Jump to content

Sjøvett


Lazy days 2

Recommended Posts

Hmmm. Jeg merker meg at det er en del Osama Ayatollaer inne på denne tråden...

Såh, MINE MENINGER OM:

 

Flagg;

som gammel speider, så spurte jeg en skipper ombord på en båt jeg var på om ikke flagget skulle ned..? Jeg glemmer ikke det blikket og den sarkasmen i måten han tok det spørsmålet på. Norsk Båt, Norsk Flagg, Basta, Gjesteflagg i utland, Basta, Flagging; hele tiden under fart, Basta. Eneste gangen flagg ikke skulle være oppe, var dersom det måtte byttes fordi det var slitt, masta skulle males eller båten hugges.... Tror ikke den der mannen var noe mindre patriot enn gjennomsnittsnordmannen, nei. Tror heller ikke han hadde noe mindre respekt for flagget....

Etter det, så har jeg alltid brukt flagg "under fart" (eller når båt er bemannet). Men merker jo dersom det er noen religiøse fanatikere i nærheten, så da tar jeg av og til ned flagget. Unødvendig å provosere. (Jeg har jo heller ikke kjøpt ei avis for å trykke karikaturene av Mohammed...).

 

Å legge seg "alongside";

Der driter jeg stort sett i hva andre mener, når så mange er så himla frakoblet mellom ørene og legger seg langs brygge, (for å ta mest mulig plass?, når de som regel kan legge seg med baug inn), og i tillegg så liker de ikke at at andre da må legge seg utenpå....? Jeg legger meg utenpå, og dersom jeg ligger innerst, så aksepterer jeg at andre llegger seg utenpå og må labbe over båten. Punktum. (Det skjer jo at en vurderer tilgjengelig plass litt feil, "her var det masse ledig plass", og legger seg langs ei brygge, men så kommer det en gjeng litt sent på kvelden) Kan seff. vise hensyn og ikke komme trekkende med stillethæler og trillebagger kl 0230.... Det er alminnelig høflighet.

 

Nå har jeg forøvrig gått ned i tonnasje fra seilbåt til ei mikroskopisk snekke, men i fjor sommer, så kom det en fyr inn og la seg utenfor meg, (jeg lå på grunna ved ei brygge, ingen andre kunne ligge der, men jeg kunne, nettopp pga størrelsen), diger fjomp, uten fendere. Jeg tenkte at her gjelder det å berge vindskjermen, så spratt ombord (i min) prøvde å henge opp mine fendere, men pga størrelsen og skrogfasongen til den digre fjompen, så måtte jeg henge de på rekka til han... Jeg gjorde han også tydelig oppmerksom på det. Vel tilbake til grill & øl. Sitter der og slapper av. Så kommer det fra sidemannen "Eeeh, er det han nabobåten som kjører der? Han som trekker inn fenderene dine?" Det var uhøflig det. Vel, fyren fikk 3 nye fendere på det der stuntet, så får jeg sjansen igjen, så kommer jeg gladelig til å ofre et par av kalesjeknottene for å komme gjennom gelcoaten....

 

Knut

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Til dere som er så redde for merker og riper når noen går over båtene deres. Hva med å legge ut en rød løper. :wink:

 

Hvorfor skal jeg legge ut rød løper? Det er de som skal legge til ved siden av meg og da er det de som har ansvaret for å ikke lage riper i min båt. Jeg tror ikke du hadde vært happy av at folk lager merker i din fabrikknye, eller for den saks skyld din dyre båt. Jeg er behandler båten min som gull og er ikke interessert i å få hensynsløse idioter til å ødelegge min båt..! Hvis de ikke kan respektere det kan de pakke snippesken sin og reise et visst sted!

Link to post
Share on other sites

Sympatisk... det ble et ord å fundere på her :sailing:

 

Vi ble liggende nettopp i Sæby havn en gang, med flunkende ny Bavaria. Ikke akkurat noen båt av gull som kjent, men det kom en liten krabat av eldre modell og la seg til på utsia. Vi hadde vært så heldige å få kaiplass, med egen matte på kaia til å dra av seg på beina.

 

"Idiotene" på utsia, en gjeng gutter i 20-årene behandlet vår båt som gull. Tok av seg på beina når de skulle over, og nikket høflig, nesten litt beklagende når de gikk over. "Ikke farlig guttær, å ær e dere kommer fra?" " Ikke vær brydd for den matta, den er for ungane som flyr bærbente og sandete!"

 

:cheers:

 

Hva i all verden er det vi mennesker tror om oss selv når vi kaller andre for "idioter"?

Og hvorfor i all verden skal jeg ikke være like imøtekommende og blid mot en som kommer flagrende i en gammal Maxi på 22 fot som en blei i ei svær lørje?

 

Trenger de ikke en til å ta imot trossa med hyggelig smil, selv om den er treslått, gammal 12 millimeter og ikke silkefora med perler?

 

Det blir bare dustete å opphøye seg til grever på den måten.

 

Og du verden så mye mer interessante båtnaboer når vi kan kose oss med båtprek og natur enn fashion og merkeprek på aktern.

Link to post
Share on other sites

jeg er stolt over å være norsk og har repekt for flagget og nasjonalsangen

 

Deg om det Sydvesten. Jeg gjør så godt jeg kan og prøver og henge med flaggreglene, men for meg personlig betyr flagget og regler vedr. heiseing etc. ikke det spøtt. Hvis jeg derimot glemmer meg og synder mot reglene, synes jeg det grenser til det latterlige om andre skulle la seg provosere av det (det er altå mine egne betraktninger.og jeg forstår at enkelte har litt sterkere nasjonalfølelse enn det jeg selv har - heia EU).

