Jump to content

Fotocelle som slår av ankerlanterna


Herman

Recommended Posts

Lotus:

 

Hvilken transistor vil du foreslå, og hva bør verdien være på pot meteret? Tenkte å kjøpe inn komponenter i morgen.

Siden transistoren kun skal brukes som bryter og ikke som forsterker, spiller det minimal rolle hvilken du velger. En hvilken som helst NPN-transistor i metallhus, dvs som tåler litt mer enn absolutt minimum gjør nytten.

 

Hvis du velger å bruke selve transistoren uten rele, må du opp mange hakk og kanskje ha en liten kjølefinne. Verdien på potmeteret står i forhold til den lysfølsomme motstanden og transistoren. Litt avhengig av transistoren selvfølgelig, men det skal ikke mye inn på basen før transistoren er pip åpen. Noen må regne litt her og det blir ikke meg. Men siden pot-meteret sikkert har et stort spenn, er det ikke spesielt kritisk om man ikke treffer helt.

 

Og ellers ser jeg fortsatt ikke behovet for dioden i denne kretsen. Noen som mener at den MÅ være der?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus: Når det går strøm i spolen (på relèet) så settes det opp et magnetfelt som gjør at relèet trekker til. Når man "skrur av" strømmen gjennom spolen (plutselig) vil magnetfeltet kollapse og spolen "lager" en skarp puls tilbake med motsatt fortegn av den opprinnelige spenningen. Denne pulsen kan ledes vekk med en diode som er koblet i sperreretningen (i forhold til hvordan spolen vanligvis får spenning).

 

Om LDR / transistorkoblingen er rask nok til at dette blir noe problem i denne kretsen, det vet jeg ikke.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Men et rele har en hysterese innebygd: det trenger mer strøm til å slå inn enn det trenger for å opprettholde kontakten.

I teorien er jeg enig , men jeg konstaterte den gang at mer måtte til.

Uansett tror jeg man må ha en form for positiv feedback.

 

Men får dere det til å fungere med en så enkel krets er jo intet bedre.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Har du noe forslag til hvordan det skal gjøres, Ingar? Som sagt skal jeg ut å kjøpe det jeg trenger, og om det må noen flere komponenter til for å få en sikrere løsning så gjør jeg heller det.

 

Dioden skal etter det jeg forstår ligge i parallel med spolen ?

Link to post
Share on other sites

Og ellers ser jeg fortsatt ikke behovet for dioden i denne kretsen. Noen som mener at den MÅ være der?

Nå virker vel kretsen ellers slik at det ikke skjer noen store sprang i strømmen i spolen til relleet og da bør det gå bra uten. Men dersom transistoren styres slik at man får sprang i strømmen (mao, høy di/dt) så må det benyttes diode for å forhindre spenningsoppsving i spolen i relleet (U=L*di/dt).

 

Og ja Lasse, en eventuell dioden skal ligge i parallell med spolen, men ikke slik at den leder når relleet får "styrespenning" men slik at den tar over strømmen som går i spolen når transistoren skrus av. Dvs, dioden kobles i parallell med spolen og med spissen oppover.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Det er nok bra å montere en diode med anoden mot positiv pol. For å beskytte mot feilkopling av pluss og jord til kretsen.

 

Vil man i tillegg ha en enkel form for stabillisering/klipping av høye spenningspulser(som kan oppstå i induktive kretser) kan man kjøpe inn en 12volt zenerdiode og kople anode mot jord og katode mot 12volt.

 

Sensoren (LDR) bør plasseres et sted som skjermer mot fukt men oppfanger endringer i lys/mørke OG nærmest resten av koplingen slik at ledningene fra sensor til selve kretsen ikke blir for lang.

 

 

 

mvh jan

 

Nå virker vel kretsen ellers slik at det ikke skjer noen store sprang i strømmen i spolen til relleet og da bør det gå bra uten. Men dersom transistoren styres slik at man får sprang i strømmen (mao, høy di/dt) så må det benyttes diode for å forhindre spenningsoppsving i spolen i relleet (U=L*di/dt).

 

Og ja Lasse, en eventuell dioden skal ligge i parallell med spolen, men ikke slik at den leder når relleet får "styrespenning" men slik at den tar over strømmen som går i spolen når transistoren skrus av. Dvs, dioden kobles i parallell med spolen og med spissen oppover.

Link to post
Share on other sites

Har du noe forslag til hvordan det skal gjøres, Ingar?

