Jump to content

Sjøvett


Lazy days 2

Recommended Posts

Synes det er rart at denne tråden har utviklet seg til en flaggtåd :crazy:

Dette har vel mer med "style" å gøre, samme som det å ta fortøyning ombord igjen, kveile tauet i pene kveiler, holde det ryddig ombord og på dekk osv,osv.....

 

Prøver altid å huske flagget til tiden, men jeg reiser ikke opp klokken 08:00 for å sette det opp.

Tar alltid fortøyningene ombord, og holder det ryddig rundt meg, men det kaller jeg style.

(med å ta tauet ombord er det lettere å kaste loss for avreise, slipper å gå på kaien for å "knyte" opp) :smiley:

 

båtvett anser jeg som å ta hensyn til andre m.t.p. lyd,hekkbølger,fendring osv.

Bruk av redningsvest, fartstilpasning, alkohol under fart o.l.

 

Ha en fortreffelig og trygg båtsesong :seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart at denne tråden har utviklet seg til en flaggtåd  

Dette har vel mer med "style" å gøre, samme som det å ta fortøyning ombord igjen, kveile tauet i pene kveiler, holde det ryddig ombord og på dekk osv,osv.....

 

Jeg er enig med deg, Amfea II, i at flaggingstidspunkter intet har med sjøvett å gjøre.

 

Ja, jeg vil gå så langt som å si at de som bejubler rettidig nedhaling av nasjonalflagget ved å skryte av at slikt vitner om høyt utviklet sjøvett, ja de har misforstått hva sjøvett er.

 

Men jeg er ikke enig i at regler for flagging kan sammenlignes med sjømannsstyle som omfatter det å ha det ryddig i tauverk og på dekk. For det har i høyeste grad noe med sjøvett å gjøre. Sjømannsstyle er et resultat av behov for å sørge for god sikkerhet, og ikke noe jåleri. 

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt obligatorisk med et lite tutt klokken ni når flagget skal ned :flag: Jeg synes vi er flinke her i norge jeg til og respektere flagget vårt. Men det finnes selvsagt unntak.. Søta bror :flag_sw: han har liten eller ingen respekt/tradisjon for flagget sitt etter som jeg har sett

 

Dette er ren provokasjon. Boikotter bevisst når jeg hører tuttet eller saluten eller hva det måtte være. Blir flau av og være medmenneske, og lar flagget, jeg forøvrig synes er et pent flagg henge oppe noen timer ekstra. Har ikke behov for å gjemme det vekk klokka 21.

Desuten forundrer det meg litt at folk som er SÅ bevisste kan brukee hornet til å fortelle meg at flagget skal ned. Trodde hornet utelukkende skulle brukes til å varsle om fare eller gjøre oppmerksom på fare eller noe sånnt

Link to post
Share on other sites

Synes det er helt greit at man misliker at noen tuter i et horn kl 21.00, men som reaksjon å "bevisst boikotte" ved å la flagget henge oppe noen timer til, ja den skjønte jeg ikke? Hva er det du boikotter; naboen med hornet eller respekten for det norske flagg og flaggreglene?

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synes det er helt greit at man misliker at noen tuter i et horn kl 21.00, men som reaksjon å "bevisst boikotte" ved å la flagget henge oppe noen timer til, ja den skjønte jeg ikke? Hva er det du boikotter; naboen med hornet eller respekten for det norske flagg og flaggreglene?

 

:flag:

Boikotter selvfølgelig naboen som på død og liv skal fortelle meg at jeg må ta ned flagget

Link to post
Share on other sites

Boikotter selvfølgelig naboen som på død og liv skal fortelle meg at jeg må ta ned flagget

Da blir naboen sikkert veldig lei seg formoder jeg.... Nå har jeg aldri oppleved at noen boikotter at andre gir et signal til oss litt sløve om at klokken er slagen og flagget skal tas ned, men når jeg engang opplever det så føler jeg meg ganske trygg på at det er baatplassen medlem i allefall.. Så hilse skal jeg i allefall, men noe mere sosial omgang blir det neppe.... den har vi andre som respekter flagget vårt såpass at vi tar det i henhold til flaggloven og god kotyme på sjøen. og at boikotteren blir diskusjonstema føler jeg meg ganske trygg på..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da blir naboen sikkert veldig lei seg formoder jeg.... Nå har jeg aldri oppleved at noen boikotter at andre gir et signal til oss litt sløve om at klokken er slagen og flagget skal tas ned, men når jeg engang opplever det så føler jeg meg ganske trygg på at det er baatplassen medlem i allefall.. Så hilse skal jeg i allefall, men noe mere sosial omgang blir det neppe.... den har vi andre som respekter flagget vårt såpass at vi tar det i henhold til flaggloven og god kotyme på sjøen. og at boikotteren blir diskusjonstema føler jeg meg ganske trygg på..

 

Er det flagget som et symbol eller flaggreglene man skal respektere? Men du er ivertfall hjertelig velkommen til ålegge litt kjøtt på grillen hos oss! Her er det plass til alle. med eller uten!

Redigert av alma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det flagget som et symbol eller flaggreglene man skal respektere? Men du er ivertfall hjertelig velkommen til ålegge litt kjøtt på grillen hos oss! Her er det plass til alle. med eller uten!

