Jump to content

Sjøvett


Lazy days 2

Recommended Posts

Flagget er en nasjonal stolthet som skal behandles med respekt. Men dette er tydeligvis et større problem andre steder i landet enn her jeg bor. Ikke ofte jeg ser er flagg ute etter klokken 22 om kvelden. Om det går for sent inn eller ut bryr jeg meg lite om, men vi bør være i stand til å ta det inn før vi kryper til køys. Det krever ikke så mye energi av oss.

 

Alltid ment at de særnorske og selvpålagte "flaggreglene" er direkte tåpelige. I andre land praktiseres gjerne at flagget er opp så lenge båten er bemannet, uansett tidspunkt. jeg kan ikke se at det betyr noe mindre respekt. Alt tullet med salutter og signalhorn irriterer meg mye mer. Det mest komiske/tragiske er når man er i en utelandsk havn og utfører alle ritualene med flaggfiring av det norske flagget og så har man ikke engang et gjesteflagg for landet man besøker. DET er mangel på resepkt.

 

Men, man vil jo ikke provosere så vi følger jo "reglene" vi også....

Link to post
Share on other sites

På gjestehavna i Son sist sommer ble vi fordi det var fullt ytterst henvist til plass rett utenfor puben/butikken. Det var surt og kaldt så det helt store livet var det ikke, og ingen skjenerte oss nevneverdig. Men, så langt etter leggetid for familiefolk kom en Nortech full med fulle karer som skulle på pub. En Nortech er jo spiss og glatt, så med bøye i hekken og tau i baugen var det omtrent umulig å komme seg i land. Løsningen ble selvfølgelig å bruke nabobåten (min) og det vekte alle ombord. Sånt irriterer meg (det samme med hekkbølge-generaler). Ellers er det heldigvis lite jeg plages med, og andres håndtering av flaggregler minst av alt (gremmes litt de gangene jeg selv glemmer flagget dog).

 

Slutten på historien om Nortech'en var at jeg slapp ut godt på egne fortøyninger forut og strammet inn akter slik at de ikke skulle klare å dra min inntil når festen var over. Hørte de praktes en del for å få alle ombord igjen, men de fikk da start på de motorene før de forsvant med et brøl utgjennom fjorden.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Og det er som oftest dette som er årsaken til at en ikke ønsker noen utenfor seg. Jeg nevnte at vi har unngått fenomenet hittil, men skulle situasjonen bli slik at den melder seg, så kommer vi selvsagt til å vurdere dette. Sannsynligvis ville vi forhale til et annet sted. Venner som vi kjenner godt til aksepteres og spesielt i uthavn når vi ligger i stjerneformasjon. Ellers NO NO.

 

Jeg har opplevd både "tramperene" som ikke tar av seg skoa og som fester til langt på natt for så å være helt umulig å få i tale når du skal ut morgenen etter, og de du ikke merker i det hele tatt og som er på mystisk vis lydløst forsvunnet i løpet av natten. Selvsagt foretrekker jeg det siste, men det vet man jo ikke før det er for sent :smiley: Dessuten: noen ganger er de man treffer som "båtfant" direkte hyggelige mennensker man gjerne tar en middag eller en flaske vin sammen med.

Link to post
Share on other sites

"Og for å være helt ærlig og politisk ukorekt tar jeg meg gjerne ei øl eller to når jeg tøffer rundt i sjekta uten at jeg føler meg dum av den grunn"

Helt enig. Kos deg med en øl eller to på sjøen. Det gjør jeg også.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dessuten: noen ganger er de man treffer som "båtfant" direkte hyggelige mennensker man gjerne tar en middag eller en flaske vin sammen med.

Det er ikke enkelt å være i båt og samtidig forbli det menneske en ønsker å vise omverden. Slik er nå en gang båtlivet :wink:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Respekt for hva/hvem? KNS? For det er vel deres kongelige flagregler vi skal følge? Jeg heiser og firer flagget når jeg synes det passer best, og det er slett ikke alltid når de kjekke guttene i KNS mener jeg bør gjøre det.

