Jump to content

Sjøvett


Lazy days 2

Recommended Posts

Toppen av nasjonal sjølgodhet står etter min mening Gro Harlem Brundtland for ved uttalelsen ”Det er typisk norsk å være god” kun hårfint slått av en viss tysker med bart med mottoet ” Dautsland uber alles”

Det var vel ikke akkurat han med barten sitt motto? Det er vel navnet på den tyske nasjonalsangen fra før hans tid, og som ikke nødvendigvis betyr at Tyskland skal herske over alt, slik som noen tror? Kan vel heller sammenlignes med "Norge, mitt Norge". Gro derimot, hun er neppe til å misforstå! Men patriotismen har visstnok avtatt der i gården også, etter hvert.

 

Ellers synes jeg det er veldig flott og stilig med dere som praktiserer flaggreglene konsekvent. Har full respekt for det, men jeg er litt svak av natur og tillater meg fravike noen ganger av praktiske grunner. Står ikke nødvendigvis opp klokken 8 pga. flaggreglene og det kan hende at det ikke passer meg å være tilsted for å fire flagget klokken 21. Det er jo ofte så mange andre ting som også regulerer dagen. Men som sagt, stilig med dem som er konsekvente. Kunne heller aldri tenke med å bli sur for en liten trudelutt kl. 21.

 

Når det gjelder promille til sjøs synes jeg absolutt at reglene må følges, men det hindrer meg ikke i å ta en styrepils når jeg går i sakte fart med snekka i rolig farvann. Snekka er laget for koseturer i rolig tempo. Med stor eller rask båt derimot, er jeg enig i at en helst ikke bør røre alkohol. Det er etter min mening godt sjøvett.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har lest i denne tråden er det enkelte som tolker flaggregelene feil.

Flagg opp kl.0800 og ned kl- 2100 (les sommer) betye ikke at flagget skal opp og ned til de tidene.

 

Det betye at det er lov og flagge innenfor nevente tidsrom, du bestemmer når det skal opp og ned.

Til Dere som vet at en ikke får tatt ned flagget kl.2100 hvorfor ikke ta det ned når dere forlater båten.

Og til de som vil flagge hele døgnet Kjøp en vimpel.

Til Vi som liker å markere kl.2100 det krever at Vi har rikiig KLOKKE.

 

Ikke misforstå, jeg er også en synder, men prøver etter beste evne og overholde flaggreglene.

 

Hilsen TO GLASS.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

For min del er det lenge siden jeg sluttet å føre flagg. Jeg er altfor distre til å huske å sette opp/ta ned, og gidder simpelthen ikke å forholde meg til alt dette surret med trompeter og signalhorn. Jeg setter det riktignok opp når jeg passerer Gøteborg for sydgående, da kan det jo være et poeng å ha det oppe.

I det hele tatt er jeg litt allergisk mot anstaltmakeri på sjøen. Der lever jeg enklest mulig.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for dette Jens_P, en ryddig og grei informasjon om flagget og flaggføring til sjøs... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor var det nevnt "til sjøs" i det dokumentet, og da for fritidsflåten?

 

Ellers vil jeg si at de som "henger" på hornet kl. 21 for å fortelle andre båter hva klokken er - de har liten forståelse hos meg.

Flere ganger har datteren bråvåknet skremt av "den tankeløse" med signalhorn i båten ved siden av.

 

En slik "se så flink og full av respekt jeg er" holdning som her utvises av enkelte, blir bare rent for mye synes jeg. Å kalle folk for "bilførere på sjøen", grunnet slike ting som dette, og til de grader heve seg så høyt over at det er rart bena fortsatt berører bakken. Det er for meg dårlig sjøvett. Slike båtfolk er vi ikke tjent med og kan gjerne for meg utelukke andre til sitt selskap. Tviler på at det ville vært et hyggelig sådant uansett. :nonod:

 

Tenk dere om før dere skriver - ihvertfall noen ganger er mitt råd!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

På side 2 i dokumentet så er det skrevet noe om til sjøs.... og det står ikke at dette gjelder for fritidsbåtflåten, men er gode ord om hvordan man bør te seg om en velger å føre Norges flagg på båten...... Etter mitt syn så bør en følge de "flaggregler" som gjelder for flagget vårt enten det er til lands eller til sjøs, og de som regelrett driter i disse reglene bør la være å føre Norges flagg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men, Sydvesten.....det er ingen "regler" for flaggbruk i den norske fritidsbåtflåte. Man kan velge om man vil følge de regler som brukes av de instanser som har slike regler, eller man kan la være. Det ene er ikke bedre enn det andre, og dine meninger og oppfatninger om bruk av flagg i fritidsbåten bør respekteres like mye som den som da har andre meninger og oppfatninger. Du er hverken bedre eller "dårligere" enn hva en som har annet bruk av sitt flagg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

det er ikke at andre praktiserer flaggreglene slavisk , som jeg synes er merkelig . men hvorfor i helsike,være så utrolig nedlatende ovenfor de som ikke deler deres syn? hvis ikke flaggreglene er lovpålagt , så har jo ingen av dere rett til å forlange at folk firer flagget når dere sitter på tuta. vi har LIKE stor rett til å føre flagg selv om ikke disse flaggreglene etterfølges. du kan like det eller ikke sydvesten.:-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Flaggreglene var det iallfall underholdende å lese om i pensum

til båtførerprøven. :lol:

Hilseplikt på kystfort. Kan ikke flagget heves og senkes på flaggstangen,

skal en av mannskapet stå i rett ved siden av flaggstangen som en hilsen. :rolleyes:

Kan ikke huske at jeg så mange av dem da jeg var på Oscarsborg i sin tid...

