Jump to content

Sjøvett


Lazy days 2

Recommended Posts

Sommeren nermer seg og en tid med mye båter på sjøen og i inn og ut-havner.

 

Hvis hensyn.

 

På sjøen:

Senk farten ved land og hvor andre har lagt til. De med større motorbåter senk farten slik at hekkbølgen virkelig går ned.

Ikke stå på retten til veien for en vær pris. (Dette gjelder ofte seilbåter) Men vær klar i bevegelsene og hvis kursendrig tidlig.

Kjør ikke med øl i hånden, det ser bare dumt ut.

 

I havn:

Legg til med tanke på at det kommer flere båter.

Ved brygge legg deg tett inntil nærmeste båt . Mange lar det være en halv båtlengde i mellom som ikke kan brukes til noe.

Ta ikke opp halve havna for plass til jolla.

La andre få ligge utenpå og la dem føle seg velkomne.

Gå over forskipet når du skal i land via andre båter.

La ikke tauverk ligge på brygga.

Følg flaggtider.

Fest med måte.

Gummibåt med måte.

 

I uthavn:

La andre føle seg velkomne.

La andre få ha privatlivet for seg selv hvis det er ledig rundt hele øya.

Fest med måte.

Følg flaggtider.

Rydd etter dere.

Gummibåt med måte.

 

Legg til og trek fra

Link to post
Share on other sites

Sommeren nermer seg og en tid med mye båter på sjøen og i inn og ut-havner.

 

Hvis hensyn.

I havn:

Ved brygge legg deg tett inntil nærmeste båt . Mange lar det være en halv båtlengde i mellom som ikke kan brukes til noe.

Vær oppmerksom på at det er spesielle vedtekter i enkelte byer. I Bergen f. eks. skal det - når det ligger flere båter utenpå hverandre - være så stor avstand at det er mulig å komme seg ut i tilfelle brann etc. Håndheves spesielt på dager med stor båttrafikk, f. eks 17. mai, Torgdagen etc.

Link to post
Share on other sites

La andre få ligge utenpå og la dem føle seg velkomne.

Med muligheten for diverse krasse angrep, må jeg bare si at jeg ikke kan fordra å ha andre på utsiden av egen båt. Og i mine 20 år som båtfant, har jeg heldigvid klart å ungå dette bortsett fra 3 ganger. En gang var ved uvær hvor alle selvfølgelig var velkomne, og en annen gang ifb. en regatta som jeg ikke hadde sjekket opp. Den tredje gangen tråkket faktisk bøllen rett inn i copiten vår mens vi spiste!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med muligheten for diverse krasse angrep, må jeg bare si at jeg ikke kan fordra å ha andre på utsiden av egen båt.

Enig her. Jeg har unngått denne praksisen i alle år og kommer til å strebe videre med å holde på målet. Det er akseptabelt i enkelte situasjoner hvor du er forberedt på dette, men det er også alt. Er det ikke plass så går vi videre til vi finner noe, eller som vi oftest gjør legger oss i uthavn.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg iriterer meg heller ikke om noens flagg henger for lenge. Mitt er blitt glemt noen ganger.

Flaggtider:

mars- oktober heisese flagget 0800

november-februar 0900

flagget fires ved solnedgang dog senest 2100

I Nordland,Troms, Finnmark, Svalbard og Jan Mayen nov-feb 1000-1500

Link to post
Share on other sites

Med all respekt å melde så er tanken god. og jeg er enige i punktene.

Men saken er at de som trenger å lære dette, er nok ikke på slike forum.

Blir som foreldre som trenger råd og veiledning stiller aldri på foreldremøte, og de same foreldrene stiller heller aldri opp på dugnad. Slik er det stort sett i samfunnet forøvrig også i min verden.

Hadde alle fulgt opp hadde det blitt "a wonderful world" :wink:

Redigert av Hot Johnsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel mange som har respekt for flagghaling på kvelden, men ikke fullt så mange som har respekt for tiden for flaggheising, og det er vel ikke noe mer respektløst å glemme å ta inn flagget før kl 2110 enn å heise det kl. 0810.

 

Det var en tidligere tråd her om muligheten for å bruke vimpel i stedet for flagg, og derved unngå flaggreglene, noen som husker detaljene?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er hyggelig om folk følger retningslinjene for flaggbruk, men det er ikke noe jeg gidder å hisse meg opp over lenger. Dersom ikke overholdte flaggregler blir det største irritasjonsmomentet på sjøen til sommeren - da blir det en utrolig flott sommer!!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det var nå satt litt på spissen, men dere tok poenget. Det var mange som uttalte seg kraftig i en annen tråd om at splitflagg fra kong olav ikke bunne brukes lengre. Men må det være et kongenavn på flagget for at dere skal ha respekt for det?