Nå i påska feks., da vi lå på Koster, syntes jeg det passet best å la flagget henge oppe hele natta.

 

Vet ikke hvorfor du bladet KNS inn i dette, men det handler om respekt for flagget -> Norge -> Befolkningen -> Deg og meg.

Jeg er lært opp til at flagget ikke skal ut hvis det blåser så mye at det kommer unødvendig slitasje på flagget, og det skal inn når man ikke kan se land for å unngå unødvendig slitasje. Derfor skal også flagget ned om natten. For å unngå unødvendig slitasje på vår nasjonale stolthet. Er det flaue over og bo i Norge siden dere driter i flagget? Jeg som har vært speider i 12 år nå blir direkte lei meg når jeg ser folk som soper flagget i bakken på 17. mai!

 

Flaggreglene er klinkende klare. Ingen grunn til at enkeltpersoner skal finne ut at de ikke gidder og følge de reglene. Tenk om alle bilister fant ut at de ikke gadd og ha vikeplikt fra høyre. En kan mene hva en vil om reglene, men dem er det ikke vi som bestemmer.

 

:flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

For å trekke inn noen positive sider ved sjøvett. Det flotte ved å legge seg inn i Sæby havn i Danmark, rett vest for Læsø, er at det hver kveld er et eget arrangement med flaggfiring med hornfanfare og folkemøte. Jeg tror at dette er det eneste stedet jeg har vært hvor det har gått sport i flaggfiringen og hvor innbyggerne på stedet deltar sammen med fritidsbåtfolket. Havnetegning av Sæby under. Dernest: når man legger til for kai om sommeren er det påregnelig at andre vil legge seg på utsiden av ens egen båt enten med eller uten fenderee, så sant det er plass. Dersom man ønsker å ligge uforstyrret tror jeg eneste mulighet er å ligge for svai. Jeg har etter mange hundre overnattinger for svai aldri opplevd at noen har lagt seg ved siden av oss. Svailigge er ut fra min teosi den sikkreste måten å overnatte for å unngå ubehagelig støy fra nabobåten. Jeg ligger mye for svai.

 

saeby.jpg

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvorfor du bladet KNS inn i dette, men det handler om respekt for flagget -> Norge -> Befolkningen -> Deg og meg.

Flaggreglene er klinkende klare. Ingen grunn til at enkeltpersoner skal finne ut at de ikke gidder og følge de reglene. Tenk om alle bilister fant ut at de ikke gadd og ha vikeplikt fra høyre. En kan mene hva en vil om reglene, men dem er det ikke vi som bestemmer.

Tror vel at jeg har like mye respekt for flagget som du måtte ha Seilaren. Flaggreglene er klinkende klare sier du. Ja vel? Sannheten er vel at vi i Norge ikke har noen offisielle regler for flagging til sjøs i det hele tatt. De reglene som det refereres til bla. her på forumet er KNSs flaggreglement. Jeg har ingen tilhørighet til KNS, ønsker heller ikke å ha det og følgelig føler jeg heller ingen trang overhodet til å følge KNSs reglementer når jeg ferdes på sjøen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Alltid ment at de særnorske og selvpålagte "flaggreglene" er direkte tåpelige. I andre land praktiseres gjerne at flagget er opp så lenge båten er bemannet, uansett tidspunkt. jeg kan ikke se at det betyr noe mindre respekt. Alt tullet med salutter og signalhorn irriterer meg mye mer. Men, man vil jo ikke provosere så vi følger jo "reglene" vi også....

Jeg tar flagget vanligvis flagget når det skal ned, men stresser ikke. Overdrevene nasjonalistiske sermonier tror jeg det fleste klarer seg bra uten selv om det kan være stemningsfult i Sæby med en vakker trompetsolo når flagget går ned.

Jeg er enig i at flagget burde være oppe hele tiden når båten er bemannet slik det praktiserer i mange andre land.

