Jump to content

Fotocelle som slår av ankerlanterna


Herman

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

...Har vært en tur hos ebay.co.uk og gjort ukens scoop:

50 stk 8000mcd 5mm Ultra Bright Hvit LED: £0.01 + porto :smash:

50 stk 5000mcd 5mm Ultra Bright Gul LED: £0.01 + porto :smash:

50 stk 10000mcd 5mm Ultra Bright Hvit LED: £4.20 + porto :smash:

Jeg tror det ikke før jeg har lagt de klamme pølsene på diodene - de billigste lysdiodene jeg har klart å oppdrive her til lands med hvitt lys ligger jo rundt kr. 20,- pr. stk. For de som er interesserte, finner man mer slik i f.eks. DENNE gruppen hos ebay.co.uk. Det er spesielt vedkommende som jeg kjøpte av som selger billig. Opererer fra Kina ser det ut som. Men også prisene hos selgere basert i England er hyggelige i forhold til det vi er vant til her til lands.

Oppdatering i forbindelse med scoopet jeg tilsynelatende gjorde på auksjonen på Ebay: I dag fikk jeg forsendelsen. Delvis overrasket, konstaterte jeg at alt ser OK ut. Antall dioder stemmer og de kom i uåpnet forseglet pakning. For 150 dioder betalte jeg kr. 510,- ferdig levert på døren. Det blir kr. 3,40 pr. diode. Til sammenligning ligger de billigste jeg har klart å spore opp på nettet i Norge på kr. 16-20,- pr. stk (Gjelder hvite dioder, farget er vesentlig billigere også i Norge). En handel jeg er meget fornøyd med :wink:. Så nå går vi lysende tider imøte i Sjømannen. :wink:

 

HER er oversikt over det vedkommende har til salgs på Ebay. Ser han fremdeles har masse lysdioder til salgs. Tipset er herved overbrakt til de som kunne tenke seg strømbesparende belysning i form av lysdioder. For de som ikke er så inne i det, går det 25-30 lysdioder på samme effekt som ei 10-12W lyspære drar. Når ledig tid melder seg (Eller burde jeg si: Hvis...), skal jeg teste litt og se hva man kan få ut av dette. Jeg har gardert meg litt ved å kjøpe reflektorer for lysdioder hos Elfa. Da regner jeg med å kunne samle og fokusere lyset bedre og på den måten få litt ekstra bra virkning.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hmmm....,

 

For de av oss som ikke er så kreative, eller bruker tida på litt andre ting (jeg fikk satt ut båten i går  :smiley:  :smiley:) så så jeg ferdige "lyspærer" med 12 - 14 dioder (talte de ikke) i std. sokkel. Da kan man rimelig enkelt bare bytte pæra til en "diode-pære". Hvorvidt lys-senter passer med reflektor etc, det vet jeg ikke. Men det jeg vet, er at dette vil bruke mye mindre strøm og gir tilnærmet det samme lyset.  Prisen var 35 kr per "diode-pære".

Link to post
Share on other sites

og de så du HVOR fredriksen ?

 

Suzuki

Vel, for oss her på "innlandet" (Strømmen) så har vi en båtforetning rett bak Strømmen Storsenter. Så mens mor kjøper brød og melk, kan man drøye tiden ved å besøke T.S.G. Du finner omtale blant annet her under tråden "Foretninger jeg har god erfaring med" Diodepærene står på disken, spør etter Monica. Pærene ble forøvrig vist på båtmessa på Lillestrøm.

 

Jeg har en og skal prøve den i kveld.. :-)  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vel, for oss her på "innlandet" (Strømmen) så har vi en båtforetning rett bak Strømmen Storsenter. Så mens mor kjøper brød og melk, kan man drøye tiden ved å besøke T.S.G. Du finner omtale blant annet her under tråden "Foretninger jeg har god erfaring med" Diodepærene står på disken, spør etter Monica. Pærene ble forøvrig vist på båtmessa på Lillestrøm.