 

Når det gjelder de andre spørsmålene om køsniking og bøllekjøring så er det akkurat like irriterende på sjøen som det er i butikken og i trafikken, men det blir jo blir jo bare bråk hvis man begynner å kjefte. Jeg prøver litt lett hoderisting med et halvsmil - det hender noen blir flaue - det blir jeg også dersom jeg uforvarent gjør slike blemmer - men da sier man jo unskyld.

Link to post
Share on other sites

for meg personlig betyr flagget og regler vedr. heiseing etc. ikke det spøtt.

Siden flagget ikke betyr det spøtt for deg, så regner jeg med at du da selvsagt seiler uten flagg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at de fleste "gode nordmenn" på sjøen er noe kresen i forhold til hvem de lar seg provosere av, så du kan nok trygt seile uten flagg.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det å ligge longside, er heilt OK. Isofall så lenge folk ikkje kjem ravende fulle og ikkje er i stand til å føre båten!

Det er no berre å finne bilder frå båtfestivalen i Ålesund, og telle over båtkapasiteten om folk ikkje skal legge seg longside, eller om folk legger seg longside!

 

Men kar på båten vil dokke egentleg ha "trafikken"? Når alle legg seg samme veien, så er det ganske OK å gå utover langs badeplattformene da....

Link to post
Share on other sites

Da risikerer jeg jo å provosere enda mer, og jeg ønsker jo ikke å provosere "gode nordmenn" på sjøen. Og på turer til Sverige er det vel dessuten obligatorisk?

 

Det er da bedre å ikke føre flagg en å mishandle det!

 

Er 100% enig med Sydvesten i denne tråden!

 

Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg....

Ville du hengt på en stang hele natta?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

:wink: flaggregel fanatiker ? neida. men en liten toleranse for at andre ikke er så pirkete med "reglene" bør vises seilaren.

 

Jepp :smiley: Derfor er det greit dere sover litt lenge og flagget kommer ut klokken 9, eller at dere er ute på tur med jolla eller noe sånt og ikke tar flagget inn før klokken 22.

 

Men å la det henge ut hele natten er ren demonstrering, for det koster dere ingenting og ta det inn.

 

Fanatiker og fanatiker. Det er en prinsippsak.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

På fredagene og lørdagene har jeg "vekking" på mobiltelefonen kl. 21.00. Det er så lett å glemme flagget når man sitter i godt selskap. "vekkingen" har reddet meg flere ganger fra å glemme flagget.

 

flagget.jpg

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Pussig at sjøvettdiskusjon utelukkende dreier seg til å handle om flagg....

 

Så dermed viderefører jeg og stiller følgende spørsmål :

 

Jeg har et areale på båten hvor jeg ønsker "pynt" i en eller annen grad. Jeg ser her for meg å dekorere med det Norske flagget i form av klistremerke. Størrelsesorden er jeg litt usikker på men antar halvmeter x halvmeter eller deromkring.

 

Hvordan ser man på bruk av flagg klistret opp på privatbåter ?

 

Jeg ser større skip har dette, men ikke mindre. Hvorfor ? (vil tro det ikke bare er pga nasjonalitet, da innenlands rutebåter også har dette?)

 

Dersom dette skulle bli aktuelt, hvor får jeg tak i dette ?

Link to post
Share on other sites

Jeg heiser flagget mitt når jeg drar fra hjemmehavna og firer det ikke før jeg er tilbake, uavhengig om det er 2 timer el 3 uker. Hvis jeg av en eller annen grunn skulle komme til å forlate båten underveis så jeg ikke sover ombord ville jeg nok ha tatt ned flagget til jeg var tilbake.

 

Når det gjelder å ha båter utenpå min egen i gjestehavner så er alle velkommene til det hvis det ikke er andre ledige plasser. I uthavner derimot vil jeg avvise fremmende båter med mindre de kommer for å søke nødhavn.

Redigert av loffern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På fredagene og lørdagene har jeg "vekking" på mobiltelefonen kl. 21.00. Det er så lett å glemme flagget når man sitter i godt selskap. "vekkingen" har reddet meg flere ganger fra å glemme flagget.

Dette er hva jeg kaller en sjømann med sjøvett mellom øra... en som virkelig verdsetter det norske flagget på sjøen :flag: . Tror jeg skal adoptere dette forslaget når sesongen tar til for fullt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt obligatorisk med et lite tutt klokken ni når flagget skal ned :flag: Jeg synes vi er flinke her i norge jeg til og respektere flagget vårt. Men det finnes selvsagt unntak.. Søta bror :flag_sw: han har liten eller ingen respekt/tradisjon for flagget sitt etter som jeg har sett (gunga din du er sikkert unntaket) :yesnod: Har spurt svigerfamilien min ofte om dette og de bekrefter at det ikke er så nøye. Jeg synes det er viktig og holde flaggregler og tradisjoner ved hevd siden samfunnet blir stadig mer Internajonalisert. Samme med hilsing på sjøen.. Alt for mange bare rynker på nesen og "Tror" at de er for gode eller jeg vet ikke hva til og hilse.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dette er hva jeg kaller en sjømann med sjøvett mellom øra... en som virkelig verdsetter det norske flagget på sjøen :flag: . Tror jeg skal adoptere dette forslaget når sesongen tar til for fullt...

 

Ja, god ide å bruke mobilen som flaggvarsel, men tenk på hvilken katastrofe det ville være dersom mobiltelefonbatteriet er utladet :eek: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...