 

Når det gjelder båter på siden så bør en både tåle og akseptere det på en ordentlig måte i overfylte sommerhavner. Selv i Skagen med 10-15 båter på utsiden har jeg ikke opplevd det som det helt store problemet, jeg vil heller si at folk flest tar mye hensyn til sine båtnaboer. Men det er forskjell på havner, og plager med fyll og dekkselefanter sier også noe om hvilken havn en selv velger å ligge i. Liker en det ikke kan velge en annen havn eller

ligge på svai eller i uthavn, men å sette opp sure miner når noen legger seg på siden kan selvfølgelig provoserer til tunge slitene trinn. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det mest komiske/tragiske er når man er i en utelandsk havn og utfører alle ritualene med flaggfiring av det norske flagget og så har man ikke engang et gjesteflagg for landet man besøker.

Det er jeg enig i, men jeg leste et sted (tror det var i REEDS Nautical Almanac) at gjesteflagget skal ned hvis eget nasjonalflagg fires. DET er det iallefall ikke mange som praktiserer! Ikke jeg engang...

 

Flaggreglene er klinkende klare.

Det er akkurat det de IKKE er! Reglene for flagging med KNS splittflagg, og flagging fra offentlige bygninger/skip er klinkende klare. For oss vanlige dødelige finnes det ikke en eneste regel for flagget, annet enn det som kan kalles sedvane. Dette har vært diskutert i båtfora og magasiner i årtier. Også her på baatplassen. Konklusjonen er den samme hver gang.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Flaggreglene er klinkende klare. Ingen grunn til at enkeltpersoner skal finne ut at de ikke gidder og følge de reglene. Tenk om alle bilister fant ut at de ikke gadd og ha vikeplikt fra høyre. En kan mene hva en vil om reglene, men dem er det ikke vi som bestemmer.

Er ikke flaggreglene frivillige? I motdsetning til trafikkreglene.

Jeg kan da ikke la flagg"reglene" styre dagen min. Det er da ikke alltid at en kan stå klar til å heise/fire flagget til "regelbundne" tider.

Tror ikke jeg har noe mindre respekt for flagget og fedrelandet for det. Synes dette noen gange bærer preg av hysteri.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sjøvett...eller båtvett...

 

Det er dessverre ikke nok å bruke sunt vett, fordi en alltid vil oppleve folk med båt som ikke har det.

 

Å oppfordre båtfolk til å bruke sunt vett når de er i besittelse av det er unødvendig og banalt.

 

For min egen del er jeg heller ikke særlig begeistret for å ha ukjente båter på utsiden av meg, og spesielt ikke dersom det er unger ombord. De har ofte en tendens til ikke å være godt nok "dressert", i og med at de ofte faktisk bruker rekka som turnstang eller klatrestativ. I tillegg er mange ikke oppdratt til å tørke av seg på bena før de går ombord eller tråkker over andres båter.

 

Faktisk ser jeg an hvem som spør, og forbeholder meg retten til å avvise. Antakeligvis fordi jeg selv aldri spør, eller tar initiativ til å legge meg på utsiden av en annen båt.

 

Med venner og kjente er det naturligvis noe helt annet.

Link to post
Share on other sites

Flaggreglene er klinkende klare. Ingen grunn til at enkeltpersoner skal finne ut at de ikke gidder og følge de reglene. Tenk om alle bilister fant ut at de ikke gadd og ha vikeplikt fra høyre. En kan mene hva en vil om reglene, men dem er det ikke vi som bestemmer.

:flag:

 

Vikeplikt fra høyre er vel regulert i veitrafikkloven ... og tislvarende regler i sjøveisreglene også. Relativt viktige for liv og helse. "Flaggreglene" for fritidsbåter finnes ikke, det er bare en selvpålagt norm.

 

Det nærmeste man kommer en lovregulering er forskriftene om bruk av statsflagget på offentlige bygninger: http://www.lovdata.no/for/sf/ud/td-19271021-9733-0.html#7 - men skulle man følge disse kan man jo kun flagge ved de gitte flaggdagene. Det står nevnt at "Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs" hva nå det måtte være her er det ingenting skrevet så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

I Strømstad i påsken hadde vi faktisk en liten diskusjon på K-77 om flaggregler. Jeg tok det ned når sola gikk ned. Noen mente kl. 21,00 var rett tidspunkt, mens andre sa klart i fra at vanlig folkeskikk er å la flagget henge ute døgnet rundt når man er i utlandet.