Det ville jo bli ganske utfordrende å få kona til å bli med på det, selv med boka

i hånd. :yesnod:

Ellers må jeg si at regelryttere som tuter for at folk skal huske å ta ned flagget til fastsatt tid, har jeg

lite tilovers for. Flagget bruker jeg som jeg finner det passende. Akkurat som innbyggere i andre frie land rundt i verden.

Det er ikke misbruk å la det henge litt lenger på en lys sommerkveld, men det

er absolutt misbruk av hornet å tute klokken ni om kvelden. Heldigvis (i denne sammenheng) har

jeg ikke små barn lenger, men en som tuter i havna hver kveld, ville ikke blitt populær hos oss

når barna var små.

Rigide flaggregler for fritidsbåter burde forsvunnet stille og rolig for mange år siden.

Bruk sjøvett! Ingen tuting i utide! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enig med Sydvesten.

Flaggregler har vi både på land og til sjøs, og såvidt jeg kjenner til skiller ikke reglene mellom type fartøy.

 

Velger du å ha flaggstang i hagen, har du samtidig forpliktet deg til å følge opp flaggdager og flaggtider gjennom året.

Har du flagg på båten, ligger det tilsvarende forpliktelse.

Dropper du flagget, er det ditt valg.

 

Det er ikke dermed sagt at jeg liker "tutingen" klokka 21.00, flaggregler eller ikke.

Alikevel er det en viss stil over havnen i Sæby, hvor en messingblåser hver kveld spiller ved monumentet "The Lady from the Sea" på slaget klokka 21.00.

Link to post
Share on other sites

det står i disse flaggreglene at det hører til god skikk å flagge på de offentlige flaggdagene .( står ingenting om plikt . ) og det er bedre å IKKE flagge , hvis du er i tvil om du rekker å få flagget ned på tia..

skal innrømme at jeg tar ned flagget når jeg forlater båten i havn :-) og som oftest om natten. hvis jeg husker det.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Velger du å ha flaggstang i hagen, har du samtidig forpliktet deg til å følge opp flaggdager og flaggtider gjennom året.

Har du flagg på båten, ligger det tilsvarende forpliktelse.

Hvor står dette nedskrevet :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvor vanskelig kan det være å forstå at det ikke er REGLER for bruk av flagg på fritidsbåter. :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg toner ned ordet "forpliktelse", men det er forbundet med dårlig skikk å ikke respektere flaggreglene.

Ja og det er nok det beste. Det offentlig og skipsfarten har flaggpraksis, ikke regler, å følge. Vi andre har ingen regler som SKAL følges for en hver pris. Dette med dårlig skikk kan en diskutere i det uendelige, men det forandrer jo ikke på noe med hensyn til vårt nasjonalflagg. Her står vær enkelt av oss fritt til å gjøre som en lyster uten at vi skal uglese disse personene som ikke heiser eller firer flagget til bestemte - offentlige - tider.

 

Situasjonen blir noe annerledes i det øyeblikket du passerer et annet lands territorium (Sverige, Danmark osv.) med båt. Da bør/skal du vise hvilken nasjonalitet båten har - ikke du selv, det er ikke av interesse før du viser passet ditt - slik at eventuelle myndigheter kan foreta de nødvendige operasjoner rettet mot båten.

 

For at det ikke skal herske noen tvil om hvor jeg står med hensyn til flaggpraksis, så følger jeg det offentlige så langt jeg makter, uten at jeg derved vil påvirke andre til å gjøre det samme. Av og til opplever en at det kan bli for mange flagg på et lite område og det er etter mitt syn ikke noe særlig pent nasjonalistisk skue. Ellers ha en fin :flag:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Men, Sydvesten.....det er ingen "regler" for flaggbruk i den norske fritidsbåtflåte. Man kan velge om man vil følge de regler som brukes av de instanser som har slike regler, eller man kan la være. Det ene er ikke bedre enn det andre, og dine meninger og oppfatninger om bruk av flagg i fritidsbåten bør respekteres like mye som den som da har andre meninger og oppfatninger. Du er hverken bedre eller "dårligere" enn hva en som har annet bruk av sitt flagg.

 

Det er riktig som vikers skriver. Det er IKKE flaggregler for fritidsbåter. Men de fleste av oss har hengt oss å KNS sine flaggregler, for vanlig høflighet skyld.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvor var det nevnt "til sjøs" i det dokumentet, og da for fritidsflåten?

 

Ellers vil jeg si at de som "henger" på hornet kl. 21 for å fortelle andre båter hva klokken er - de har liten forståelse hos meg.

