Jump to content

Fotocelle som slår av ankerlanterna


Herman

Recommended Posts

lay out og utførelse må vel få godkjent her Lasse

Tja?  :yesnod: Sjekk den blå ledningen på loddesiden Lasse, mulighet for

"stuttsluttning" til banen ved siden av loddepunktet?  :flag:

 

Bilde

 

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til Lars:

 

Ja, det ser mystisk ut på bildet, men det er ingen fare. Bildet lyver litt her.

 

Til Suzuki:

 

Har bruk baufil, aralditt og en gammel BIC kulepenn  :yesnod:

 

Så var det selve giveren (den lysfølsomme motstanden). Den er montert i en modifisret sikringsholder.

 

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Veldig mange bra konstruksjonar her, og det gamle ordtaket med at "sjølvgjort er velgjort" gjelder fortsatt.

 

For dei som ikkje er vant til/har tid/lyst til å bruke loddbolten så vil eg tipsa om ei ankerlanterne eg kom over på nettet

 

http://www.mitron.se/SURE-S/a-lite.html

 

Denne løyser i allefall problemet med å slå seg av når det blir lyst, og den trekker lite strøm.

 

Har ikkje sjekka kva den kostar.

 

 

Helsing Rossicus

Link to post
Share on other sites

Har ikkje sjekka kva den kostar.

Helsing Rossicus

 

 689 SEK inkl moms !

 

 

 

 

 

 

Jag kom o tenke på en annen variant, i en sådan her finns all elektronik

redan klar !  lyfta ur elektroniken  o montere tilsammans med LEDer som Geir

skriver o montere dette  i en vanlig ankerlanterna! den röde har fast sken ikke blink!

Bilde

 

eller denne som har inbyggd solcell då kan man få den 'självförsörjande'

Bilde

http://www.blinkfyrar.se/store/

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

...Rapport kommer

Har du noen flere erfaringer eller tanker å tilføre på nåværende tidspunkt? Jeg er i ferd med å bestille meg lysdioder for bakgrunnsbelysning og belysning i skap. Har ingen som helst formening om dette med vinkel og lysstyrke. Kommer derfor i utgangspunktet til å gå for sterkest mulig lysstyrke. Også funderer jeg litt på å kanskje ta med noen slike reflektorer for å kanskje få en spot-effekt:

Bilde.

Link to post
Share on other sites

P.g.a. svikt i hukommelsen ble lysdiodene loddet på feil lampesokkel. Foreløpig har jeg ikke fikset dette. Lysdiodene har ganske god spotvirkning i seg selv, det har vel med lysvinkelen å gjøre.

OK - da er jeg tilbake fra en snøggtur i utlandet. Har vært en tur hos ebay.co.uk og gjort ukens scoop:

 

50 stk 8000mcd 5mm Ultra Bright Hvit LED: £0.01 + porto :yesnod:

50 stk 5000mcd 5mm Ultra Bright Gul LED: £0.01 + porto :yesnod:

50 stk 10000mcd 5mm Ultra Bright Hvit LED: £4.20 + porto :yesnod:

 

Jeg tror det ikke før jeg har lagt de klamme pølsene på diodene - de billigste lysdiodene jeg har klart å oppdrive her til lands med hvitt lys ligger jo rundt kr. 20,- pr. stk. For de som er interesserte, finner man mer slik i f.eks. DENNE gruppen hos ebay.co.uk. Det er spesielt vedkommende som jeg kjøpte av som selger billig. Opererer fra Kina ser det ut som. Men også prisene hos selgere basert i England er hyggelige i forhold til det vi er vant til her til lands.

 

Takk for tilbakemelding, GeirKS.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Og da var ALS1 (A)tomatisk L(anterne) S(lukker) ferdig. Så gjenstår det å se om det vil fungere i praksis  :confused:

 

Bilde

Bilde

Bilde

 

Lasse,  har du fått testet ut.  virker dette ?  :confused:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Både ja og nei. Den virker men er ikke alltid stabil. Har laget en ny prototype men den oppfører seg også på samme måte. Det som skjer er at releet noen ganger  begynner å klapre med høy hastighet.

 

Må finne en sikker måte å stabilisere dette på. Har tatt knekken på flere releer pga dette.

Link to post
Share on other sites

Både ja og nei. Den virker men er ikke alltid stabil. Har laget en ny prototype men den oppfører seg også på samme måte. Det som skjer er at releet noen ganger  begynner å klapre med høy hastighet.

 

Må finne en sikker måte å stabilisere dette på. Har tatt knekken på flere releer pga dette.

 

Så et tidsur  er muliges bedre ?   :smiley:

 

Hvordan skal da dette settes in i systemet   :flag:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Kan dette skyldes resonans med andre komponenter tro?

 

Har du studert spenning/strøm over/gjennom spolen på oscilloskop?

 

mvh jan

 

Både ja og nei. Den virker men er ikke alltid stabil. Har laget en ny prototype men den oppfører seg også på samme måte. Det som skjer er at releet noen ganger  begynner å klapre med høy hastighet.

 

Må finne en sikker måte å stabilisere dette på. Har tatt knekken på flere releer pga dette.

Link to post
Share on other sites

Kan dette skyldes resonans med andre komponenter tro?

 

Har du studert spenning/strøm over/gjennom spolen på oscilloskop?

 

mvh jan

Nei, jeg har ikke ocilloskop, og releene brenner opp. Likestrøm messig har jeg målt at alt fungerer hver for seg, men det oppstår tydligvis en resonans her (skjer ikke alltid). Har brukt så mye tid på det at jeg har mer eller mindre gått lei, og prototypen har havnet i den store kassa for uferdige prosjekter  :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...