krav til intensitet på lysstyrken ved forskjellige båtstørrelser?

 

Uanset så regner jeg med at en ønsker at ANDRE skal se hvor en er på vei.

 

Kan ikke huske å ha lest om KRAV til lysstyrke.

 

Forøvrig heter komponentene lysdioder :-)

 

mvh jan

 

BRA Lars! :flag:

Men hvorfor ikke bruke de nye "diodelampene" til ankerlanterne? Bruker svært lite strøm.... :wink:

Link to post
Share on other sites

interessant vinkling. :wink:

Men er den noe krav til intensitet på lysstyrken ved forskjellige båtstørrelser?

Ja, kravene finnes i vedlegg til Sjøveisreglene.

 

Det hele er veldig enkelt  :crazy:

(Fra: http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/vedlegg1.htm)

a) Lanternens minimum lysstyrke skal beregnes etter følgende formel:

 

I = 3,43 x 106 x T x D2 x K-D hvor

I er lysstyrke i candela under drift,

T er terskelfaktor 2 x 10-7 lux,

D er foreskrevet lysvidde i nautiske mil,

K er atmosfærisk transmisjon.

 

For de foreskrevne lys skal verdien av K være 0,8 som tilsvarer en meteorologisk sikt på omkring 13 nautiske mil.

 

b) Et utvalg av resultater som fås ved anvendelse av formelen er gjengitt i etterfølgende tabell:

 

Foreskrevet lysvidde i nautiske mil

D

Lanternens lysstyrke i candela med K = 0,8

I

 

1 0.9

2 4.3

3 12

4 27

5 52

6 94

 

Anm.: Navigasjonslanternenes maksimum lysstyrke bør begrenses for å unngå unødig skarpt lys. Dette skal ikke skje ved variabel kontroll av lysstyrken.

 

----------

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

takker for informativt innlegg. :wink:

 

mvh jan

 

 

Ja, kravene finnes i vedlegg til Sjøveisreglene.

 

Det hele er veldig enkelt  :crazy:

(Fra: http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/vedlegg1.htm)

a) Lanternens minimum lysstyrke skal beregnes etter følgende formel:

 

I = 3,43 x 106 x T x D2 x K-D hvor

I er lysstyrke i candela under drift,

T er terskelfaktor 2 x 10-7 lux,

D er foreskrevet lysvidde i nautiske mil,

K er atmosfærisk transmisjon.

 

For de foreskrevne lys skal verdien av K være 0,8 som tilsvarer en meteorologisk sikt på omkring 13 nautiske mil.

 

b) Et utvalg av resultater som fås ved anvendelse av formelen er gjengitt i etterfølgende tabell:

 

Foreskrevet lysvidde i nautiske mil

D

Lanternens lysstyrke i candela med K = 0,8

I

 

1 0.9

2 4.3

3 12

4 27

5 52

6 94

 

Anm.: Navigasjonslanternenes maksimum lysstyrke bør begrenses for å unngå unødig skarpt lys. Dette skal ikke skje ved variabel kontroll av lysstyrken.

 

----------

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

båtfolket har jo alltid mye gryn :-)

 

Sikkert greit nok og enklere hvis penga ikke betyr noe.

 

Kunne være en mekanisk timer for å ikke belaste batterier, men da må den kanskje trekkes dann og vann.

 

mvh jan

 

Takker for mange fine svar, men ville det ikke vært bedre med en timer tro? Kan enkelt monteres sammen med bryteren for lanterna innendørs.

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en ide!  :crazy:

 

I sommer kjøpte jeg en sånn lampe som er beregnet til å sette i hagen. Kostet en hundrelapp på Rema1000. Den har en solcelle på toppen som lader ett lite batteri batteri, og den skrur seg på når det blir mørkt. Jeg brukte den som nattbelysning inne i båten i sommer, men den var nok litt for svak til å bruke som ankerlanterne.

 

Men dersom man enten byttet ut lyspære med noen diodelamper og kjørte den fra 12v istedetfor det innebygde batteriet, eller la til ett rele for å styre båtens eksisterende ankerlanterne...?

Link to post
Share on other sites

Tror jeg velger å stå opp og slå av lanterna manuelt jeg. Mindre duppeditter = mindre ting å få feil på. Kan jo kombineres med med pissepause eller man kan nyte soloppgangen med kopp nytrukket kaffe. Morgenstund har gull i munn er det noen som sier.

 

:sleep: kan man gjøre på gammlehjemmet, der har man allverdens av tid og ikke så mye å bedrive tiden med.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

For å slippe for mye egenmekking kan du ta en titt på denne linken:

http://www.electradeshop.com/

(klikk på "El-moduler" og let etter del nr. 255-105).

 

- pris: kr. 140,-

- tåler maks 5A belastning (bør vel holde til lanternebruk. Hvis ikke kan du sette et rele mellom boksen og lanterna)

- driftsspenning: 7-15V

- forbruk: 50mA

 

Lykke til med "lyseslukkingen"!

 

Link to post
Share on other sites

Hvis noen forstod noe av regelverkets krav til lysstyrke, så kan vi jo forsøke å finne ut hvor mange lysdioder som trengs til en lanterne for at den skal tilfredstille kravet.

 

(Formelen ble forøvrig ikke riktig gjengitt p.g.a. klipp og lim, se linken i mitt forrige innlegg.)

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...