Flere ganger har datteren bråvåknet skremt av "den tankeløse" med signalhorn i båten ved siden av.

 

En slik "se så flink og full av respekt jeg er" holdning som her utvises av enkelte, blir bare rent for mye synes jeg. Å kalle folk for "bilførere på sjøen", grunnet slike ting som dette, og til de grader heve seg så høyt over at det er rart bena fortsatt berører bakken. Det er for meg dårlig sjøvett. Slike båtfolk er vi ikke tjent med og kan gjerne for meg utelukke andre til sitt selskap. Tviler på at det ville vært et hyggelig sådant uansett. :nonod:

 

Tenk dere om før dere skriver - ihvertfall noen ganger er mitt råd!

Oj Tråkka vist rett i salaten :eek: Dette med tutten er vist fæle greier og jeg skal nok slutte med dette pronto :lol:

Når det gjelder bilførere på sjøen så er det en uttalelse jeg står for. Nå var ikke det akkurat ment ifob med flagget men SJØVETT.. Det er mye hodeløs "kjøring" langs kysten som er til fare for andre. Føler ikke at det alltid er så tøft og sende jentungen ut i jolla for og ro (4 år) med tau, når det kommer hodeløse dritings VOKSNE mannfolk på vannscoter 15 meter fra stranda :nono: Dette er hva jeg kaller for bilførere og jeg vet ikke hva.. PS: Liker best og ha beina planta på dekk og hodet på rett plass :flag: og hva andre enn meg selv gjør med sitt flagg er meg klinkende likgyldig men selv så liker jeg og følge tradisjon. (tror jeg skal koble vekk tutten) :smash:

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke flaggreglene, ved ferietur er ofte flagget glemt, enten inne eller på hekken døgnet rundt. Når jeg husker på det taes det inn rundt 2100. Har kun et par ganger blitt påmint flagghal ved at andre "tutet".

Min tid i marinen var det andre regler, fast tid til å heise flagget, tid for å ta ned flagget varierte fra dag til dag, dette fulgte solnedgang. Dette ble fulgt nøye og endret seg med et "par" minutter hvert døgn allt etter årstid.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Henge meg på jeg også da , flagget setter jeg ut 08.00 og inn 21.00 . Men hender jeg glemmer det , men når vi er i sverige som nå i påsken .Da henger det ute hele døgnet , sånn jeg gjør det .Hadde en liten diskusjon på vhf'n en kveld , da var det en som sa at det skulle henge ute 24/7 i utland for å vise din nasjonalitet . Så han mente jeg gjorde det riktige , han leste det opp fra et eller anna sted . Så det er mange måter folk gjør dette på , den riktige måten kan jo diskuteres . Det står flaggregler i KNBF boka , kansje jeg ikke gjør det så galt likevel :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvor vanskelig kan det være å forstå at det ikke er REGLER for bruk av flagg på fritidsbåter. :confused:

 

Jeg har oppfattet det slik at vi har noe som kalles "flaggregler" og at disse gjelder ved bruk av flagg uavhengig om flagget henger på hekken av skuta, fra balkongkassen eller på en flaggstang ved hus eller hytte, mulig jeg tar feil.

 

Jeg oppfatter dette som, ja nettop "regler" og ikke en lov som det ved brudd medfører noen form for straff for. Regler i denne forbindelse tenker jeg på noe som er, eller burde være, alment kjent og som det vises en rimelig grad av respekt for. Kanskje gammeldags tenkning, kanskje ikke. Og som andre har påpekt så er det kanskje greit at man ikke bruker flagg hvis/om man totalt velger å ikke respektere disse reglene eller sågar direkte "boikotter" disse for f.eks å straffe naboen. Jeg tror uttrykket infantilt ble brukt i en annen tråd i går og det uttrykket passer vel bra her!

 

Jeg har aldri stått opp for å heise flaggetkl 08.00, men heiser det en eller annen gang etter kl 08.00 på sommeren og tar det ned ikke senere enn 21.00. Skal jeg vekk fra båt, hus eller hytte på kvelden så tar jeg det ned før jeg går eller sørger for at noen andre gjør det ikke senere enn kl 21.00.

 

Jeg har ved noen anledninger opp gjennom årene og i passende anledninger nevnt for folk at de kanskje har glemt å ta inn flagget og det har faktisk uten unntak blitt tatt i god mening, takk avgitt på en hyggelig måte og flagget tatt inn. Tror jeg skal vokte meg vel for å nevne det for noen med baatplassenvimpel skulle en slik situasjon oppstå!

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke spsiefikke regler for bruk av Norges flagg på fritdisbåter, men det finnes regler og ikke minst etikette som beskriver hvordan bruken og oppbevaring av Norges flagg skal være.... og det står så vidt meg bekjent intet i disse regler at fritidsbåter er unntatt fra disse reglene.. Dermed gjelder de generelle regler for bruk og oppbevaring av flagget også ombord i en fritidsbåt formoder jeg.

 

Jeg vil fortsatt hevde at de som driter i å følge de regler og etikette som gjelder for Norges flagg ikke bør føre flagget på sjøen eller andre steder for den saks skyld..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...