 

Jeg er klar over at vi fritidsbåter ikke har noen klare flaggregler. Vi følger boka til KNS som en standard. Det har vært en gjengs oppfatning i mange år.

 

I min neste båt skal jeg ha to flagg. Ett når jeg kjører og et rent og pent et som jeg setter opp når jeg har landligge. (Jeg kjøper nytt flagg hver vår.)

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har nå slått opp i flere bøker jeg har funnet hjemme. Både nye og eldre og det står alle plasser at for flagging i båt gjelder samme reglene som flagging på land.

 

 

Regler for bruk av flagget:

"Flagget er et dagsymbol, og skal derfor bare vaie i dagslys. I månedene fra mars til og med oktober heises flagget flør klokken 0800, i månedene fra november til og med februar ikke før klokken 0900.

Flagget hales ved solnedgang, men aldri senere enn klokken 2100, selv om sola går ned etter denne tid.

I fylkene Nordland, Troms og Finnmark blir flagget i den mørke årstiden ikke heist før klokken 1000 og firt senest klokken 1500.

Flagget skal aldri slepe eller ligge på bakken. Som innendørs dekorasjon kan flagget anbringes foran en talerstol, henges på veggen over eller bak talerstolen eller på høyre side. Er flagget utspent på en vegg bør de kvadratiske feltene nærmest stangen være øverst eller til venstre side.

På samme stang må det aldri henge mer enn en nasjons flagg. Var det to, ville det være fornærmelse mot den nasjonen hvis flagg hang nederst.

Når det flagges i Norge med utenladske flagg ved siden av det norske, skal det norske ha hedersplassen.

Båter som kappseiler fører ikke flagg.

Stortinget har statsflagget hengende til møtet er hevet, uavhengig av soloppgang/solnedgang.

Får flagget er utslitt, skal det ikke ligge tilfeldig henslengt på søppeldyngen eller lages om til filler. Brenn flagget eller sprett det fra hverande fargevis."

 

Kveruler den som vil, men jeg legger meg. God natt båtvenner!

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Flaggreglene er klinkende klare. Ingen grunn til at enkeltpersoner skal finne ut at de ikke gidder og følge de reglene. Tenk om alle bilister fant ut at de ikke gadd og ha vikeplikt fra høyre. En kan mene hva en vil om reglene, men dem er det ikke vi som bestemmer.

 

Dette du henviser til, ble skrevet (speideren) og forlangt praktisert i en tid da moralen skulle styrke lande - koste hva det koste vil - og ungdommen "utdannes" til gode nasjonale "borgere". Selvpålagt speider (Rein patruljen) hilsen til deg og la resten av båtfolket gjøre som de lyster. Vi to kan likevel ha respekt for flagget uten å forlange at andre skal dilte etter i våre speiderspor.

 

Flaggpraksis her i Norge gjelder offentligheten og skipsfarten. Du og jeg som borgere av landet står fritt til å gjøre som vi vil med fare for å støte naboen på, f.eks. 17.mai. Og som oftest har man ikke lyst til å komme på kant med naboen og selv av den grunn løper linen helt ut.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Med den båt-tettheten som er og fortsatt øker, er det viktig at vi er positive til å få en båt på utsiden. Tenk selv å reise fra havn til havn og bli avvist. Vi lå i sommer ofte utenpå båter, og omvendt.

 

Prøv å legg deg i svenske havner og nekt å få noen utenpå. Da får du beskjed om å reise av havnekapteinen. Er det ledige plasser, da er saken klar. Men det viktigste er å legge

seg utenpå av en båt på noenlunde samme størrelse.

 

Verre er det med steder hvor det blir holdt av plasser, en uting. Eller ved drivstoff-påfylling hvor kø-kultur ikke fungerer.

