Jump to content

Sjøvett


Lazy days 2

Recommended Posts

enig med kø kultur runar.. værste jeg vet å ligge i kø , og ligge så nærme marinaen at folk skjønner at jeg står i kø . selvsagt i god vind og båter overalt.. personlig bryr jeg meg ikke om flaggreglene , men det er så mange rundt meg som klager , at jeg følger fire reglene sånn nogenlunde..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

utrolig at ett flagg kan fremkalle så hissige meninger.

Tja, hissige meninger? Vet ikke hva du sikter til da egentlig? Det jeg synes virker noe snodig er at det synes å være den yngre generasjonen som denne gang mest ivrer for å videreføre tradisjoner og symbolbruk som ble avfødt på den første delen av det forrige århundre. Vi andre godt voksne, og som har vokst opp med det, synes å ha en mer avslappende holdning til det hele.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Noe av det som iriterer meg mest.

Du er på vei inn mot en havn feks. til Mandal-

Det er mange båter på vei inn og da mener jeg at man skal følge i rekke og ikke kjøre forbi.

Den som er først må da få velge vilken brygge han/hun vil gå mot. Og så må neste man få ta sitt valg.

Når det kommer en jævel og passerer køen for å snike til seg en plass. Ja da blir jeg forbannet.

Link to post
Share on other sites

Til dere som er så redde for merker og riper når noen går over båtene deres. Hva med å legge ut en rød løper. :wink:

 

møkk er en ting, mens riper er noe helt annet. Å ikke vise hensyn er dårlig personlighet.

 

Når noen lager riper på båten min som er ca 3 mm dype fordi de ikke henger ut fendre, får de ta kostnaden. Uhell i forbindelse med tilegging er anderledes. Uhell kan skje alle.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder flaggregler så synes jeg det er greit å følge reglene som gjelder for det norske flagget, som sier noe om flaggheisning og firing i henhold til sol oppgang og nedgang... Er enig i at det er like vitkig å heise flagget til et gitt klokkeslett som det er å fire det til et gitt klokkeslett, selv om det til tider syndes litt siden vi ikke alltid er i båten klokken 21, så da hender det at flagget tas ned noe tidligere...

 

De som finner dette vanskelig bør etter mitt syn føre vimpel og ikke flagg, jeg er stolt over å være norsk og har repekt for flagget og nasjonalsangen

 

Når det gjelder det å ha båter utenpå seg så synes jeg det er helt greit når det er fullt andre steder i havnen, samt at de gir en mulighet til å bli kjent med andre hyggelige båtfolk... De som snur seg en annen vei (folk i båt) og glaner når man siger inn i en "full" havn er det vanskelig å bli kjent med, og neppe særlig ønskelig heller etter mitt syn.

 

Så for meg så er det selvsagt helt naturlig å ønske andre velkommen til å legge seg utenpå....under forutsetning at skikk og bruk følges, dvs båten er fendret og ikke dobbelt så stor som meg...

 

Vi lå i Skagen sist sommer i en ukes tid, jeg opplevde ikke en eneste sur mine fra de andre båteierne, da lå vi 7-8 båter utenpå hvernadre i en ukes tid... Alle smilte og var hyggelige.... den viktigste årsaken er nok at de fleste hadde lange pinner som stakk op fra dekk, og nesten ingen førte baatplassen vimpel (jeg var den eneste). Hadde en tid et annet baatplassen medlem på yttersiden av meg, hvilket selvsagt var meget hyggelig.... denne båten hadde også en pinne stikkende opp, så det er nok noe der.

 

De av oss som færedes i områder med høy båttetthet bør etter mitt syn være hyggelige og behjelpeige med andre medseilere, og stort sett så er vi det også... Er det trangt om plassen, så finner i allefall jeg det helt naturlig å invitere til å ligge utenpå.... Siden jeg har en båt som er beregnet for bruk, så er det også helt uproblematisk at noen går over forpiggen når vi ligger utenpå hverandre i havn, men igjen skikk og bruk gjelder....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder flaggregler så synes jeg det er greit å følge reglene som gjelder for det norske flagget, som sier noe om flaggheisning og firing i henhold til sol oppgang og nedgang... Er enig i at det er like vitkig å heise flagget til et gitt klokkeslett som det er å fire det til et gitt klokkeslett, selv om det til tider syndes litt siden vi ikke alltid er i båten klokken 21, så da hender det at flagget tas ned noe tidligere...