 

Flott, toleranse og avslappethet ihht. regler som ikke har med sikkerhet å gjøre - på sjøen vil i alle fall jeg slappe av og ha det trivelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare lurer på hva som skjer når folk blir provosert av at enkelte tutter når flagget SKAL fires :confused:

Tror jeg skal bli boikotter av el toalett brukerne jeg :lol:

For meg handler det om tradisjon og respekt.. jeg tutter ikke alltid særlig ikke hvis det ligger små barn og sover som kan bli forstyrret i søvnen sin :smiley: Men når jeg oppholder meg på sjøen så følger jeg tradisjoner og respekt som jeg igjen har lært fra far,farfar,oldefar osv.. Ja alle er/ har vært sjømenn. Sjøvett eier svært få av bilkjørerne på vannet og som det stadig blir fler av.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Sjøvett eier svært få av bilkjørerne på vannet og som det stadig blir fler av.

Kunne ikke sagt det bedre selv.... "de som kjører båten sin"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis folk tuter i hornet ved flaggtid er det helt greit syntes jeg. Vi er jo så forskjellig hva toleranse angår. En grei påminnelse om flaggtid er alltid greit, spesiellt når man sitter i hyggelig selskap og tankene er et annet sted. Jeg har ingen negative tanker om andre i samme havn så sant de oppfører seg "normalt" og har vanlig folkevett og bruker sjøvett!

Det har også hent at jeg har dyttet i hornet selv, men det var helst i yngre dager.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg bare lurer på hva som skjer når folk blir provosert av at enkelte tutter når flagget SKAL fires :confused:

Tror jeg skal bli boikotter av el toalett brukerne jeg :lol:

For meg handler det om tradisjon og respekt.. jeg tutter ikke alltid særlig ikke hvis det ligger små barn og sover som kan bli forstyrret i søvnen sin :smiley: Men når jeg oppholder meg på sjøen så følger jeg tradisjoner og respekt som jeg igjen har lært fra far,farfar,oldefar osv.. Ja alle er/ har vært sjømenn. Sjøvett eier svært få av bilkjørerne på vannet og som det stadig blir fler av.

 

Skal ikke være så useriøs at jeg begynner å diskutere angående bilførere på vann. Det som skjer når folk (meg) blir provosert av tuttingen" Er ikke så mye. egentlig ingnting. Orker ikke lage noe trøbbel av det, skal jo a det greit. Rister litt på hodet og smiler kanskje. Man har vel andre ting å tenke på enn hva naboen driver med. Blir det derimot diskusjon av det hiver jeg meg gjerne med!

Link to post
Share on other sites

Det holder i hvertfall å trykke en gang og ikke for lenge. Min far og farfar har ikke hatt denne tradisjonen.

 

Denne tråden burde handle om mere en bare flagg...

 

 

Enig!

Hvis folk kun skeiet ut ang. flagging hadde jo sjølivet vært et paradis. Det som kan provosere meg er når "sværinger" kommer nesten opp i rekka på meg med sine hekkbølger, når det rundt oss er god plass. Helt unødvendig spør du meg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

At det ble blåst i et, eller flere, horn kl 21.00 var helt vanlig på 60 og 70-tallet. Den gang var det også vanlig at man tok inn flagget, kanskje i respekt for flagget og flaggreglene. Konstaterer at en del her mener at flagget er viktig, men reglene for bruk av dette er uvesentlig eller sågar kan brukes til å irritere naboene, ja vel ja! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

SITAT:

 

På sjøen:

Senk farten ved land og hvor andre har lagt til. De med større motorbåter senk farten slik at hekkbølgen virkelig går ned.

Ikke stå på retten til veien for en vær pris. (Dette gjelder ofte seilbåter) Men vær klar i bevegelsene og hvis kursendrig tidlig.

Kjør ikke med øl i hånden, det ser bare dumt ut.

 

 

Her syndes det mange ganger. Akkurat dette med øl i handa kan jeg se gjennom fingrene med og ikke bli arge av dette.

 

 

Lazy days 2 sine påminnelser er så ømtålige for båtfolket at det blir bare debatt om flaggpraksisen. Noe til ettertanke for oss alle...

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

På P1 i dag morges hørte jeg en historie fra Kragerøskjærgården i fellesferien:

 

Det lå et større antall store båter i en naturhavn. Alle ungene lekte i fjæra og koste seg med å kikke på bergnebb, fange krabber og alt annet som hører til i Barndommens Sommer i Skjærgården. Så nærmet klokken seg 18:00. Foreldrene kallte barna inn for å se på Barne-TV. Det ville de selvsagt ikke, det var jo mye morsommere å fnage krabber. Det hele endte med at samtlige foreldre tvang samtlige avkom inn og ned i båten for å se Barne-TV - som handlet om livet i fjæra :headbang:

 

Derav mitt forslag til regel: La ungene få leke i fjæra i fred!

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare lurer på hva som skjer når folk blir provosert av at enkelte tutter når flagget SKAL fires :confused:

Tror jeg skal bli boikotter av el toalett brukerne jeg :lol:

For meg handler det om tradisjon og respekt.. jeg tutter ikke alltid særlig ikke hvis det ligger små barn og sover som kan bli forstyrret i søvnen sin :smiley: Men når jeg oppholder meg på sjøen så følger jeg tradisjoner og respekt som jeg igjen har lært fra far,farfar,oldefar osv.. Ja alle er/ har vært sjømenn. Sjøvett eier svært få av bilkjørerne på vannet og som det stadig blir fler av.

Denne tutingen når flagget skal ned må vel være innført av bilkjørere på vannet! Den er fraværende i kystnorge!

Link to post
Share on other sites

Dette med øl i båt provoserer meg lite. En hver får ta det man føler. Vi har klare regler for promille til sjøs. Og skulle noe skje så man selvsagt ta følgene av det også. Jeg prøver å unngå å ta alkohol mens jeg er under gange. :cheers:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...