Har kretsen liggende, så jeg kan lage en tegning. Men har ikke tid akkurat nå....

 

Det jeg fant ut var at man må bruke en op-amp med positiv feedback for å få en pålitlig funksjon.

 

Tror det beste er om noen som har deler liggende kobler opp den kretsen som er foreslått og ser hvordan det fungerer.

 

 

her er noen andre forslag:

 

http://www.tep.org.uk/upload/112%20circuits/112_5.htm

http://www.tep.org.uk/upload/112%20circuits/112_6.htm

http://www.tep.org.uk/upload/112%20circuits/112_11.htm

Link to post
Share on other sites

Når vi her diskuterer i vei så tenker jeg på min utelysstyring på husveggen ute....

 

Den har et rele som slår av og på utelyset, den er skikkelig pakket inn - har overlevd ca 18år ute - og den gjør egentlig det samme som vi vil oppnå her i tråden.

 

Men den går altså på 230V vekselspenning.

 

Men siden elektronikken garantert går på en langt lavere likespenning... kanskje det enkleste er å kjøpe en slik en og bare modifisere strømforsyningen?

 

Noen som kjenner inmaten til slike bokser?

Link to post
Share on other sites

Ja, den bør fungere stabilt.

For minst mulig strømforbruk kan 741 erstattes av en FET-type, f.eks. LF351.

Da kan også R2/R3/R4 økes.

 

Releet bør erstattes med en transistor, siden den er on/off blir belastingen på den ikke særlig stor.

Muligens kan da hele saken bygges inn i selve lanterna.

Link to post
Share on other sites

Etter nærmere omtanke er jeg kommet til at dioden over rellespole er nødvendig, slik den er tegnet inn på skjemaet over. Selv om transistoren kobler releet skånsomt inn og ut og dermed kansje unngår spenningsspikre kan de alikevell inntreffe at strømmen til lanterna slås av når relleet ligger inne. Da vil det genereres en spenningsspiker som kan skade de andre komponentene i kretsen dersom rellespolen er utstyrt med den annviste dioden.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

ELFA er et ypperlig sted å handle. De proffe handler der, men også amatører. Du kan bestille via internett, http://www.elfa.se/no/ , kort eller oppkrav, eller ta en tur i butikken i Sandakerveien 76

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter nærmere omtanke er jeg kommet til at dioden over rellespole er nødvendig, slik den er tegnet inn på skjemaet over. Selv om transistoren kobler releet skånsomt inn og ut og dermed kansje unngår spenningsspikre kan de alikevell inntreffe at strømmen til lanterna slås av når relleet ligger inne. Da vil det genereres en spenningsspiker som kan skade de andre komponentene i kretsen dersom rellespolen er utstyrt med den annviste dioden.

Hadde strømmen til fotocellen blitt slått av, så ok. Men om lanternen slås av eller på spiller vel ingen rolle?

 

I den forrige kretsen var det kun noen motstander og en transistor. I denne kretsen er det en opamp. Her er det nok en god ide med dioden. I den forrige spilte det neppe noen rolle. Eller?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hadde strømmen til fotocellen blitt slått av, så ok. Men om lanternen slås av eller på spiller vel ingen rolle?

Lotus

Dersom lanternen, inklusive releet og elektronikken slås av når lanternen er på og det dermed går strøm i relespolen så vil strømmavslaget gi spenningsoppsving i/over spolen. Dette vil kunne skade transistoren og oppampen. Om lanternen alene slås av uten at spenningen til eklektronikken slås av vil ikke gjøre noen skade, så sant du samtidig ikke slår av strømmen til relespolen. Men om hensikten er å spare strøm så regner jeg med at man slår av både lanternen og elektronikken samtidig.
Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

veldig bra :wink:

 

, her ligges det ikke på latsiden :-)

 

mvh jan

 

Hvis det er flere som er interessert kunne jeg lage kretsutlegg for kretsen og la elevene på skolen lage krestkort ??

 

Det er jo ikke bare lanterner som kan styres vha lys/mørke.

 

Hvor stor strøm klarer releet å handtere på arbeidskontakten?

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Er nå igang med å lodde det sammen på uneiversalboard.

Kommer med alle detajler mhp komponenter osv når konstruksjonen er ferdig.

 

En ting jeg er litt usikker på er hvor stabilt dette blir i overgangen mellom av/på. Det virker som kretsen er litt vel følsom, men det kan hende det bilr litt røft med innendørs testing vha lampe.  :wink:

 

Noen enkel måte å dempe "iveren" på?


Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...