 

De som finner dette vanskelig bør etter mitt syn føre vimpel og ikke flagg, jeg er stolt over å være norsk og har repekt for flagget og nasjonalsangen

 

Når det gjelder det å ha båter utenpå seg så synes jeg det er helt greit når det er fullt andre steder i havnen, samt at de gir en mulighet til å bli kjent med andre hyggelige båtfolk... De som snur seg en annen vei (folk i båt) og glaner når man siger inn i en "full" havn er det vanskelig å bli kjent med, og neppe særlig ønskelig heller etter mitt syn.

 

Så for meg så er det selvsagt helt naturlig å ønske andre velkommen til å legge seg utenpå....under forutsetning at skikk og bruk følges, dvs båten er fendret og ikke dobbelt så stor som meg...

 

Jeg syntes det er helt greit at dere praktiserer en sedvane når det gjelder flagget. Jeg syntes ikke det er greit at man forlanger at alle andre skal følge den sedvane man selv føler for.

 

Når det gjelder å få båter utenpå seg i offentlige havner og uthavner, kan en i det hele tatt nekte dette?

Link to post
Share on other sites

Dette du henviser til, ble skrevet (speideren) og forlangt praktisert i en tid da moralen skulle styrke lande - koste hva det koste vil - og ungdommen "utdannes" til gode nasjonale "borgere". Selvpålagt speider (Rein patruljen) hilsen til deg og la resten av båtfolket gjøre som de lyster. Vi to kan likevel ha respekt for flagget uten å forlange at andre skal dilte etter i våre speiderspor.

 

Valgte og sitere speiderboka fordi det er formulert slik at en 10 åring skal forstå det, og det ikke kan missforstås. Men jeg imponert over at du fant det ut!

 

utrolig at ett flagg kan fremkalle så hissige meninger.

Vi er da ikke hissige :smash:

 

Det jeg synes virker noe snodig er at det synes å være den yngre generasjonen som denne gang mest ivrer for å videreføre tradisjoner og symbolbruk som ble avfødt på den første delen av det forrige århundre. Vi andre godt voksne, og som har vokst opp med det, synes å ha en mer avslappende holdning til det hele.

Det er jo det som er så skremmende. Dere voksne klager over slappe ungdommer. Men med de holdningene dere viser så er det ikke rart det er mange slappinger blandt de unge

:wflag:

 

Men at tradisjonene ble avført i starten av forrige århunde på du lengre ut på landet med... :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes ikke det er greit at man forlanger at alle andre skal følge den sedvane man selv føler for.

 

Mener du med det å si at enhver kan fritt gjøre som de selv føler for helt uavhengig av de flaggregler (vet det ikke er i lovs form!) som finnes og de godt innarbeidete vaner/regler/kotume som praktiseres og har vært gjort i generasjoner?

 

Personlig støtter jeg Sydevestens innlegg 100%, og vel så det!

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Problemet med de som tuter klokken 21 er at de neppe er like glad når noen tuter klokken 8 for flaggheisning.... Er man irritert på krabaten på gindekket med høy ciagarføring som klokken 21 lager et lite helv...e med tuting, så kan man jo ta litt igjen klokken 08.00 dagen derpå

 

Ble fortalt om en krabat som herjet slik klokken 21.00 i en tilstand som ungodmmen vanligvis ikke er i før klokken 04.00, nabobåten hadde unger som sov og våknet, men det tok ikke krabatan på gindekket særlig tungt....der han tutet og ropte flagget skal ned, flagget skal ned...... men naboen var ikke værre enn at han klokken 08.00 derpå åpnet dekksluken til naboen og inn med en sparybokshorn og tutet i vei.... og ropte flagget skal opp, flagget skal opp.. vet ikke om flagget kom opp, men ble fortalt at skipperen kom seg opp i allefall.... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mener du med det å si at enhver kan fritt gjøre som de selv føler for helt uavhengig av de flaggregler (vet det ikke er i lovs form!) som finnes og de godt innarbeidete vaner/regler/kotume som praktiseres og har vært gjort i generasjoner?