Vel ettersom jeg bor i Nittedal, er jeg ikke HELT ukjent med Strømmen Storsenter.  :yesnod:

Og TSG kjenner jeg godt til også gitt.   :sleep::lol:

Får hive meg innom en dag da, greit med ting som er ferdige til bruk av og til også..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Yepp, vi snakker om å spare strøm.  Dette kan gjøres ved å slå av ankerlanterna når dagslyset kommer tidlig på morgenen eller muligens spare mere strøm ved å montere inn en LED-pære som bruker vesentlig mindre strøm enn en vanlig lanternepære (10W) ....  

Men, om en LED-pære gir et lys som kan godkjennes, se det vet vi ikke (ennå??). Det kan være greitt med to alternativer - eller begge...

 

:-) fredriksen, som også sover i grålysningen...

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

:confused:

-------- hvor lenge må du ligge for anker for å tjene inn prisen på denne da, Gunga?

( mener det sto totusen firehundre og-----) Men fin var den jo---

:wink:mvh

Jan S

Hej Jan!

 

såg ikke priset  :nonod:   :headbang:  man kan nog ikke ligge för anker överhuvudtaget

det er nog bare hårt jobb  :smash: :smash: som skall til    :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Her er løsningen, tror jeg.

noe for de tekniske.

 

ennå litt tid igjen til sommeren er her, så det er bare og gå i gang med byggingen.

 

http://yandina.com/acrobats/ALSData.pdf

 

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har en duppeditt i båten jeg som det er et lite øye på som styrer av/på .Fotocelle av no slag som gjør at den går av og på etter lyset , har ikke studert den , noe jeg fikk av en kamerat så er ikke helt sikker på hva den heter osv .Er noe tyske greier som blei kjøpt på netthandel.no . Liten box på ca 10-15 cm lang og 7-8 cm bred med et lite øye på og pluss/minus lednig som stikker ut ,detta er sånn ca .Kan jo sjekke dette bedre vis det er av interesse .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har en duppeditt i båten jeg som det er et lite øye på som styrer av/på .Fotocelle av no slag som gjør at den går av og på etter lyset  , har ikke studert den , noe jeg fikk av en kamerat så er ikke helt sikker på hva den heter osv .Er noe tyske greier som blei kjøpt på netthandel.no . Liten box på ca 10-15 cm lang og 7-8 cm bred med et lite øye på og pluss/minus lednig som stikker ut ,detta er sånn ca .Kan jo sjekke dette bedre vis det er av interesse .

 

Tine II

 

Ja, det hadde vært kjekt om du kunne finne ut hva det er. ?

 

:rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja,  det hadde vært kjekt om du kunne finne ut hva det er. ?

 

:rolleyes:

 

Dro rett ned i båten og henta duppeditten jeg .Huska litt feil men ikke mye .

Twilight switch 12 v. ( KEMO Germany # M122 ) Er litt flere ledninger på denna ja 2røde 1 svart 1 grå 1 rød/m svart strek 1 grå/m grønn strek CE merka .Står at den må monteres tørt .Veldig lite info på denne her ,men på den microskopiske bruksannvisninga står det "Twilight switch 12 V switches on e.g. lamps at nightfall and off again at daybredk operating voltage 12 v= for weekend cottages , sailing yachts ,caravans etc .Distribution output :relay 1x change over ,max3.3 ampere"

 

Denna er jeg nesten helt sikker på at blei kjøpt på netthandel.no. Og de er det jo mye som går for bare noen kronestykker , var innom og tok en titt der er det veldig mye nå til en billig penge . Vis dere ikke finner ut av denna så kan jeg ta et bilde eller to av denne og maile den som er inntresert , uffameg hakke lært og legge inn bilder enda :sad:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er det denne saken du har?

 

Bilde

 

Mer info på denne linken

 

Lars H.  :cheers:

Ja du er flink Lars . Hakke peiling på om den funker ,om den er bra eller noenting da det er en dings jeg fikk blandt masse andre duppeditter . Men nå veit jo dere hvordan den ser ut osv så er den saken løst så langt .Takker for hjæpa der Lars . :cheers:

Skylder deg en :drink: der da vel :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...