Flagget er en nasjonal stolthet som skal behandles med respekt. Men dette er tydeligvis et større problem andre steder i landet enn her jeg bor. Ikke ofte jeg ser er flagg ute etter klokken 22 om kvelden. Om det går for sent inn eller ut bryr jeg meg lite om, men vi bør være i stand til å ta det inn før vi kryper til køys. Det krever ikke så mye energi av oss.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Flagget er noe av det jeg setter høyest, enten splitten er der eller ikke. Skal en følge flaggreglene til punkt å prikke så må en jo ha noen ombord som følger med ved heising og firing. Ikke alltid dette passer når hele mannskapet går i land og returnerer sent på kvelden / natta. Og da må flagget pent vente til vi returnerer. Stresser ikke med dette mer enn nødvendig da ingen tar skade av flagget (tror jeg).

 

Har opplevd noen ganger at nabobåter har firt flagget og lagt det pent i fra seg ombord. Fin gest når ingen er ombord.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Med muligheten for diverse krasse angrep, må jeg bare si at jeg ikke kan fordra å ha andre på utsiden av egen båt. Og i mine 20 år som båtfant, har jeg heldigvid klart å ungå dette 3 ganger. En gang var ved uvær hvor alle selvfølgelig var velkomne, og en annen gang ifb. en regatta som jeg ikke hadde sjekket opp. Den tredje gangen tråkket faktisk bøllen rett inn i copiten vår mens vi spiste!

 

Enig her. Jeg har unngått denne praksisen i alle år og kommer til å strebe videre med å holde på målet. Det er akseptabelt i enkelte situasjoner hvor du er forberedt på dette, men det er også alt. Er det ikke plass så går vi videre til vi finner noe, eller som vi oftest gjør legger oss i uthavn.

 

Skuffende. Det hører da til skikk og bruk at når man er så heldig å ha fått en hel båtlengde bryggeplass så må man tillate at andre legger seg utenpå?

Ingen liker vel å ha fremmede utenpå og alle vil helst ligge intill brygga, men skal man unngå det får man heller slutte å legge seg longside i de travlesete havnene og heller gå over til "middelhavsstil" der man ligger med baug/hekk inn mot bryggene - eller holde seg til plasser med båser. Men selvsagt er det viktig at alle tar hensyn, og det er ikke alltid like moro å ligge innerst og ha alle naboene på utsiden trampende over deg frem og tilbake der du prøver å sove (eller andre aktiviteter :wink: ) i forpiggen.

Link to post
Share on other sites

Men selvsagt er det viktig at alle tar hensyn, og det er ikke alltid like moro å ligge innerst og ha alle naboene på utsiden trampende over deg frem og tilbake der du prøver å sove (eller andre aktiviteter :wink: ) i forpiggen.

Og det er som oftest dette som er årsaken til at en ikke ønsker noen utenfor seg. Jeg nevnte at vi har unngått fenomenet hittil, men skulle situasjonen bli slik at den melder seg, så kommer vi selvsagt til å vurdere dette. Sannsynligvis ville vi forhale til et annet sted. Venner som vi kjenner godt til aksepteres og spesielt i uthavn når vi ligger i stjerneformasjon. Ellers NO NO.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Om det henget ute 10min for lenge så gjør ikke det noe. Men hele natta! Det er mangel på respekt. :nono:

Respekt for hva/hvem? KNS? For det er vel deres kongelige flagregler vi skal følge? Jeg heiser og firer flagget når jeg synes det passer best, og det er slett ikke alltid når de kjekke guttene i KNS mener jeg bør gjøre det.

Nå i påska feks., da vi lå på Koster, syntes jeg det passet best å la flagget henge oppe hele natta.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skuffende. Det hører da til skikk og bruk at når man er så heldig å ha fått en hel båtlengde bryggeplass så må man tillate at andre legger seg utenpå?
Ikke når det er andre ledige plasser.
Ingen liker vel å ha fremmede utenpå og alle vil helst ligge intill brygga, men skal man unngå det får man heller slutte å legge seg longside i de travlesete havnene og heller gå over til "middelhavsstil" der man ligger med baug/hekk inn mot bryggene - eller holde seg til plasser med båser.
Nemlig! Derfor tar jeg ferien i august når det er mulighet til å slippe disse fyllesvinene som skal trampe over båten min utpå natten.
Men selvsagt er det viktig at alle tar hensyn
Enig.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...