:flag:

I prinsippet, ja. Selv henger jeg flagget ut når jeg ankommer båten på dagtid, eller når jeg står opp om morgenen og tar det ned ved 21 tiden.

Jeg forventer ikke at alle andre følger meg og mine rutiner.

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes ikke det er greit at man forlanger at alle andre skal følge den sedvane man selv føler for.

 

Når det gjelder å få båter utenpå seg i offentlige havner og uthavner, kan en i det hele tatt nekte dette?

 

I og for seg enig når det gjelder flagget, men setter pris på at de "normale reglene" følges. (campingvognmennesker flagger ofte hele døgnet med balkongflaggene sine...)

Mot brygga i Tønsberg er det ikke tillatt å ligge utenpå i det hele tatt pga a brannsikkerhet. Ei heller lov til å ligge med hekken inn (lavere partyfaktor).

Link to post
Share on other sites

Jeg setter opp flagget når jeg våkner om morgenen, og tolker det gjerne som signal om at folk har våknet og at en kan påkalle deres oppmerksomhet hvis behov osv. Ville aldri forstyrret en båt på morgenen som ikke hadde hatt flagget opp. Hvis flagget ikke er oppe midt på dagen vil jeg normalt tolke det som om at det ikke er folk ombord.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

den historien din sydvesten , om krabaten . skulle jeg svært gjerne ha sett.. bråker noe j.... de horna der.

hvis dette ikke er lovpålagte flaggregler må man \dere godta at ikke alle er like oppofrende når det gjelder heising og firing.. flott mad flagg i båt. og jeg synes det er viktigere å føre flagg enn å overholde disse gamle "reglene" . jeg firer før det er natta og er fornøyd med det.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Men at tradisjonene ble avført i starten av forrige århunde på du lengre ut på landet med... :crazy:

Flaggreglene det refereres til stammer fra tiden etter unionsoppløsningen, hvor nasjonen skulle bygges og det skulle skapes en nasjonal identitet i befolkningen. Symbolene for at Norge krevde sin plass i verden, og ville framstå som en selvstendig og suveren nasjon var i første omgang flagget, men også bunadsbruken, Kongen, 17. mai og nasjonalsangen. Symbolbruken ble ytterligere forsterket etter krigen og fikk en ny renessanse under Lillehamer OL, hvor Norge framstod som et foregangsland i bruk av nasjonalfarger og flagg. Forøvrig stikk i strid med den olympiske ånd som mente en burde dempe bruken av slike nasjonale symboler.

Toppen av nasjonal sjølgodhet står etter min mening Gro Harlem Brundtland for ved uttalelsen ”Det er typisk norsk å være god” kun hårfint slått av en viss tysker med bart med mottoet ” Dautsland uber alles”

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte engang vår kaptein hvorfor flagget alltid hang oppe døgnet rundt.

Det ble nok praktisert forskjellig. Ombord min første båt var dette med heising og firing av flagget, noe vakta (dekksguttene) var nøye med. Kapteinen var ikke nådig dersom flagget hang utenfor tillatt tid. Senere opplevde jeg noe av det du nevner. Døgnet rundt.

 

Mot brygga i Tønsberg er det ikke tillatt å ligge utenpå i det hele tatt pga a brannsikkerhet. Ei heller lov til å ligge med hekken inn (lavere partyfaktor).

Dette med brann og muligheten til å komme seg løs fra floken, har vært mit ankepunkt når noen vil ligge utenpå. Har mottatt respekt for mitt syn og i noen få tilfeller har vi forhalt på grunn av at vi skulle påtvinges båter utenpå. De senere åra har vi hat rullestol, rulator og krykker ombord og tanken på å ikke kunne komme seg vekk fra flammene har plaget oss meget. Ville helst ha ligget med hekken inn og gangveien lagt ut, men her i landet er jo ikke dette praksis. Og mange båteiere er i samme situasjon.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Enig med rem - nasjonalistiske overtoner har vi rikelig av her i verden, å være litt avslappet i så måte betyr ikke at en ikke er glad i sine nasjoanle symboler som bl.a. flagget.

Men en kan da stresse litt med tradisjonene - en liten historie om flagg.