 

VI ferierer oftest i Sverige, svenskene tar ofte ikke inn flagget. Vi tar inn flagget, men tar oftest ikke ned gjesteflagget. Noen er nøye med dette. No big-deal.

 

Men vi er på sjøen for å kose oss, og ikke irritere oss over andre.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Flott liste over ting som bør følges. Det jeg imidlertid misliker sterkt er flere som legger seg longside utenpå, uten å fendre opp før de legger til og de som hele tiden skal gå over min båt. Jeg er opptatt av at båten min skal være ren og pen og uten riper og dritt og møkk. Misliker derfor folk som går med møkk på skoene over dekket, enten det er fordekk eller badeplatform og folk som skal gå over om natten/kvelden samtidig som de også roper og prater. Kan ikke folk vise litt hensyn?

Link to post
Share on other sites

Flott liste over ting som bør følges. Det jeg imidlertid misliker sterkt er flere som legger seg longside utenpå, uten å fendre opp før de legger til og de som hele tiden skal gå over min båt.

 

 

Er enig i dette med fendre. Hadde en som lagde 2m lang ripe i båten i sommer. Kom inn uten fendre med skruene ut av fenderlisten. Vedkommende betalte selvfølgelig dette.

Når det gjelder sko-tøy, bæres de oftest. Men prøv Koster, Strømstad, Grebbestad, Tanumstrand, Bohus-malmøen eller andre uten å legge deg selv utenpå, eller få andre.

Hamnekapteinen kommer ofte bort og forteller hvor mange som kan ligge utenfor.

 

Men i uthavner er det stort sett greit. Svai er også mulighet for å slippe båter utenpå seg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Med den båt-tettheten som er og fortsatt øker, er det viktig at vi er positive til å få en båt på utsiden. Tenk selv å reise fra havn til havn og bli avvist. Vi lå i sommer ofte utenpå båter, og omvendt.

 

Prøv å legg deg i svenske havner og nekt å få noen utenpå. Da får du beskjed om å reise av havnekapteinen. Er det ledige plasser, da er saken klar. Men det viktigste er å legge

seg utenpå av en båt på noenlunde samme størrelse.

 

Verre er det med steder hvor det blir holdt av plasser, en uting.

 

Helt enig med dig Baatsman!

 

jag tycker det tilhörer godt sjömanskap o låte noen ligge utanpå !

 

 

her en liten episode..........

 

Midsommar för 2 år sedan på Dyrön.....vi låg innerst mot kaj......

kommer en båt o legger sig utanför oss......helt OK !

sen på kvelden begynner vinden o öke.....liten kuling....

en familj kommer in helt utpumpade o vill legge seg utanpå den båten som ligger utanpå mig!

då stikker nabokjerringa opp huvudet....-nei her kan ni ikke ligge, denne plassen er reservert til i morgen, da kommer våre kompisar........

jag hörde vad hun sa.....så jag sa til henne

-enten låter ni båten legge sig utanför er.....eller vill jeg ikke ha er her utanpå meg, da slepper ni förtöjningarna nu...!

 

da var det OK !!!

 

Nabokjerringa såg ikke åt mig på hele helga...... :lol::lol:

 

 

tycker det er självklart att vi måste hjelpe varandre när havnerna blir overfyllde!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

fin start på tråden. gode vellmenende råd og vink.

utrolig at ett flagg kan fremkalle så hissige meninger. en godt råd

burde vel være å følge gjeldene praksis i området du er i. om ikke

så er det vel ingen som tvinger deg til å bruke flagg vel....

syntes personlig at hekkbølge-problemet gir de klart største

iritasjonene og problemene. her har veldig mange veldig mye å

lære.

en annen ting jeg ved flere anledninger har erfart, er ekstremt

dårlig "køkultur" inn til kai og marina, av endel båtførere.

for eks. om du ligger å venter på drivstoffylling, da kommer det

en i god fart forbi alle de 10 andre som venter, skubber seg plass,

for han har jo dårlig tid.... :nono: :headbang:

dette er null forståelse og pasende straff burde være felles "kastes på havet

ut fra brygga for grundig ettertanke på egen oppførsel".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...