Vi har på tur ut fra Fredricia i Danmark for noen år siden med vår Hero 101. Mot oss kommer kongeskipet Daneborg.

En liten f...... for i meg ( jeg kan flaggreglene etter noen år i Sjøforsvaret) og jeg stilte meg opp i stram positur ved den lille knapt 1m lange flaggstangen på hekken. Og de skjønte tegninga ombord på kongskipet - flere gaster i fullt firsprang fra broa mot hekken, jeg firte det lille flagget ned - og det digre lakenet på kongeskipet gikk ned og opp igjen mens gastene sto i stram giv-akt. Gjett om vår lille Hero følte seg viktig. :lol:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flaggreglene det refereres til stammer fra tiden etter unionsoppløsningen, ..

 

Hvor de stammer fra har vel ikke så mye med saken og gjøre?

Flagget kommer jeg til å behandle som hellig heilt til Vestlandet kommer seg ut av Norge. Og den dagen kommer neppe...

 

Men hold tyskeren utenfor dette.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Apropos norske flaggregler og style, jeg seiler mye i middelhavet og der praktiseres at flagget skal være oppe så lenge båten er bemannet, også om natten. Flagget er også et nasjonalitetsmerke som symboliserer båtens nasjonalitet, dvs. en kroatisk registert (charter)båt skal føre kroatisk flagg uansett eier, skipper og mannskapets nasjonalitet. Å flagge med et lite norsk flagg på babord saling er derimot helt greit. (Båtens nasjonalitet på hekken, gjesteflagg på styrbord saling, babord saling ledig til klubbflagg, etc.)

 

Men har sett mye rar flagging av nordmenn på tur. Kjempedigre flagg hengt opp både i styrbord saling og på hekken (over det egentlige nasjonalietsflagget på charterbåten). Det pussige er at det ser ut som det bare er norske båter som tyr til slik oppsiktsvekkende flagging. Når en slik båt kommer inn en havn, gjerne med en tydelig "flytt dere, her kommer vi"-holdning som står i stil med det store flagget, har det hendt at jeg kunne hatt lyst til å fire flagget selv og man føler seg ihvertfall ikke alltid like stolt over å være norsk.

 

Mulig at det bare er meg, og det er selvsagt umulig for meg å sette meg inn i hva de lokale egentlig mener om sine gjester. Men ser ikke bort fra et det er nettopp de i disse båtene som klager på vanskelige havnekapteiner og dårlig service på restauranten på kaia ....

Link to post
Share on other sites

Mulig at det bare er meg, og det er selvsagt umulig for meg å sette meg inn i hva de lokale egentlig mener om sine gjester. Men ser ikke bort fra et det er nettopp de i disse båtene som klager på vanskelige havnekapteiner og dårlig service på restauranten på kaia ....

 

Neppe bare deg, nei. Jeg har også seil mye i Middelhavet, og nasjonal oppblåsthet er aldri trivelig å se, det er ikke bare nordmenn, men også våre søta broder kan bli litt ekkel til tider. Jeg tror noen og hver bør tenke i gjennom bruk av nasjonalsymboler, hva er det vi ønsker å vise med det, og hvem ønsker en å vise det til? - og ikke bare opptre som en saueflokk. Vi er ikke lenger en nasjon som kan gå i baren å få på krita fordi vi er norsk - vi oppfattes kanskje mer som selvgode egobæser som er seg selv nok. Det er et inntrykk som en ikke behøver å forsterke.

Link to post
Share on other sites

Her ble det mye snakk om flaggregler.

 

For å legge til en "Regel" til. :flag_da::flag_sw::flag:

 

Ser du mange seilbåter uten flagg midt på dagen er det ikke sikkert de har "glemt" det - det kan det være at de er med i en regatta.

Setter du da opp flagget betyr det at du har brutt og ikke lenger deltar i regattaen.

 

Mener jeg da.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke så helt feil.

 

Men hvis du ser mange mange seilbåter uten flagg, men noen svært få mellom dem med flagg så er disse kanskje nykommere og kjenner ikke regelen.

 

Og hvis du nå tenker: Stemmer, i Færdern i 2001 så jeg en båt med flagg! .... da var det meg :lol::blush::headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...